PW kirjoitti:Jos mie oisin ottanu 8tonnii enemmän lainaa, ni oisin ostanu talon lisäksi kinnerin ja pelastanu maailman ajelemalla auton sijasta sillä 
Aika hieno vastaus
niin minäkin teksin jos ei olisi jo kinneriä 
Mutta tolla 8000€ b-perhe laitto ilmavesilämpöpumpun öljylämmityksen tilallle. Talonmyyjän mukaan öljylämmityksen kulut on 250€/kk ja noin karkeasti pumpulla pitäsi kustannukset puolittua, (suorasähkölämmitysvertailussa energiankulutuksesta on lähtenyt jotain kolmasosa). lainanhoitokulut kasvaa n.40€/kk. Sähköntuotantotavaksi perhe valitsi tuulisähkön ja vertaili sähkönmyyjät näpsäkästi yhden verkkosivun kautta josta myös tarjouspyyntölomakkeen lähettäminen onnistui http://vaihdavirtaa.net/company/compare/sort/tu_18000
Oikeasti se perhe otti 2300€ enemmän lainaa ja muutti hyväkuntoisen perheautonsa käymään biokaasulla, kuten toi esimerkin maasturi-Cadillac jonka päästöt siis biokaasulla pienemmät kuin esimerkin pikkuauton 
7,5 l polttoainekulutuksen vaihtaminen 4,5 kg/100 km biokaasuun toi verojenkin jälkeen vuosisäästöksi 414€ ja takaisinmaksuajaksi 5,5 vuotta 15 000km vuotuisella ajosuoritteella.
Tietty siinä muuton yhteydessä oli vielä helppo laittaa ledit joka tuikkuun mitä talossa oli, nykyhinnoilla ei tuntunut edes budjetissa.
jviirret kirjoitti:
terppa kirjoitti:Mistä johtuu, että perhe b:n asumiskulut on 85€ pienemmät kuukaudessa eli n. 20 000€ 20 vuoden aikana?
Tarinan ympäristövaikutukset selviää kun kerrot että mihin tämä säästynyt 20.000€ käytettiin? Tehtiin kymmenen lomamatkaa välimeren rannalle lentokoneella?
Jukka
Negatiivisen kautta
itse ainakin tekisin vähemmän töitä jos se on mahdollista firman työtilanteen suhteen. silloin kun on hippusen enemmän aikaa niin tulee tehtyä enemmän asioita itse eikä ostettua valmiina tai ainakin jaksaa miettiä mitä ostaa ja mitä sen vaikutukset on. Jos elämä ei ole täyttä sinkoilua paikasta toiseen niin lomalle ei tarvitse ladata mitään extreme-odotuksia ja lennellä ympäriinsä, mutta kukin tavallaan... Tällä esimerkillä nyt yritin vaan sanoa, että pienellä alkuinvestoinnilla omaa asumismukavuutta saa parannettua, tehtyä siitä ympäristöystävällisempää ja sen investoinnin rahoittaa ihan vaan säästyneillä kuluilla ja jos tulee tarve myydä se talo niin kumpi lienee helpompi kaupata, joku öljylämmitystalo vai joku nykyaikaisemmalla lämmitysratkaisulla?
Mutta jos olisi kuukausipalkka ja "läsnäolopakko" niin pätäkkää säästyessä pistäisin katolle aurinkopaneelia sekä sähkön tuottamiseen, että veden lämmittämiseen ja sillä toisella kymppitonnilla df:n. Mulla on myös ollut aina ajatuksena laittaa rahaa ihan vaan räntäpäivän varalle säästöön.
Mä asun 70-luvun kerrostalossa, meillä on 11kk ollut käytössä joku poistoilmalämpöpumppu, tähän menenssä rahansäästö on ollut n. 11000€ (marraskuun loppuun) eli hiukan yli 10v taitaa mennä takaisinmaksuaika. Oviremontteineen remppakulut oli n.160 000€. Vastike ei noussut vaan toi rahoitetaan ihan pelkästään säästyneillä kuluilla.