Sivu 4/7
Lähetetty: 31 Maalis 2008, 15:28
Kirjoittaja Mustasudenkorento
Jarcco kirjoitti:
Vanhanmallinen kierrekiinnitteinen rataspakka toimisi hyvin yhteen taka-akselin kanssa. http://sheldonbrown.com/freewheels.html
Kierre on muuten sama kuin keskiömuhvissa.
Laakeripesässä olisi paikat yksisuuntalaakereille ja niiden välissä holkki jotta akselipäiden väliin jää välys. Pesän oikealla puolella on kierre rataspakalle. Tällöin oikean puolen akseli menee rattaan läpi pesään. Tämähän toimii ainakin 20 mm akselilla. Tälläisen pesän pystyy tekemään myös kahdesta osasta, jolloin kierreosa kiinnittyy laakeriosaan laippaliitoksella.
hmm,eli pitäisi siis hommata tuollainen takanapa 20mm akselille jossa on vaihdepakka kierteellä?
kaivaa sieltä olemassa olevat laakerit pois ja laittaa yks suunta laakerit tilalle?
mutta mitenkäs tuohon sitten akselin lukitus?
voi olla että tipahdin kärryltä mutta tuossa olisi liki sama lopputulos kuin mitä itse piirsin lukuun ottamatta tuota akselin lukitusta....
valaise tyhmää jos ymmärsin väärin...
hiton hyvä idea joka tapauksessa....
Lähetetty: 31 Maalis 2008, 20:21
Kirjoittaja Jarcco
Mustasudenkorento kirjoitti:
hmm,eli pitäisi siis hommata tuollainen takanapa 20mm akselille jossa on vaihdepakka kierteellä?
kaivaa sieltä olemassa olevat laakerit pois ja laittaa yks suunta laakerit tilalle?
mutta mitenkäs tuohon sitten akselin lukitus?
voi olla että tipahdin kärryltä mutta tuossa olisi liki sama lopputulos kuin mitä itse piirsin lukuun ottamatta tuota akselin lukitusta....
valaise tyhmää jos ymmärsin väärin...
hiton hyvä idea joka tapauksessa....
Voi olla mahdoton tehtävä löytää napa jossa on tarpeeksi materiaalia yksisuuntalaakereita varten. Mutta sorvissahan tuo koko pesäkin syntyy.
Tarkoitatko lukituksella laakerien lukitusta pesään ja akseliin? Stieberilla on laakereita joissa sisäkoolissa on kiilaura:
http://www.stieber.de/lang_sc/ecatalog/ ... =std&id=26
Navan puolelle voisi ajatella puristussovitetta.
Nämä on niitä juttuja joita on vähän vaikea selittää ilman kuvaa...
Lähetetty: 31 Maalis 2008, 21:43
Kirjoittaja Mustasudenkorento
hmm...
itse ajattelin tuota vähän niinkuin näin -->

siniset on akselit, vihreät on yks suunta laakerit, keltaset on laakerikupit pakan "sisään" pultilla kiinni toisiinsa, harmaa kuvaa tuota pakkaa..
ja akselit laakereihin seegeri renkailla kiinni ja laakerit kuppeihin seegeri renkailla...
Lähetetty: 01 Huhti 2008, 17:29
Kirjoittaja Jarcco
Oikeanpuoleinen pesä olisi poistettavissa jos vasempaan sovitat molemmat laakerit ja laitat oikeanpuoleisen akselin menemään rataspakan (ja pesän) läpi. Mutta makuasiahan se miten tuon tekee.
Lähetetty: 01 Huhti 2008, 19:59
Kirjoittaja Mustasudenkorento
Jarcco kirjoitti:Oikeanpuoleinen pesä olisi poistettavissa jos vasempaan sovitat molemmat laakerit ja laitat oikeanpuoleisen akselin menemään rataspakan (ja pesän) läpi. Mutta makuasiahan se miten tuon tekee.
hmm, makuasia ehkä, paino ja toimivuus ja kasattavuus ja tekemisen vaiva ratkaisee myös 
työkaveri ehdotti alla olevaa.. ->

ja Jarcco ilmeisesti jotain tämäntapaista ->

mielenkiintoista...
nyt täytyy taas saatua informaatiota sulatella...
nii joo, asiasta pyöriin, olisiko kellään ehdottaa mistä nuita renkaita 20mm akselille sopivia kannattaisi kysellä... mieluiten oulusta mut muu suomikin käy jos on asiallista palvelua...
Lähetetty: 04 Huhti 2008, 13:27
Kirjoittaja Mustasudenkorento
no niin, ensimmäinen pyörä liike jolta materiaalia löytyi ja uskallusta vastata on ilmoittanut hinnaksi himpun yli 500e 4x 20mm navalle 28" vanteelle + pinnoille ja kasaukselle... kumeista tarjouksessa ei puhuta...
äkkiseltään kuulostaa kalliilta mutta onko?
edellisestä henkilö autostani maksoin 400e ... 
toki nuo rattaat on vuodessa maksettu takaisin kun ei tarvi auton vakuutuksia ja bensoja ostaa...
Lähetetty: 04 Huhti 2008, 14:43
Kirjoittaja Mustasudenkorento
pyörätohtorilta kattelin nuita osia niin sieltä sais kasattuna hilkun yli 450e vanteet napoinenn kumeineen.., toki tarkkaa tarjousta en kysynyt joten hinta voi olla + - 0...
tuota vaan mietin kun tuolla 500 eurolla saisi biltemasta 5kpl polkupyöriä jotka on 28 tuuman rattailla... se ois 10 ratasta mitkä "rutata" jos ei kestäisi...
pitääs funtsia.. mutta tuntuu vain julmalta jos noin puolet ajatellusta budjetista menisi renkaisiin.... toiki voihan siinä olla paha ajatus virhe..
Lähetetty: 04 Huhti 2008, 15:04
Kirjoittaja visiopetteri
Kysyn kun en ymmärrä. Miksi 4kpl 20mm napoja??????
Edessä sen ymmärtää, jos noihin laittaa levyjarrut jne, niin ne navat pitää tietty olla laakeroitu. Mutta miksi taakse 20mm navat????? Jos ne laittaa 20mm akselille, niin nuo navathan pitää saada lukittua akseliin kiinni, ja sitä homma ei 20mm akselille suunnitellut laakerit edistä.
Jos tehdään niin, että tilaat 20" etuvanteet, 20mm akselille sopivilla navoilla. Noihin laitat 32 tai 36 pinnaset BMX/freestyle kehät, niin mä ostan ne halvalla, kun sä toteat että ne 20" etuvanteet on huonot. Ihan vaan sillä kun mä en laittas tollasia 28" 
Miks ei muuten hommais 2kpl bilteman pyöriä, hitsaa niihin poikkiputket ja virittelee penkin kiinni, noin saisi helpolla 4 pyöräisen sopivilla vanteilla?
EDITTIÄ sen verran, että eihän noinkaan sitä voimansiirto ongelmaa saa ratkaistua, kun kamilta pitäs saada veto taakse..
Lähetetty: 04 Huhti 2008, 15:17
Kirjoittaja Mustasudenkorento
visiopetteri kirjoitti:Kysyn kun en ymmärrä. Miksi 4kpl 20mm napoja??????
Edessä sen ymmärtää, jos noihin laittaa levyjarrut jne, niin ne navat pitää tietty olla laakeroitu. Mutta miksi taakse 20mm navat????? Jos ne laittaa 20mm akselille, niin nuo navathan pitää saada lukittua akseliin kiinni, ja sitä homma ei 20mm akselille suunnitellut laakerit edistä.
hyvä kysymys,pitänee käväistä hallillä räjäyttämässä yksi keskiö ellei teillä ole jollain kertoa norminavan sisuskalujen mittoja...
visiopetteri kirjoitti:
Miks ei muuten hommais 2kpl bilteman pyöriä, hitsaa niihin poikkiputket ja virittelee penkin kiinni, noin saisi helpolla 4 pyöräisen sopivilla vanteilla?
EDITTIÄ sen verran, että eihän noinkaan sitä voimansiirto ongelmaa saa ratkaistua, kun kamilta pitäs saada veto taakse..
no tuota olen itsekkin miettinyt mutta rakentamisen vaivaa on siinäkin, ja nuista etuhaarukoista en hirvestä tykkäisi,
ja ei tuossa sitä voimansiirto ongelmaa ole apuakseli vanhojen kampien paikalle josta veto molemmille takapyörille omalla kettingillä, se on jo mietitty juttu... 
Lähetetty: 05 Huhti 2008, 12:49
Kirjoittaja Mustasudenkorento
Mustasudenkorento kirjoitti:visiopetteri kirjoitti:Kysyn kun en ymmärrä. Miksi 4kpl 20mm napoja??????
Edessä sen ymmärtää, jos noihin laittaa levyjarrut jne, niin ne navat pitää tietty olla laakeroitu. Mutta miksi taakse 20mm navat????? Jos ne laittaa 20mm akselille, niin nuo navathan pitää saada lukittua akseliin kiinni, ja sitä homma ei 20mm akselille suunnitellut laakerit edistä.
hyvä kysymys,pitänee käväistä hallillä räjäyttämässä yksi keskiö ellei teillä ole jollain kertoa norminavan sisuskalujen mittoja...
noh, räjäytin tuon normi 9mm akselilla olevan navan ja ei se paljoa tässä projektissa auta, napa on noin 10-12 mm joten ei sinne kovin isoa ekselia survo.... eli siksi 20mm akselille, ja sieltä voi takarattaista laakerit oksentaa ulos ja sorvata holkit tilalle...
ja vasiten laitoin tuon akselin tuohon ruuvi penkkin ja sen jaksoi käsin vääntää kieroon niin ei se sellaisenaan tulisi ikinä menestymään...
joten näen ainoaksi varteen otettavaksi vaihtoehdoksi tuon 20mm navan...
ja nuita 20mm napoja näyttää olevan 15e alkaen...
toki jos tuo hinta politiikka on mitä on niin täytyy nuo ravikärryn ratas osasto vielä tutkia, siellä pääsisi alle 300e ja vähän lisää niin saisi "kevyet" kisa rattaat ja silti hinta jäisi alle polkupyörien osien...
Lähetetty: 05 Huhti 2008, 14:45
Kirjoittaja Mustasudenkorento
no niin, nyt ois sit eka reissu käyty pystypyörällä töissä, menomatka (2,5km )8minsaa ja paluu (liki 3,5km) 13 minsaa ja polkuautolla se tulisi olemaan tuo pitempi, kun sitä ei niin vaan huitasta tien yli joka oikasee liki kilsan... ja ei kyllä onnistu pyörälläkään enää päivällä....
pitempi reitti tarkoittaa kahta aliskaa jotka ei onneksi ollut kovin jyrkkiä, ainoastaan toisessa on yli 90 asteen mutka riesana...
kyllä tuo pystyssä ajaminen on niin tylsää että ei nojakilla ajaminen voi olla nuin tylsää...
nyt kun pääsis äkkiä rakentamaan tuota autoa....
Lähetetty: 05 Huhti 2008, 14:47
Kirjoittaja Pastori
Mustasudenkorento kirjoitti:
kyllä tuo pystyssä ajaminen on niin tylsää että ei nojakilla ajaminen voi olla nuin tylsää...
Kävin just kaupoilla ja kyllähän toi pystypyörällä ajaminenkin on aika kivaa - erityisesti kun lapsi kiljuu jokaisessa alamäessä täyttä kurkkua että "jeeeeeeeeeee!!!!".
Lähetetty: 05 Huhti 2008, 14:47
Kirjoittaja Jarcco
Mustasudenkorento kirjoitti:
...
toki jos tuo hinta politiikka on mitä on niin täytyy nuo ravikärryn ratas osasto vielä tutkia, siellä pääsisi alle 300e ja vähän lisää niin saisi "kevyet" kisa rattaat ja silti hinta jäisi alle polkupyörien osien...
Ja ne saattaisivat kestää paremmin kuin vakio fillarin kiekot. Vastikään vaimo osti kiekot kilpakärriin, käyttävät niissä 622 vannekokoa, joka siis sama kuin 28". Kumit oli sileät, koko 40 (tarkistettu!) mm, mutta tuntuivat paksummilta kuin fillarissa. vanne oli terästä ja pinnat ainakin 3mm paksut. Napa oli leveä karkeatekoisen näköinen alumiinimötikkä 10 mm akselin reiällä. Olettaisi että sisältä löytyy urakuulalaakerit. Painoa en mitannut, mutta on sitä selvästi enemmän kuin fillarin pyörissä.
Niitä saa ostaa ainakin noista paikoista:
http://www.nic.fi/~shtky/tuotteet/1506a.htm
http://www.hevari.fi/menut/pyorat.htm
Lähetetty: 05 Huhti 2008, 16:04
Kirjoittaja jviirret
Meillä olevan kilpakärryn renkaat painaa 4,3kg/kpl pinnasuoja ja kumi paikoillaan(vrt. heikko retkipyörän 28" eturengas 1,7kg). Pinnat on tosiaan 3mm paksut. Noissa on tavalliset muovisuojatut urakuulalaakerit, keskireikä 25mm. Kärryssä rengas on kiinni 10mm pultilla, sovitteena on vain alumiini holkki, eli sen kun kopasee pois niin renkaan saa kiinni 25mm akseliin. Renkaan keskiö on n. 11,5cm(oisko siis 4,5tuumaa) leveä.
Jukka
Lähetetty: 09 Huhti 2008, 15:50
Kirjoittaja Mustasudenkorento
jahas... taas on mietitty ja piirretty vaikka mitä, pitää jossain vaiheessa suoltaa ne tänne näkösälle...
nyt oli tullut halpahalliin myyntiin 3 ratainen pyörä...
pitänee käydä vakoilemassa paikanpäällä olisiko mielenkiintoisia osia kautta toteutuksia... jos ei muuta niin ostaa ja leikkoo samantien, ja mahdollisesti perän saa jopa pulteilla pois....
