Sivu 4/9

Re: L1e-A

Lähetetty: 29 Joulu 2015, 18:21
Kirjoittaja E-Cruiser
Syväri kirjoitti:

Kertokaas joku tyhmälle, miksi näissä sähkövehkeissä käytetään kalliita lipo4 akkuja, kun kolme mopon akkua (3x12V=36) painaa 3-4kg enemmän ja maksaa kolmasosan siitä mitä lipo4 akku? Amppeeritunneissa ei valtavaa eroa myöskään.

Huvittais tehdä joku sähköavustettu mutta ihan törkeissä hinnoissa nuo setit siihen nähden miten yksinkertaisia osat on. Ohjauspiirejä saa kiinasta kympillä mutta muut osat maksaa ebayssäkin yhtä paljon kun suomes.

Litium-kemioita on tällä hetkellä tarjolla noin vajaa kymmentä erillaista. Jokainen niistä poikkeaa hinnaltaan ja ominaisuuksiltaan toisistaan.
Lyijyakut ovat menneen talven lumia jo kauan sitten. Yksi tärkeimmistä syistä tulikin tuossa yllä jo mainittua, eli kyykky. Lyijyakku kyykkää aivan liikaa kuorman alla, nykyisen sähköpyörän virrankulutustahti tuhoaa sen nopeasti. Tarkoittaa, ettei lyijyakulla saa moottorista ulos täyttä tehoa, kuin korkeintaan ensimmäiset pari kilometriä. Esimerkiksi 1000W-suoravetomoottori haluaa 35A. Kulutus on karkeasti sama kuin pienen japsiauton starttimoottorissa. Kauanko startti laulaa? :wink: Pyörällä pitäisi päästä ainakin sen pari tuntia eteenpäin. Käyttökelpoista kapaa on paljon vähemmän kuin litium-akuissa. Sitten se järkyttävä paino, jne.
Velogatin täysimäärä 35Ah/48V-lipo akku painaa hieman yli 10kg, joilla se kulkee noin 150km. Lyijyakkuina.. :mrgreen: Puhutaan ehkä noin 30 kilosta, joilla pääsisi ehkä 50km. Sitten lyijy kestää huonosti kylmää. Huono syklikesto, jne.
Kyllä lyijylläkin pääsee lähikauppaan, ja halvalla. Mutta jos haluaa suorituskykyä, niin heippa.


Re: L1e-A

Lähetetty: 29 Joulu 2015, 18:28
Kirjoittaja jori

Tuossa tuli käytännön kokemusta. Tässä päälle vielä teoreettista saivartelua. :)

Syväri kirjoitti:

Kertokaas joku tyhmälle, miksi näissä sähkövehkeissä käytetään kalliita lipo4 akkuja, kun kolme mopon akkua (3x12V=36) painaa 3-4kg enemmän ja maksaa kolmasosan siitä mitä lipo4 akku? Amppeeritunneissa ei valtavaa eroa myöskään.

Amppeeritunneissa pitää olla saman kapasiteetin saavuttaakseen kolmanneksen suurempi lyijyakku, sillä lyijyakun hyötysuhde on huono varsinkin suurilla virroilla. Jos yrität minimoida akun kokoa ja hintaa, joudut tilanteeseen, että pientä akkua kuormitetaan suurella virralla ja kapasiteettia tarvitaan loppuun asti usein. Tämä kuluttaa lyijyakun nopeasti loppuun, eikä saavuteta kuin muutama kymmenen latauskertaa. Litiumakun hyötysuhde on paljon parempi ja se sietää siksi pienenäkin suuria virtoja hyötysuhteen pahasti huonontumatta. Sen kestävyys on normaalikäytössä moninkertainen lyijyakkuun nähden ja "liian pienillä" akuilla operoidessa ero vain kasvaa. Lyijyakut kestävät huonosti tärinää, litiumakut eivät piittaa. Lyhyesti yhteen vetäen, lyijyakun pitää olla isompikapasiteettinen ja se pitää vaihtaa useammin saman käyttöajan saavuttaakseen. Kuvissa näkyy kuormitus– ja latausvirtana merkintä "C" se on kerroin, joka tarkoittaa sitä virtaa, jonka akku antaa yhden tunnin. 10 Ah akulle 1C on siis 10A ja 5C 50A.
Kuva
Kuva
Alemman kuvan akun kapasiteetti on kuvasta päätellen 2,25 Ah, joten kuvassa näkyvä 30 A kuormitus on tuolla merkinnällä 13C. Ylemmän kuvan lyijyakku kyykkää jo 1C kuormituksella melko tylysti, kun taas alemman kuvan litiumkenno ei ole moksiskaan kymmenkertaisesta kuormituksesta.


Re: L1e-A

Lähetetty: 29 Joulu 2015, 18:29
Kirjoittaja Vilijami

Akku tuli. Onko tarpeeksi häiriintyneen näkönen akkutelineen sijoitus :D
Akku on nyt latauksessa, sitten pääsee koeajolle!
Sen verran kokeilin rengas ilmassa, että tuntu tomivan moottori ja poljinanturi.


Re: L1e-A

Lähetetty: 29 Joulu 2015, 18:41
Kirjoittaja E-Cruiser

Hienoa että pelaa!. Pakkasessa ajaessa kannattaa heittää akun päälle jonkinlainen peite, että ainakin suoran ilmavirran jäähdyttävä vaikutus eliminoituu. Saa laittaa ihan lämpimän myssynkin. Kokeile kuitenkin silloin pitemmän ajon jälkeen akun lämpö kädellä. Hieman lämmin on vielä ookoo, enemmän lämmin ei hyvä.
Kaasua käyttäessä varo tilannetta, jossa kaasua antaessa on mahdollisesti jarru päällä. Se rytkäyttää aika pahasti silloin, mekaaninen rasitus suuri.
Onnea! Siinä valitsimessa on poljinanturille sitten ne kolme tehoaluetta.
Niin ja irroita akku kontrollerista aina ladatessa, jos on kiinni.


Re: L1e-A

Lähetetty: 29 Joulu 2015, 20:11
Kirjoittaja Vilijami

Eka koeajolla käyty. Eihän tuo tuntunut hikeä vähentävän yhtään, mutta vauhti kasvoi kyllä :D
Poljintunnistin pelaa vähän takkuisesti, pitää koittaa säätää sitä parempaan kohtaan.


Re: L1e-A

Lähetetty: 29 Joulu 2015, 20:23
Kirjoittaja E-Cruiser
Vilijami kirjoitti:

Eka koeajolla käyty. Eihän tuo tuntunut hikeä vähentävän yhtään, mutta vauhti kasvoi kyllä :D
Poljintunnistin pelaa vähän takkuisesti, pitää koittaa säätää sitä parempaan kohtaan.

Ensiksi kannattaa katsoa että se magneettikiekko ei lieputa yhtään. Että pyörii suorassa. Sitten voi kokeilla muutella anturin asentoa.
Se että se käynnistyy vasta yhden poljinkierroksen jälkeen, ja sammuu vasta hetki sen jälkeen kun polkeminen on lopetettu on normaalia.
Juu niin siinä monille käy. Että ei hiki juuri vähene, vauhti vain kasvaa.


Re: L1e-A

Lähetetty: 29 Joulu 2015, 21:00
Kirjoittaja Vilijami
E-Cruiser kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Eka koeajolla käyty. Eihän tuo tuntunut hikeä vähentävän yhtään, mutta vauhti kasvoi kyllä :D
Poljintunnistin pelaa vähän takkuisesti, pitää koittaa säätää sitä parempaan kohtaan.

Ensiksi kannattaa katsoa että se magneettikiekko ei lieputa yhtään. Että pyörii suorassa. Sitten voi kokeilla muutella anturin asentoa.
Se että se käynnistyy vasta yhden poljinkierroksen jälkeen, ja sammuu vasta hetki sen jälkeen kun polkeminen on lopetettu on normaalia.
Juu niin siinä monille käy. Että ei hiki juuri vähene, vauhti vain kasvaa.

Missä asennossa tuo anturi pitäisi olla?
Nyt tuntuu ettei sitä saa toimimaan ollenkaan?


Re: L1e-A

Lähetetty: 29 Joulu 2015, 21:05
Kirjoittaja E-Cruiser
Vilijami kirjoitti:
E-Cruiser kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Eka koeajolla käyty. Eihän tuo tuntunut hikeä vähentävän yhtään, mutta vauhti kasvoi kyllä :D
Poljintunnistin pelaa vähän takkuisesti, pitää koittaa säätää sitä parempaan kohtaan.

Ensiksi kannattaa katsoa että se magneettikiekko ei lieputa yhtään. Että pyörii suorassa. Sitten voi kokeilla muutella anturin asentoa.
Se että se käynnistyy vasta yhden poljinkierroksen jälkeen, ja sammuu vasta hetki sen jälkeen kun polkeminen on lopetettu on normaalia.
Juu niin siinä monille käy. Että ei hiki juuri vähene, vauhti vain kasvaa.

Missä asennossa tuo anturi pitäisi olla?
Nyt tuntuu ettei sitä saa toimimaan ollenkaan?

Jos sulla on se mun katkaisinhässäkkä yhä siinä, niin siellä voi myös esiintyä kosketushäiriötä monessa eri paikassa nyt kun se on siirretty vehkeestä toiseen. Jos se katkaisin on yhä siinä, niin pura se pois ja yhdistä johdot uudelleen.
Se anturi saa parhaan kontaktin niin että se on kylki edellä siihen kiekkoon ylhäältä päin, niin kuin se oli cruiserissa. Eli sen anturin pitkä sivu, noin sentti kärjestä alaspäin, on kiekon vieressä.
Sitä voi kokeilla moniin eri asentoihin, mutta kuulostaa hieman kosketushäiriöltä.


Re: L1e-A

Lähetetty: 29 Joulu 2015, 21:24
Kirjoittaja Vilijami

Kyllä se nyt näyttää toimivan, ainakin toistaiseksi, kun siirsi anturin magneettikiekkojen puolelle. Pitää testailla :D


Re: L1e-A

Lähetetty: 29 Joulu 2015, 22:18
Kirjoittaja Vilijami

Kävin 10km lenkin kun sain poljintunnistimen toimimaan kunnolla. Nyt vasta ymmärrän sen jutun näissä. Avustus on sitä suurempi mitä kovempi on kadenssi. Siis houkuttelee ajamaan aina oikealla vaihteella ja kuntoilua on edelleen. Talvinopeudet vaan palaavat hyvän kesäkelin luokkaan. Kerrassaan mainio peli!
Akun kantomatkasta ei vielä tietoa, mutta selvinnee talven edetessä.


Re: L1e-A

Lähetetty: 30 Joulu 2015, 09:13
Kirjoittaja E-Cruiser
Vilijami kirjoitti:

Kävin 10km lenkin kun sain poljintunnistimen toimimaan kunnolla. Nyt vasta ymmärrän sen jutun näissä. Avustus on sitä suurempi mitä kovempi on kadenssi. Siis houkuttelee ajamaan aina oikealla vaihteella ja kuntoilua on edelleen. Talvinopeudet vaan palaavat hyvän kesäkelin luokkaan. Kerrassaan mainio peli!
Akun kantomatkasta ei vielä tietoa, mutta selvinnee talven edetessä.

Hyvä. Juu, hyvin toimiva sähköpyörä innostaa polkemaan. Kaikki eivät sitä funktiota käsitä siinä, mikä on sääli. Sillä on suuri potentiaali olla hieno nopea liikuntaväline. Jotkut haluavat vain kaasutella mopotyyliin tietysti. No, kyllähän siinäkin jää pois ne kaksitahtipakokaasut ja meteli, mutta ajoneuvon ideaa siinä ei ole ihan ymmärretty mielestäni.
Itse ajoin paljon sillä niin, että ampeerimittaria tuijottaen pidin kaasua hiukan raollaan. Säätäen kaasulla sopivan rasituksen polkemiselle.
Tarkkaile kahta lukemaa siinä mittarissa, wh eli wattitunteja ja mAh eli milliamppeeritunteja, niin pääset kulutuksesta kärryille. Siinä akussa on käyttökelpoisia wattitunteja karkeasti noin 300. Se kontrollerin cut-off tulee vastaan sitten jossain kohden, kun siinä on 36 volttia presettinä. Akulle parempi jos ei aja cut-offiin asti.
Tänään saatan Gatilla lähteä pyörähtämään Biltemassa itsekin. Tulee sellainen 50km reissu. Lämpötila + 0,5C.


Re: L1e-A

Lähetetty: 30 Joulu 2015, 19:29
Kirjoittaja Vilijami

Nyt on takana peruslenkki 25-30 kilsaa. Kotoa Oulun torille ja takaisin. Avustus mediumilla ja alikulkutunneleiden alamäkiin ajoin kaasuvipu pohjassa, jotta ylämäet menevät melkein rullaten. 3,8Ah ja 143Wh kului sähköä matkalla. Kyllähän tuolla pitäis 50km päästä? Akku on siis 36v 10,4Ah. Kiitokset E-Cruiserille ettet antanut mun ostaa lyijyakkuja :D ja tietenkin sähkösetistä tuotetukineen!
Virtamittarin näyttö toimii hyvin lämpimästä tallista lähdettäessä, mutta pakkanen tekee näytöstä epäselvän. Ei kai sille mitään voi?


Re: L1e-A

Lähetetty: 30 Joulu 2015, 19:47
Kirjoittaja Vilijami

Niin ja ajoneuvon massa noin 180kg (kuljettaja + pyörä) ja pakkasta oli pari astetta.


Re: L1e-A

Lähetetty: 30 Joulu 2015, 20:31
Kirjoittaja Vilijami

Telttapatjasta laitoin viimasuojaa akulle.


Re: L1e-A

Lähetetty: 30 Joulu 2015, 20:36
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:

Virtamittarin näyttö toimii hyvin lämpimästä tallista lähdettäessä, mutta pakkanen tekee näytöstä epäselvän. Ei kai sille mitään voi?

Tuommosia LCD-näytöt kylmetessään ovat, eli eipä sille mitään voi jos lämmittäminen ei ole mahdollista. Ei taida tuottaa niin paljoa hukkalmäpöä että telttapatjalla vuoraaminenkaan auttaisi? Saisiko sitä akun kanssa samaan lämpölaatikkoon?

Jukka