Sivu 4/4
Re: Kaupunki-MBB sarjaan 2*559
Lähetetty: 21 Maalis 2016, 08:39
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:Miten sitten tuommosen ohjausnivelen kasaat ? Klappiakaan ei voi jättää?
Niiden laakerien välys on niin pieni ettei taatusti haittaa edes ohjauksessa. Yleensä sitä ei edes sormissa tunne.
Laakeripesät pitää olla laakereille tiukat, samoin laakerien läpi tuleva akseli. Sitä välystä ei päittäin kiristämällä kannata yrittää poistaa vaan tehdä niistä tiukat.
Ei kasettikeskiössäkään ole klappia vaikka sitä ei pesäänsä pää punaisena kiristäkkään.
Jukka
Re: Kaupunki-MBB sarjaan 2*559
Lähetetty: 21 Maalis 2016, 09:02
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Miten sitten tuommosen ohjausnivelen kasaat ? Klappiakaan ei voi jättää?
Niiden laakerien välys on niin pieni ettei taatusti haittaa edes ohjauksessa. Yleensä sitä ei edes sormissa tunne.
Laakeripesät pitää olla laakereille tiukat, samoin laakerien läpi tuleva akseli. Sitä välystä ei päittäin kiristämällä kannata yrittää poistaa vaan tehdä niistä tiukat.
Ei kasettikeskiössäkään ole klappia vaikka sitä ei pesäänsä pää punaisena kiristäkkään.
Jukka
No joo onhan tehastekonen kasettikeskiö ihan eri asia ku putkenpätkistä kasattu synsteemi - enkä oo punasesta päästä mitään puhunu. Mielestäni kuitenkin monessa "eikoura" mallisessa pythonin nivelessä on mutteri jolla palikat pysyy paikallaan kireesti tai löyhästi.
Enemmän ku pilkunviilaaminen kiristämisestä, kiinnostas millanen Jorin tarkottama nivelpaketti on?
Re: Kaupunki-MBB sarjaan 2*559
Lähetetty: 21 Maalis 2016, 09:09
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Miten sitten tuommosen ohjausnivelen kasaat ? Klappiakaan ei voi jättää?
Niiden laakerien välys on niin pieni ettei taatusti haittaa edes ohjauksessa. Yleensä sitä ei edes sormissa tunne.
Laakeripesät pitää olla laakereille tiukat, samoin laakerien läpi tuleva akseli. Sitä välystä ei päittäin kiristämällä kannata yrittää poistaa vaan tehdä niistä tiukat.
Ei kasettikeskiössäkään ole klappia vaikka sitä ei pesäänsä pää punaisena kiristäkkään.
Jukka
No joo onhan tehastekonen kasettikeskiö ihan eri asia ku putkenpätkistä kasattu synsteemi - enkä oo punasesta päästä mitään puhunu. Mielestäni kuitenkin monessa "eikoura" mallisessa pythonin nivelessä on mutteri jolla palikat pysyy paikallaan kireesti tai löyhästi.
Enemmän ku pilkunviilaaminen kiristämisestä, kiinnostas millanen Jorin tarkottama nivelpaketti on?
Tuo kiristäminen tehdään (tai ainakin pitäisi tehdä) laakeripaketin sisäkoolien ja väliholkin varassa, jolloin kuulien kautta ei kiristysvoima kulje. Perhana kun ne Airbiken kuvat on kateissa. Pitääpä hätyyttää Kuparista. 
Re: Kaupunki-MBB sarjaan 2*559
Lähetetty: 21 Maalis 2016, 09:13
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:No joo onhan tehastekonen kasettikeskiö ihan eri asia ku putkenpätkistä kasattu synsteemi
Njääh, putken pätkistä tuo mun higracerin( http://www.saunalahti.fi/jukkviir/highracer.htm ) takalaakerointikin on kasattu. Ei oo välystä tullut eikä ole tarvinnut kiristellä tuhansienkaan ajokilometrien jälkeen.
Aina täällä joku hifistelijä mollaa omavalmisteita 
Jukka
Re: Kaupunki-MBB sarjaan 2*559
Lähetetty: 21 Maalis 2016, 09:30
Kirjoittaja PW
Hermojen kiristelyä tästä kiristelystä vaan tulee - ehkä käytin väärin kiristys sanaa olisi pitänyt käyttää kasata sanaa
sori siitä.
Re: Kaupunki-MBB sarjaan 2*559
Lähetetty: 21 Maalis 2016, 09:49
Kirjoittaja jooseha

jviirret kirjoitti:12.7.2010 Ihmetellyt viimmeiset sata kilometriä outoa takanavasta kuuluvaa narskumis ääntä. Tänään löytyi sille selitys kun huomasin takavanteessa sivusuunnassa vajaan sentin välyksen. Onneksi mitään ei ollut rikki, vain vapaarattaan puoleinen keskityshollki oli valunut pois paikoiltaan. Tein uuden.
Joo ei ollut laakerissa. Niitähän ei ajamalla loppuun saakaan vaan hajoavat huoltovapaina muista syistä ennemmin. Voitelu kuivaa ja paskaa menee sisään.
Re: Kaupunki-MBB sarjaan 2*559
Lähetetty: 21 Maalis 2016, 11:16
Kirjoittaja jviirret
jooseha kirjoitti:

jviirret kirjoitti:12.7.2010 Ihmetellyt viimmeiset sata kilometriä outoa takanavasta kuuluvaa narskumis ääntä. Tänään löytyi sille selitys kun huomasin takavanteessa sivusuunnassa vajaan sentin välyksen. Onneksi mitään ei ollut rikki, vain vapaarattaan puoleinen keskityshollki oli valunut pois paikoiltaan. Tein uuden.
Joo ei ollut laakerissa.
Joo, ei ollut laakerissa, eikä sen kirsitys tavassa, eikä tuo välys olisi poistunut vaikka kuinka olisi kiristänyt 
Jukka
Re: Kaupunki-MBB sarjaan 2*559
Lähetetty: 21 Maalis 2016, 19:20
Kirjoittaja PW

- Jos kuitenkin.JPG (57.3 KiB) Katsottu 3266 kertaa
Taidan palata ruotuun ja "tehtaan" tämän kevään malliin. Etuhaarukaksi kapee ja hento - ei hinkkaa reiteen. Helppo tehdä ja kevyt rakenne.
Re: Kaupunki-MBB sarjaan 2*559
Lähetetty: 28 Maalis 2016, 18:39
Kirjoittaja PW

- 20160328_183119.jpg (153.08 KiB) Katsottu 3132 kertaa
Takarunko muodossaan.
Re: Kaupunki-MBB sarjaan 2*559
Lähetetty: 28 Maalis 2016, 21:26
Kirjoittaja jooseha
Miksi puristin takahaarukassa?
Re: Kaupunki-MBB sarjaan 2*559
Lähetetty: 28 Maalis 2016, 22:33
Kirjoittaja PW
jooseha kirjoitti:Miksi puristin takahaarukassa?
Levis hitsatessa - puristin kasaan et mahtu pulttien väliin. Aattelin jos se vähitellen puristus ja jäiskin oikeeseen mittaan tai lähelle.
Re: Kaupunki-MBB sarjaan 2*559
Lähetetty: 01 Huhti 2016, 10:22
Kirjoittaja PW

- Versio x.JPG (65.54 KiB) Katsottu 2981 kertaa
Pyörä näyttää noilla penkinmitoilla turhan pitkältä - miten lie todellisuudessa, tarvii haarukoida penkillä. Pidensin vähän akseliväliä kun aattelin ett helpompi ajaa, ei haukuttas kiikkeräks. No mahtuuhan siihen kapsäkkejä ja muuta roipetta mukaan enempi 
Re: Kaupunki-MBB sarjaan 2*559
Lähetetty: 19 Huhti 2016, 14:53
Kirjoittaja PW

- 20160419_125505.jpg (134.26 KiB) Katsottu 2723 kertaa
Etudropparit ja pahvimalli.
Re: Kaupunki-MBB sarjaan 2*559
Lähetetty: 19 Huhti 2016, 15:22
Kirjoittaja jori

Nyt on ketjun asento niin poikittain rankaputken asentoon nähden, että pitää olla tarkkana, ettei tule liian pitkä tukiväli ketjuhaarukasta kampikeskiöön. Ketjuvoima voi pienellä eturattaalla vastata 200, jopa 300 kilon painoa. Minkä mittaista ruotoputkea olet ajatellut. Jos alle 40 millistä, niin pitää "ohjekirjaan" kirjoittaa, ettei edessä ja takana saa käyttää pieniä rattaita yhtaikaisesti, sillä tämä yhdistelmä maksimoi ketjuvoiman. 
Huomaan kyllä, mitä olet ajatellut. Kampikeskiön saa aluksi alas, kunnes Anni tottuu nojapyöräilyyn, jonka jälkeen keskiön voi siirtää ylemmäs ja ongelma poistuu. 
Re: Kaupunki-MBB sarjaan 2*559
Lähetetty: 19 Huhti 2016, 15:32
Kirjoittaja PW
Voi olla ett kokeilen tehdä suoralla yhdysputkella kuitenkin ensin.