Hyvin nii mahollista. Onko tuo runko oikeesti vinossa taka-akseliin nähden?
On se vinossa, myös penkki on vinossa taka-akseliin nähden, eli poljetaan suoraan vinoon
Jos tuo on ollu alunperin Delta niin kyytin meno on ollu helpompaa kuin suoraan Deltaan. Peruuttaa vaan penkille ja vasen jalka menee rungon yli nostamalla samalla vaivalla kuin polkimelle nostaessa. Ohjaussauvakaan ei ole peruuttamisen edessä.
Jukka
Tää on oikeesti epäsymmetrinen pyörä Olis helppo tehdä ku mikään ei oo suorassa
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Heppailin putkia kiinni mutta kun käänsin runkoputken 180 astetta taaksepäin, heppaillakseni alapuolelta - kiekot ei pysykään paikoillaan. Tässä on joku geometrinen ongelma, johtuuko tuosta ett toinen kiekko on pienempi ja akselit siis eritasolla - lisäksi toinen haarukka ei ole suora Poikki putki on n. vaaterissa ja kiekkojen alapinnat, poikkiputki on yhtä kaukana (150mm) taka-akseleista.
Jos teen tästä sivukiekosta kiinteän, ett sitä ei voi kääntää eteen - ajossa ei kai ole mitään ongelmaa, kunhan auraus on nollassa?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Heppailin putkia kiinni mutta kun käänsin runkoputken 180 astetta taaksepäin, heppaillakseni alapuolelta - kiekot ei pysykään paikoillaan. Tässä on joku geometrinen ongelma, johtuuko tuosta ett toinen kiekko on pienempi ja akselit siis eritasolla - lisäksi toinen haarukka ei ole suora Poikki putki on n. vaaterissa ja kiekkojen alapinnat, poikkiputki on yhtä kaukana (150mm) taka-akseleista.
Jos teen tästä sivukiekosta kiinteän, ett sitä ei voi kääntää eteen - ajossa ei kai ole mitään ongelmaa, kunhan auraus on nollassa?
Joo ei ole ongelmaa, jos auraus on nolla. Minulla ei kuitenkaan oikein aurannut, mitä olit kääntänyt ja mikä ei pysynyt paikoillaan missä. Kuva olis kiva.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Heppailin putkia kiinni mutta kun käänsin runkoputken 180 astetta taaksepäin, heppaillakseni alapuolelta - kiekot ei pysykään paikoillaan. Tässä on joku geometrinen ongelma, johtuuko tuosta ett toinen kiekko on pienempi ja akselit siis eritasolla - lisäksi toinen haarukka ei ole suora Poikki putki on n. vaaterissa ja kiekkojen alapinnat, poikkiputki on yhtä kaukana (150mm) taka-akseleista.
Jos teen tästä sivukiekosta kiinteän, ett sitä ei voi kääntää eteen - ajossa ei kai ole mitään ongelmaa, kunhan auraus on nollassa?
Joo ei ole ongelmaa, jos auraus on nolla. Minulla ei kuitenkaan oikein aurannut, mitä olit kääntänyt ja mikä ei pysynyt paikoillaan missä. Kuva olis kiva.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/download ... p?id=11234
Meni jo pimeeksi, ei saa kuvaa - ehkä tästä vanhasta kuvasta aukeaa. Jos tuosta käännän pitkittäisrungon taakse, kiekot vääntelehtii jigissä. No hommahan on itsestään selvä kun kiekkojen keskikohta on erikohdassa
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Huomasitteko, miten tuohon on saatu vino ajoasento ja tehty sivuveto ilman väliakselia tvistiketjutyylillä.
Minkäköhänlainen olisi rakenteeltaan sellainen kettinki, jonka voisi ohjata rissalla sivuttain kuten kuuskulmakiilahihnan. Tavallinen lenkkiketju, siis esim. laivan ankkuriketju, on sellainen, mutta liian krouvitekoinen. Olen joskus katsellut lavuaaritulpan kiinnityskejua, jossa on pieniä kuulia, että kävisiköhän sellainen, jos ketjupyöränä olisi kuoppapyörä. Vai pitäisikö siinä olla kardaaniakselista tuttu ristinivel jokaisen tapin paikalla ja minkälainen olisi silloin rissa, jolle se laitettaisiin. Kainosti epäilen Vilijamin tapaan, että se on kuitenkin jo keksitty.
Hämmentävän hyvin kiertyy rullaketjukin, varsinkin polkupyöränketju. Muistaakseni puolen metrin matkalla sen sai kiertymään kokonaisen kierroksen. Helppohan sillä on tehdä noita akselisuunnan muutoksia. Suurin ongelma taitaa olla ihmisten mielissä. Kauan sain takoa männävuosina, ennen kuin uskottiin kiertyväketjuisen kestävyyteen. Kommentit olivat tyypillisesti "menee paljon ketjuja, kun ketju rasittuu kiertyessään". Minulla on omassa kiertyväketjuisessa ketjunvaihtoväli jopa pidempi kuin takavetoisten käyttäjillä olen kuullut olevan. Edessä ketju pysyy puhtaampana, eikä siksi kulu niin nopeasti.
Potkurivaihde on mielestäni nerokas tapa hyödyntää rullaketjun kiertymistä.
2016-11-26-170438_1680x1050_scrot.png (111.04 KiB) Katsottu 3816 kertaa
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Minkäköhänlainen olisi rakenteeltaan sellainen kettinki, jonka voisi ohjata rissalla sivuttain kuten kuuskulmakiilahihnan. Tavallinen lenkkiketju, siis esim. laivan ankkuriketju, on sellainen, mutta liian krouvitekoinen. Olen joskus katsellut lavuaaritulpan kiinnityskejua, jossa on pieniä kuulia, että kävisiköhän sellainen, jos ketjupyöränä olisi kuoppapyörä. Vai pitäisikö siinä olla kardaaniakselista tuttu ristinivel jokaisen tapin paikalla ja minkälainen olisi silloin rissa, jolle se laitettaisiin. Kainosti epäilen Vilijamin tapaan, että se on kuitenkin jo keksitty.
Minkälaiset vetopyörät ovat ketjutaljassa? Siis tämmöisessä
Samanlaiset vaa kampiin ja takakiekkoon, väliin tarvittava määrä ohjairissoja.
Hämmentävän hyvin kiertyy rullaketjukin, varsinkin polkupyöränketju. Muistaakseni puolen metrin matkalla sen sai kiertymään kokonaisen kierroksen. Helppohan sillä on tehdä noita akselisuunnan muutoksia. Suurin ongelma taitaa olla ihmisten mielissä. Kauan sain takoa männävuosina, ennen kuin uskottiin kiertyväketjuisen kestävyyteen. Kommentit olivat tyypillisesti "menee paljon ketjuja, kun ketju rasittuu kiertyessään". Minulla on omassa kiertyväketjuisessa ketjunvaihtoväli jopa pidempi kuin takavetoisten käyttäjillä olen kuullut olevan. Edessä ketju pysyy puhtaampana, eikä siksi kulu niin nopeasti.
Potkurivaihde on mielestäni nerokas tapa hyödyntää rullaketjun kiertymistä.
2016-11-26-170438_1680x1050_scrot.png
Joo, varmaan monet ovat huomanneet, että ketjun asennuksessa takavetoiseen, saattaa ketju vahingossa mennä puoleksi kierteelle suojaputken sisällä, eikä sitä huomaa ennen kuin ketjua katkaistessa ja sitä otettaessa ulos putkesta. Tämä ominaisuus antaa paljon mahdollisuuksia erilaisiin ketjukäytäntöihin.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Minkäköhänlainen olisi rakenteeltaan sellainen kettinki, jonka voisi ohjata rissalla sivuttain kuten kuuskulmakiilahihnan. Tavallinen lenkkiketju, siis esim. laivan ankkuriketju, on sellainen, mutta liian krouvitekoinen. Olen joskus katsellut lavuaaritulpan kiinnityskejua, jossa on pieniä kuulia, että kävisiköhän sellainen, jos ketjupyöränä olisi kuoppapyörä. Vai pitäisikö siinä olla kardaaniakselista tuttu ristinivel jokaisen tapin paikalla ja minkälainen olisi silloin rissa, jolle se laitettaisiin. Kainosti epäilen Vilijamin tapaan, että se on kuitenkin jo keksitty.
Kyllä rullaketju on tehonsiirtokäyttöön ylivoimainen. Siinä on kaikissa liikkuvissa kosketuksissa oikea liukulaakeri. Lenkki- tai kuulaketju "pitenee" kulumisen takia aika äkkiä, kun lenkkien välillä on lähinnä pistekosketus. Taljoissa ja ankkuripeleissä on vähän krouvimpi käynti muutenkin, eikä kuormituskertoja tule päivässä tuhansia kuten polkupyörän joka ketjulenkille.
"Kaksisuuntarullaketju" voisi olla mahdollinen, mutta hankalan malliset lenkit siihen tulee. Ketjupyörien hampaita en uskalla edes kuvitella.
Kapean hammashihnankin saa kiertymään 90 astetta, kunhan vapaata hihnajännettä on jonkin matkaa.
Ajattelin sellaista, että kun normiketjussa on kaksi kiinteää pätkää eli sisempi ja ulompi sivulenkki ja niiden päissä taivutuksen mahdollistama laakeri, niin jos esim. jokainen sisempi sivulenkkipätkä olisi syrjällään ja ulompi lappeellaan ja niveltapin paikalla olisi ristinippeli, johon ketjuntekokone niittaisi sivulenkit, olisi tällainen ketju yhtä notkea kahteen suuntaan, kuin on normiketju yhteen suuntaan. Ketjupyörä voisi olla kaksiharjainen ja voima välittyisi ketjun molemmin puolin pitkiksi jätettyjen niitinpäiden tai sivulenkkeihin niiden valmistuksessa tehdyn tappimaisen muodon ja kutakuinkin ketjurattaan tapaisten hammasvälien kautta ja itse ketju sijoittuisi hammasharjojen väliin, kuten taittopyörissä.
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Jälkipolveahan on tuossa koossa tai kohta kasvamassa riittävän suureksi tuolle kaupalliselle, jos muut ideat pukkaavat päälle niin vilkkaan, ettei ehdi ajaa. Kun rakennetuksi tulee kumminkin