Sivu 4/5
Re: Kaksraiteinen kolmipyörä, alias SiDelta - kaverien kesken Syrjähyppy, eli Syrjis
Lähetetty: 25 Marras 2016, 18:26
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Hyvin nii mahollista. Onko tuo runko oikeesti vinossa taka-akseliin nähden?
On se vinossa, myös penkki on vinossa taka-akseliin nähden, eli poljetaan suoraan vinoon 
Jos tuo on ollu alunperin Delta niin kyytin meno on ollu helpompaa kuin suoraan Deltaan. Peruuttaa vaan penkille ja vasen jalka menee rungon yli nostamalla samalla vaivalla kuin polkimelle nostaessa. Ohjaussauvakaan ei ole peruuttamisen edessä.
Jukka
Tää on oikeesti epäsymmetrinen pyörä
Olis helppo tehdä ku mikään ei oo suorassa 
Re: Kaksraiteinen kolmipyörä, alias SiDelta - kaverien kesken Syrjähyppy, eli Syrjis
Lähetetty: 26 Marras 2016, 14:38
Kirjoittaja PW
Heppailin putkia kiinni mutta kun käänsin runkoputken 180 astetta taaksepäin, heppaillakseni alapuolelta - kiekot ei pysykään paikoillaan. Tässä on joku geometrinen ongelma, johtuuko tuosta ett toinen kiekko on pienempi ja akselit siis eritasolla - lisäksi toinen haarukka ei ole suora
Poikki putki on n. vaaterissa ja kiekkojen alapinnat, poikkiputki on yhtä kaukana (150mm) taka-akseleista.
Jos teen tästä sivukiekosta kiinteän, ett sitä ei voi kääntää eteen - ajossa ei kai ole mitään ongelmaa, kunhan auraus on nollassa?
Re: Kaksraiteinen kolmipyörä, alias SiDelta - kaverien kesken Syrjähyppy, eli Syrjis
Lähetetty: 26 Marras 2016, 15:49
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:Heppailin putkia kiinni mutta kun käänsin runkoputken 180 astetta taaksepäin, heppaillakseni alapuolelta - kiekot ei pysykään paikoillaan. Tässä on joku geometrinen ongelma, johtuuko tuosta ett toinen kiekko on pienempi ja akselit siis eritasolla - lisäksi toinen haarukka ei ole suora
Poikki putki on n. vaaterissa ja kiekkojen alapinnat, poikkiputki on yhtä kaukana (150mm) taka-akseleista.
Jos teen tästä sivukiekosta kiinteän, ett sitä ei voi kääntää eteen - ajossa ei kai ole mitään ongelmaa, kunhan auraus on nollassa?
Joo ei ole ongelmaa, jos auraus on nolla. Minulla ei kuitenkaan oikein aurannut, mitä olit kääntänyt ja mikä ei pysynyt paikoillaan missä.
Kuva olis kiva. 
Re: Kaksraiteinen kolmipyörä, alias SiDelta - kaverien kesken Syrjähyppy, eli Syrjis
Lähetetty: 26 Marras 2016, 15:57
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:PW kirjoitti:Heppailin putkia kiinni mutta kun käänsin runkoputken 180 astetta taaksepäin, heppaillakseni alapuolelta - kiekot ei pysykään paikoillaan. Tässä on joku geometrinen ongelma, johtuuko tuosta ett toinen kiekko on pienempi ja akselit siis eritasolla - lisäksi toinen haarukka ei ole suora
Poikki putki on n. vaaterissa ja kiekkojen alapinnat, poikkiputki on yhtä kaukana (150mm) taka-akseleista.
Jos teen tästä sivukiekosta kiinteän, ett sitä ei voi kääntää eteen - ajossa ei kai ole mitään ongelmaa, kunhan auraus on nollassa?
Joo ei ole ongelmaa, jos auraus on nolla. Minulla ei kuitenkaan oikein aurannut, mitä olit kääntänyt ja mikä ei pysynyt paikoillaan missä.
Kuva olis kiva. 
http://www.nojapyorafoorumi.fi/download ... p?id=11234
Meni jo pimeeksi, ei saa kuvaa - ehkä tästä vanhasta kuvasta aukeaa. Jos tuosta käännän pitkittäisrungon taakse, kiekot vääntelehtii jigissä. No hommahan on itsestään selvä kun kiekkojen keskikohta on erikohdassa 
Re: Kaksraiteinen kolmipyörä, alias SiDelta - kaverien kesken Syrjähyppy, eli Syrjis
Lähetetty: 26 Marras 2016, 16:35
Kirjoittaja MM
jori kirjoitti:
Huomasitteko, miten tuohon on saatu vino ajoasento ja tehty sivuveto ilman väliakselia tvistiketjutyylillä. 
Minkäköhänlainen olisi rakenteeltaan sellainen kettinki, jonka voisi ohjata rissalla sivuttain kuten kuuskulmakiilahihnan. Tavallinen lenkkiketju, siis esim. laivan ankkuriketju, on sellainen, mutta liian krouvitekoinen. Olen joskus katsellut lavuaaritulpan kiinnityskejua, jossa on pieniä kuulia, että kävisiköhän sellainen, jos ketjupyöränä olisi kuoppapyörä. Vai pitäisikö siinä olla kardaaniakselista tuttu ristinivel jokaisen tapin paikalla ja minkälainen olisi silloin rissa, jolle se laitettaisiin. Kainosti epäilen Vilijamin tapaan, että se on kuitenkin jo keksitty.
Re: Kaksraiteinen kolmipyörä, alias SiDelta - kaverien kesken Syrjähyppy, eli Syrjis
Lähetetty: 26 Marras 2016, 17:13
Kirjoittaja jori
Hämmentävän hyvin kiertyy rullaketjukin, varsinkin polkupyöränketju. Muistaakseni puolen metrin matkalla sen sai kiertymään kokonaisen kierroksen. Helppohan sillä on tehdä noita akselisuunnan muutoksia. Suurin ongelma taitaa olla ihmisten mielissä. Kauan sain takoa männävuosina, ennen kuin uskottiin kiertyväketjuisen kestävyyteen. Kommentit olivat tyypillisesti "menee paljon ketjuja, kun ketju rasittuu kiertyessään". Minulla on omassa kiertyväketjuisessa ketjunvaihtoväli jopa pidempi kuin takavetoisten käyttäjillä olen kuullut olevan. Edessä ketju pysyy puhtaampana, eikä siksi kulu niin nopeasti.
Potkurivaihde on mielestäni nerokas tapa hyödyntää rullaketjun kiertymistä.

- 2016-11-26-170438_1680x1050_scrot.png (111.04 KiB) Katsottu 3819 kertaa
Re: Kaksraiteinen kolmipyörä, alias SiDelta - kaverien kesken Syrjähyppy, eli Syrjis
Lähetetty: 26 Marras 2016, 17:18
Kirjoittaja jviirret
MM kirjoitti:Minkäköhänlainen olisi rakenteeltaan sellainen kettinki, jonka voisi ohjata rissalla sivuttain kuten kuuskulmakiilahihnan. Tavallinen lenkkiketju, siis esim. laivan ankkuriketju, on sellainen, mutta liian krouvitekoinen. Olen joskus katsellut lavuaaritulpan kiinnityskejua, jossa on pieniä kuulia, että kävisiköhän sellainen, jos ketjupyöränä olisi kuoppapyörä. Vai pitäisikö siinä olla kardaaniakselista tuttu ristinivel jokaisen tapin paikalla ja minkälainen olisi silloin rissa, jolle se laitettaisiin. Kainosti epäilen Vilijamin tapaan, että se on kuitenkin jo keksitty.
Minkälaiset vetopyörät ovat ketjutaljassa? Siis tämmöisessä

Samanlaiset vaa kampiin ja takakiekkoon, väliin tarvittava määrä ohjairissoja.
Jukka
Re: Kaksraiteinen kolmipyörä, alias SiDelta - kaverien kesken Syrjähyppy, eli Syrjis
Lähetetty: 26 Marras 2016, 18:15
Kirjoittaja jooseha
jviirret kirjoitti:
Minkälaiset vetopyörät ovat ketjutaljassa? Siis tämmöisessä
Samanlaiset kuin ankkuripeleissä.

Re: Kaksraiteinen kolmipyörä, alias SiDelta - kaverien kesken Syrjähyppy, eli Syrjis
Lähetetty: 26 Marras 2016, 19:13
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:Hämmentävän hyvin kiertyy rullaketjukin, varsinkin polkupyöränketju. Muistaakseni puolen metrin matkalla sen sai kiertymään kokonaisen kierroksen. Helppohan sillä on tehdä noita akselisuunnan muutoksia. Suurin ongelma taitaa olla ihmisten mielissä. Kauan sain takoa männävuosina, ennen kuin uskottiin kiertyväketjuisen kestävyyteen. Kommentit olivat tyypillisesti "menee paljon ketjuja, kun ketju rasittuu kiertyessään". Minulla on omassa kiertyväketjuisessa ketjunvaihtoväli jopa pidempi kuin takavetoisten käyttäjillä olen kuullut olevan. Edessä ketju pysyy puhtaampana, eikä siksi kulu niin nopeasti.
Potkurivaihde on mielestäni nerokas tapa hyödyntää rullaketjun kiertymistä.
2016-11-26-170438_1680x1050_scrot.png
Joo, varmaan monet ovat huomanneet, että ketjun asennuksessa takavetoiseen, saattaa ketju vahingossa mennä puoleksi kierteelle suojaputken sisällä, eikä sitä huomaa ennen kuin ketjua katkaistessa ja sitä otettaessa ulos putkesta. Tämä ominaisuus antaa paljon mahdollisuuksia erilaisiin ketjukäytäntöihin. 
Re: Kaksraiteinen kolmipyörä, alias SiDelta - kaverien kesken Syrjähyppy, eli Syrjis
Lähetetty: 26 Marras 2016, 20:47
Kirjoittaja kuparinen
MM kirjoitti:Minkäköhänlainen olisi rakenteeltaan sellainen kettinki, jonka voisi ohjata rissalla sivuttain kuten kuuskulmakiilahihnan. Tavallinen lenkkiketju, siis esim. laivan ankkuriketju, on sellainen, mutta liian krouvitekoinen. Olen joskus katsellut lavuaaritulpan kiinnityskejua, jossa on pieniä kuulia, että kävisiköhän sellainen, jos ketjupyöränä olisi kuoppapyörä. Vai pitäisikö siinä olla kardaaniakselista tuttu ristinivel jokaisen tapin paikalla ja minkälainen olisi silloin rissa, jolle se laitettaisiin. Kainosti epäilen Vilijamin tapaan, että se on kuitenkin jo keksitty.
Kyllä rullaketju on tehonsiirtokäyttöön ylivoimainen. Siinä on kaikissa liikkuvissa kosketuksissa oikea liukulaakeri. Lenkki- tai kuulaketju "pitenee" kulumisen takia aika äkkiä, kun lenkkien välillä on lähinnä pistekosketus. Taljoissa ja ankkuripeleissä on vähän krouvimpi käynti muutenkin, eikä kuormituskertoja tule päivässä tuhansia kuten polkupyörän joka ketjulenkille.
"Kaksisuuntarullaketju" voisi olla mahdollinen, mutta hankalan malliset lenkit siihen tulee. Ketjupyörien hampaita en uskalla edes kuvitella. 
Kapean hammashihnankin saa kiertymään 90 astetta, kunhan vapaata hihnajännettä on jonkin matkaa.
Re: Kaksraiteinen kolmipyörä, alias SiDelta - kaverien kesken Syrjähyppy, eli Syrjis
Lähetetty: 27 Marras 2016, 11:16
Kirjoittaja MM
Ajattelin sellaista, että kun normiketjussa on kaksi kiinteää pätkää eli sisempi ja ulompi sivulenkki ja niiden päissä taivutuksen mahdollistama laakeri, niin jos esim. jokainen sisempi sivulenkkipätkä olisi syrjällään ja ulompi lappeellaan ja niveltapin paikalla olisi ristinippeli, johon ketjuntekokone niittaisi sivulenkit, olisi tällainen ketju yhtä notkea kahteen suuntaan, kuin on normiketju yhteen suuntaan. Ketjupyörä voisi olla kaksiharjainen ja voima välittyisi ketjun molemmin puolin pitkiksi jätettyjen niitinpäiden tai sivulenkkeihin niiden valmistuksessa tehdyn tappimaisen muodon ja kutakuinkin ketjurattaan tapaisten hammasvälien kautta ja itse ketju sijoittuisi hammasharjojen väliin, kuten taittopyörissä.
Re: Kaksraiteinen kolmipyörä, alias SiDelta - kaverien kesken Syrjähyppy, eli Syrjis
Lähetetty: 28 Marras 2016, 05:08
Kirjoittaja jviirret
Re: Kaksraiteinen kolmipyörä, alias SiDelta - kaverien kesken Syrjähyppy, eli Syrjis
Lähetetty: 28 Marras 2016, 07:36
Kirjoittaja jori

- Tarhasyrjis.jpg (58.69 KiB) Katsottu 3606 kertaa
Re: Kaksraiteinen kolmipyörä, alias SiDelta - kaverien kesken Syrjähyppy, eli Syrjis
Lähetetty: 28 Marras 2016, 08:53
Kirjoittaja PW
Siinähän se on tämäkin tehtynä - pientä viilausta, ni saattas tulla itsellekin mieleinen ja toimiva 
Re: Kaksraiteinen kolmipyörä, alias SiDelta - kaverien kesken Syrjähyppy, eli Syrjis
Lähetetty: 28 Marras 2016, 21:14
Kirjoittaja vaaka
Jälkipolveahan on tuossa koossa tai kohta kasvamassa riittävän suureksi tuolle kaupalliselle, jos muut ideat pukkaavat päälle niin vilkkaan, ettei ehdi ajaa. Kun rakennetuksi tulee kumminkin 