yaana kirjoitti:Mites tärinäraidat vaikuttaa moottoripyöräilijöihin? Olen ymmärtänyt, että renkaan kosketuspinta on 2 euron kolikon kokoa. Keskiviivatärinöitä on muuallakin kuin keltaisella viivalla.
Tärinäraidan tarkoitus on estää autonohjailukykynsä kadottaneen kuljettajan ajaminen ulos kaistaltaan. Siksi raitaa on koko matkalla, eikä vain "keltaisen viivan" kohdalla. Mainitsin tuolla jo aiemminkin, että keskiviivan tärinäraita on vain painettu asfalttiin, eikä se aiheuta kovin helposti ohjailuongelmia. Tuollaisen keskiviivan tärinän hyväksyisin itsekin, mutta reunan puolen tärinäraita on syvä ja jyrkkäreunainen jyrsitty ura, jonka tarkoitus on estää ohjailukykynsä menettänyttä kuljettajaa ajamasta ulost tieltä. Eli pitää vaarallinen autoilija tiellä lisäämässä muiden tiellä liikkujien vaaraa. 
MItä helvettiä nuo oikein ajattelevat tuon reunan puolen tärinäraidan suosijat.
Tutkimuskin selvästi osoittaa, että reunan puolen tärinäraita aiheuttaa ENEMMÄN suistumisia vasemmalle vastaantulijoiden kaistan yli, eli lisää varman kuoleman onnettomuusriskiä tilanteeseen täysin syyttömille vastaantulijoille, vaarantaa pyöräilyn ja lisää takuulla pyöräilyonnettomuuksia, vaikkei tätä olekaan tutkittu, vain jotta autoilijat pysyisivät nukkuvanakin autoineen tien puolella. 
Moottoripyörälle tärinäraita on tosiaan vaarallisempi kuin autoille, mutta ei läheskään niin vaarallinen kuin polkupyörälle, sillä moottoripyörän renkaat ovat paksummat ja niiden nielaisukyky paljon polkupyörän rengasta suurempi. Mitä kapeampi rengas, sitä enemmän tärinävaikutusta siirtyy ajoneuvon akseleihin sitä enemmän se heikentää renkaan kykyä ohjata ajoneuvoa.
Kosketusalue renkaan ja tien välissä on helppo laskea. Se on renkaan kantama kuorma jaettuna rengaspaineella. Moottoripyörässä eturenkaankin alla on noin sadan kilogramman painovoima, joka 2,5 bar painella tarkoittaa 40 neliösenttiä, eli noin seitsemän sentin halkaisijan länttiä. Kahden euron kolikko on läpimitaltaan 25,75 mm; paksuus 2,20 mm ja paino 8,50 g, eli pinta-alaltaan vain 5,2 neliösenttiä. Noin pieni kosketusala edellyttäisi sadan kilon kuormalla 20 bar painetta tai 50 kg pyöräkuormalla 10 bariin. Tyypillinen matkamoottoripyörän rengaspaine on tuon 2,5 bar.