Re: Stern MBB retki // Peräkärry
Oi tuota detaljien määrää ja viimeistelyä! Mykistävän hieno luomus jälleen.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Oi tuota detaljien määrää ja viimeistelyä! Mykistävän hieno luomus jälleen.
Nyt on säädelty ja poljettu . Itse olen aika tyytyväinen pyörän käytökseen . Aika vakaa , ensin epäilin renkaita . Pyöriikö mohlot hyvin alla. Täytyy sanoo , että ajomukavuus parempi kuin Kojakeissa. Vierintä ei niin herkä , mutta muut ominaisuudet kohallaan . Pyörästä tuli nöyrä kääntyjä ja ohjaus vakaa . Vaihteiden kansa ihan pientä ongelmaa viellä . Kunhan saan vaihteen suuntaustyökalun . Niin saan sit tämänkin asian kontikseen . Eipä sen kummempaa huomautettavaa.
Lisää kuvia.
Onko tätä puntarilla käytetty? Näyttää rakenteet työkonemaisen vankoilta.
Eipä sitä ole sinne viellä laitettu . Onneksi polkiakin on aikas jääree myös . Pää runko on 60mm ja 1,5mm seinämällä . Sain kaverilta ilman . Niin laitoin hyödyntäen . Kevennetty sieltä mistä on kehannut . Yleensä niin ettei monesti katsoja nää .
Tänään pitkällä lenkillä . Nautin polkemisesta , kun löysin rytmin . En kaivannut pätkäkampia , näin parempi . Ainaskin minulle , lyhyt uskoon en enenpää hairahdu . Kuin Stern 7:män kohilla. Penki tuntuu hyvältä istua pitempääkin rupeamaa . Selkänoja vois inansa olla viellä kapeempi . Nyt ei paina kuiteskaan lapaluita . Antaa riittävän tuen ristiselälle, silloin helpo polkee ylämäkeen . Ei liueskele istuimelta mihinkään. Niin siihen ajamiseen voi sanoa että aika sutjakka on kulkemaan tämä . Ohjattavuus suorastaan nöyrä , siittä pidän paljonkin . Kun retkiajoon tän tarkoitin . Katsotaan kun saan kilometrit kasaan tarpeeksi , niin voimpi polkasta pitemmällekin tänä suvena. Jos hyvää lupailee kelille. Ainoo mitä pitää parannella , on etuvaihtajan säätömutteri . Ei taho pysyä säädössään . Se tarvitsee pienen jarrun , eli jousen mutterin väliin .
Nyt on sit tälläkin ensinmäinen tonni polkastu täyteen . Kunhan ilmat vähän lauhtuu , niin otan penkin irti ja säädän sen asentoa . Hiukan enenmän makaavaksi . Sen verran kun sieltä säättämään pystyy . Noin 30 mm saa viellä kallistettua.
Kaikki muu toiminut niinkuin oli suunitellut . Jostain syystä tästä pyörästä tuli vakain ajaa ja sorateitäkin ajaa mielikseen .
Se oli tarkoituskin , Asfaltiteitä ei aina ole mukava ajeskella , jo sinne rakennettujen tärinöitten takia.
Nojanalle kirjoitti: ↑23 Kesä 2021, 10:28Nyt on sit tälläkin ensinmäinen tonni polkastu täyteen . Kunhan ilmat vähän lauhtuu , niin otan penkin irti ja säädän sen asentoa . Hiukan enenmän makaavaksi . Sen verran kun sieltä säättämään pystyy . Noin 30 mm saa viellä kallistettua.
Kaikki muu toiminut niinkuin oli suunitellut . Jostain syystä tästä pyörästä tuli vakain ajaa ja sorateitäkin ajaa mielikseen .
Se oli tarkoituskin , Asfaltiteitä ei aina ole mukava ajeskella , jo sinne rakennettujen tärinöitten takia.
Onneksi olkoon.
On aivan kohtuullista, että pyöräversiot paranevat kun aikaa kuluu ja osaaminen kehittyy. Osa vakaudesta on tietysti myös oman ajokokemuksesi lisääntymisestä johtuvaa, mutta myös pyörän teknisillä ominaisuuksilla on osansa tässäkin asiassa. Kun seuraava pyörä on aina edellistä parempi, sanotaan sitä kehitykseksi.
Jos pyörä on nyt sitten julistettu valmiiksi, siitä voisi ottaa virallisen sivukuvan ja mittailla tarkat geometriat, jotta tulevat sukupolvet voivat hyötyä tästä menestyksestä omia versioita rakennellessaan. Otatko siis valokuvan suoraan sivulta noin 10 metrin päästä. Olennaista on saada ohjauskulmat mitattua, joten kamera pitäisi olla melko alhaalla n. 0,5 m korkeudessa ja pyörä tasan kohtisuorasti pystyssä maata vasten. Näillä keleillä saa hyvän kuvan kerrostalon varjon puolen seinää vasten.
Nojanalle kirjoitti: ↑18 Touko 2021, 14:09Laitan tän hetkisiä teknisiä tietoja . Tuleehan ne taas kirjattua jonnekin .
![]()
![]()
Akseliväli 1150 mm
Ohjauksen kulma 63 astetta.
Jättö 100 mm.
Keskiön korkeus maasta 650-------680 mm, riippuen siittä kuin pitkällä puomi.
Istuin korkeus 580 mm.
Istuimen nojakulma 36 astetta.
Vanteet Golden Motor 26"x1.2"x36H
Renkaat Schwalbe Plus Tour 50-559
Navat SACHS rumpujarrulliset .
Sachs/Huret vaihtajat , vaihteita 6x2x2 = 24kpl
12V sähköjärjestelmä / aurinkokenno .
6kpl pullotelineitä ja paikka vesikanisterille Ortex .![]()
![]()
Runko huonekaluputki, terästä .![]()
![]()
Hei Jori täällä nää mitat . Ei tarte sen parempaa kuvaa.
Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.
Ei tuossa listassa nimitttäin ole kaikkia mahdollisia mittoja mitä rakentamiseen tarvitaan. Päämitat toki.
Tuskin kukaan haluaa tätä rakentaa. Uniikiksi taitaa jäädä. Voihan tuon kuvan joskus ottaa.
Vaikka hyödystä en sen enenpää osaa sanoa.
Uskomatonta kuinka pienistä asioista, koostuu pyörittämisen helpous.
Eilen oli hyvää aikaa ja viritellä säädöt kohilleen .
Kun vihdoin sai hommattua työkalun , jolla voi säätää takavaihteen korvakkeen kohilleen .
Ensimäinen tunne, tänään kun olin lenkillä . Nyt tää riivattu kulkee. Ketjuissa ei tunnu mitään ylimäärästä
rahinaa , eikä vaihteiden päälle menossa ongelmia .
Suosittelen jokaiselle , tehkää tämä säätö . Voipi pyörän kulku oleellisesti muuttua.
Jotain hyötyä tästä jussin vietosta.
Huomenna vois sit tehdä vaihteeksi pitkän lenkin , että sais tonne kilometrikisaan tarvittavaa meriittiä.
Tässä pidän erityisesti säädettävästä keulapuomista. Juuri noin se kannattaa toteuttaa MBB:ssä.