Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
Valmiina duuniin, kertakäyttölokarit, valoja, vilkkuja, viiri ym.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Valmiina duuniin, kertakäyttölokarit, valoja, vilkkuja, viiri ym.
Paaaaljon lyhyemmät kammet tartteis
PW kirjoitti:Paaaaljon lyhyemmät kammet tartteis
Onko tuo 53 piikkinen eturatas liian iso lyhyille kammille? Ainakin ilman sähköjä
Vilijami kirjoitti:PW kirjoitti:Paaaaljon lyhyemmät kammet tartteis
Onko tuo 53 piikkinen eturatas liian iso lyhyille kammille? Ainakin ilman sähköjä
Se mikään iso ole.
53-piikkinen 406 kiekoissa vastaa (500/700*53) = 38-piikkistä 622 kiekossa. Onhan tuossa vielä isompia takarattaitakin, jos alkaa voima loppua.
Tuollaisella vain puolella kitkalla vetävällä tuskin niin pitävällä pinnalla koskaan ajetaan, etteikö pienimmällä vaihteella, vaikkakin 53-piikkisellä eturattaalla, ei sutisi. Ei siihen mitään pitkiä kampia tuon takia tarvita.
No, herkästi lyhyempiä kampia vaihtaessa, vaihtuu myös ratas jos en sitten lyhennä noita (terästäkö?) Pittää kokeilla eri pituisia kampia ja erikokosia rattaita.
Keskiö on liian lähellä, sitä siirtämällä tulee vähän helpotusta tuohon polvikulmaan. Polvet on tässä rojektissa se heikoinlenkki.
jori kirjoitti:Se mikään iso ole.
![]()
53-piikkinen 406 kiekoissa vastaa (500/700*53) = 38-piikkistä 622 kiekossa. Onhan tuossa vielä isompia takarattaitakin, jos alkaa voima loppua.
Eihän se hyvässä kesäkelissä riskille ihmiselle kaksipyöräisessä olekaan, mutta viime talvena Räntiksellä hiekoitussoraisessa mäessä polkiessa piti pudottaa ketju 42t rattaalta 32t eturattaalle, vaikka takana isoin on 34t!
Kammenvoihtohommiin, eka takaisku kun korkkas kierteen toiselta puolen Vasaralla ja kiilallako tuon saa irti?
Lämmitä sitä kampea , niin se laajenee ja voipi lähtee irti pienellä napautuksella .
Nojanalle kirjoitti:Lämmitä sitä kampea , niin se laajenee ja voipi lähtee irti pienellä napautuksella .
Sepä tietyst, ei vaan tuu mieleen - ehkä siks ettei oo käsillä mitään lämmitysvehettä
En nyt tiedä, johtuko kierteen korkkaus kammenvaihtotyökalusta. Korjasin työkalun kun se pää oli pyöristynyt, tein mutterista siihen päähän neliskanttisen palikan Yksi kampi sillä läks auki mutt toiseen tyssäs
PW kirjoitti:Kammenvoihtohommiin, eka takaisku kun korkkas kierteen toiselta puolen
Vasaralla ja kiilallako tuon saa irti?
On olemassa kiilamaisilla kierteillä varustettuja kammenulosvetäjiä juuri tätä varten, tosin ehkä sun ei kannata hankkia sellaista kunhan pidät huolen että sun tavallinen kammenulosvetäjä on kunnossa. Kun usein työkalujen kanssa niin ei kannata yrittää säästää kauheesti rahaa ostamalla halvan, koska se usein kostautuu pidemmässä juoksussa.
En tiedä onnistuuks tuo kiilaamallakaan kun on vissiin muovia tuo keskiönkiinnitysosa, jota vasten se kiila puristuu
Joo, halpa bilteman kalu on kyseessä, jota yritin korjata. Jottei mee kokonaan bilteman piikkiin - kierre on saattanu olla viottunu jo aiemmin.
Kokeilisin kahdella vasaralla. Aivan kuin mutterin venyttäminen.
Toisaalta kierrevikaista kampea ei kannata laittaa takaisin eli siihen voi käyttää jotain järeämpää keinoa. Vaikka laikalla viilto ja lyömällä irti. Tai hitsaa siihen mutterin kiinteäksi ulosvetäjäksi.
Mä olen vain kerran hajottanut kammesta kierteet. Opin silloin tarkastamaan että ulosvetäjän kierre on varmasti pohjassa ennen kuin alan irrottamaan kampea.
jooseha kirjoitti:Kokeilisin kahdella vasaralla. Aivan kuin mutterin venyttäminen.
Toisaalta kierrevikaista kampea ei kannata laittaa takaisin eli siihen voi käyttää jotain järeämpää keinoa. Vaikka laikalla viilto ja lyömällä irti. Tai hitsaa siihen mutterin kiinteäksi ulosvetäjäksi.Mä olen vain kerran hajottanut kammesta kierteet. Opin silloin tarkastamaan että ulosvetäjän kierre on varmasti pohjassa ennen kuin alan irrottamaan kampea.
Kaksikoukkuisella ulosvetäjällä lähtee kyllä, vaikka olisi kierteet rikkikin.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... 000019462/
PS. Lämmittämiseen käy kyllä hiustenkuivainkin.
Se on oikeastaan hyvä tuohon hommaan, sillä maksimilämmöt eivät nouse liian korkeiksi, mutta riittäviksi kuitenkin, kun käyttää riittävästi aikaa ja pahvilaatikkoa tuulensuojana.
Hiustenkuivaimella läks kun otin suojapahvin käyttöön - kiitos.
Nyt on 152mm kammet 38 ja 48 rattaat.