Sivu 4/8

Lähetetty: 11 Loka 2008, 22:48
Kirjoittaja irakas

Joo, kyllä siitä taitaa tulla jatkuvaa kiusaa, kun lahje sitä koko ajan hipoo.

Ketjun kuljetuksissa on minulla lähtökohta, ettei kääntyvä etupyörä pääse missään olosuhteissa vaikuttamaan ketjun kulkuun.

Kaupunkiajossa joutuu väliin kääntäen peruuttamaan ja, jos silloin paluuketju osuu kääntyneeseen pyörään ja ketju menee suuremmalle keskiön rattaalle, on liikkeelle lähtö vaikeaa. Olen jonkun kerran joutunut nolosti pysähtymään tämän vuoksi keskelle suojatietä. :cry:

Sakari


Lähetetty: 12 Loka 2008, 09:14
Kirjoittaja jviirret

Tuo rakenne näyttää jo sellaiselta, että ketjun suojaaminen on helpompaa esim. vaneerilevyllä kuin erillisillä putkilla. Runkoon vain muutama jatkomutteri kiinni joihin vaneerisuojan saa kiinni.

Jukka


Lähetetty: 12 Loka 2008, 09:41
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:

Tuo rakenne näyttää jo sellaiselta, että ketjun suojaaminen on helpompaa esim. vaneerilevyllä kuin erillisillä putkilla. Runkoon vain muutama jatkomutteri kiinni joihin vaneerisuojan saa kiinni.

Jukka

Joo, kiitos hyvästä vinkistä! :wink:

Vanerisuojan saa kiinni muttereilla jo suoraan rissojen akseleihin, kun jättää ne vähän pitemmiksi.

Sakari


Lähetetty: 12 Loka 2008, 10:42
Kirjoittaja irakas

Muutin vielä vähän yksinkertaisemmaksi ketjun kuljetuksen.

Kuva

Istuimen allahan rissat voivat olla rinnakkain, siis samassa akselissa.

Sakari


Re: sh8

Lähetetty: 18 Loka 2008, 21:30
Kirjoittaja irakas

Jukan lowraceri näyttää hyvältä ja on ratkaistu yhdellä vetopuolen rissalla:

Kuva

Olen miettinyt mikä juju siinä on, kun en minä saa sh8:n suunnitelmissa sitä onnistumaan. Syy taitaa olla siinä, että lakeuksien ajelija ei tarvitse kuin yhden kammin hammasrattaan. Jos niitä on kolme (tai vähintään kaksi), niinkuin täällä mäkisessä Keski-Suomessa tarvitaan, ei yhdellä rissalla hommaa tahdo saada toimimaan siten, että kääntyvä etupyörä ei vaikuttaisi ketjuun ja vaihteistoon, kun ottaa vielä huomioon, että etuhaarukassa on vielä H-jarru boostereineen. Vai onnistuukohan silloin veto- ja paluuketjujen risteytys? Sitä aion kyllä vielä kokeilla, kun pääsen siihen saakka.

Onko muuten sulla Jukka vain yhdet jarrut tuossa lowracerissa? Vai onko kuva vanha?

Sakari


Re: sh8

Lähetetty: 19 Loka 2008, 09:52
Kirjoittaja jviirret

Kuva on vanha, mutta yhdet jarrut on vaan, vähän vaatimaton on pysähtyvyys jos täydestä vauhdista pitää alkaa hidasteleen. V-jarrulle ei ole kiinnikkeitä, eikä se tuohon mahtuisikaan. Helpoin ratkaisu olisi rumpujarrurengas eteen.
Tuo on otta, että vakiohaarukalla ei useamman etuhammasrattaan käyttö onnistu, jos haluaa pitää istumakorkeuden max 40cm:ssä. Ainakaan tuollaisella paksulla BMX haarukalla. Lasten pyörissä on kyllä sirompia ja kapeampiakin haarukoita. Jos tällaisen saa käsiinsä ja luottaa sen kestävyyteen, niin uskoisin että onnistuu ainakin kahden hammasrattaan käyttö. Varsinkin jos vielä tuo vetopuolen hammasrattaan kauemmas rungosta. Tuossa mun pyörässä pelivaraa vähentää vielä tuo penkin runkorakenne, se kun sattuu juuri ketjun kohdalle. Renkaan ohi ketjun kyllä saa.
Koska ketjulinjaa en osannut rakennellessa hahmottaa, tein rullan kiinnikkeestä portaattomasti siirrettävän. Voi linjata millin tarkkuudella.
Muitakin eroja meidän suunnitelmissa on, minulla on penkin etureuna kauempana takana kuin sinulla ja reuna enempi ylöspäin taivutettu, sekin jättää ketjulle enempi tilaa.

Jukka


Re: sh8

Lähetetty: 19 Loka 2008, 15:00
Kirjoittaja visiopetteri

Perhana kun saisi noita ajatuksia testattua ja toteutettua valmiiksi osiksi asti..Mike Burrowsin kirjaa lukiessa vaan tuli melkosen vakuuttunut olo, että sellanen yksiputkinen etuhaarukka olisi loistava monessakin mielessä. Periaatteessa sen saa keveemmäksi, jäykemmäksi + ketjuille jää enemmän tilaa jne. Sellasen 20mm akselilla olevan etuvanteen + levyjarrun laittamalla sen saisi varmasti toimimaan ongelmitta. Varsinkin 20" vanteella toi pitäs olla melko ongelmaton tapaus...


Re: sh8

Lähetetty: 19 Loka 2008, 15:24
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:

Kuva on vanha, mutta yhdet jarrut on vaan, vähän vaatimaton on pysähtyvyys jos täydestä vauhdista pitää alkaa hidasteleen. V-jarrulle ei ole kiinnikkeitä, eikä se tuohon mahtuisikaan. Helpoin ratkaisu olisi rumpujarrurengas eteen.
Tuo on otta, että vakiohaarukalla ei useamman etuhammasrattaan käyttö onnistu, jos haluaa pitää istumakorkeuden max 40cm:ssä. Ainakaan tuollaisella paksulla BMX haarukalla. Lasten pyörissä on kyllä sirompia ja kapeampiakin haarukoita. Jos tällaisen saa käsiinsä ja luottaa sen kestävyyteen, niin uskoisin että onnistuu ainakin kahden hammasrattaan käyttö. Varsinkin jos vielä tuo vetopuolen hammasrattaan kauemmas rungosta. Tuossa mun pyörässä pelivaraa vähentää vielä tuo penkin runkorakenne, se kun sattuu juuri ketjun kohdalle. Renkaan ohi ketjun kyllä saa.
Koska ketjulinjaa en osannut rakennellessa hahmottaa, tein rullan kiinnikkeestä portaattomasti siirrettävän. Voi linjata millin tarkkuudella.
Muitakin eroja meidän suunnitelmissa on, minulla on penkin etureuna kauempana takana kuin sinulla ja reuna enempi ylöspäin taivutettu, sekin jättää ketjulle enempi tilaa.

Jukka

Olen useampaankin etuhaarukkaan, joissa ei ollut kiinnikkeitä, asentanut jarrun kiinnikkeet poraamalla 6 mm reijät haarukkaan ja kiinnittänyt jarrun kääntövarret 6 mm kierretangolla sopivin putkiprikoin ja mutterein. Jarrutehon varmistamiseksi olen asentanut joko itsetehdyn tai Biltemasta ostetun boosterin. Kummasti vaan jostain syystä ei enää niitä ole Bilteman myyntikansiossa eikä kaupassa. Ne täytyy tehdä itse.

Minulla on Snake 5:ssä tukevan tekoinen etuhaarukka, H-jarru, kammissa kolme ratasta, yksi ketjurissa vetopuolella ja paluuketju putkessa. Muuten homma on toiminut, mutta peruutettaessa paluuketju tahtoo mennä isommalle hammasrattaalle. Jos ei sitä huomaa on liikkeelle lähtö vaikeaa.

visiopetteri kirjoitti:

Perhana kun saisi noita ajatuksia testattua ja toteutettua valmiiksi osiksi asti..Mike Burrowsin kirjaa lukiessa vaan tuli melkosen vakuuttunut olo, että sellanen yksiputkinen etuhaarukka olisi loistava monessakin mielessä. Periaatteessa sen saa keveemmäksi, jäykemmäksi + ketjuille jää enemmän tilaa jne. Sellasen 20mm akselilla olevan etuvanteen + levyjarrun laittamalla sen saisi varmasti toimimaan ongelmitta. Varsinkin 20" vanteella toi pitäs olla melko ongelmaton tapaus...

Joo, olisihan tuollainen yksihaarainen haarukka vallan mainio juuri ketjun kuljettamisen kannalta. Vielä toistaiseksi ne taitavat kuitenkin maksaa maltaita eikä sellaisiin ole varaa panostaa. :cry: On vain keksittävä muut konstit.

Sakari


Re: sh8

Lähetetty: 25 Loka 2008, 09:09
Kirjoittaja irakas

sh8:n suunnittelu ja rakentaminen jatkuu. Yritän kuitenkin vetopuolen ketjussa pärjätä yhdellä rissalla.

Kuva

Saa nähdä, miten ketjujen risteäminen onnistuu. :roll:

Rakentaminen on siinä vaiheessa, että runko on pääosin hitsattu kasaan.

Sakari


Re: sh8

Lähetetty: 25 Loka 2008, 10:03
Kirjoittaja Pastori
irakas kirjoitti:

Syy taitaa olla siinä, että lakeuksien ajelija ei tarvitse kuin yhden kammin hammasrattaan. Jos niitä on kolme (tai vähintään kaksi), niinkuin täällä mäkisessä Keski-Suomessa tarvitaan..

Mulla on tuossa Azubissa takana semmoinen rataspakka jossa suurimpaan rattaaseen on todella iso hyppäys toiseksi pienimmästä. Katson tyypin vielä tarkemmin, tyyppi on joku Shimano XL range tms. Edessä onkin siis vain 1 ratas ja tämä takarattaan innovaatio takaa että pääsee jyrkänkin mäen ylös.


Re: sh8

Lähetetty: 25 Loka 2008, 11:09
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

sh8:n suunnittelu ja rakentaminen jatkuu. Yritän kuitenkin vetopuolen ketjussa pärjätä yhdellä rissalla.

Noin se ei tule mahtumaan, etuhaarukka on jo täys leveä tuon vetopuolen ketjun kohdalla. Lisäksi jarru ottaa siihen kiinni, ja lokasuoja käännettäessä. Jos et saa penkin etureunan ja etuhaarukan väliä suuremmaksi niin polkimet pakko laittaa epäkäytännöllisen korkealle tai vetopuolelle kaksi rullaa.

Jukka


Re: sh8

Lähetetty: 25 Loka 2008, 15:08
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

sh8:n suunnittelu ja rakentaminen jatkuu. Yritän kuitenkin vetopuolen ketjussa pärjätä yhdellä rissalla.

Noin se ei tule mahtumaan, etuhaarukka on jo täys leveä tuon vetopuolen ketjun kohdalla. Lisäksi jarru ottaa siihen kiinni, ja lokasuoja käännettäessä. Jos et saa penkin etureunan ja etuhaarukan väliä suuremmaksi niin polkimet pakko laittaa epäkäytännöllisen korkealle tai vetopuolelle kaksi rullaa.

Jukka

Olen ajatellut kokeilla asentaa keskiön mahdollisimman paljon oikealle siis epäsymmetrisesti keskiviivaan nähden, vetoketjun rissan mahdollisimman etäälle rungosta ja paluuketjun rissat ihan liki runkoa, ja penkin etureunaahan voi tosiaan nostaa. Saattaa olla, ettei onnistu, mutta ainahan on mahdollista palata alkuasetelmiin.

Sakari


Re: sh8

Lähetetty: 25 Loka 2008, 17:59
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

Olen ajatellut kokeilla asentaa keskiön mahdollisimman paljon oikealle siis epäsymmetrisesti keskiviivaan nähden

Tuo on muuten hyvä idea. Mulla on chopperissa kammet n. 1cm pois keskilinjalta, ajossa ei häiritse ja kukaan koeajaja ei ole huomannut ennen kuin olen sanonut. Vai onkohan ollut muuta ihmeteltävää :lol:

Jukka


Re: sh8

Lähetetty: 06 Marras 2008, 20:18
Kirjoittaja irakas

sh8 on nyt tällaisessa vaiheessa:

Kuva

Taisin rungon hitsauksen viime metreillä päästä jonkin verran juonesta kiinni. Esimerkiksi sen, että virta on katkaistava ennenkuin hitsauspillin (vai mikä se on?) nostaa irti. Muuten tulee papanoita. :lol:

Kävin tänään Jyväskylän Kuusakoskella. Sinne oli tullut aika kasa pyöriä ja tein löydön, tällaisen 26":

Kuva

Aion tehdä tästä nojakin vähän saman tyyppisesti kuin Wol, jonka myin Huutonetin kautta jyväskyläläiselle nuorelle miehelle, jonka olen nähnyt sillä liukkaasti mennä viuhahtelevan Jyväskylän kaduilla. Kun vain korkeuden saisi pidettyä kurissa. :|

Sakari


Re: sh8

Lähetetty: 30 Joulu 2008, 12:57
Kirjoittaja irakas

Olen kokeillut keskeneräisessä sh 8:ssa erilaisia ohjausvaihtoehtoja.

Yläohjaus kädet koukussa:

Kuva

Istumaan meno aika hankalaa, tapahtuu kääntämällä ohjaustanko sivulle.

Yläohjaus kädet suorana (Tarzan/Teräsmiesohjaus):

Kuva

ja

Kuva

Tässä homma on hoidettu vakio-osilla. Nojakin taluttaminen ja käsittely ahtaissa paikoissa on yhtä helppoa kuin pystypyörällä. :D

On kelit sen verran huonot, että en ole päässyt kunnolla kokeileen. On liukasta ja karkeaa kivimursketta. :(

Sakari