Sivu 4/8
Re: Pitkä paksutin, LSL
Lähetetty: 04 Huhti 2019, 11:04
Kirjoittaja mhelander
Tuolla vahvemmalla putkella saat keskiön seudun pysymään kasassa.
Oma maasturi kun "katkesi" penkin alta kun penkin alla oleva emäputki halkesi juuri rungon taittovoimien takia (emäputken ja ohjainlaakerien avulla kasattu takahaarukan nivel).
Tämän sain korjattua siten että hitsasin halkeaman umpeen, päälle toinen kerros samaa putkea halkeaman päälle ja sitten yläpuolelle trussi:

Re: Pitkä paksutin, LSL
Lähetetty: 04 Huhti 2019, 12:05
Kirjoittaja samuel
irakas kirjoitti:Onnea hienosta pelistä!
Sittenpä huomasinkin, että oletkin asentanut siihen ohuen putken lirun, mutta tukevammalla putkella siitä saisi vakuuttavamman näköisen.
Kiitoksia.
Nyt on sähköillä ajettu n. 20 km ja kivasti kulkee.
Tuo "putken liru"
oli pakkorako kello 23, kun en halunnut paksumman putken rälläköinnillä herättää koko taloa.
Lisäksi ajatuksissa on poistaa koko yläputki ja laittaa emäputkelle ja polkimille levystä kolmivahvikkeet.
Re: Pitkä paksutin, LSL
Lähetetty: 04 Huhti 2019, 14:16
Kirjoittaja jooseha
mhelander kirjoitti:ja sitten yläpuolelle trussi:
Tuon suomenkielinen nimi on ansas 
Re: Pitkä paksutin, LSL
Lähetetty: 04 Huhti 2019, 15:36
Kirjoittaja Härski
Ansas, eli satimes! 
Re: Pitkä paksutin, LSL
Lähetetty: 04 Huhti 2019, 15:58
Kirjoittaja mhelander
jooseha kirjoitti:mhelander kirjoitti:ja sitten yläpuolelle trussi:
Tuon suomenkielinen nimi on ansas 
Härski kirjoitti:Ansas, eli satimes! 
Eh... kiva.
Re: Pitkä paksutin, LSL
Lähetetty: 04 Huhti 2019, 18:39
Kirjoittaja samuel
Iso rengas kompensoi ketjun välitykset, tasaisella kulkee 28km/h pelkällä kaasulla. Vois vielä metsästellä ratasvaihtoehtoja ettei ihan noin kovaa menis ja vääntökin lisääntyis.
Re: Pitkä paksutin, LSL
Lähetetty: 16 Touko 2019, 20:51
Kirjoittaja samuel
Parisen kuukautta on ajoa takana, useampana päivänä viikossa on tullut töissä käytyä. Nyt tuli inspiraatiota asemoida etujarruakin vihdosta viimein.
Re: Pitkä paksutin, LSL
Lähetetty: 07 Helmi 2020, 21:26
Kirjoittaja samuel
Jatkoa seuraa, tai siis lyhennystä
.
2,23m akseliväli aiheutti sen että eturengas tulee tuulilasille kun fillarin laittaa auton katolle.
Samalla etuvanteeksi tuli kapeampi, eli 80mm -> 60mm kehä. Tällä modilla ja 2,35" WTB Bronsonilla rengas mahtuu joustohaarukkaan, ja eturenkaan yllä ollut moottori on taas oikealla paikallaan navassa.
Etäohjauksen pallonivel tulee iskarin yläpään korkkiin.
Korkissa on epoksilla kiinni kaksi sopivaksi sorvattua mutteria.
Rihtaus täytyy tehdä tarkasti, jää n. 1mm tilaa vanteen ja haarukan väliin.
Jarrusatulan saattaa saada kiinni lokarin kiinnityskorvaan, ja toiseen päähän täytyy tehdä tukirauta.
Ja sitten se uuden emäputken hitsaus. Käytin netistä putkenkulmalaskuria jolla tulostin sapluunat putken katkaisuun oikeassa kulmassa. Sain hitsattua putken aika hyvällä saumalla, MUTTA VINOON!!
Jigi oli antanut vähän myöden...
No täytyy rälläköidä irti ja asemoida uudestaan, samalla voi vielä lyhentää vielä 5 senttiä kun kammetkin on 145milliset.
Re: Pitkä paksutin, LSL
Lähetetty: 07 Helmi 2020, 22:24
Kirjoittaja Vilijami
samuel kirjoitti:Etäohjauksen pallonivel tulee iskarin yläpään korkkiin.
Korkissa on epoksilla kiinni kaksi sopivaksi sorvattua mutteria.
Muovikorkki?
Jos on niin näinköhän kestää?
Re: Pitkä paksutin, LSL
Lähetetty: 07 Helmi 2020, 23:51
Kirjoittaja samuel
Vilijami kirjoitti:samuel kirjoitti:Etäohjauksen pallonivel tulee iskarin yläpään korkkiin.
Korkissa on epoksilla kiinni kaksi sopivaksi sorvattua mutteria.
Muovikorkki?
Jos on niin näinköhän kestää?
Lienee jotain nylonin tapaista kun sai sorvissa tasoittaa sisäpinnan. Pallonivel on heti korkin päällä joka on vain 4mm putkesta ulkona joten ei ole pitkää vipua vääntämässä. Korkin ulkohalkaisija on n. 24mm. Seinämää on joku 5mm ja naftiksi sorvatut mutterit sisällä liiman täyttäessä kolot eli aika tiukka paketti johon tulee leikkaava voima. Onhan sen kestettävä, onhan? 
Re: Pitkä paksutin, LSL
Lähetetty: 08 Helmi 2020, 10:53
Kirjoittaja mhelander
Mulla on alkanut hyvin kestämään ne olikohan 8mm paksusta alumiinilevystä tehdyt pisaran malliset laipat jotka lujuuspultilla halkion yli kiristetään puristuksiin ohjainputken ja -laakerin alakoolin völiin.
Tietäen minkälaista kyytiä mun pyörä saa, uskallan suositella.
Se ongelma ei ole normaali ajaminen vaan jos satut kaatumaan liukkalla, tai muuten etukiekko tökkää johonkin kiveen tms niin silloin tulee suurin rasituspiikki ja tuskin muoviosat kestää. Ainakin kierteet on riskissä korkata...
Re: Pitkä paksutin, LSL
Lähetetty: 08 Helmi 2020, 11:57
Kirjoittaja Vilijami
samuel kirjoitti:Vilijami kirjoitti:samuel kirjoitti:Etäohjauksen pallonivel tulee iskarin yläpään korkkiin.
Korkissa on epoksilla kiinni kaksi sopivaksi sorvattua mutteria.
Muovikorkki?
Jos on niin näinköhän kestää?
Lienee jotain nylonin tapaista kun sai sorvissa tasoittaa sisäpinnan. Pallonivel on heti korkin päällä joka on vain 4mm putkesta ulkona joten ei ole pitkää vipua vääntämässä. Korkin ulkohalkaisija on n. 24mm. Seinämää on joku 5mm ja naftiksi sorvatut mutterit sisällä liiman täyttäessä kolot eli aika tiukka paketti johon tulee leikkaava voima. Onhan sen kestettävä, onhan? 
Eikö tuolla kierteellä saisi teräspulttia?
Tai sorvaat/sorvautat alumiinista muovikorkin kopion, mihin vois tehdä M8 (vai M10?) kierteisen reijän?
Re: Pitkä paksutin, LSL
Lähetetty: 08 Helmi 2020, 12:22
Kirjoittaja jooseha
Anna vaan sen muovisen olla, niin saadaan varmuus sen kestämisestä
Ehtii metallisen toisen version tehdä vasta sitten, jos huomaa sille olevan tarvetta muutenkin kuin mielikuvissa.
Re: Pitkä paksutin, LSL
Lähetetty: 09 Helmi 2020, 00:05
Kirjoittaja samuel
Tässä lähikuva paketista.
Tosiaan tuolla iskariputken sisällä on 20mm korkea mutteripari, ei se millään sieltä pois taitu. Paitsi jos iskariputki halkeaa.
Nivelen alla oleva musta mutteri on testauksena että kuinka paljon kääntökulma kasvaa korotuksella ettei nivel ota haarukan olkapäähän kiinni.
Re: Pitkä paksutin, LSL
Lähetetty: 11 Helmi 2020, 18:36
Kirjoittaja samuel
On tuossa sekamelskassa fillarin osatkin, jossain... 