Sivu 4/6
Lähetetty: 29 Syys 2008, 07:15
Kirjoittaja Mustasudenkorento
kyllä, ja allla on lisäksi maininta että tuo on epätasaisille tie osuuksille, ja ajajille jotka ajavat tasaisella voivat säätää vielä tiukemmalle...
mutta perse sen sitten kertoo menikö se oikein 
Lähetetty: 04 Loka 2008, 17:58
Kirjoittaja jviirret
No niin, tämäkin pyörä nousi rattaille:

Rakentelun välivaiheet kotisivullani: http://www.omanetti.fi/ninajukk/clwb.htm
Runkoputken alla näkyvä putki on vain tukemassa iskarin yläpäätä. Noin asennettuna sais nippa nappa 200mm jouston, mutta perä on ehkä vähän liian löysä. Iskarin saa koko painolla renkaan kohdalta "hyssyttelemällä" painumaan ihan pohjaan ja istuma paikalla jalat maassa istumalla painuu noin 20-30%. Eli kiinnikkeitä tehdessäni taidan yrittää kääntää sitä vähän pystymmäs ja alapään kiinnitys vähän haarukan alapuolelle, tai kokeilen pysyiskö tuo viritys sen vertaa kasassa että uskaltais vähän ajella. SWB:stä lainaan ainakin penkkiä ja kokeilen myös sen tangon kannaketta...
Akseliväli kuvassa 132cm, istumakorkeus n.72cm ja kuljettaja päällä joku 65cm.
Jukka
Lähetetty: 04 Loka 2008, 21:57
Kirjoittaja Pastori
Lähetetty: 05 Loka 2008, 08:04
Kirjoittaja jviirret
Tuommoinen penkki pitäisi omaanikin tehdä, mutta aloitellaan nyt tuolla swb:n penkillä. Näyttäisi että sen saa kiinni ilman tukia, kuten jori ehdotti.
Tuon kokoontaitettavuuden merkitys jää minulle vähän hämäräksi, ei se kuljetettavuutta taida juuri lisätä? Jousto, 5 tuumaa, vaikuttaa riittävältä.
Jukka
Lähetetty: 05 Loka 2008, 14:40
Kirjoittaja jviirret
No nii, pääsin vähän rullaileen, eihän se swb: tangon kannake passannut alkuunkaan joten piti tekasta uus:

Jännän tuntuinen, vaikka painojakauma on ehkä 65/35 niin kaikki töyssyt tuntuu vain eturenkaan kohdalla. Ja likkeelle lähtö tosiaankin helppoa kuin heinän teko. Polkimia ja ketjua ei vielä oo, pihatien laskua rullailin. Käytännössä jalat voi nostaa ylös lähes ilman alkuvauhtia ja silti ei ollut yhtään epävarmuutta pystyssä pysymisen kans.
Vielä muutama yksityiskohta(penkin tukikolmio, vaijerin kiinnikkeet ja ketjuputken kiinnike) ja hirveä viimeistely työ ja maalaus. En taida ennen maalausta edes ajamista kokeilla.
Jukka
Lähetetty: 05 Loka 2008, 14:59
Kirjoittaja Mustasudenkorento
jviirret kirjoitti: En taida ennen maalausta edes ajamista kokeilla.
Jukka
sehän alkaa jo näyttää hyvältä, iskarin toiminta on varmasti tasaisempi nyt verrattuna edelliseen...
koitan nyt edes pieni lenkki ennen kuin maalaat, vaikka ilman jarruja..
ihan vain jottai ei tarvi heti hioa uutta maalia jos pitää jotain muuttaa...
Lähetetty: 05 Loka 2008, 15:09
Kirjoittaja jviirret
Mustasudenkorento kirjoitti:koitan nyt edes pieni lenkki ennen kuin maalaat, vaikka ilman jarruja..
Huomasimpa yhden syyn miksi ketju on pakko kokeilla paikoilleen, taitaa tuo iskarin tuki ottaa ketjun paluupuoleen kiinni 
Jukka
Lähetetty: 05 Loka 2008, 17:41
Kirjoittaja Mustasudenkorento
jviirret kirjoitti:
Huomasimpa yhden syyn miksi ketju on pakko kokeilla paikoilleen, taitaa tuo iskarin tuki ottaa ketjun paluupuoleen kiinni 
Jukka
no kappas, niin näyttäis... tuostahan voi tehdä tois puoleisen tuosta tuesta.
mikä pakko sen on olla symmetrinen...
suotavaa voi kuiten olla jotta se kuitenkin tulisi kiinni molempiin haarukoihin...
Lähetetty: 05 Loka 2008, 18:26
Kirjoittaja jviirret
Painon säästämiseksi tein sen niin heikosta tavarasta kuin suinki uskalsin. Pystyputki on 20x10x1,5 ja vinotuet 10x1 putkea. Siksi siis oltava symmetrinen.
Jämä ketjua oli sen verran, että sain edestä taakse yltämään alapuolelle. 46/16 välityksellä ei kestänyt joustovaroista painaa edes puolia, kun olisi jo jarruttaessa ottanut tukeen kiinni. Naputtelin tukea varovasti lommolle. Ei tarvinnut paljoakaan kun jo alkoi mahtumaan. Pitänee kuitenkin kokeilla ajamalla että kiliseekö häiritsevästi. Ennen kokeiluja pitää käyttää takarumpu auki ja voidella kunnolla, kuulostaa aika kuivalta.
Jukka
Lähetetty: 05 Loka 2008, 18:40
Kirjoittaja jviirret
Aikani kuluksi laskeskelin välityksiä ja nopeuksia.
46/16 välitys suurimmalla vaihteella antaa yhtä kampikierrosta kohden matkaksi aika tarkasti 6metriä. 60r/min poljentanopeudella jää nopeus aika vaatimattomaksi, 21,6km/h. Sama tahti LWB:n suurimmalla vaihteella(42/11) 27,5km/h.
Sama välitys hitaimmalla vie tuota 3,0metriä, eli 60r/min tahdilla 10,8km/h. LWB hitaimmalla vaihteella 42/28 antaa suunnilleen saman 3metriä...
Hieman voisi siis etuhammasratasta ehkä suurentaa, tällöin välitysalue tulisi LWB:n keskivaiheille ja ketju aavistuksen kauemmas jousituesta. Kapeaksi tuo välitysalue jokatapauksessa jää, oli kyllä tiedossa...
Jukka
edit: Hieman lasku/pyöristysvirheitä, sheldon brownin laskuri antaa nopeuksiksi 60r/min tahdilla eri vaihteilla 21km/h 15,4km/h ja 11,3
Lähetetty: 07 Loka 2008, 17:40
Kirjoittaja jviirret
Pitihän se ketju pistää paikoilleen, tasan kaks 114 lenkkistä pakettia meni. Jarrut ei stoppaa ollenkaan jos ei ihan täysillä polkaise, meni varmaan rasvaa kengille. Pyörä toimii hyvin, ihan nauratti ku eka kertaa ajelin
Ketju menee just laakerin kohdalta, eli ei vedä haarukkaa sivulle vaikka kuinka polkee. Vähän perä niiaa kun täysiä polkee, mutta iskunvaimennus toimii hyvin, ettei ala pompottamaan. Jousi on sopivan jäykkä, ei ole pohjannut vielä kertaakaan. Välitys alue passeli, kaikki mäet pääsee ylös, gps:n mukaan nopein vaihde kuljettaa ilman vispaamisen tunnetta 26-27km/h. Testialamäkeen yhdesti laskin, huiput gps:ään 37,6km/h. Perstuntumalta suunnilleen swb:n kans yhtä nopea, noin niinkuin alamäessä. Siis vähä nopeampi kuin pystyhkössä ajoasennossa ajettava maastopyörä, mutta vähän hitaampi kuin LWB, oletettavasti koska istutaan vähän korkeammalla ja pystymmässä.
Sitten ketjuputken kiinnike, vaijerin kiinnikkeet, jalusta, selkänojan tuki, runkoputken tulppaus....
Jukka
Re: 20/20 CLWB
Lähetetty: 16 Loka 2008, 11:43
Kirjoittaja jviirret
Nyt se on valmis:

Penkin väri ei sovi yhtään tuohon vihreään
Noin 10km ajelin ja totesin että aika on kullannut muistot rumpuvaihteesta. Vaihteiden välit on vähän liian isot, monesti. Nyt tasaisella ja tyvenellä ilmalla pitäisi olla vaihde 2:n ja 3:n välissä.
Jousituksen ansiosta tuntuu että kumit on tussuna, sama tuntu oli aiemmassakin jousituskokeilussa. Vauhtikin tuntuu kovemmalta kun tien jyrinä tuntuu koko kropassa 
Jukka
Re: 20/20 CLWB
Lähetetty: 16 Loka 2008, 17:58
Kirjoittaja Jarcco
jviirret kirjoitti:Nyt se on valmis:
Penkin väri ei sovi yhtään tuohon vihreään
Noin 10km ajelin ja totesin että aika on kullannut muistot rumpuvaihteesta. Vaihteiden välit on vähän liian isot, monesti. Nyt tasaisella ja tyvenellä ilmalla pitäisi olla vaihde 2:n ja 3:n välissä.
Jousituksen ansiosta tuntuu että kumit on tussuna, sama tuntu oli aiemmassakin jousituskokeilussa. Vauhtikin tuntuu kovemmalta kun tien jyrinä tuntuu koko kropassa
Jukka
Penkin värin voisi piilottaa jollain päällisellä
Ilmeisesti penkkisi on malliltaan onnistunut kun et ole pehmustetta laittanut. Minun CCK penkillä ei ilman vaahtomuovin palaa viitsi ajella.
Miten pahasti kampien osuminen renkaaseen haittaa?
Haltuuni päätyi vandalismin uhriksi joutuneen pyörän mukana Sachs 5-v kiekko. Vanteella ei tee mitään mutta navalla kenties? Minulla ei ole sille käyttöä, laita viestiä jos se kiinnostaa.
Re: 20/20 CLWB
Lähetetty: 16 Loka 2008, 18:56
Kirjoittaja jviirret
Jarcco kirjoitti:Penkin värin voisi piilottaa jollain päällisellä
Ilmeisesti penkkisi on malliltaan onnistunut kun et ole pehmustetta laittanut. Minun CCK penkillä ei ilman vaahtomuovin palaa viitsi ajella.
Miten pahasti kampien osuminen renkaaseen haittaa?
Penkki ON onnistuneen mallinen, minun profiiliin, lähinnä näissä tuo etureuna terävänä pakkaa vähän jalkoihin painamaan. Toinen syy on tottumisessa, ite oon tykännyt työmatkaa ajaa noilla "huoltovapailla", joten takamus ei ole tottunut liian hyvälle. Tarkoitushan tuohon olisi tehdä pehmustettu istuin jossa putkikehikkoon pingotettu nauhaselkänoja, mutta ajellaan nyt aluksi tuolla.
Ajossa kampien osumisia ei tule, yleensä käännyttäessä ei poljeta. Ongelmia tulee esim taaksepäin työntäessä, kun kammet pyörii pyös taaksepäin. U-käännökset ja tiukat 90asteen risteykset pitää ajaa vauhdilla. Pidemmän akselivälin kans voisi tulla jo varsinaisia ongelmiakin, kun ohjausliikkeiden pitää olla laajempia. Jos aloittaisin nyt clwb:n tekemisen, niin tekisin samanlailla 
Jukka
Re: 20/20 CLWB
Lähetetty: 21 Loka 2008, 11:49
Kirjoittaja jviirret
Pienen nopeustestin polkaisin, suora lainaus kotisivultani:
Testiolosuhteet: Ajoreitin pituus 2+2km, toiseen suuntaan säätietojen mukaan 10m/s vastatuuli ja toiseen sama myötäinen. Ilman lämpötila +11astetta. Reitillä max. 1% nousuja ja laskuja.
Kuljettaja fyysisesti kunnossa, ennen testiä ajettu n.5km lenkki, jotta syke vähän nousee.
Tulokset: Keskinopeudet kääntöpaikalla(vastatuuli) CLWB 18,4 ja LWB 18,9. Lopussa CLWB 21,1 ja LWB 21,9km/h. Nopeusero siis yllättävän pieni(3-4%), kun kuitenkin kaikki nopeuteen vaikuttavat seikat on LWB26:n puolella: isommat renkaat, matalempi istumakorkeus, loivempi selkänojan kulma ja vähemmän tehoa hukkaava voimansiirto. CLWB:n rumpuvaihde tosin voideltu oikealla vaseliinilla Shimanon graffittimönjän sijaan(yllättäen jarrut ei oikein toppaa).
Ikävä kyllä käytössäni ei ollut sykemittaria, joten tuloksia EI voi verrata energian kulutuksen suhteen keskenään. Vaikka GPS oli taskussa(pois silmistä kirittämästä) ja ajelin ihan fiilis pohjalta niin CLWB:llä ajon jälkeen tunsin oloni hengästyneemmäksi. Sama huomio kuin aiemminkin, voimaa tulee käytettyä huomaamatta enempi kun polkimet on alempana ja penkki pystympänä. CLWB polkimet 61cm ja penkki ajoasennossa 65cm maasta, LWB26 Polkimet 70cm ja penkki 60cm maasta.
Lennosta kun pyöriä vaihtoi niin ajotuntumassa melko ero. Kuin olisi hypännyt Fiat Puntosta jossa Chevrolet Capricen jousitus Capriseen jossa Punton jousitus.
Mittailin myös sopivaa poljenta tahtia pitkästä aikaa. Tuommoinen 70-75r/min tuntuu parhaalta nyt. Samalla huomasin, että kun tuulee niin CLWB:n välitykset on paremmin kohdillaan. Myötätuuleen 3 on tasaisella hyvä ja vastatuuleen 2. Kun täällä yleensä tuulee, niin tarvetta muutoksille ei toistaiseksi ole.
Jukka