Re: Quest Carbon #536
tm kirjoitti:Onko arvon raadilla hyviä ehdotuksia ongelman ratkaisuksi?
Akseli tunniksi pakastimeen ja sitten nopeasti sujautat paikalleen.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
tm kirjoitti:Onko arvon raadilla hyviä ehdotuksia ongelman ratkaisuksi?
Akseli tunniksi pakastimeen ja sitten nopeasti sujautat paikalleen.
Hyvä muistisääntö teräksen lämpölaajenemisesta on milli per sata astetta metrille.
Pakastimella saa parhaimmillaan 50 asteen lämpötilaeron, joka 14 mm akselille tekee 0,007 mm. Asennushommissa toimiva liukusovite on pienille osille noin 0,05 mm, eli ei auta akselin jäähdyttäminen riittävästi.
jori kirjoitti:Hyvä muistisääntö teräksen lämpölaajenemisesta on milli per sata astetta metrille.
Pakastimella saa parhaimmillaan 50 asteen lämpötilaeron, joka 14 mm akselille tekee 0,007 mm. Asennushommissa toimiva liukusovite on pienille osille noin 0,05 mm, eli ei auta akselin jäähdyttäminen riittävästi.
Eli ei kannata edes kokeilla? Näitä laakerihommia aika paljon tehnyt ja kummasti aina tuo kylmä ja lämpö auttaa.
Hiilihappojäällä ne on enenkin aikanaan laitettu .
Nojanalle kirjoitti:Hiilihappojäällä ne on enenkin aikanaan laitettu .
![]()
Hiilihappojäällä saadaan aikaan noin 100 asteen lämpötilaero, mikä tuossa tapauksessa olisi siis kaksinkertainen pakastamiseen nähden. Välys kasvaa, mutta vain yhden tuhannesosan halkaisijastaan.
Nämä lämmittämällä tai jäähdyttämällä asentamiset ovat tärkeitä, milloin sovite on tiukka -ahdistuksellinen.
Välyssovitteen ongelmana laakerinasennushommissa on enemmänkin välyksen puhtaus purseista ja liasta. Ja piironginlaatikkoilmiö, joka johtaa asento ja muotovirheisiin joiden takia laakeri helposti tökkää akselille.
Lämmitetty tai jäähdytetty laakeri on herkkä epätasaisen lämmön tasaantumisen aiheuttamalle muotovirheelle, jotka pahentavat piironginlaatikkoilmiötä. Lämpökikkailut voivat siis pahentaa piironginlaatikkoefektiä välyksellisessä sovitteessa.
takakeno kirjoitti:Irrottaisin koko takahaarukan pois. Olisi helpompi työskennellä sen jälkeen.
Ääni tälle. Tuossakin pitäisi olla taka"haarukka" vaan kahdella pultilla kiinni, eli irroittaminen on suht helppoa ja nopeaa. Samallahan siihen tietysti vaihtaisi myös laakerit. Tuossa alumiiniversiossa taitaa olla sen kokoiset laakerit, että on ihan hyllytavaraa laakerikaupassa. Hiilikuituversiossa on taas ihan erilaiset spesiaalit laakerit, joita ei taida tavallisesta laakerikaupasta edes löytyä.
Kiitokset kaikille hyvistä vinkeistä! Kunhan tuossa kohtapuoleen Questin kimppuun jälleen pääsen, niin ainakin nyt ensin irrotan taka-akselin ulosvetäjällä kokonaan irti. Tämän jälkeen pähkimistä ja sovittelua. Laakerit ja väliholkki irti takahaarukasta, ja tod. näk. koko takahaarukan irrotus.
Sitten kun konstilla tai kolmannella saa akselin liukumaan sovinnolla laakereiden ja väliholkin läpi, niin takahaarukka takaisin kinneriin, ja varsinainen asennus.
Olis kyllä näissä kinnereissä kehittämisen varaa huollettavuuden näkökulmasta, ahdasta on...
Onkohan käynyt niin että edellinen purkaja on hakannut akselin ulos vasaralla ja sen pää on "tyssääntynyt" eikä liiku siksi nyt jouhevasti?
tm kirjoitti:Olis kyllä näissä kinnereissä kehittämisen varaa huollettavuuden näkökulmasta, ahdasta on...
Joo, ei ole hyvä idea tuollainen pitkä tasapaksu akseli, jossa on molemmissa päissä tarkat sovitteet. Akselin pitää liukua koko laakeroinnin ja navan läpi tarkalla sovitteella.
Sähkömoottoreissa ja muissa laitteissa, joissa samalla akselilla on useita sovituksia vaativia "kauloja", ovat nämä kaulat vain tarpeellisen mittaisia.
Jos tuo kinnerin taka-akseli tehtäisiin, niin kuin pitää, tulisi haarukan päässä olla pykälää suurempi laakeri, akseli keskeltä vajaan puoli milliä kavennettu ja navan päässä oma kaula navan reikään istumista varten. Väliholkit tietenkin selvästi välyksellisiä.
Tällä rakenteella asennukset molempiin suuntiin olisi mahdollista tehdä ruuvilla vetämällä.
Rakenne olisi välyksettömän tiukka vain tarpeelliselta matkaltaan, jonka liikkeen jälkeen se lähtisi paikaltaan käsin nostamalla. TUo mahdollistaisi akselirakenteelle pienemmät asennusvälykset ja johtaisi siten myös pienempään käyntivälykseen, mikä noissa yhden takapyörän kinnereissä tuntuu olevan ikuinen ongelma.
tm kirjoitti:Olis kyllä näissä kinnereissä kehittämisen varaa huollettavuuden näkökulmasta, ahdasta on...
Wav ja etenkin Leitra ovat tässä suhteessa kuin toiselta planeetalta. Ensimmäisestä lähtee keula ja perä irti. Leitrassa koko kori. Paljon helpompi huoltaa, kun ei tarvitse käsikopelolla yhdellä kädellä tehdä
Pitäisikö antaa ääni tuolle vaihtoehto 2:lle eli sisääntyöntimellekin. Sen vastinpinta voisi olla kuten liimapatruunapuristimessa avoin toiselta laidalta jotta akseli voisi asettua keskelle ja työkalu voitaisiin poistaa raosta sivulle siirtämällä . PW:n työkuvastosta katsoin, että rataspakan ja heilurivarren väliin jäisi muutaman millin tila, joka voisi riittää hahlon materiaalipaksuudeksi. Jos laakerin sisäkooli on syvemmällä, pitäisi välissä olla vielä vastaavasti avoimeksi leikattu prikka.
MM kirjoitti:Pitäisikö antaa ääni tuolle vaihtoehto 2:lle eli sisääntyöntimellekin. Sen vastinpinta voisi olla kuten liimapatruunapuristimessa avoin toiselta laidalta jotta akseli voisi asettua keskelle ja työkalu voitaisiin poistaa raosta sivulle siirtämällä . PW:n työkuvastosta katsoin, että rataspakan ja heilurivarren väliin jäisi muutaman millin tila, joka voisi riittää hahlon materiaalipaksuudeksi. Jos laakerin sisäkooli on syvemmällä, pitäisi välissä olla vielä vastaavasti avoimeksi leikattu prikka.
Sinne menee yhtenäinen holkkijono kiekon taakse asti. Minun ehdotukseni oli pitää kiinni sieltä takapäästä.
Nyt tuli mieleen, että olikos nuo uudet akselit läpireiällisiä. Silloinhan sisääntyönnön voisi tehdä parilla isolla prikalla ja tuohon reikään mahtuvalla kierretangolla.
Ei oo akselissa läpireikää, ei ainakaan miun pyörässä.
jori kirjoitti:Sinne menee yhtenäinen holkkijono kiekon taakse asti. Minun ehdotukseni oli pitää kiinni sieltä takapäästä.
Juu, ymmärsin tuon holkkijonon ja että pyörän toiselle puolen ei vastinta saa kuin esittämälläsi tavalla. Ajattelinkin, että työkalu poistettaisiin hieman ennen lopullista kiristämistä ja että viimeiset millit menisivät akselin ruuveilla tai naputtelemalla. Mutta ei tehdä tästä numeroo.
PW kirjoitti:Ei oo akselissa läpireikää, ei ainakaan miun pyörässä.
Sitten täytyy tehdä se kierretangon asennus akselin päähän ensin ja sitten pujottaa prikka ja mutteri kiekon taakse. Vetomutteria kiristämällä siellä kiekon kupeella räikkälenkin avulla vedetään akseli paikoilleen. Apureikä varmaan tarvitaan sille ylimääräiselle kierretangolle okisi hyvä, jottei tarvitse vaihtaa kierretankoa lyhyemmäksi moneen kertaan.