Ja tässä meille kaikille toi Cruzbike tilting testijuttu: https://cruzbike.com/blogs/blog/tilting ... pe-testing
Peridootti (sensuroimaton höpöketju)
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Peridootti (sensuroimaton höpöketju)
Pastori kirjoitti:Tässä sulle itelles muistiin se kohta missä Luggarion goes telemark: viewtopic.php?f=3&t=4227&hilit=luggARIO ... 40#p112181
Kiitos. Lukaisin läpi. En muistanutkaan, että kanttareiden ja muiden epätasaisuuksien ylitys helpottui telemarkperällä.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Peridootti (sensuroimaton höpöketju)
Vilijami kirjoitti:Vilijami kirjoitti:Kampirattaaseen jarrulevy kiinni, niin saa kallistuksen lukituksen liikkeellelähtöä ja pysähdystä varten.
Kävin sommittelemassa jarrulevyä kampirattaan kylkeen. Ei ollutkaan ihan tuosta vaan operaatio. Jarrulevyn kiinnitysreikäpiiri on aika pieni ja kiinnityspultit osuu helposti keskiön mutteriin. Pitäisi ainakin olla mahdollisimman leveä 66mm muhviin tuleva keskiöakseli. Sorvaria tarvis jälleen.
No mutta, tarviiko siinä koko jarrulevyä? Eikö jarrusatulalla vois puristaa suoraan kampiratasta?
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Peridootti (sensuroimaton höpöketju)
Vilijami kirjoitti:Vilijami kirjoitti:Vilijami kirjoitti:Kampirattaaseen jarrulevy kiinni, niin saa kallistuksen lukituksen liikkeellelähtöä ja pysähdystä varten.
Kävin sommittelemassa jarrulevyä kampirattaan kylkeen. Ei ollutkaan ihan tuosta vaan operaatio. Jarrulevyn kiinnitysreikäpiiri on aika pieni ja kiinnityspultit osuu helposti keskiön mutteriin. Pitäisi ainakin olla mahdollisimman leveä 66mm muhviin tuleva keskiöakseli. Sorvaria tarvis jälleen.
No mutta, tarviiko siinä koko jarrulevyä? Eikö jarrusatulalla vois puristaa suoraan kampiratasta?
Hyvä idea - levy voi olla paksu - joten siihen voisi rustata jarrulevyn jossa on soveliaasti rattaan pulttijako!
Re: Peridootti (sensuroimaton höpöketju)
Ja kuka sen kallistusjarrun käskee tekemään jarrulla. Jos kerta rakenteessa on valmiina ratas niin kai sen hyviä ominaisuuksia kannattaa hyödyntää. Kallistuksen saa vallan lukkoon kun tunkee kapuloita rat..
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Peridootti (sensuroimaton höpöketju)
Härski kirjoitti:Ja kuka sen kallistusjarrun käskee tekemään jarrulla. Jos kerta rakenteessa on valmiina ratas niin kai sen hyviä ominaisuuksia kannattaa hyödyntää. Kallistuksen saa vallan lukkoon kun tunkee kapuloita rat..
Magura. Jarrujen jumala.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Peridootti (sensuroimaton höpöketju)
Yöllisiä koneinsinöörin mietteitä.
Esimerkki 1. Rakennetaan kallistusnivel jäykkään taka-akseliin ja sitä kallistetaan 45 astetta. Laitetaan jarrulevy ja satula poikittain kallistuksen lukitukseen.
Esimerkki 2. Rakennetaan telemark taka-akseli ja sitä kallistetaan 45 astetta. (170mm kampi x 2 eli 340mm korkeuseroa. Akseliväliksi tulee normaalilla keskiöllä ja kammen päihin pultatuilla navoilla suunnilleen sama 340mm) Laitetaan jarrulevy ja satula pitkittäin (kampirattaan paikalle) kallistuksen lukitukseen.
Esimerkissä yksi jarrulevy kääntyy 45 astetta. Esimerkissä 2 jarrulevy kääntyy 90 astetta. Telemark akselin kallistuksen eston vaatima jarruteho on vain puolet, koska välitys on kaksinkertainen. Menikö ajatus oikein?
Re: Peridootti (sensuroimaton höpöketju)
Tosta Sepustuksesta en tiedä mitään, mutta momenttilaskun nyt pitäis sulle olla perushuttua.
Vääntövarsi kertaa voiman kohtisuora komponentti niveleen nähden..
Eikö?
Re: Peridootti (sensuroimaton höpöketju)
Jos telemarkperään haluaa kallistusjarrun, saisko sen värkättyä keskiörattaasta ja ketjusta - ajossa ketju olis löysällä vaikka kuminauhan perässä, kallistus jarrun sais päälle kun ketjun kiristää, jarrukahvalla tai jollain muulla, vielä patentoimattomalla, maailmaa järisyttävällä keksinnöllä
Rataskin olis jo kätevästi valmiina kiinni kammissa.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Peridootti (sensuroimaton höpöketju)
Härski kirjoitti:Tosta Sepustuksesta en tiedä mitään, mutta momenttilaskun nyt pitäis sulle olla perushuttua.
Vääntövarsi kertaa voiman kohtisuora komponentti niveleen nähden..
Eikö?
Joo, mutta tuo kohtisuora komponentti tässä vähän onkin se moniulotteinen juttu.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Peridootti (sensuroimaton höpöketju)
Vilijami kirjoitti:Härski kirjoitti:Tosta Sepustuksesta en tiedä mitään, mutta momenttilaskun nyt pitäis sulle olla perushuttua.
Vääntövarsi kertaa voiman kohtisuora komponentti niveleen nähden..
Eikö?
Joo, mutta tuo kohtisuora komponentti tässä vähän onkin se moniulotteinen juttu.
Joo, on se niin moniuloitteinen, että takapyörät kääntyvät rungon kallistuessa enimmillään 45 astetta vinoiksi oikealle tai vasemmalle riippuen kallistussuunnasta ja lisäksi ohjaavat takapäätä kallistuksen mukaan.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Peridootti (sensuroimaton höpöketju)
Mä kyseenalaistan koko kallistusjarrun tarpeen. Liikkeessä kaksipyöräisellä pysyy kyllä pystyssä ja paikallaan käyttöjarru estää tuossa rakenteessa kallistumisen. Kallistuminenhan vaatii takapyörien pyörimistä.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Peridootti (sensuroimaton höpöketju)
jooseha kirjoitti:Mä kyseenalaistan koko kallistusjarrun tarpeen. Liikkeessä kaksipyöräisellä pysyy kyllä pystyssä ja paikallaan käyttöjarru estää tuossa rakenteessa kallistumisen. Kallistuminenhan vaatii takapyörien pyörimistä.
Tämä on hyvä idea. Kaksipyöräisissä, tai kallistuvissa kolmipyöräisissä pitäisi olla kunnollinen seisontajarru. Kolmipyöräiset pysyvät pystyssä tällä ja kaksipyöräiset paljon yksinkertaisemmalla seisontatuella. (Yhdistetty turvaviiri ja seisontatuki)
Pöh, muistin tuota suluissa olevaa jo aiemmin tarjonneeni, mutten löytänyt.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Peridootti (sensuroimaton höpöketju)
jooseha kirjoitti:Mä kyseenalaistan koko kallistusjarrun tarpeen. Liikkeessä kaksipyöräisellä pysyy kyllä pystyssä ja paikallaan käyttöjarru estää tuossa rakenteessa kallistumisen. Kallistuminenhan vaatii takapyörien pyörimistä.
Vaatis takajarrut. Ja edelleen esitän huolen siitä, että telemark perän jarrut saattavat vauhdista jarruttaessa aiheuttaa tahatonta kallistumista.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Peridootti (sensuroimaton höpöketju)
jori kirjoitti:Pöh, muistin tuota suluissa olevaa jo aiemmin tarjonneeni, mutten löytänyt.
Olet tarjonnut jo aiemmin