Re: Peridootti (sensuroimaton höpöketju)
Ja tässä meille kaikille toi Cruzbike tilting testijuttu: https://cruzbike.com/blogs/blog/tilting ... pe-testing
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Ja tässä meille kaikille toi Cruzbike tilting testijuttu: https://cruzbike.com/blogs/blog/tilting ... pe-testing
Pastori kirjoitti:Tässä sulle itelles muistiin se kohta missä Luggarion goes telemark: viewtopic.php?f=3&t=4227&hilit=luggARIO ... 40#p112181
Kiitos. Lukaisin läpi. En muistanutkaan, että kanttareiden ja muiden epätasaisuuksien ylitys helpottui telemarkperällä.
Vilijami kirjoitti:Vilijami kirjoitti:Kampirattaaseen jarrulevy kiinni, niin saa kallistuksen lukituksen liikkeellelähtöä ja pysähdystä varten.
Kävin sommittelemassa jarrulevyä kampirattaan kylkeen. Ei ollutkaan ihan tuosta vaan operaatio. Jarrulevyn kiinnitysreikäpiiri on aika pieni ja kiinnityspultit osuu helposti keskiön mutteriin. Pitäisi ainakin olla mahdollisimman leveä 66mm muhviin tuleva keskiöakseli. Sorvaria tarvis jälleen.
No mutta, tarviiko siinä koko jarrulevyä? Eikö jarrusatulalla vois puristaa suoraan kampiratasta?
Vilijami kirjoitti:Vilijami kirjoitti:Vilijami kirjoitti:Kampirattaaseen jarrulevy kiinni, niin saa kallistuksen lukituksen liikkeellelähtöä ja pysähdystä varten.
Kävin sommittelemassa jarrulevyä kampirattaan kylkeen. Ei ollutkaan ihan tuosta vaan operaatio. Jarrulevyn kiinnitysreikäpiiri on aika pieni ja kiinnityspultit osuu helposti keskiön mutteriin. Pitäisi ainakin olla mahdollisimman leveä 66mm muhviin tuleva keskiöakseli. Sorvaria tarvis jälleen.
No mutta, tarviiko siinä koko jarrulevyä? Eikö jarrusatulalla vois puristaa suoraan kampiratasta?
Hyvä idea - levy voi olla paksu - joten siihen voisi rustata jarrulevyn jossa on soveliaasti rattaan pulttijako!
Ja kuka sen kallistusjarrun käskee tekemään jarrulla. Jos kerta rakenteessa on valmiina ratas niin kai sen hyviä ominaisuuksia kannattaa hyödyntää. Kallistuksen saa vallan lukkoon kun tunkee kapuloita rat..
Härski kirjoitti:Ja kuka sen kallistusjarrun käskee tekemään jarrulla. Jos kerta rakenteessa on valmiina ratas niin kai sen hyviä ominaisuuksia kannattaa hyödyntää. Kallistuksen saa vallan lukkoon kun tunkee kapuloita rat..
Magura. Jarrujen jumala.
Yöllisiä koneinsinöörin mietteitä.
Esimerkki 1. Rakennetaan kallistusnivel jäykkään taka-akseliin ja sitä kallistetaan 45 astetta. Laitetaan jarrulevy ja satula poikittain kallistuksen lukitukseen.
Esimerkki 2. Rakennetaan telemark taka-akseli ja sitä kallistetaan 45 astetta. (170mm kampi x 2 eli 340mm korkeuseroa. Akseliväliksi tulee normaalilla keskiöllä ja kammen päihin pultatuilla navoilla suunnilleen sama 340mm) Laitetaan jarrulevy ja satula pitkittäin (kampirattaan paikalle) kallistuksen lukitukseen.
Esimerkissä yksi jarrulevy kääntyy 45 astetta. Esimerkissä 2 jarrulevy kääntyy 90 astetta. Telemark akselin kallistuksen eston vaatima jarruteho on vain puolet, koska välitys on kaksinkertainen. Menikö ajatus oikein?
Tosta Sepustuksesta en tiedä mitään, mutta momenttilaskun nyt pitäis sulle olla perushuttua.
Vääntövarsi kertaa voiman kohtisuora komponentti niveleen nähden..
Eikö?
Jos telemarkperään haluaa kallistusjarrun, saisko sen värkättyä keskiörattaasta ja ketjusta - ajossa ketju olis löysällä vaikka kuminauhan perässä, kallistus jarrun sais päälle kun ketjun kiristää, jarrukahvalla tai jollain muulla, vielä patentoimattomalla, maailmaa järisyttävällä keksinnöllä
Rataskin olis jo kätevästi valmiina kiinni kammissa.
Härski kirjoitti:Tosta Sepustuksesta en tiedä mitään, mutta momenttilaskun nyt pitäis sulle olla perushuttua.
Vääntövarsi kertaa voiman kohtisuora komponentti niveleen nähden..
Eikö?
Joo, mutta tuo kohtisuora komponentti tässä vähän onkin se moniulotteinen juttu.
Vilijami kirjoitti:Härski kirjoitti:Tosta Sepustuksesta en tiedä mitään, mutta momenttilaskun nyt pitäis sulle olla perushuttua.
Vääntövarsi kertaa voiman kohtisuora komponentti niveleen nähden..
Eikö?
Joo, mutta tuo kohtisuora komponentti tässä vähän onkin se moniulotteinen juttu.
Joo, on se niin moniuloitteinen, että takapyörät kääntyvät rungon kallistuessa enimmillään 45 astetta vinoiksi oikealle tai vasemmalle riippuen kallistussuunnasta ja lisäksi ohjaavat takapäätä kallistuksen mukaan.
Mä kyseenalaistan koko kallistusjarrun tarpeen. Liikkeessä kaksipyöräisellä pysyy kyllä pystyssä ja paikallaan käyttöjarru estää tuossa rakenteessa kallistumisen. Kallistuminenhan vaatii takapyörien pyörimistä.
jooseha kirjoitti:Mä kyseenalaistan koko kallistusjarrun tarpeen. Liikkeessä kaksipyöräisellä pysyy kyllä pystyssä ja paikallaan käyttöjarru estää tuossa rakenteessa kallistumisen. Kallistuminenhan vaatii takapyörien pyörimistä.
Tämä on hyvä idea. Kaksipyöräisissä, tai kallistuvissa kolmipyöräisissä pitäisi olla kunnollinen seisontajarru. Kolmipyöräiset pysyvät pystyssä tällä ja kaksipyöräiset paljon yksinkertaisemmalla seisontatuella. (Yhdistetty turvaviiri ja seisontatuki)
Pöh, muistin tuota suluissa olevaa jo aiemmin tarjonneeni, mutten löytänyt.
jooseha kirjoitti:Mä kyseenalaistan koko kallistusjarrun tarpeen. Liikkeessä kaksipyöräisellä pysyy kyllä pystyssä ja paikallaan käyttöjarru estää tuossa rakenteessa kallistumisen. Kallistuminenhan vaatii takapyörien pyörimistä.
Vaatis takajarrut. Ja edelleen esitän huolen siitä, että telemark perän jarrut saattavat vauhdista jarruttaessa aiheuttaa tahatonta kallistumista.
jori kirjoitti:Pöh, muistin tuota suluissa olevaa jo aiemmin tarjonneeni, mutten löytänyt.
Olet tarjonnut jo aiemmin