jori kirjoitti: ↑16 Maalis 2021, 23:31
tm kirjoitti: ↑16 Maalis 2021, 16:11
Pikainen laskuharjoitus antoi 10-46 rataspakalle välitysmatkoiksi 1,36 - 6,26 metriä per poljinkierros, jos renkaan kehämittana käyttää 1,5 metriä. 90 poljinkierroksella minuutissa nopeudet olisivat vastaavasti 7,3 - 33,8 km/h.
Pahoittelut liiallisesta desimaalien käytöstä...
En nyt jaksa tarkistaa, oliko tarkoitus laittaa sähköapu. Jos ei, tuo reilu 7 km/h on kyllä painavalle katetulle liikaa. Helppohan sitä on kyllä muuttaa toisiovedon ratasta vaihtamalla. 
Sähköt tai ei, niin tällaisessa raskaassa (ja missä vaan cruisailu, työmatka, asiointi jne.) kallistelemattomassa pyörässä välitykset tulisi valita siten, että suurimmalla vaihteella ja 90 kadenssilla saavutettu nopeus on enintään 25km/h.
Siitä asti kun ensimmäisen vaihdepyörän sain, olen hämmästellyt liian raskaita välityksiä ja mielummin pienestä päästä on aina ollut puute.
Lapsena jo oli tosi pettymys, että kippurasarvisella 10-vaihteisella pyörällä ei jaksanut ajaa yhtään pidemmälle, kuin sinkulalla. Odotin kovasti että nopeus kasvaa ja/tai matka kasvaa, mutta hirveä pudotus oli pilvilinnoista, kun vaihteista ei ollutkaan mitään hyötyä.
Vaihteista yleensäkin, niitä ei tarvitse missään pyörässä kovin monta, mutta jos niitä on, niin skaala pitäisi olla mahdollisimman iso. Joku 27-vaihdetta on aivan järjetön määrä, kun niistä käytetään vain muutamaa. Nexus 3 on parasta mitä polkupyörän vaihteista on tarjolla. Riittävät vaihteen välit ja jalkajarru, sievässä kompaktissa ja edullisessa paketissa.
(Mutta tällaiseen raskaaseen pyörään Nexus 3:ssa ei ehkä riitä vaihdeskaala)