Sivu 4/8

Re: Jive klooni

Lähetetty: 16 Marras 2008, 15:18
Kirjoittaja Jarcco
Pastori kirjoitti:

Ja muutama lisäkysymys.
Käytätkö jotain valmista etuhaarukkaa?
Vai aiotko modifioida sen jostain takahaarukasta - taikka tehdä kokonaan itse?

Etuhaarukka on lastenpyörästä "lainattu", sitä tarvitsi vain hieman leventää. Jos ei olisi ollut sopivaa aihiota, olisin tehnyt sen samoin kuin takahaarukan, puhtaasta putkesta. Tietysti haarukan yläputki, (mikähän sen nimi olikaan..) on joka tapauksessa otettava varaosa pyörästä, koska kyseinen putkikoko ei kuulu rautakaupan varastovalikoimaan. Jos tekee itse haarukan on huomioitava että ns. kruunun kohta tulee riittävän vahvaksi.
Runko on hitsattu ja koekasaus etenee hiljalleen. Pitäis käydä näppäämässä kuva.
Kuva
Ja siinähän se.
Eihän sitä malttanut olla kokeilematta vaikka kaikki palikat ei ole lopullisia. Saipahan näytettyä epäuskoisille että toimii se! Liikkeellelähtö oli kohtuuhelppo lowraceriksi, leveä tanko varmaan auttaa hitaassa ajossa. Se olisi ollut vielä helpompaa jos olisi ollut enemmän kuin yksi vaihde käytössä. Torpedo navassa on se huono puoli että ilman vaijeria suurin vaihde jää päälle, tämä kapistus kyllä on ensimmäinen joka korvataan paremmalla. Mutta sehän varmaan kiinnostaa miten voimansiirto pelittää? Tästä en vielä voi viimeistä sanaa sanoa, kun taittopyörä viritykset eivät ole aivan valmiit. Mutta tuntuivat ne toimivan, ketjut kyllä putosi pari kertaa, mutta ei rissoilta vaan eturattaalta. Tämä johtui siitä että keskiön kiinnitys antoi hieman periksi ja keskiö kääntyi aavistuksen vinoon. Huomionarvoista on, että vetopuolen taittopyörällä ketju pysyi päällä vaikka siinä ei ole sivulevyjä. Kääntökulma vasemmalle on riittävä, oikealle sitä saa lisättyä kääntyvällä rissalla. Ajaessa en havainnut etuvedosta mitään haittoja, tosin tuossa sateessa testaaminen jäi hyvin vähäiseksi. Talutuksessa tankoa tulee helposti käännettyä rutkasti enemmän, ketjun suojelemiseksi olisi kenties hyvä laittaa ohjaukseen rajoittimet.
Elikkä To Do- listaa:
-ketjuvaihde torpedon tilalle
-rissat, vetopuolelle sivulevyt ja paluupuoli kääntyväksi
-ohjainkannatin ainakin 5 cm pidemmäksi ettei ota sarvet polviin
-keskiövaihde
-jalka. minusta fillarissa kuuluu olla seisontatuki
-tarakka. tämäkin on "must"
-penkin kiinnitys paremmaksi
Siinähän tuota hommaa noin aluksi, noissä tahtoo mennä aikaa. Mutta eipä noita ajokelejäkään ole pitkään aikaan. :roll:


Re: Jive klooni

Lähetetty: 16 Marras 2008, 21:35
Kirjoittaja pikametri

Onko sulla tuossa Jivessä 20 vai 24 tuumaiset renkaat? Nythän on muodissa ne 24 tuumaiset renkaat (kuten Challengen Furaissa).
Itseäni kiinnostaisi tehdä tummoinen Jiven kaltainen menopeli 24" renkailla. Tiedä sitten minkälainen siitä tulisi ja milloin sen saisi aikaiseksi.


Re: Jive klooni

Lähetetty: 16 Marras 2008, 21:48
Kirjoittaja Jarcco
pikametri kirjoitti:

Onko sulla tuossa Jivessä 20 vai 24 tuumaiset renkaat? Nythän on muodissa ne 24 tuumaiset renkaat (kuten Challengen Furaissa).
Itseäni kiinnostaisi tehdä tummoinen Jiven kaltainen menopeli 24" renkailla. Tiedä sitten minkälainen siitä tulisi ja milloin sen saisi aikaiseksi.

20" eli kotoisemmin 406 kokoa ne ovat. Jätin mahdollisuuden käyttää 24" (507) kiekkoja, kun vaihtaa pidemmät haarukat. Pienillä renkailla kyllä saa tehtyä kevyen ja kätevänkokoisen kulkineen. Eivätkä kantapäät joudu renkaan kanssa törmäyskurssille niin helposti.


Re: Jive klooni

Lähetetty: 16 Marras 2008, 22:17
Kirjoittaja Pastori

Se mikä näissä FWD pyörissä on kiintoisaa on tuo mahdollisuus sähköiseen apuvoimaan. Niiden väkertäminen lienee 20 tuumaiseen hankalahkoa, tämä taitaa olla yksi harvoja miinuksia. Kai tommoisen napamoottorinkin saa ammattimies 20 tuumaiseen värkättyä?

Ai niin. Olikos joku sitä mieltä ettei talvella voi ajella tommoisilla(kaan) renkailla. Vai mitensenytmeni.


Re: Jive klooni

Lähetetty: 16 Marras 2008, 22:33
Kirjoittaja pikametri

Mulla on schwalbe:n 20" nastarengas Spirint takarenkaana. Takapään pito riittää pitämään pyörän pystyssä, mutta keula puskee liukkaalla / lumessa käännyttäessä (16" big apple edessä).


Re: Jive klooni

Lähetetty: 17 Marras 2008, 07:26
Kirjoittaja jviirret
Jarcco kirjoitti:

Mutta tuntuivat ne toimivan, ketjut kyllä putosi pari kertaa, mutta ei rissoilta vaan eturattaalta. Tämä johtui siitä että keskiön kiinnitys antoi hieman periksi ja keskiö kääntyi aavistuksen vinoon. Huomionarvoista on, että vetopuolen taittopyörällä ketju pysyi päällä vaikka siinä ei ole sivulevyjä.

Pythonissa tuli testailtua myö tuota ketjun pysymistä. Ei ole ihan sattumaa, että ketjuvaihteisissa pyörissä etu ja taka hammasrattaiden väli on 45cm tai yli. Jopa lasten pyörissä. Jos väli on lyhempi, niin alkoi ongelmat ja edessä ei ketju tahtonut pysyä hammasrattailla. Lisäksi sivuveto näyttää melko hurjalta jos jollekkin 40cm:n matkalle sitä tulee toista senttiä(puoli takapakan leveyttä).
Uskoisin kyllä että tuolla sinun hammasrattaalla ketju pysyy, siinä kun on pidemmät piikit kuin hammasrattaissa jotka on tehty vaihteen vaihtamista silmällä pitäen. Enempi säälin ketjua, kun kuvassa näyttää että etuakselin ja taittopyörän akselin väli näyttäisi olevan alle 40cm. Jos sivuvetoa avovaihteella tulee niin paljon että tulee ongelmia ketjun pysymisen kans, niin luultavasti tulee ongelmia myös ketjun venymisen kans...

Jukka


Re: Jive klooni

Lähetetty: 17 Marras 2008, 11:43
Kirjoittaja tavasti
Pastori kirjoitti:

Se mikä näissä FWD pyörissä on kiintoisaa on tuo mahdollisuus sähköiseen apuvoimaan. Niiden väkertäminen lienee 20 tuumaiseen hankalahkoa, tämä taitaa olla yksi harvoja miinuksia. Kai tommoisen napamoottorinkin saa ammattimies 20 tuumaiseen värkättyä?

Kyllä napamoottoreita saa valmiiksikin 20" vanteilla. Ei tosin kaikkien valikoimissa, suoraan mutta onnistuu. Joillakin voi tosin olla, ettei ole rittävästi kiertävää moottoria. Tällöin huippunopeus laskee, mutta vääntöä toki tulee lisää.

Yksi vaihtoehto on ketjusta vetävä moottori. Kun kuskin jalat pyörittävät eturengasta, ei takarenkaaseen ketjuvedolla voimaa siirtäessä tarvita niin paljoa vapaarattaita yms.
Esim: http://www.cyclone-tw.com/order.htm
Ei ilman lisäkikkailuja ole laillinen peli, koska nopeusraja puuttuu, ja ei tainnut olla pedelec-sensoriakaan. Järkevästi liikkuen tuskin ajautuu vaikeuksiin virkavallan kanssa.


Re: Jive klooni

Lähetetty: 17 Marras 2008, 12:58
Kirjoittaja Teemu Kalvas
jviirret kirjoitti:

Ei ole ihan sattumaa, että ketjuvaihteisissa pyörissä etu ja taka hammasrattaiden väli on 45cm tai yli. Jopa lasten pyörissä. Jos väli on lyhempi, niin alkoi ongelmat ja edessä ei ketju tahtonut pysyä hammasrattailla. Lisäksi sivuveto näyttää melko hurjalta jos jollekkin 40cm:n matkalle sitä tulee toista senttiä(puoli takapakan leveyttä).

Maantiepystäreissä taitaa tuollainen 39-40 senttiä olla ihan normaali keskiön ja takanavan etäisyys. Mutta niissä kieltämättä on etuvaihtaja, ei se ketju mihinkään pääse kun se on molemmista päistä pakotettu paikalleen.


Re: Jive klooni

Lähetetty: 17 Marras 2008, 14:21
Kirjoittaja jori

Eihän tuossa muuta sivuvetoa voi olla, kuin vinoon kääntynyt keskiö. Minulla on kolmen eturattaan takia uivasti asennettu taittopyörä, joka asettuu vinovedon minimoivaan kohtaan ja asentoon.

Laita Jarcco kuva keskiön kiinnityssysteemistäsi. Jukalla oli pyöreä putki ja pakoputkiklemmarit ja toimi hyvin. Äkkiseltään vaikuttaisi, että neliöputkeen tuollaisen rakentaminen olisi vaikeampaa. Miten sinä sen ratkaisit?

Jori


Re: Jive klooni

Lähetetty: 17 Marras 2008, 17:21
Kirjoittaja Jarcco
jviirret kirjoitti:

Enempi säälin ketjua, kun kuvassa näyttää että etuakselin ja taittopyörän akselin väli näyttäisi olevan alle 40cm. Jos sivuvetoa avovaihteella tulee niin paljon että tulee ongelmia ketjun pysymisen kans, niin luultavasti tulee ongelmia myös ketjun venymisen kans...
jviirret

Joo, 390 mm on akselien väli. Enpä olisi noin pessimistinen, tässähän on tilanne vetopyörä suorassa sama kuin normipyörässä yhdellä eturattaalla. Kun käännetään, ketju taipuu sekä sivuttain että kiertyy. Voi olla että tuo kiertymä päinvastoin jopa helpottaa ketjun "oloa" :) Päälläpysyminen ei tässä kohdin huoleta koska vaihteensiirtäjähän sen hoitaa.

:)

jori kirjoitti:

Eihän tuossa muuta sivuvetoa voi olla, kuin vinoon kääntynyt keskiö. Minulla on kolmen eturattaan takia uivasti asennettu taittopyörä, joka asettuu vinovedon minimoivaan kohtaan ja asentoon.

Laita Jarcco kuva keskiön kiinnityssysteemistäsi. Jukalla oli pyöreä putki ja pakoputkiklemmarit ja toimi hyvin. Äkkiseltään vaikuttaisi, että neliöputkeen tuollaisen rakentaminen olisi vaikeampaa. Miten sinä sen ratkaisit?

Jori

Eipä tuota kiinnitystä kannata laittaa näytille muuta kuin varoittavaksi esimerkiksi korkeintaan. Se on alunperin tehty 2" putkelle, keskiö on hitsattu levylaippaan jossa on reiät kahdelle pakoputkiklemmarille. Neliöputkella klemmarit tietty jää pois ja ketjuvoimat riittää hyvin luistattamaan laippaa vaikka pultit olisi miten tiukalla. Kun tarkoitus on hankkia tai tehdä kierrekeskiölle kannake niin ei tähän viitsi paljoa uhrata. Pahus kun kaikissa varaosapyörissä on vaan Fauber- keskiö... Minusta ketjun putoilu ei ollut ollenkaan etuvedosta johtuva ongelma.


Re: Jive klooni

Lähetetty: 17 Marras 2008, 22:39
Kirjoittaja jviirret
Jarcco kirjoitti:

Joo, 390 mm on akselien väli. Enpä olisi noin pessimistinen, tässähän on tilanne vetopyörä suorassa sama kuin normipyörässä yhdellä eturattaalla.

Näin on. Keltaisessa pythonissa oli edessä käytössä yksi hammasratas. Etupakan kääntämällä sain suurimman rattaan samaan linjaan takapakan keskimmän rattaan kanssa, mutta silti keveintä vaihdetta käytettäessä ketju tippui eturattaalta kunnes laitoin ohjurin. Tässähän rengasta käännettäessä ketju menee enemmän sivuun kuin suoraan ajettaessa. Kyseessä siis koko ajan ketjun pysymisestä taittopyörällä ja ketjun rasittumisesta vinovedon(ei kiertymisen) vuoksi välillä takapakka-taittopyörä.

Jukka


Re: Jive klooni

Lähetetty: 13 Joulu 2008, 13:51
Kirjoittaja Jarcco

Vähän päivitystä tähän projektiin: Muutin vetopuolen ohjainrullan paikkaa ylemmäs ja taakse, on optimaalisempi kääntökulman suhteen. Paluurulla on sovellettu kalustepyörästä ja toimii suunnitellulla tavalla kääntyen ketjun mukana. 3-v napa sai väistyä 7-v kasetin tieltä. Vaijerin vientiin tein oman "low-tech" version U-mutkan poistajasta. Vaijerin vetosuunta on siis vaihdettu toisinpäin sivuvetojarrujen osilla. Sekin tuntuisi toimivan yllättävän hyvin, vaikka vaihdeosat on käytettyjä. Kun vielä keskiön kiinnitys on parannettu, voisi luulla voimansiirron toimivan ongelmitta. On vaan ollut viikkokaupalla vaihtelevasti flunssa päällä, niin ajot on jääny pihalla pyörittelyyn.
Kun tännekin tuli talvi hetkeksi, tuli mieleen kokeilla Jiveä trike-moodissa. Siispä kiinnitin kanootinkuljetukseen tehdyn akselin pyörineen takahaarukkaan. Sitä pitäisi testailla lisää kunhan ehtii, mutta tuntuisi olevan vähän tadpolea parempi pito renkaassa. Akseliväliä pidentämällä saa lisää pitoa kaarreominaisuuksien kustannuksella.
http://personal.inet.fi/koti/muurman/JIVE/jive7.jpg
http://personal.inet.fi/koti/muurman/JIVE/jive8.jpg
http://personal.inet.fi/koti/muurman/JIVE/jive9.jpg


Re: Jive klooni

Lähetetty: 13 Joulu 2008, 20:26
Kirjoittaja jviirret
Jarcco kirjoitti:

Kun tännekin tuli talvi hetkeksi, tuli mieleen kokeilla Jiveä trike-moodissa. Siispä kiinnitin kanootinkuljetukseen tehdyn akselin pyörineen takahaarukkaan. Sitä pitäisi testailla lisää kunhan ehtii, mutta tuntuisi olevan vähän tadpolea parempi pito renkaassa. Akseliväliä pidentämällä saa lisää pitoa kaarreominaisuuksien kustannuksella.

Onko tuo kuinka leveä? Entä kaatumisherkkyys kuvien mukaisessa kunnossa? Voisi kuvitella että on vielä herkempi kaatumaan kuin python trike, koska siinä jalkojen paino siirtyy sisäkurviin päin käänettäessä. Toisaalta, niin kyllä siirtyy eturengaskin :roll:

Jukka


Re: Jive klooni

Lähetetty: 13 Joulu 2008, 20:59
Kirjoittaja Jarcco
jviirret kirjoitti:

Onko tuo kuinka leveä? Entä kaatumisherkkyys kuvien mukaisessa kunnossa? Voisi kuvitella että on vielä herkempi kaatumaan kuin python trike, koska siinä jalkojen paino siirtyy sisäkurviin päin käänettäessä. Toisaalta, niin kyllä siirtyy eturengaskin :roll:
Jukka

Renkaat on 90 cm etäisyydellä toisistaan. Akseliväli on myös 90 cm. En ole kokellut kaatumista :roll: vielä mutta kiikkerähän tuo on, taka-akseli kun nosti penkkiä vielä 5 cm ylemmäksi. En yhtään ihmettele miksi Zoxin trike on tehty matalimpaan versioon ja ultralyhyellä akselivälillä. Rauhalliseen kruisailuun tämä soveltuu trikenä, mutta 2-pyörä moodissa se taas muuttuu raaseriksi. :D


Re: Jive klooni

Lähetetty: 14 Joulu 2008, 15:10
Kirjoittaja jori
Jarcco kirjoitti:

Vaijerin vientiin tein oman "low-tech" version U-mutkan poistajasta. Vaijerin vetosuunta on siis vaihdettu toisinpäin sivuvetojarrujen osilla. Sekin tuntuisi toimivan yllättävän hyvin, vaikka vaihdeosat on käytettyjä.

Tuollainen U-mutkan poistin täytyy tehdä pikaisesti. Minulla se kerää nimittäin vettä siihen mutkaan jäätymään näillä keleillä. Olikos tuossa muuta, kuin sivuvetojarrun kuorenpidikeruuvi vaijerin pään kiinnittimen kohdalle ja kuoren pidikkeen kohdalle pään pidin. Tarvitsiko reikiä suurennella? Kysyn, kun en viitsisi irroittaa vaihteen siirtäjää pyörästä moisen remontin takia. Mahtaakohan se onnistua keskiputkessa olevalla vaihdevivulla. Riittääköhän kuoressa liikevaraa, vai täytyykö laittaa vaihdevivut kahvoihin.
Mitenkäs sinä sen vetopuolen taittopyörän akselin kiinnitit. Kuvassa se näyttäisi olevan emäputken kohdalla. Laittaisitko kuvan.
Katsokaa nyt vielä kaikki etuvetoisepäilijät miten paljon etupyörän kääntyy, eikä ketjut näytä olevan ollenkaan pahalla mutkalla. Ei tuon enempää ajossa voi kääntääkään.Kuva
Missä jarrut! :shock:
Jori