Sivu 4/11

Re: sh9

Lähetetty: 02 Huhti 2009, 23:44
Kirjoittaja jori
irakas kirjoitti:

Kirjoitettiinpa taas yhtäaikaa ja menin tekemään ennenaikaisia päätelmiä. On vaikea saada selvää kuvista, kun niistä näkyy valitettavasti vain vasen puolisko.
Ne pitäisi pienentää.
Sakari

Yritin kyllä, mutta teksteistä ei saa selvää, jos pienentää edes puoleen, eikä silloinkaan näy tässä ruudussa vielä puoliakaan. Kopioi kuva ja katsele, millä muitakin kuvia katselet. Kuva laajenee myös zoomaamalla selainta pienemmäksi (kontrolmiinus Firefoxissa ainakin.)

Jori


Re: sh9

Lähetetty: 03 Huhti 2009, 07:39
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Kirjoitettiinpa taas yhtäaikaa ja menin tekemään ennenaikaisia päätelmiä. On vaikea saada selvää kuvista, kun niistä näkyy valitettavasti vain vasen puolisko.
Ne pitäisi pienentää.
Sakari

Yritin kyllä, mutta teksteistä ei saa selvää, jos pienentää edes puoleen, eikä silloinkaan näy tässä ruudussa vielä puoliakaan. Kopioi kuva ja katsele, millä muitakin kuvia katselet. Kuva laajenee myös zoomaamalla selainta pienemmäksi (kontrolmiinus Firefoxissa ainakin.)

Jori

Koko kuvaan pääsee myös käsiksi, kun klikkaa kuvan päällä oikeanpuoleisella painikkeella ja klikkaa esille tulleesta valikosta Avaa kuva uudessa välilehdessä

Jos olisin nähnyt kuvan ennenkuin aloin rakentaa sh9.ää, olisin rakentanut sen rungon siten, että poikittainen 50 mm:n runkoputki olisi ollut koko nojakin levyinen ja siihen olisin hitsannut suoraan haarukan varret.

Sakari


Re: sh9

Lähetetty: 03 Huhti 2009, 08:43
Kirjoittaja jori
irakas kirjoitti:

Jos olisin nähnyt kuvan ennenkuin aloin rakentaa sh9.ää, olisin rakentanut sen rungon siten, että poikittainen 50 mm:n runkoputki olisi ollut koko nojakin levyinen ja siihen olisin hitsannut suoraan haarukan varret.

Se ei ollut mahdollista, sillä tuota kuvaa ei silloin vielä ollut olemassa. :)


Re: sh9

Lähetetty: 03 Huhti 2009, 09:11
Kirjoittaja jori
irakas kirjoitti:

Olen joskus aikaisemmin ostanut valoja varten kilon painoisen 180 x 60 x 35 m kokoisen 14.4-15.0V (Initial current: less than 0,66A) akun, jolla moottori näyttää pyörivän. Kuka tietää, minkälainen akku minun kannattaisi hankkia?

Biltemasta moottoripyörän tai UPS-laitteen akkuja saa edullisesti. Minulla on kolme UPS akkua: 12V 4,5Ah BIltema Art 80-409. Nuo ilmoittamasi arvot ovat latausvirran arvoja. Kertomalla nimellisjännite amppeerituntimäärällä (Ah) saat wattitunteja. Sadalla wattitunnilla ajat sadan watin teholla yhden tunnin tai 50 W teholla kaksi tuntia jne. Tarkemmin voit katsoa tuosta kuvasta alla.
Kuva

Jori


Re: sh9

Lähetetty: 04 Huhti 2009, 10:39
Kirjoittaja irakas

Loppukiri jatkuu sh9:n valmiiksisaattamiseksi ennen opiston loppumista. Jäljellä on enää vain kaksi hitsausiltaa.

Ope on sitä mieltä, että päärungon T-risteyksen tukevoittamiseksi siihen kannattaisi hitsata molemmin puolin 2 mm kolmionmuotoiset teräslevyt (kanttiinsa n. 150 mm), joiden reunat olisivat jäykistyksen lisäämiseksi kantattu kaarelle. Kun tuo painon lisääntyminen kammoksuttaa, olen pähkäillyt olisivatko ylipäänsä tarpeen tai, jos tekisin ne vain 1,5 mm paksuisesta levystä. :roll:

Sakari


Re: sh9

Lähetetty: 04 Huhti 2009, 11:23
Kirjoittaja jviirret

Eli tämmöiset kuin omaani aikoinaan laitoin:

Kuva

Hommasta kohta 5v aikaa joten en muista muuttiko mitään, mutta kotisivumerkinnästä päätellen mitään merkittävää muutosta ei tullut.

Jukka


Re: sh9

Lähetetty: 04 Huhti 2009, 11:43
Kirjoittaja Jari!

Irtoaako noista lyijyhyytelöakuista riittävästi virtaa sähköavun pyörittämiseen?

Speksien mukaan kyllä, mutta pienimmän 1.2 Ah:n akun kokeilu oli pettymys, kun se ei jaksanut edes vajaata ampeeria puskea ajovaloon. Kuitenkin speksi lupaa muistaakseni jonkun kaksinumeroisen maksimivirtamäärän. Ehkä tuossa akkuyksilössä oli jotain vikaa.


Re: sh9

Lähetetty: 04 Huhti 2009, 12:32
Kirjoittaja Joutilas
Jari! kirjoitti:

Speksien mukaan kyllä, mutta pienimmän 1.2 Ah:n akun kokeilu oli pettymys, kun se ei jaksanut edes vajaata ampeeria puskea ajovaloon. Kuitenkin speksi lupaa muistaakseni jonkun kaksinumeroisen maksimivirtamäärän. Ehkä tuossa akkuyksilössä oli jotain vikaa.

Puskiko laisinkan?
Ampeerin virralla täystehoisella 1,2Ah:n akulla purkuaika saattaisi olla jotain 40 min, jolloin ollaan jo huomattavasti alle nimellisjännitteen.

Heikkouden vaikutelmaa saattaa lisätä sekin, että jännitteen aleneminen vaikuttaa ratkaisevasti valotehon heikkenemiseen.


Re: sh9

Lähetetty: 04 Huhti 2009, 13:41
Kirjoittaja jori
irakas kirjoitti:

Ope on sitä mieltä, että päärungon T-risteyksen tukevoittamiseksi siihen kannattaisi hitsata molemmin puolin 2 mm kolmionmuotoiset teräslevyt (kanttiinsa n. 150 mm), joiden reunat olisivat jäykistyksen lisäämiseksi kantattu kaarelle. Kun tuo painon lisääntyminen kammoksuttaa, olen pähkäillyt olisivatko ylipäänsä tarpeen tai, jos tekisin ne vain 1,5 mm paksuisesta levystä.

Kyllähän tuo jäykkyyttä lisää, varsinkin jos se diagonaalireuna on kantattu, mutta ihan varma en ole onko koko tuki tarpeen. Saman asian ajaisi kevyemmällä rakenteella pelkkä diagonaalinen latan- tai langan pätkä. Minä kyllä jättäisin pois kokonaan silläkin uhalla, että siihen joutuu myöhemmin laittamaan jäykkärin. Eihän noissa kaupallisissa nuijapäämalleissakaan ole moisia jäykistimiä ja polkemisvoiman epäsymmetrinen kuormitus on noinkin suurelle putkelle aika mitätön riesa. Vinot rotvallinreunan ylitykset tietysti kuormittavat liitosta rajummin, mutta siinäkin jousto on pelkästään hyödyksi.

Milloinkas sinun hitsausiltasi on. Ehtiikö maanantaina palata asiaan, kun pääsen työmaalla tarkistamaan tuon rakenteen jännitykset ja jäykkyyden. Ja se näyttely, missäs se on ja milloin auki. Olen nimittäin menossa pääsiäisen tienoilla Jyväskylästä ohi Kajaanin suuntaan. Voisin vilkaista pyöräsi, jos näyttely on tuolloin auki.

Jori


Re: sh9

Lähetetty: 04 Huhti 2009, 13:45
Kirjoittaja jori
Joutilas kirjoitti:
Jari! kirjoitti:

Speksien mukaan kyllä, mutta pienimmän 1.2 Ah:n akun kokeilu oli pettymys, kun se ei jaksanut edes vajaata ampeeria puskea ajovaloon. Kuitenkin speksi lupaa muistaakseni jonkun kaksinumeroisen maksimivirtamäärän. Ehkä tuossa akkuyksilössä oli jotain vikaa.

Puskiko laisinkan?
Ampeerin virralla täystehoisella 1,2Ah:n akulla purkuaika saattaisi olla jotain 40 min, jolloin ollaan jo huomattavasti alle nimellisjännitteen.

Heikkouden vaikutelmaa saattaa lisätä sekin, että jännitteen aleneminen vaikuttaa ratkaisevasti valotehon heikkenemiseen.

Varsinkin ledivaloilla virta laskee todella rajusti jännitteen laskiessa. Moottori ei ole tässä mielessä ollenkaan niin ronkeli.

Jori


Re: sh9

Lähetetty: 04 Huhti 2009, 15:32
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Ope on sitä mieltä, että päärungon T-risteyksen tukevoittamiseksi siihen kannattaisi hitsata molemmin puolin 2 mm kolmionmuotoiset teräslevyt (kanttiinsa n. 150 mm), joiden reunat olisivat jäykistyksen lisäämiseksi kantattu kaarelle. Kun tuo painon lisääntyminen kammoksuttaa, olen pähkäillyt olisivatko ylipäänsä tarpeen tai, jos tekisin ne vain 1,5 mm paksuisesta levystä.

Kyllähän tuo jäykkyyttä lisää, varsinkin jos se diagonaalireuna on kantattu, mutta ihan varma en ole onko koko tuki tarpeen. Saman asian ajaisi kevyemmällä rakenteella pelkkä diagonaalinen latan- tai langan pätkä. Minä kyllä jättäisin pois kokonaan silläkin uhalla, että siihen joutuu myöhemmin laittamaan jäykkärin. Eihän noissa kaupallisissa nuijapäämalleissakaan ole moisia jäykistimiä ja polkemisvoiman epäsymmetrinen kuormitus on noinkin suurelle putkelle aika mitätön riesa. Vinot rotvallinreunan ylitykset tietysti kuormittavat liitosta rajummin, mutta siinäkin jousto on pelkästään hyödyksi.

Milloinkas sinun hitsausiltasi on. Ehtiikö maanantaina palata asiaan, kun pääsen työmaalla tarkistamaan tuon rakenteen jännitykset ja jäykkyyden. Ja se näyttely, missäs se on ja milloin auki. Olen nimittäin menossa pääsiäisen tienoilla Jyväskylästä ohi Kajaanin suuntaan. Voisin vilkaista pyöräsi, jos näyttely on tuolloin auki.

Jori

Hitsausillat ovat tiistaisin. Siis ensi tiistaina 7.4. ja viimeinen seuraavana tiistaina 14.4.

Se oppilastöiden näyttely on Vaajakosken keskustassa kirjasto-kansalaisopistotalolla, Urheilutie 36 b, ja se on avoinna 20.4.–26.4, ma–pe 11–20, la ja su 11–15. Oli vähän kummalista, kun työt piti viedä jo perjantaina 27.3.

Siis näyttely ei valitettavasti ole vielä avoinna pääsiäisen aikoihin, mutta, jos soittelet minulle (050 36 96 123), voisin mahdollisesti järjestää tutun vahtimestarin avulla nojakkeihin tutustumisen. Kirjasto-opistotalo on kivenheiton päässä verstaastani, jonne voitaisiin myös poiketa ja korjata ehkä mahdolliset vielä piilossa olevat mokat rakenteilla olevasta sh9:stä.

Sakari


Re: sh9

Lähetetty: 04 Huhti 2009, 15:36
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:

Eli tämmöiset kuin omaani aikoinaan laitoin:

Kuva

Hommasta kohta 5v aikaa joten en muista muuttiko mitään, mutta kotisivumerkinnästä päätellen mitään merkittävää muutosta ei tullut.

Jukka

Joo tuohon tapaan, tosin ajatus oli tehdä reunajäykistetyt levyt liitoksen ylä ja alapintaan.

Sakari


Re: sh9

Lähetetty: 05 Huhti 2009, 14:19
Kirjoittaja Pastori
irakas kirjoitti:
jori kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Olen nimittäin menossa pääsiäisen tienoilla Jyväskylästä ohi Kajaanin suuntaan. Voisin vilkaista pyöräsi, jos näyttely on tuolloin auki.
Jori

Siis näyttely ei valitettavasti ole vielä avoinna pääsiäisen aikoihin, mutta, jos soittelet minulle (050 36 96 123), voisin mahdollisesti järjestää tutun vahtimestarin avulla nojakkeihin tutustumisen. Kirjasto-opistotalo on kivenheiton päässä verstaastani, jonne voitaisiin myös poiketa ja korjata ehkä mahdolliset vielä piilossa olevat mokat rakenteilla olevasta sh9:stä.
Sakari

Mikäli pidätte miitinkiä, niin pistäkää mulle yv:nä viesti ajankohdasta. Jos vaikka ollaan Jyväskylässä silloin (lasten mummo ja pappa on sieltä Vaajakoskelta), niin voisi käydä ihmettelemässä samalla kertaa.


Re: sh9

Lähetetty: 05 Huhti 2009, 21:22
Kirjoittaja irakas

Joo, ilmoitellaan, jos homma onnistuu.

Lähdekorven Seppo lähetti viestiä edullisesta (vain 55 €) apumoottorista, joka löytyy sivulta:
http://tncscooters.com/product.php?sku=106115

Tuntuisi aika sopivalta sh9:ään, mutta eipä olekaan tuossa firmassa tällä hetkellä saatavissa. :(

Täältä löysin lisää: http://tncscooters.com/partsdb.php?clas ... or%20Parts

Ovat monet 24 V. Miten se vaikuttaa akkuihin ja mikähän noista olisi spivin?

Sakari


SH pyöriä katsomaan

Lähetetty: 06 Huhti 2009, 12:26
Kirjoittaja jori

Menomatkalla aikaa lienee vähän niukalti perjantai iltana, mutta maanantaina paluumatkalla saattaisi olla sopiva hetki pysähtyä hetkeksi vaikka katsomaan nojapyörätaidetta. Perhe on mukana, joten kovin pitkää sessiota ei ole mahdollisuus järjestää, mutta jotain kuitenkin. Tarkoitus on lähteä Kajaanista ajelemaan kotia kohti puolilta päivin, joten joskus iltapäivällä ensi maanantaina olisi oivallinen aika. Soitan tietenkin lähempänä, kun tiedän tarkemman ajan.

Jori (0400 965049)