En mä näe tuossakaan mitään vaikeutta. Tekee joko väliakselin tai keskiön tilalle kampiakselin. Kummankin tekeminen on lasten leikkiä, jos osaa muun rungon rakentaa.
Valmiita ratkaisuja löytyy esim foorumilta malliksi, jos ei halua keksiä pyörää uudelleen.
Yksinkertainen katettu nojapyörä
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Saisiko tuollaisen Quattrovelon kaksipuoleisen takavedon rakennettua itse valmiista palikoista? Jos ketju menisi perinteisesti keskellä pyörää ja päättyisi pakkaan, josta kiinteät akselit takapyörille... Riittäisi sitten pito kaikissa tilanteissa eikä tarvitsisi sähköä.
Edit. lunttasin valmiin ratkaisun:
https://youtube.com/watch?v=LFH4jCJprMo
Kaksi vapaaratastyökalua vain tarvitaan. Biltemasta taitaa saada vitosella/kpl.
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Tuommoisen hankin 1CV:hen:
https://www.leafbike.com/products/diy-b ... -1004.html
Ei halpa, toimituskulujen kanssa...
Ja painavakin, jos myös luomuajamista haluaa välillä harrastaa.
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
tm kirjoitti: ↑06 Marras 2021, 22:01Tuommoisen hankin 1CV:hen:
https://www.leafbike.com/products/diy-b ... -1004.html
Onhan niitä sentään olemassa. Tulisiko posteineen kaikkineen maksamaan n. 500€, tietysti akku päälle. Ei mikään kohtuuton, mutta pelkkää pito-ongelmaa varten vähän hassu.
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Polkumies kirjoitti: ↑06 Marras 2021, 22:22tm kirjoitti: ↑06 Marras 2021, 22:01Tuommoisen hankin 1CV:hen:
https://www.leafbike.com/products/diy-b ... -1004.htmlOnhan niitä sentään olemassa. Tulisiko posteineen kaikkineen maksamaan n. 500€, tietysti akku päälle. Ei mikään kohtuuton, mutta pelkkää pito-ongelmaa varten vähän hassu.
Hinta oli hankintahetkellä vähän alle 500 USD, siihen ALV:ia jonkun verran päälle. Tuo siis ilman akkua.
Pelkän pito-ongelman ratkaisuun ehkä tosiaan vähän massiivinen ratkaisu...
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Muistelen, että toispuoleisia moottoreita on joskus foorumillakin vilautettu mutta eikös yksinkertaseen pyörään sovi kaksinkertaset haarukat ?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Tässä vielä linkki tuonne 1CV-ketjuun, "single shaft" moottoriin:
viewtopic.php?p=145894#p145894
Jos haaveissa on pääosin kuskin voimin kulkeva ajokki, niin tuo on aikamoinen ankkuri. Mutta sopii hyvin 1CV:n tyyliseen polkuavusteiseen sähköpyörään .
Ja moottori on suoravetoinen ilman vapaakytkintä -> yli 25 km/h nopeuksissa (kun sähkö ei ole enää lakisääteisesti helpottamassa menoa) moottori alkaa jarruttaa kulkua. Sopii hyvin kaupunkiajoon, muttei vauhdikkaampaan ajamiseen. Eli jos toiveissa on esim. hyvät alamäkivauhdit tai muuten nopea kulkupeli, niin pitää suunnata katse johonkin toiseen ratkaisuun...
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Polkumies kirjoitti: ↑06 Marras 2021, 21:52Saisiko tuollaisen Quattrovelon kaksipuoleisen takavedon rakennettua itse valmiista palikoista? Jos ketju menisi perinteisesti keskellä pyörää ja päättyisi pakkaan, josta kiinteät akselit takapyörille... Riittäisi sitten pito kaikissa tilanteissa eikä tarvitsisi sähköä.
Edit. lunttasin valmiin ratkaisun:
https://youtube.com/watch?v=LFH4jCJprMo
Kaksi vapaaratastyökalua vain tarvitaan. Biltemasta taitaa saada vitosella/kpl.
Ilman väliakselia pitää sitten tinkiä vaihdeskaalasta tai käyttää isoja takarenkaita. Eturattaiden kasvattaminen ei ole ratkaisu, koska silloin niiden hammasmäärien ero kasvaa, joten takavaihtajasta loppuu kiristysvara.
Vain hitaassa pyörässä suoraveto toimii pienillä kiekoilla ja nopeahan tässä oli tavoitteena.
Tai toimii se nopeassakin, mutta silloin ei saa lyhyitä vaihteita mäkiä varten
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Väliakseli pitäisi laittaa... ratas jotenkin kiinni navan kuoren pinnareikiin.
tm kirjoitti: ↑07 Marras 2021, 09:31Ja moottori on suoravetoinen ilman vapaakytkintä -> yli 25 km/h nopeuksissa (kun sähkö ei ole enää lakisääteisesti helpottamassa menoa) moottori alkaa jarruttaa kulkua. Sopii hyvin kaupunkiajoon, muttei vauhdikkaampaan ajamiseen. Eli jos toiveissa on esim. hyvät alamäkivauhdit tai muuten nopea kulkupeli, niin pitää suunnata katse johonkin toiseen ratkaisuun...
Onko siis niin, että 1CV:llä et juuri ikinä aja yli 25km/h? Luin tuolta, että sähköä menee n. 10Wh/km. Millaisella keskinopeudella se oli?
Tällä deltakinnerillä olisi tavoitteena taittaa 25km matka tunnissa, missä se nyt mukavasti onnistuu Vendettalla. Reitillä on kuitenkin sen verran risteyksiä, että suorilla pitää ajaa tietysti kovempaa. Jos maksimi olisi 25km/h niin matkanteko hidastuisi. Matalalla pyörällä pitää lisäksi ajaa risteykset vielä hitaammin huonon näkyvyyden takia.
Jos taas ottaisi tavoitteeksi huonon sään talvipyörän, nopeudesta voisi vähän tinkiäkin, koska talvella nopeus kuitenkin laskee. Menisi koko ajan sähköavulla Aerodynamiikkaakaan ei tarvitsisi pohtia yhtä paljon.
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Levyjarrukiinnekkeisiin sopiva ratas on valmis ratkaisu tuohon tai yksinkertaisimmillaan kummatkin ketjut samalle pakalle. Jälkimmäinen vaatii renkaalle vapaarattaan.
Mutta mutta. Takanavasta tehty väliakseli ei siirrä ketjua sivusuunnassa renkaalle eli se pitää toteuttaa erikseen. Ei tuota toki väliakselilla tarvi tehdä ja 2-vedossa ei ehkä kannatakaan.
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Polkumies kirjoitti:... Onko siis niin, että 1CV:llä et juuri ikinä aja yli 25km/h? Luin tuolta, että sähköä menee n. 10Wh/km. Millaisella keskinopeudella se oli?...
1CV on painava (n. 90 kg), sen polkeminen ilman sähköapua on raskasta -> ei tule pelkällä luomulla ajettua kuin alamäissä, ja silloinkin monesti tulee vain rullailtua vapaalla. Alamäkeen kulkee polkemalla toki vähän lujempaa kuin 25 km/h, mutta se on vain hetkellistä. Keskinopeudet ovat olleet tähän mennessä nurkka-ajossa välillä 20 - 23 km/h, ja huiput työmatkan alamäissä jää selvästi alle 40 km/h. Sähkön katkeamisen olen säätänyt juurikin tuohon 25 km/h.
Oma asuinpaikka sijaitsee vähän korkeammalla kuin työpaikka tai ruokakauppa, joten paluumatkan ylämäki vaikuttaa keskinopeuksiin ja sähkönkulutukseen. Ja pitää nyt ottaa huomioon, että 1CV vasta valmistui, joten kilometrejä ja dataa on vielä hyvin vähän...
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Tässä on syntynyt muutamakin ratkaisu "yksinkertaiseksi katetuksi nojapyöräksi". Deltoja kaikki:
- etuveto, lähellä Zoxia, huonoin pito, ehkä liian huono minulle, vaikea tasapainottaa pito ja vakaus mutkissa, helpoin rakentaa
- LWB, pieni kääntösäde, toispuoleinen takaveto, pitoa asfaltille mutta ei ylämäkiin soralla tai talvella, jotain kuvan kaltaista
- LWB, pieni kääntösäde, molemminpuolinen takaveto, pitoa kaikkiin tilanteisiin, vaikein rakentaa
Näihin sitten katteet päälle. Takapyörät ehkä ulos katteesta.
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Mites olis 2wd takaveto Zoxin tyyliin? Eturenkaan kotelointi siihen kyllä jää, mutta tulis lyhyt, omaperäinen ja pito riittää
Tämä ketju on aiheuttanut mulle pienen mielenkiinnon mbb-kinneriin. Pätkänä siinä olisi varmaankin kääntösäde aivan riittävä
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Eipä siinä muuta ongelmaa olekaan LWB-2WD:iin verrattuna kuin ketjun reitti. Lyhyt nojakki olisi aina plussaa. Hyvä vaihtoehto
Oliko foorumilla jokin tällainen projekti? Kiinteä kate, joka roikkui MBB-keulan ja pyörän takaosan varassa? Alapuolelta kattaminen on sitten oma ongelmansa. MBB on kyllä muuten niin näppärä.
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Ei ole. Jossain vanhassa ketjussa on tai ainakin oli kuva sellaisesta. Olisko ollut venäläinen, he kun harrastivat mbb:tä jo ennen länsimaisia