Sivu 4/5

Re: My little PONY4

Lähetetty: 02 Syys 2024, 09:13
Kirjoittaja Wacky

Nyt siinä on havainnostiva ratas jota voin mahdollisesti käyttää kunhan saan kiinnikkeen suunniteltua.

IMG_20240902_090936.jpg

Pyörimisnopeuden lisäksi ongelmaksi voi muodostua tuon paino ainakin siinä kiinnitys pisteessä jota suunnittelin käyttää. Illalla täytyy mennä mallailemaan miten sen sijoittaa


Re: My little PONY4

Lähetetty: 03 Syys 2024, 22:10
Kirjoittaja Wacky

Tässä on sitten alustavat kiinnitys vänkyrät joilla napadynamo saadaan kiinni runkoon. Toivottavasti alustavat mittailut on sen verran lähellä että noilla saa dynamon kiinni pyörään ja pääsen testailemaan.

Screenshot from 2024-09-03 22-04-55.png

Näiden lisäksi täytyy vielä kehitellä sopiva muokkaus ketjun kiristimeen ja mahdollisesti myös pidentää ketjua hieman koska kiristin pitäisi siirtää reilusti eri asentoon enkä halua tehdä mitään pysyvää muutosta pyörän osiin kunnes on selvää että napadynamo on toimiva tuolla tavalla asennettuna


Re: My little PONY4

Lähetetty: 07 Syys 2024, 11:13
Kirjoittaja Wacky

Tässä kuva ennen asennusta

IMG20240907100025.jpg

Asennettuna näyttää tältä. Ketjua piti pidentää kaksi paria ja kiristimen reunaan piti kovertaa pykälä jousen päälle joka oli hyväksyttävä muutos pyörään.

IMG20240907103655.jpg

Pikaisen testailun perusteella valo syttyy, mutta yllättävän korkeassa vauhdissa ja testaillessa käytössä on vain etuvalo.


Re: My little PONY4

Lähetetty: 07 Syys 2024, 16:50
Kirjoittaja jori

Tuohon napadynamolle tulee välitys, joka vastaa 26-piikkistä takaratasta käyttävää vaihdetta. Näyttäisi sinulla olevan vetävällä akselilla summittain saman suuruinen ketjupyörä. Napadynamo pyörii siis samaa nopeutta kuin se pyörisi taka-akselillakin, mutta vain silloin kun poljet. Lopultakin hiljaisessa kruisailussa ei koko ajan poljeta, jolloin sähköäkään ei synny, toisin kuin kiekon napaan kiinnitetyssä napadynamossa.

Jos jännite jää liian alhaiseksi, voinet printata uuden, pienemmän ketjupyörän napadynamon kylkeen. Kovin paljon pienempää siihen ei mahdu, mutta varmaan 22-piikkinen mahtuisi. Tai jos muutat myös kiinnityksiä ja printtaat ketjupyörään korotuksen dynamon sivulle, voi ketjupyörää pienentää vaikka 11-piikkiseksi asti. :?


Re: My little PONY4

Lähetetty: 07 Syys 2024, 18:19
Kirjoittaja Härski

Jos takanapaan tekisi pinno7hin kiinnitettävän navan ympärille tukeutuvan rattaan saisi siitä erillisellä ketjulla jatkuvasti pyörivän vedon dynamolle.
Toki jokin pieni teline pitäisi rakennella sit dynamolle siihen takarenkaan vierelle.


Re: My little PONY4

Lähetetty: 07 Syys 2024, 19:23
Kirjoittaja Wacky
Wacky kirjoitti: 27 Elo 2024, 20:53

sitten keksin että toisio ketju pyörii kokoajan mukana joten päätin suunnitella palikan jolla sen saa toisio ketjuun pyörimään.

Välitys ei tosiaan pitäisi olla tämän kanssa ongelma koska tuon tarkoitettu pyörimään suuremmassa kiekossa kuin mitä se nyt välitysten myötä pyörii.


Re: My little PONY4

Lähetetty: 10 Syys 2024, 17:56
Kirjoittaja Wacky

Ketjun kiristäjä vaihtoi paikkaa kun paluu ketju dynamolta tuppasi osumaan takalehtijousen kiinnityspultin päähän.

IMG20240910161617.jpg

Polkiessa kovempaa kuuluu aikamoinen jurnutus ääni vaikka ketju on kiltisti rattaalla videon perusteella. Arvion että dynamon kiinnikkeet ei ehkä ole tarpeeksi jämäkät ja se alkaa resonoimaan osittain myös rattaan takia, tosin videolla se ei näy. Täytyy kokeilla jämäkämpiä kiinnikkeitä jos se ylimääräinen ääni loppuisi niillä


Re: My little PONY4

Lähetetty: 10 Syys 2024, 21:19
Kirjoittaja Polkumies

Onko siinä nyt tulostetut kiinnikkeet ja ratas? Mistä tulee tuollainen röpelö pinta?


Re: My little PONY4

Lähetetty: 10 Syys 2024, 21:48
Kirjoittaja Wacky
Polkumies kirjoitti: 10 Syys 2024, 21:19

Onko siinä nyt tulostetut kiinnikkeet ja ratas? Mistä tulee tuollainen röpelö pinta?

Juu ne kaikki on tulostettu.
Tulostimen mukana tullut PEI-tulostusalusta tuottaa tuollaisen pinnan.
https://eu.store.bambulab.com/en-fi/pro ... -pei-plate

Erilaisilla tekstuureilla alustassa voi saada hyvin mielenkiintoisia pintoja tulosteisiin.


Re: My little PONY4

Lähetetty: 14 Syys 2024, 11:35
Kirjoittaja Wacky

Jämäkämmät kiinnikkeet ei auttaneet tässä. Testailun perusteella dynamo on syypää tärinään ja ääneen joka tulee vain kun polkee. Dynamo pyörii suunnilleen kaksin kertaista nopeutta vrt. suunniteltu, mutta se ei oikein selitä miksi 10 kilometrin tuntinopeudessa alkaa täristys ja äänet. Päätin avata dynamon jos se on rikki tai ruostunut sisältä ja potenttiaalisesti vaihtaa sisukset toisesta tuohon.

IMG20240914104236.jpg
IMG20240914103752.jpg

Eipä näytä olevan mitään ilmeistä vikaa sisällä. Ehkä tässä täytyy hommata dynamo joka on suunniteltu 20" kiekon kanssa toimimaan jos se nyt on kuitenkin se ongelma jotenkin. Jollei jollain ole mielessä jotain mitä mä olisin missannut joka voisi aiheuttaa todella voimakasta tärinää ja jurnutus ääntä. Pyörä kuitenkin rullaa ilman lisä ääntä kovassakin vauhdissa ja dynamo pyörii silloinkin tuottaen toki vähän vähemmän virtaa. Lisäksi pyörä ei pidä ylimääräistä ääntä kun nappaa dynamosta johdon irti.


Re: My little PONY4

Lähetetty: 14 Syys 2024, 14:00
Kirjoittaja Vilijami
Wacky kirjoitti: 14 Syys 2024, 11:35

Lisäksi pyörä ei pidä ylimääräistä ääntä kun nappaa dynamosta johdon irti.

Tämähän on mielenkiintoista. Onko sähkökuormaa sitten liikaa? Kuinka paljon ja minkälaisia sähkölaitteita käytetään?


Re: My little PONY4

Lähetetty: 14 Syys 2024, 14:24
Kirjoittaja Härski

On kyllä erikoinen tapaus jos Dynamo kuitenkin pyörii kokoajan, mutta jurisee ainoastaan polkiessa ja on kytketty ketjun löysälle paluupuolelle, johon ei polkemisen pitäisi vaikuttaa..

:roll:

Ymmärsinkö oikein?


Re: My little PONY4

Lähetetty: 14 Syys 2024, 14:39
Kirjoittaja jori

Tärinä johtuu siitä, että tuollaisen pelkän navan hitausmomentti on vain pieni murto-osa pyörän kiekon keskelle kiinnitettyyn nähden. Käämitys näyttää olevan täysin poikittainen, eli ei ole yhtään tingitty tuotosta vääntövärähtelyn minimoimiseksi.

Tärinä ei ole niin voimakasta, kun momentti tulee taka-akselin suunnasta, kiristyy generaattorin rattaalle tuleva ketju enemmän ja ottaa paremman kontaktin rattaalla. Toisin päin, eteen ajaessa ketju tulee jäykältä rattaalta generaattorille, joten se ei ehdi reagoida vääntömomenttivaihteluihin.

Vika ei siis ole isompihalkaisijaiseen kiekkoon tarkoitetussa napadynamossa, vaan yksinkertaisesti siinä, että vääntövärähtely välittyy ketjun ja toisaalta generaattorin runkokannakkeiden kautta runkoon.

Generaattorin hitausmomenttia ei kannattane kasvattaa, koska se onnistuu vain lisäämällä massaa, mutta rattaan ja generaattorinavan väliin jotenkin lisätty vääntöjousto voisi helpottaa tilannetta.

Toista ketjunkiristäjää generaattorin etupuolelle kokeilisin itse ensiksi. :?


Re: My little PONY4

Lähetetty: 14 Syys 2024, 14:45
Kirjoittaja Wacky
Vilijami kirjoitti: 14 Syys 2024, 14:00
Wacky kirjoitti: 14 Syys 2024, 11:35

Lisäksi pyörä ei pidä ylimääräistä ääntä kun nappaa dynamosta johdon irti.

Tämähän on mielenkiintoista. Onko sähkökuormaa sitten liikaa? Kuinka paljon ja minkälaisia sähkölaitteita käytetään?

Yksi dynamo käyttöön suunniteltu etuvalo ja kaksi takavaloa kytkettynä etuvalon takavaloliittimiin rinnakkain.


Re: My little PONY4

Lähetetty: 14 Syys 2024, 15:48
Kirjoittaja Härski

Myös pehmeä veto rattaan ja Dynamon välillä voisi vaientaa resonansseja.

Siis esim pehmeä kuminen laippa joka antaa hieman periksi pyörimisen suuntaan. Samanlaisia on nykyään esim auton moottoroiden vauhtipyörissä tai vaikkapa hihnapyörien ulko ja sisäkehän välissä.

Mun järkeen ei mene tuo polkemisen vaikutus tuolle ketjun löysälle puolelle. Ainahan generaattoria vedetään taka-akaselin suunnasta suhteellisen löysällä ketjulla. Väliakselin ja genun välinen ketju taas luulisi olevan vakiokireydellä aina. :?

Mut se väli kai tuossa sitten on se resonoiva kohta. :?