Siinä voisi olla ideaa...
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Ei niissä tavallisesti ole mitään sivutukea, vaan pysyvät paikoillaan, koska kumipökäleet ovat tiukasti puristuksissa tuolla välissä.
Ne laitettiin sinne aiemmin venyttämällä pitkä pökäle kapeaksi, pujotettiin sisälle koloonsa ja päästettiin venytys pois ja lopuksi katkaistiin kumi. Siksi pitkä pökäle, että etupäästään kumipökäle pitää ohentaa niin, että se saadaan kolosta läpi ennen kuin sitä aletaan venyttää. Pitkä pökäle pujotetaan kolosta läpi lähes kokonaan, vain loppu häntä jätetään reikään ennen kuin katkaistaan. Näin samalla ohennuksella saadaan tehtyä useita asennuksia.
Nykyään pyöreät kumipökäleet puristetaan teräsmuotissa kolmiomaiseen muotoonsa, jäähdytetään nestetypellä kovaksi ja pujotetaan paikoilleen. Pysyvät kylmänkohmeisina kolmiomaisessa muodossaan sen aikaa, kunnes saadaan paikoilleen. Lämmetessään sitten pullistuvat ja kiristyvät paikoilleen.
Nyt on kovettumassa Sikaflexistä tehdyt patukat, joilla saisi koko nurkan täyteen. Saa nähdä, kuinka kauan kovettumisessa kestää...
Polkumies kirjoitti: ↑04 Helmi 2023, 11:32tm kirjoitti: ↑28 Tammi 2023, 22:23Itsellä on 60 ja 70 ShA kovuuksista ainetta.
Siis tuon tyyppistä tavaraa:
https://www.easycomposites.eu/xencast-p ... ane-rubberKuinka elastista se on? Että kestääköhän repeämättä riittävän muodonmuutoksen. Tuo EPDM-nauha venyy noin 30% kiltisti ja alkaa sitten vastustamaan venytystä todella kovaa.
On elastista, mutten ole kokeillut tehdä mitään isoja veynytyksiä tuolle materiaalille.
Eikä repeämisen kestostakaan ole omakohtaista kokemusta.
Tuossa rakenteessa oleellista lienee tuo esijännitys, jotta jouston alkuosasta saa "löysät" pois?
Jos toteutuksen hoitaisi suoraan valamalla polyuretaanikumin putkien väliin, niin käykö niin että alkujousto on liian löysä ja muuttuu sitten nopeasti liian jäykäksi? Valu siis suoraan putkien väliin sopivan paksuisina kerroksina, joiden väliin aina kerros esim. solumuovia tuomaan laajenemistilaa (kumi kokoonpuristumatonta...).
tm kirjoitti: ↑04 Helmi 2023, 20:32Tuossa rakenteessa oleellista lienee tuo esijännitys, jotta jouston alkuosasta saa "löysät" pois?
Jos toteutuksen hoitaisi suoraan valamalla polyuretaanikumin putkien väliin, niin käykö niin että alkujousto on liian löysä ja muuttuu sitten nopeasti liian jäykäksi?
Hyvä huomio... pitäisi siis yrittää saada vain paksumpaa kumia paikalleen. Tai valmis elementti esim. peräkärrystä.
Peräkärryn akselit on pienimmillään 750kg kuormalle. Taitaa olla melkoisen jäykkä polkupyöräkäytössä?
Jotain 550kg akseleita on, ja jos tukivarren pituutta kasvattaisi kärryyn verrattuna ja akselista leikkaisi lyhyemmät pätkät, voisi päästä sopivaan jäykkyyteen.
Tämä alkaa kuulostaa siltä, että PU-valu on kokeiltava...
Tarvii tsekata ensi viikolla, löytyykö sopivia putkenpätkiä hyllystä.
Huomenta!
on saatavana vastaavalla kumijousella olevia ketjun/hihnan kiristyspyöriä. Niistä voisi löytyä sopivan kokoisia. Muiataakseni Etrasta tai muista alan liikkeistä löytyy.
https://www.etra.fi/fi/se-50-kiristinel ... 0500019598
Sieltä tosiaan löytyy. Pitää kysyä hintaa. Vaan mitenkäs tällainen kestää sivuttaisvoimia? Elementti on niin lyhyt, että sisempi putki pääsee vääntymään ja ohjauskulmat voivat muuttua. Myös tukivarren kiinnitys epäilyttää. Hitsaaminen on nyt poissuljettu kun kumit ovat jo paikallaan.
Pitäisi yhdistää kaksi elementtiä näin:
Rostan kataloogissa on speksejä. https://rosta.com/wp-content/uploads/2 ... sioner.pdf
Toisessa kataloogissa on läpiputkitettavia elementtejä. https://rosta.com/wp-content/uploads/2 ... ements.pdf
Taulukko josta voi tarkkailla tarvittavia momentteja.
Yksi mikä näissä kumijousituksissa on itseä arveluttanut ympärivuotisessa käytössä, on jäykistyminen pakkasessa. Tuleeko ajokista kivireki talvella? Toki materiaaleilla on eroa pakkasenkestossa. Ja onneksi renkaat kuitenkin joustaa, vaikka itse jousitus jäykistyisikin...
Tuollainen 45x45x100mm palikka tuottaisi suunnilleen halutun 74Nm 10° kiertymällä. Siltä osin taulukko vastaa omia tuloksiani, että 30° kiertymä vaatii noin viisinkertaisen momentin 10 asteeseen verrattuna. Vain absoluuttiset arvot eroavat. Tarvittaviin momentteihin voisi siis päästä, jos vielä paksumpaa kumia saisi paikalleen. Elementin pituutta voisi myös hyvin kasvattaa ainakin 200 milliin, mikä olisi hyvä vastustamaan muihin suuntiin vääntäviä voimia.
Hyvä kun muistutit. Tätä pitikin testata. Jousielementit pihalle jäähtymään. Yksi tärkeä jousituksen tavoite olisi juurikin ajon pehmentäminen epätasaisella lumella ja jäällä. Kesällä pärjäisi ilmankin.
Edit. parin asteen pakkasessa jousi ehkä jäykkeni hieman, mutta toimi edelleen. EPDM säilytti ehkä elastisuutensa hieman paremmin. Mutuilua kaikki silti... hienointa olisi jousitus, jossa voisi lisätä ja vähentää joustoelementtejä lämpötilan muuttuessa.