Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Härski kirjoitti:Ainiin. Unohdin et on semmosiakin ihmisiä, millä kaikki vekottimet aina vaan kiiltää toinen toistaan siistimpänä
.
Olen pessyt Paseon 10 vuoden aikana alle 5 kertaa eikä se ole ollut koskaan erityisen likainen. Reikärunkopyörään voisi huoltolaukkuun tarvita pulloharjan.
Edit: Ei kyl tässä taloudessa kiillä mitkään ajoneuvot kovin usein. Ei jaksa jynssää paitsi myyntiä varten. Yöpesussa olen autoa joskus käyttänyt.
Kun putki rei'itetään, se tietysti kevenee, mutta samalla sen laskennallinen jäykkyys pienenee samassa suhteessa.
Rungon tehtävä on olla jäykkä ja vastustaa vääntöä ja taipumista. Jos runko rei'itetään taipumisen helpottamiseksi pilataan rungon mahdollisuudet jo ennen kuin siitä on edes tullut runko. Trussirakenne perustuu rakenteen poikkileikkausten kasvattamiseen umpirakennetta selvästi suuremmaksi, mikä taas samassa suhteessa vaikeuttaa taivuttamista.
No katsotaan miten tämä etenee. Luultavasti yritetään saada nyt vain noin kahden reiän runkoputko aikaiseksi.
Tämä projekti vastatuulessa, kun kesälomat, tekijä on passiivinen (joka en tällä kertaa ole minä) ja taivutusfirmalla 1-2kk jono. Ehkä joutuu vaihtaa neliöputkeen (tai saada tekijä kokeilemaan taivutusta hiekan kanssa).
Tuli myös mieleen, että jos tekisi laipalla, niin voisi käyttää myös Hase Pinon kaltaiseen tandemiin, mutta silloin taitettavuus kärsii.
Jouduin pidentämään runkoa, koska taivutusfirma sanoi, että mutkien välissä pitää olla vähintään 120 mm suoraa. Nyt ei yllä jalat sitten polkimille.
Eikai kantapäiden tartte tietä raapia. Jätä puomi vaakasuoraan, ni on tilaa keskiön tulla taaemmas, kanpien ottamatta kiinni renkaaseen.
Eikös rungon takaosan kantsis mennä penkin selkänojan mukaisesti..
Miksi tuossa on mutkat emäputken molemmin puolin? Eikö se mene yhdellä mutkalla = emäputki lävistää rungon keskellä mutkaa.
Penkin alusmutkakin menis yhdellä loivemmalla mutkalla. Siis kahdella mutkalla tulis koko runko.
Oikein kun tiukalle vetää, niin pikkurenkaisen pyörän tekee vaikka ilman mutkia
Anteeksi huono kuvanlaatu. Zox on halunnut piilottaa tämän tandemin kuvat, niin piti suurentaa esikatselukuvasta.
Mites nyt? Kommentit mielellään tänään, koska laitan piakkoin eteenpäin. Hyvin suunniteltu on kokonaan vielä tekemättä.
Edit: Nyt on etuhaarukkakin oikean pituinen.
45 astetta on aika pysty nojakulma. Mutta onhan tuossa säätövaraa. Aika lyhyt ja siten kiikkerä ajaa. mutta lyhyttä voi aina jatkaa
Jarcco kirjoitti:45 astetta on aika pysty nojakulma. Mutta onhan tuossa säätövaraa. Aika lyhyt ja siten kiikkerä ajaa. mutta lyhyttä voi aina jatkaa
Saa ehdottaa parempia arvoja. En ole mikään kovin takakenossa makaaja. Lisäksi kompromissi akselivälin pituudessa ja mitoissa, koska kyseessä on taittuva matkapyörä.
Runkoputken ja eturenkaan välissä hyvin tilaa -> voi niin halutessaan vaihtaa isommat kiekotkin samaan runkoon. Toki haarukat menee tällöin vaihtoon, jos ei mitoitettu jo valmiiksi isoille kiekoille.
Kompakti koko taisi olla vaatimuslistalla korkealla, joten tämän kommentin voi unohtaa tässä vaiheessa...
Ei kai tästä mikään Hanko-Nuorgam-pyörä ole tulossa, vaan lyhyehköjen matkojen maisemien katselu-pyörä? 45 asteen nojakulma on kaupunkiympäristöön ihan hyvä. Näkee ja näkyy. Kokemusta on Flevosta, jossa ajoergonomia on hyvin lähellä tätä.
Hyvä on. Ei muuta kuin toteutukseen.
janx kirjoitti:Jarcco kirjoitti:45 astetta on aika pysty nojakulma. Mutta onhan tuossa säätövaraa. Aika lyhyt ja siten kiikkerä ajaa. mutta lyhyttä voi aina jatkaa
Saa ehdottaa parempia arvoja. En ole mikään kovin takakenossa makaaja. Lisäksi kompromissi akselivälin pituudessa ja mitoissa, koska kyseessä on taittuva matkapyörä.
No itsehän parhaiten tiedät mikä sopii. Minulla on viimeisimmissä pyörissä olleet kulmat 30-40 välillä. Riippuu mm. Penkistä. Nazcan comfort ottaa takareiteen kiinni suurella sylikulmalla.