Sivu 4/20
Re: Pystypyöräsi kuva
Lähetetty: 26 Syys 2011, 16:14
Kirjoittaja Nebulus
jviirret kirjoitti:Tottakai se hiertää kun polkimet on liki kohtisuoraan penkin alla. Ei hierrä enää sitte kun kammaet on 20cm edempänä.
Tästä taitaa muodostua eipäs-juupas -keskustelu, mutta mun mielestäni pyörällä ajaessa on huono keventää persausta penkistä, jos kammet ovat reilusti kuskin painopisteen etupuolella. Toki jos pyörässä on hyvä iskunvaimennus, niin silloinhan tiessä olevat reiät hakkaavat vähemmän perseelle ja nikamien välilevyihin. Mutta niinkuin muidenkin pyörätyyppien kanssa, mikään pyörä ei ole sellainen, että se olisi kaikkien käyttöön ja tottumuksiin sopiva.
Re: Pystypyöräsi kuva
Lähetetty: 26 Syys 2011, 16:45
Kirjoittaja Jarcco
Hopea kirjoitti:Onks tuo ihan itte kudottu? Näyttäisi olevan tutunnäköisiä osia siellä-täällä mutta en muista tuollaista runkoa ennen nähneeni.
Jep ite on kudottu. Perusta oli Monarkin (vai olikohan Crescentin) naisten runko jota on jatkettu kampien takaa 20 cm.
jori kirjoitti:Onkos ohjainkannatinta vaimikäsenyttuossatapauksessaoli jatkettu, kun on noin ryhdikkään ylhäällä. Minulla on tyttären Jopoprojektiin tehtävä jatkos, jollei mistään saa korkeampaa. Sellainen choppertanko olisi kiva, jos sellaisen vielä jostain saisi. Niitä oli tuolloin jopojen alkuaikoina seitkytluvulla muissakin kuin jopoissa. Näistä ceeäffistä olisi kiva saada kuvat myös ajajan kanssa, niin näkyisi se idea, miksi se on niin mukava.
Kannatin on tehty alunperin Lwb1- nojakkiin jossa oli myös Jopon chopper- sarvet. Silloin chopperitangon sai pyöräkaupasta tilaamalla. Ko. tanko on nyt Lwb3:ssä kiinni.
Kuskin kanssa ei kuvia ole juuri tullut otettua, menisi hyvä kuva pilalle
Lwb1: http://personal.inet.fi/koti/muurman/mu ... ke0798.jpg
Lwb2: http://personal.inet.fi/koti/muurman/mu ... ke1099.jpg
Lwb3: http://personal.inet.fi/koti/muurman/LWB/lwb2007f.jpg
Sori lipeäminen otsikosta, muutin kuvat linkeiksi.
Re: Pystypyöräsi kuva
Lähetetty: 26 Syys 2011, 16:49
Kirjoittaja Jarcco
Nebulus kirjoitti:jviirret kirjoitti:Tottakai se hiertää kun polkimet on liki kohtisuoraan penkin alla. Ei hierrä enää sitte kun kammaet on 20cm edempänä.
Tästä taitaa muodostua eipäs-juupas -keskustelu, mutta mun mielestäni pyörällä ajaessa on huono keventää persausta penkistä, jos kammet ovat reilusti kuskin painopisteen etupuolella. Toki jos pyörässä on hyvä iskunvaimennus, niin silloinhan tiessä olevat reiät hakkaavat vähemmän perseelle ja nikamien välilevyihin. Mutta niinkuin muidenkin pyörätyyppien kanssa, mikään pyörä ei ole sellainen, että se olisi kaikkien käyttöön ja tottumuksiin sopiva.
Totta että putkelta ajaminen on CF:ssä vaikeampaa/mahdotonta riippuen kuinka paljon kampia on viety eteenpäin. Ainakin omalla pyörällä pystyy ajamaan seisaaltaan, kun nojaa reilusti eteenpäin. Keventäminen varmaan onnistuu kaikissa Cf- pyörissä.
Re: Pystypyöräsi kuva
Lähetetty: 26 Syys 2011, 19:11
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:Näistä ceeäffistä olisi kiva saada kuvat myös ajajan kanssa, niin näkyisi se idea, miksi se on niin mukava.
Omasta pyörästä ei ole kuvaa, mutta tässä omalle sivulleni tekemä kuva:

Vasempi kuva Rans:n CF:stä ja oikeaa on kierretty 30astetta kuvankäsittelyohjelmalla ja näin päädytty perus hybridin ajoasentoon.
Nebulus kirjoitti:Tästä taitaa muodostua eipäs-juupas -keskustelu, mutta mun mielestäni pyörällä ajaessa on huono keventää persausta penkistä, jos kammet ovat reilusti kuskin painopisteen etupuolella.
Ja tuollaisen mielipiteen pystyy muodostamaan pyörää kokeilematta? Miten olet koskaan tuolla asenteella päätynyt nojapyörää kokeilemaan 
Nebulus kirjoitti:Toki jos pyörässä on hyvä iskunvaimennus, niin silloinhan tiessä olevat reiät hakkaavat vähemmän perseelle ja nikamien välilevyihin.
Kun penkki on leveä, niin penkin lisäksi myös kuskin takamus toimii jousituksena. Ajan paino ei ole luiden päällä kuten kapealla penkillä. Kieltämättä itsekkin epäilin välilevyjen kestävyyttä tuollaisessa ajoasennossa ja siksi kokeilin ennen pyörän ostamista tuollaisella nopeasti kyhätyllä omavalmisteella. Kun pelko osoittautui kahden talven aikana aiheettomaksi tilasin tuon Electran ja se on vielä mukavempi kuin tuo oma kyhäelmä mummiskan penkillä.
Jukka
Re: Pystypyöräsi kuva
Lähetetty: 28 Syys 2011, 09:26
Kirjoittaja Nebulus
jviirret kirjoitti:Nebulus kirjoitti:Tästä taitaa muodostua eipäs-juupas -keskustelu, mutta mun mielestäni pyörällä ajaessa on huono keventää persausta penkistä, jos kammet ovat reilusti kuskin painopisteen etupuolella.
Ja tuollaisen mielipiteen pystyy muodostamaan pyörää kokeilematta? Miten olet koskaan tuolla asenteella päätynyt nojapyörää kokeilemaan 
Nojakin hankinnan logiikkahan on ihan selvä: pystärillä ajaessa vastatuuli häiritsee ja satula ei ole mukava, jos käy pitkällä pyöräretkellä. Mennään siis makuulleen leveälle makuusatulalle, niin tuuli ei tartu ja satula ei hierrä. Pystymmässä pyörässä istutaan vielä pystymmässä => tuuli ottaa enemmän ja siirretään kaikki paino perseelle. Tämä väittelyhän lähti liikkeelle mun mielipiteestäni tavallisesta pystäristä, ei CF:stä. 
Re: Pystypyöräsi kuva
Lähetetty: 24 Kesä 2012, 15:24
Kirjoittaja Syväri
Nostetaas tätä vähän, väärältä puolelta otettu kuva mut eipä nuo shimanon halpisvaihteet näyttämisen arvosia ole..

Nishiki, tuo vihattu markettihybriidi, kauppakassiksi ja talvella jos innostuu pyörällä töissä käymään niin tällä. Ajoasento tuunauksen alla, säädettävä stemmi on näin aluksi ollut kätevä. TT- "clip on"tangot tilattu. Pitäähän sitä aerodynamiikkaa olla ei muuten pääse mihinkään.
Vielä kun sais siivottua tuon vaijerihässäkän 
Miinusta siitä et vanteet kumeineen painaa varmaan 5 kiloa tai joka tapauksessa liikaa..
Re: Pystypyöräsi kuva
Lähetetty: 29 Heinä 2012, 19:43
Kirjoittaja Pastori
Brompton on kotiutunut.

Re: Pystypyöräsi kuva
Lähetetty: 29 Heinä 2012, 23:05
Kirjoittaja Mustasudenkorento
chopperi koe ajossa...
(liekko tämä enää pystäri, eiköhän tämä jo nojakin speksit täytä?)
Re: Pystypyöräsi kuva
Lähetetty: 30 Heinä 2012, 06:54
Kirjoittaja jviirret
Mustasudenkorento kirjoitti:(liekko tämä enää pystäri, eiköhän tämä jo nojakin speksit täytä?)
Ainakin WRRA:n sääntöjen mukaan ajoasennon perusteella on nojakki:

http://www.recumbents.com/wrra/rules.htm
Tuon perusteella Chopperi, cruiseri ja CF osastolta löytyy paljonkin "nojapyöriä" vaikkei niissä selkänojaa olekkaan.
Toisaalta taas osa viimeaikaisista nopeussukkuloista ei olisikaan nojakkeja: "The rider must face forward." ja "The rider may not use mirrors or video vision for primary navigation" Niitä kun ei ajeta kasvot eteenpäin ja ohjaaminen tapahtuu peilien perusteella 
Hienon pyörän olet kyllä rakentanut, meikä tykkää. Tekis mieli käydä kokeileen, vaikka taitaa olla auttamattoman lyhyt mulle.
Jukka
Re: Pystypyöräsi kuva
Lähetetty: 30 Heinä 2012, 08:06
Kirjoittaja irakas
Minun SF pyörä SH17:
08052012 SH17.jpg
Sakari
Re: Pystypyöräsi kuva
Lähetetty: 30 Heinä 2012, 08:10
Kirjoittaja Mustasudenkorento
jviirret kirjoitti:
Hienon pyörän olet kyllä rakentanut, meikä tykkää. Tekis mieli käydä kokeileen, vaikka taitaa olla auttamattoman lyhyt mulle.
Jukka
Mie oon 177 ja saan tuota penkkia liki 10cm taaksekkin päin jos käyttää selkänojan pois. muutenkin saan tuossa mallattua itseni siten etten yllä kunnolla polkimille... jotta ei kun kokeilemaan ni laitan kahvit tulemaan jos tänne eksyt 
Re: Pystypyöräsi kuva
Lähetetty: 30 Heinä 2012, 08:45
Kirjoittaja jviirret
Mustasudenkorento kirjoitti:Mie oon 177 ja saan tuota penkkia liki 10cm taaksekkin päin jos käyttää selkänojan pois. muutenkin saan tuossa mallattua itseni siten etten yllä kunnolla polkimille... jotta ei kun kokeilemaan ni laitan kahvit tulemaan jos tänne eksyt 
Jatkuu vielä Offtopickina:
Joo, hyvä tietää. Ajatuksena ollut rakentaa itselle pitkäakselivälinen ja takajousitettu nojapyörä geokätkö- ja soratie käyttöön. Vaihtoehtoina on tämmöinen konsepti jossa kammet on emäputken yhteydessä:

Tai sitten tätä sinun pyörääsi vastaava geometria jossa kammet on kääntyvän eturenkaan takana, istuma-asenoto pystympi ja akseliväli pidempi:

Ensimmäisestä vaihtoehdosta on paljonkin kokemuksia, mutta tästä jälkimmäisestä ei käytännössä ollenkaan.
Jousitus tulee Sinner Demon 2026 tyyliin, mutta näistäpä enempi omaan viestiketjuun jos/kun saan projektin aluille...
Jukka
Re: Pystypyöräsi kuva
Lähetetty: 05 Syys 2012, 17:43
Kirjoittaja GodTdd
Palataan takaisin aiheen mukaiseen keskusteluun. Menin ja ostin uuden pyörän, jopa pystyssä poljettevan mallisen mutta tämäkään ei keskiverto naapurin mielestä putoa normaalipyörän sarjaan. Eli ostin laatikkopyörän (myös tavara tai taakka pyörän nimelle tunnetun), kolmipyöräisen ja sähköavulla. Miksi, joku kysyy. No siksi kun kaupasta pitää raahata kahdelle lapsella ruokaa ja eikä lastenvaunuilla viitsi enää yksin kaupassa käydä. Eikä meidän perheessä ole autoa.
Yllättävn usea naapuri on tahtonun koeajaa, toisin kuin nojapyörän kyytiin ei ole kuin kaksi uskaltanut kyytiin.
Re: Pystypyöräsi kuva
Lähetetty: 05 Syys 2012, 18:19
Kirjoittaja Nojanalle
Kivan näkönen kuljin. Mahtuu vähän enenmän evästä. 
Re: Pystypyöräsi kuva
Lähetetty: 06 Syys 2012, 10:52
Kirjoittaja jori
Naapurilla on ollut Cristianiabikesin vastaava kolme vuotta. Hyvin toimii auton korvikkeena kaupunkialueella. Parempikin, kun parkkipaikkoja ei tarvitse metsästellä. Hommasitko myös vankkuriteltan talven varalle tuohon päälle. Naapurin lapset ja meidän kuopus tykkäävät matkustaa siellä teltassa. pakkasessa Varsinkin kovassa pakkasessa teltta helpottaa matkustajien pukemistarvetta.
PS. Laitoin kuvasi vähän pienennettynä tähän pintaan, kun tuo Dropboxilinkki jostain syystä jumitti minun koneeni.