Mä näkisin 90 prosentin varmuudella että siinä navassa on Viljamin piirtämä rakenne.
[Muoks...sillä lisäyksellä, että ainakin itse laittaisin putkiholkin sisäkoolien väliin. Toki voi olla että tästä on tingitty ja siksi rakenne hajoilee]
Voi käyttää samankokisia laakereita ja Hitosti helpompi [halvempi] tehdä. Yms
Navan ulkopäästä me ei saatu kuvaa niin arvailemaan joutuu vähän.
muoks...ekoissa teknisistä piirustuksista näkyy että navan ulkopäässä on puörimätön pääty, eli se olisi ristiriidassa jorin kuvan kanssa.
Sitten pitää uskoa, ettei se ole umpipäinen, vaan siinä on laakerinmentävä aukko molemmilla puolilla. Olen samaa mieltä, että tuo olisi hyvä rakenne, mutta kun arasinen sanoo, että napa on umpinainen. Siksi minä näitä muita vaihtoehtoja tähän olen piirrellyt. Vilijamin rakenne vaatii molemmat päät avoimiksi.
Akseli on umpinainen, navassa on tosiaan molemmilla puolilla laakereille kolot. Tässä kuvassa näkyy akselin hattu, osa laakeria ja navan runko. (Ja rasvanippa.)
Hyvä. Siinä on siis muovinen kansi, joka on painettu mutterin päähän. Väännä se muovikansi irti ja avaa mutteri ja pura napa ulos päin jättämällä akseli paikoilleen. Näin se on myös turvallisempaa. Akselin irrottaminen tiukasta sovitteesta tekee helposti vaurioita ja takaisin laittaessa se jää väljemmäksi.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Hyvä. Siinä on siis muovinen kansi, joka on painettu mutterin päähän. Väännä se muovikansi irti ja avaa mutteri ja pura napa ulos päin jättämällä akseli paikoilleen. Näin se on myös turvallisempaa. Akselin irrottaminen tiukasta sovitteesta tekee helposti vaurioita ja takaisin laittaessa se jää väljemmäksi.
Toistan vähän itseäni, mutta tuo hattu on metallia ja samaa kappaletta kuin akselikin.
Mä olen ymmärtänyt että umpinaisuudella tässä yhteydessä on tarkoitettu akselia, eikä navan runkoa. Voi olla että olen missannut myös jotain.
Voi käydä tuuri ja rasvakupin alta löytyy akselin päähän kierretty mutteri. Jaksan epäillä, sillä rakenne ei olisi m5 henkinen, eli äärimmäistä keveyttä tavoitteleva.
Hyvä. Siinä on siis muovinen kansi, joka on painettu mutterin päähän. Väännä se muovikansi irti ja avaa mutteri ja pura napa ulos päin jättämällä akseli paikoilleen. Näin se on myös turvallisempaa. Akselin irrottaminen tiukasta sovitteesta tekee helposti vaurioita ja takaisin laittaessa se jää väljemmäksi.
Toistan vähän itseäni, mutta tuo hattu on metallia ja samaa kappaletta kuin akselikin.
Hyvä. Siinä on siis muovinen kansi, joka on painettu mutterin päähän. Väännä se muovikansi irti ja avaa mutteri ja pura napa ulos päin jättämällä akseli paikoilleen. Näin se on myös turvallisempaa. Akselin irrottaminen tiukasta sovitteesta tekee helposti vaurioita ja takaisin laittaessa se jää väljemmäksi.
Toistan vähän itseäni, mutta tuo hattu on metallia ja samaa kappaletta kuin akselikin.
Mitäs os saisi sinne päähän missä on ruuvi , asennettua rasvanipan ja sais rasvaräsillä painettua sen akselinn ulos .
Ei taitas onnistua . Huono idea hokasin sen heti . Sillain aikanaan painettiin jumiintuneita jarrusylinterejä ulos . Oliko tossa navan kyljessä rasvanippa , vai muistanko väärin . Lähtiskö sitä kautta jos siinä on .
Kunhan tätä tuumiskelen .
Jos sais ton läpiakselin väliin paineella laitettua irrotus öljyä . Vois vaikka lähtee , tai jarrunestettä . Onko kukaan kokeillut tavallista etikkaa .
[Muoks...sillä lisäyksellä, että ainakin itse laittaisin putkiholkin sisäkoolien väliin. Toki voi olla että tästä on tingitty ja siksi rakenne hajoilee]
Putkihan siinä pitäisi olla, mutta jätin piirtämättä, koska epäilen ettei ole
Jos tosiaan akseli ei irtoa niin avaa se sitten rikkomalla akseli. Mä ainakin tekisin ihan jo tän jumittamisen takia tilalle teräksisen akselin, niin alumiinisen rikkominen on yhden tekevää. Voi myös olla että se välys johtuu kuluneesta alimiiiniakselista, mikäli laakerit on pyörineet niinsanotusti väärästä välistä.
Vähemmän sulle tulee kustannuksia ja harmia siitä uuden akselin hommaamisesta, kuin koko haarukan ja renkaan ties stemminkin vaihdosta.
Joskerran sahaaminen.ei onnistu niin poraa jommasta kummasta päästä akselia alumii riittävän heikoksi, että akseli irtoaa. Mä poraisin sieltä haarukan päästä, koska täytyy se haarukan pää porata joka tapauksessa puhtaaksi. Näin holkin sisälle jäävää viimeinen milli..pari sitä alumiinia lähtenee sen navan mukana pois.
Itsekin poraisin kans haarukan puolelta akselin veks ja sitten laittaisin kovasti suosimani BMX kiekon tilalle. Kestää toispuolikiinnityksen, niinku tässä mun Twisterin takarenkaassa.
Jos tosiaan akseli ei irtoa niin avaa se sitten rikkomalla akseli. Mä ainakin tekisin ihan jo tän jumittamisen takia tilalle teräksisen akselin, niin alumiinisen rikkominen on yhden tekevää. Voi myös olla että se välys johtuu kuluneesta alimiiiniakselista, mikäli laakerit on pyörineet niinsanotusti väärästä välistä.
Vähemmän sulle tulee kustannuksia ja harmia siitä uuden akselin hommaamisesta, kuin koko haarukan ja renkaan ties stemminkin vaihdosta.
Joskerran sahaaminen.ei onnistu niin poraa jommasta kummasta päästä akselia alumii riittävän heikoksi, että akseli irtoaa. Mä poraisin sieltä haarukan päästä, koska täytyy se haarukan pää porata joka tapauksessa puhtaaksi. Näin holkin sisälle jäävää viimeinen milli..pari sitä alumiinia lähtenee sen navan mukana pois.
Ehkä.
Veli tulee tänään kylään. Tehdään viimeinen irroitusyritys. Jos ei silläkään irtoa, niin sitten on akseli entinen.
Haarukan suunta on siinä mielessä hankala, että kiristyspultti on M5 ja reikä sen mukainen. Jos se akseli on 15 mm, niinkuin nuo M5:n sivut vihjaavat, jää vielä 5 mm akselia jäljelle. Varmaan yritetään ottaa dremelillä hattu pois, sitten kiekko ulos ja sitten onkin ihan eri tavalla tilaa toimia.
Itsekin poraisin kans haarukan puolelta akselin veks ja sitten laittaisin kovasti suosimani BMX kiekon tilalle. Kestää toispuolikiinnityksen, niinku tässä mun Twisterin takarenkaassa.
Laita toki lisäinformaatiota, nyt on piikki auki.
PS. Mahottoman hieno pyörä, arvostan tinkimätöntä tarkoituksenmukaisuutta
Hyvä. Siinä on siis muovinen kansi, joka on painettu mutterin päähän. Väännä se muovikansi irti ja avaa mutteri ja pura napa ulos päin jättämällä akseli paikoilleen. Näin se on myös turvallisempaa. Akselin irrottaminen tiukasta sovitteesta tekee helposti vaurioita ja takaisin laittaessa se jää väljemmäksi.
Toistan vähän itseäni, mutta tuo hattu on metallia ja samaa kappaletta kuin akselikin.
Mistä päättelet, että se on metallia ja samaa kappaletta kuin akseli. Onko siinä mustassa maalissa naarmuja, joista paistaa metallia.
Minusta tuollainen teräväreunainen tiivistepinta sorvattuna akselimateriaaliin on valmistusteknisesti lähes mahdoton toteuttaa järkevällä hinnalla. Siksi epäilen, ettei ole samaa kappaletta. Tällaisia mutterin päälle painettavia kupuja taas on vaikka minkälaisia. Tuohon on vain lisäksi muotoiltu tuollainen pölysuoja laakerille. Hyvänlaatuiset suojakuvut ovat lasikuitulujitteista polyamidia PA-GF, joka on erittäin kovaa ja käytetään monissa paikoin metallisen rakenteen korvaajana.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Mistä päättelet, että se on metallia ja samaa kappaletta kuin akseli. Onko siinä mustassa maalissa naarmuja, joista paistaa metallia.
Kun yritin ensimmäisen kerran poistaa tuota rengasta, ajattelin sen olevan jonkinlainen helposti poistettavissa oleva kansi. Kokeilin sormin, kokeilin taltalla, kokeilin siirtoleukapihdeillä. Hattu ei lähde irti, mutta sen reunoista irtosi palasia ja alta paistaa metallia. Kokeeksi porasin vielä keskeltä ja metallia on.