Sivu 4/6

Re: LowLWB

Lähetetty: 01 Elo 2009, 18:04
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:

Äkikseltään löytyy aika paljon yhtäläisyyksi Sakarin snake 1:enn verrattuna:

Kuva

Äkkiä tulee pituutta lisää kun pyrkii alemmas ja haluaa taakse joustovaraa, suunnitelmien mukaan snakessa akseliväli 1,6m ja istumakorkeutta n.50cm.

Jukka

Joo, Snake 1 on monessa suhteessa ihan mukava peli. Ohjausnivelsauvoja on kaksi ja se eliminoi ohjauksen klapit. Ainoa negatiivinen piirre on painopisteen jääminen kovin taakse, jolloin etupyörä lähti vähänkin liukkaissa paikoissa helposti luisuun.

Sakari


Re: LowLWB

Lähetetty: 01 Elo 2009, 18:08
Kirjoittaja irakas
irakas kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Äkikseltään löytyy aika paljon yhtäläisyyksi Sakarin snake 1:enn verrattuna:

Kuva

Äkkiä tulee pituutta lisää kun pyrkii alemmas ja haluaa taakse joustovaraa, suunnitelmien mukaan snakessa akseliväli 1,6m ja istumakorkeutta n.50cm.

Jukka

Joo, Snake 1 on monessa suhteessa ihan mukava peli. Ohjausnivelsauvoja on kaksi ja se eliminoi ohjauksen klapit. Ainoa negatiivinen piirre on painopisteen jääminen kovin taakse, jolloin etupyörä lähti vähänkin liukkaissa paikoissa helposti luisuun. Jukka on ihan oikeilla jäljillä tekemällä rungon pitemmäksi, jolloin paino jakautuu tasaisemmin.

Sakari


Re: LowLWB

Lähetetty: 02 Elo 2009, 17:20
Kirjoittaja jviirret

Nyt sain räpisteltyä rattailleen:

Kuva

Akseliväli tasan 200cm, kuvan säädöissä penkin korkeus 25 ja kampien 35cm. Pikkasen kumi painuu kun päälle istuu, mutta enempi tuntuu joustavan muualta, lähinnä renkaista. Enempi ei tohtinut pomppia ku osa saumoista vielä auki.

Jukka


Re: LowLWB

Lähetetty: 02 Elo 2009, 21:37
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

http://www.atomiczombie.com/gallery-lowracer.htm Tuolla aikapaljon samantapasia matalia ja pitkiä rakentajille.

Katselin noitakin ja melko monessa sama rakenteellinen virhe kuin alkuperäisessäkin: ohjauslaakerin vaihto mahdotonta, koska se on asennettu niin lähelle runkoputkea ettei mahdu alakautta purkautuun. Eipä sillä, tuota tuskin tarvii koskaan vaihtaa, kun ei se ota vastaan oikein mitään rasituksia :roll:

Jukka


Re: LowLWB

Lähetetty: 03 Elo 2009, 18:14
Kirjoittaja jooseha
jviirret kirjoitti:

Katselin noitakin ja melko monessa sama rakenteellinen virhe kuin alkuperäisessäkin: ohjauslaakerin vaihto mahdotonta, koska se on asennettu niin lähelle runkoputkea ettei mahdu alakautta purkautuun. Eipä sillä, tuota tuskin tarvii koskaan vaihtaa, kun ei se ota vastaan oikein mitään rasituksia :roll:

Jukka

Ei kait tuo ihan noinkaan ole. Jos kerran on osannut tehdä pyörän niin saahan sen laikalla palasiksi ja migillä kasaan!


Re: LowLWB

Lähetetty: 04 Elo 2009, 11:28
Kirjoittaja jviirret
jooseha kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Katselin noitakin ja melko monessa sama rakenteellinen virhe kuin alkuperäisessäkin: ohjauslaakerin vaihto mahdotonta, koska se on asennettu niin lähelle runkoputkea ettei mahdu alakautta purkautuun.

Ei kait tuo ihan noinkaan ole. Jos kerran on osannut tehdä pyörän niin saahan sen laikalla palasiksi ja migillä kasaan!

No mun mielestä osoittaa aika huonoa suunnittelutaitoa jos kulutusosien vaihtamiseksi pitää runkoa leikata, hitsata, hioa ja maalata.
Omassani toteutan asian hieman eri tavalla:

Kuva

Kestäisi varmaan noinkin, mutta hitsaan kuitenkin yhden tukiputken rakennelmaan. Vielä välitanko niin pääsisi pihatiellä rullailua kokeileen :)

Jukka


Re: LowLWB

Lähetetty: 04 Elo 2009, 13:02
Kirjoittaja jooseha
jviirret kirjoitti:

No mun mielestä osoittaa aika huonoa suunnittelutaitoa jos kulutusosien vaihtamiseksi pitää runkoa leikata, hitsata, hioa ja maalata.
Omassani toteutan asian hieman eri tavalla:

Tietysti se on aina parempi, jos osat voi vaihtaa helpolla. Tuota tuskin tarvii vaihtaa vaikka laittaa osat romu pyörästä.
Marauderissa on ohjaustangon laakerointi alhaalla luullakseni siksi että työntötanko tulisi kohtisuoraan sen akselia vastaan.

Ohjauslaakerin voisi kyllä laittaa väärin päin, jolloin sen vaihto onnistuisi ahtaastakin raosta. Vaatisi kyllä suojauksen parantelua, jottei vesi menisi sisään.

jviirret kirjoitti:

Katselin noitakin ja melko monessa sama rakenteellinen virhe kuin alkuperäisessäkin

Kun kerran itse tekee ei kannata tehdä sellaista mikä ei itseä miellytä. Monesti käy kyllä niin että valmis rakennelma ei enää miellytäkään yhtä paljon kuin tehdessä 8) .


Re: LowLWB

Lähetetty: 04 Elo 2009, 14:44
Kirjoittaja jviirret
jooseha kirjoitti:

Marauderissa on ohjaustangon laakerointi alhaalla luullakseni siksi että työntötanko tulisi kohtisuoraan sen akselia vastaan.

Munkin tapauksessa tulee, taemman laakerin alapäästä etummaisen yläpäähän. Mutta vähempi olisi jalkojen edessä jos tangon saisi kokonaan alemmas, mut katotaan nyt miten käy...

Jukka


Re: LowLWB

Lähetetty: 04 Elo 2009, 15:05
Kirjoittaja Mustasudenkorento
jviirret kirjoitti:

Munkin tapauksessa tulee, taemman laakerin alapäästä etummaisen yläpäähän. Mutta vähempi olisi jalkojen edessä jos tangon saisi kokonaan alemmas, mut katotaan nyt miten käy...

Jukka

eikö tuon takemman voisi laittaa nurin kurin ja välitangon ylhältä ylös, ei olisi jalkojen tiellä?


Re: LowLWB

Lähetetty: 04 Elo 2009, 15:21
Kirjoittaja jviirret
Mustasudenkorento kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Munkin tapauksessa tulee, taemman laakerin alapäästä etummaisen yläpäähän. Mutta vähempi olisi jalkojen edessä jos tangon saisi kokonaan alemmas, mut katotaan nyt miten käy...

Jukka

eikö tuon takemman voisi laittaa nurin kurin ja välitangon ylhältä ylös, ei olisi jalkojen tiellä?

On se silti tiellä, kun polvet käy polkiessa ohjaustankoa ylempänä. Eikä nuo pallonivelet toimi jos tanko ei tule liki kohtisuoraa kännettävälle akselille.

Jukka


Re: LowLWB

Lähetetty: 04 Elo 2009, 21:07
Kirjoittaja jviirret
jviirret kirjoitti:

Mutta vähempi olisi jalkojen edessä jos tangon saisi kokonaan alemmas, mut katotaan nyt miten käy...

Huonosti kävi, sain nimittäin välitangon viriteltyä ja pyörän näin rullailu kuntoon, mutta välitangon takapään kiinnitys repii haalarin lahjetta jos yrittää polkea. Pakko jollakin konstilla saada 20cm alemmas, taidan koettaa jatkaa putkea alas sivulle ja kiinnittää pallonivelen suoraan putken päähän, näin oletettavasti huollettavuus säilyy.
Muuten tuntuu mukavalta, mitä tuossa pihatiellä rullailin. Vaatii juoksuvauhdin ennen kuin tuntuu pysyvän kunnolla pystyssä. Ajoasento mukavan ryhdikäs, silti kädet ylettää maahan.

Jukka


Re: LowLWB

Lähetetty: 04 Elo 2009, 22:54
Kirjoittaja jooseha

Pistä ohjauslaakeri runkoputken läpi. Ratkaisee molemmat ongelmat samalla. Keskiön kohdalla tulee kuitenkin ahdasta, mutta kaipa ne työntötangot mahtuu.


Re: LowLWB

Lähetetty: 05 Elo 2009, 07:44
Kirjoittaja jviirret

Tämä oli se alkuperäinen suunnitelma, eikä vieläkään pois suljettu. Siinä menisi kuitenkin mahdollisuus käyttää vakioita ohjaustangon kannattimia. Nuo itse tehdy, jatketut ja taitellut, näyttää aina vähän kötöstyksiltä.
Mutta tuossa olisi kyllä se hyvä puoli että voisi sopivalla tangolla kokeilla myös alaohjausta, esim:
http://www.atomiczombie.com/videos/dwmod1/dwmod1.htm

Jukka


Re: LowLWB

Lähetetty: 18 Elo 2009, 13:55
Kirjoittaja jviirret

Kuva

Jukka


Re: LowLWB

Lähetetty: 18 Elo 2009, 15:20
Kirjoittaja Mustasudenkorento

dodiin, on se hienoa katsoa kun rakentaminen sujuu.

joko on ajokokemuksia?

mikä kokoinen tuo ala putki on?