Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Kaksipyöräisen kantaminen on ainakin helpompaa kuin triken
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Kaksipyöräisen kantaminen on ainakin helpompaa kuin triken
Premnas kirjoitti:Trikeä vasta onkin vaikeaa taluttaa jos pyörätielle on aurattu ylimääräistä pöperöä!
Python triken taluttaminen on helppoa Tai yleensäkin delta-mallisten, eturenkaasta(pythonissa polkimesta) kiinni, nosto ja perässä veto.
Jukka
Premnas kirjoitti:Meinaatko Jukka että noilla nykyisillä 28-millisillä slikseillä saa luotettavan kuvan talviajettavuudesta? Eihän niillä ole minkäänlaista kantoa lumessa ja tuskin pitoakaan. Ei se kaksipyöräinen varmaan olekaan mikään hyvä talviajokki, mutta silti houkuttaa kokeilla jos sillä kulkisi kevyemmin..
Aika haastava on noilla kumeilla edes kokeilla Ei ainakaan multa onnistunut, tosin minulla ei paras mahdollinen tasapaino ole mutta ei minun mielestä tuosta Optimasta saa hyvää talvipyörää tekemälläkään. Kovalla pohjalla ja pakkaskelillä varmaan menettelee mutta silloin taas kulkee muutkin.
jori kirjoitti:Miten hoidatte talvipyöräilyn ikuisuusongelman kaikilla pyörillä, eli satulalle jäätyvän lumen ja veden. CF-pyörässä satula on vielä suurempikin ja nojapyörässä se vasta suuri onkin. Minulla on nojapyörän istuinpehmuste talvisin aina mukanani sisällä. Koska iso pehmuste on liian hankalaa esim. kaupassa, ajelen nojakilla vain työmatkoja (hyvällä kelillä nyt kun mopo ei suostu käynnistymään).
http://www.verikoirat.com/sarjakuvat/
Vähän nyt meni sivuun mutta satula-asiassa kuitenkin
Lumi/jää lähtee yleensä hanskalla räpsimällä, luminen nojakinistuin on niitä ikävimpiä asioita talviajossa...
No hö, maksaako sitten ees vaivaa kokeilla...
Mä vaan tuossa trikellä ajellessa katselin että pyörätielläkin on vaan osa leveydestä tampattu, ja renkaat sitte tietenkin osuvat sille ei-tampatulle alueelle, tämä tekee ajosta raskaampaa kuin se muuten olisi. Joten tietenkin mun hienolla loogisella päättelykyvyllä päädyin siihen että kaksipyöräinen voisi kulkea tuota tampattua osaa pitkin. Kulkineesta niin väliä, kunhan se on tarpeeksi kapea .
Kyllä mä silti aion kokeilla, jahka kammet on vaihtuneet. Paitsi nyt koska tuli taas jääkeli. Koen että mulla on aika hyvä tasapaino, mutta eihän sekään nyt kaikkeen auta...
Premnas kirjoitti:No hö, maksaako sitten ees vaivaa kokeilla...
"Kaikkea pitää kokeilla, paitsi kansantansseja ja sukurutsautta" sanovat
Premnas kirjoitti:Mä vaan tuossa trikellä ajellessa katselin että pyörätielläkin on vaan osa leveydestä tampattu, ja renkaat sitte tietenkin osuvat sille ei-tampatulle alueelle, tämä tekee ajosta raskaampaa kuin se muuten olisi. Joten tietenkin mun hienolla loogisella päättelykyvyllä päädyin siihen että kaksipyöräinen voisi kulkea tuota tampattua osaa pitkin. Kulkineesta niin väliä, kunhan se on tarpeeksi kapea
Olet ihan oikeassa, sama ärsytti itseäni niinä kahtena talvena kun trikellä ajelin ja osa kaksipyöräisen keveydestä tulee juuri tästä. Samat "polut" puhdistuvat keväällä ensimmäisenä hiekoitussepelistä ja polulla pysyessä on rengasrikot harvinaisempia.
Jukka
http://www.saukki.com/category/urheilu/
Tuossa yhden foorumilaisen talveen tuunattu nojakki.
mutta heti jos lumessa on pyörän tai jalanjälkiä, niin ajaminen käy epävakaaksi varsinkin nopeuden kasvaessa.
Tämä on kapeiden nastarenkaiden ongelma. Leveämpi rengas antaa uskomattomasti vakautta epätasaisella alustalla.
Jep. Mutta nuokaan nastat ei tunnu oikein riittävän, kun keli on tätä:
Pläskillä sais ajella tarkasti jotain vähän sulaneempaa uraa ilman nastoja kun ne nastatkaan ei tee ihmeitä mun mielestä. Vaikeeta olis eteenkin jos tuo oli todella märkää pinnasta.
Hyvin harva nojapyörä on kovinkaan hyvä ajettava todella haastavilla keleillä. Perus pakkaskeleillä pärjää melkein millä vaan mallilla.
Kyllä mä lähtisin tuolle kuvan peilijäälle vain ja ainoastaan kolmipyörällä, sillä kun ei tartte miettiä niin tarkasti kaltevuuksia ja jäisen pinnan muotoja, sen ku ajaa vaan. Toki täytyy ottaa huomioon mahdollinen sivuttaislipsuma käänteissä ja kaarteissa mutta itellä ei ole vielä kertaakaan yli viiden vuoden aikana tullut sen takia oikeasti vaaratilannetta tai ojaansuistumista.
Eniten mua rassaa tällä hetkellä talviajossa ylenpalttinen sohjoksi sulaminen ja toisaalta epätasainen auraus. Molemmat tuottavat ajaessa liiankin kovaa vastusta kolmipyörällä ajaessa. Toisaalta taas en lähtisi sohjoonkaan kaksipyöräisellä, joten lopulta jää vain tuo epätasainen auraus tai liika lumi syyksi miksi haluaisin talviajokiksi myös kaksipyöräisen (ehkä). Tällaisia ajokelejä taas ei tänä talvena lopulta kauheasti ole täällä ollut. Suurimmaksi osaksi sohjoa joka taitaa olla kaikille melkoinen vauhdintappaja, mutta erityisesti kolmipyörälle.
Tänään alkoi kaksipyöräisen kanssa muodonmuutos . Etupuomi irroitettu, takaboksin otin myös pois ainakin hetkeksi. Irrotin ensimmäistä kertaa elämässäni polkimet kammista. Pitäisi mennä shoppailemaan o-renkaita paluupuolen ketjuohjureita varten, olivat vähän kuluneet, samoin ketjunsuojaputki menee vaihtoon. Pistetään tämä kyläkaaharipyörä sellaseen paraatikuntoon että kelpaa Nokiallakin ajella
.
Sitä vaan tuli tuskailtua että talvella pyörän peseminen on perseestä. Ulkona on liian kylmä ja sisällä ei ole mitään hyvää pesutilaa. Kylppäriin ei mahdu, pyörä tulee ovesta ulos . Pyöräkellarissa ei minkäänlaista viemäröintiä joten vedellä ei voi lutrata. Kesällä on niin helppoa kun voi pihalla vaikka suihkutella niin saa kaikki hiekat kätevästi pois...
Eikö lähistöllä olisi TI-pesuhallia, sellaista jossa autoja pestään? Kyllä siellä fillarinkin saisi puunattua.
Sitä vaan tuli tuskailtua että talvella pyörän peseminen on perseestä. Ulkona on liian kylmä ja sisällä ei ole mitään hyvää pesutilaa. Kylppäriin ei mahdu, pyörä tulee ovesta ulos
. Pyöräkellarissa ei minkäänlaista viemäröintiä joten vedellä ei voi lutrata. Kesällä on niin helppoa kun voi pihalla vaikka suihkutella niin saa kaikki hiekat kätevästi pois...
Nyt hei Premnas silmut auki. Sul on parin sadan metrin päässä huoltis
ja erinomainen TI-halli. Haet vain rohkeasti kassalta pesupoletin (à 3 €),
tai kaks jos haluat olla superperustellinen, ja suihkutat paikat puhtaiks.
Ainoa, mitä (mun miälest) tarvitsee katsoa on,
että et kohdista painesuihkua suoraan laakereihin
t: Terho
Oho, enpä ole katsonut koko puljua "sillä silmällä" . En tiennyt että siinä on TI-pesuhalli kun ei se nyt mitenkään erityisen iso laitos ole. Täytyykin mennä kysymään. Mieluummin tosin pesisin ihan perinteisen puutarhaletkun kera, siihenkin saa vähän painetta kun kuristaa letkua kasaan tai pistää peukalon letkunpäähän tukkeeksi. En näe miksi painepesuria tarttis käyttää pyörän pesussa, vähän turhan rajua se...
No, ei oo eka kerta kun kuljen laput silmillä .
Premnas kirjoitti:En näe miksi painepesuria tarttis käyttää pyörän pesussa, vähän turhan rajua se...
Koska se on MIEHEKÄSTÄ, varsinkin jos on kunnon polttomoottorikäyttöinen korkeapainehöyrypesuri
Jukka