Suunnittelun spekseinä oli sateenvarjo millä voi ajaa kynnöspeltoa korillinen kananmunia kyydissä ja munat eivät saa rikkoutua.
4-pyöräinen Teppoën 1CV
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Jep ja joustovarojakin siinä on paljon enemmän kuin nykymaastureissa katumaastureista puhumattakaan. Oikean maastoajoneuvon tapaan siitä puuttuu myös kallistuksenvakaaja haittaamasta pyörien maassapysymistä. Kallistus on siten hurjan näköisiä, mutta renkaat pysyy maassa.
Mutta on FIA:n mukaan aktiivijousitettu eli oli 30-luvulla suunniteltuna yli puolivuosisataa aikaansa edellä.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Ahaa. En tiennytkään tuosta kallistuksenvakaajan puutteesta. Sittenhän se on enemmänkin kinnerimäinen, eihän kinnereissäkäään ole yleensä kallistuksenvakaajia.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Valojen vuoro. Tai oikeastaan vasta niiden ripustuksen, sähköt tulee myöhemmin.
Etuvalojen kannakkeet syntyi 1,5 mm alumiinilevystä, takavalojen 20x3 mm alumiinilatasta. Kiinnitys liimalla koriin. Etuvalot sai jo paikoilleen, takapään liimausten kuivumista joutuu odottelemaan huomiseen.
Voi olla, että takavalojen kiinnitys menee vielä uusiksi, pieni epäilys ettei nykyinen kestä vipuvarren päässä keikkuvia lamppuja.
Etuvalojen eli "silmien" myötä nokka sai vähän ilmettä.
"Suu" puuttuu vielä: minkähänlaisen dollarihymyn tai ruplairvistyksen tuohon laittaisi?
Myöhemmin (keväällä/kesällä) nokalle tulee ilmanvaihtoaukko, jonkinlainen säädettävä kaihdin siintää mielessä: kylmällä kiinni ja helteellä täysin auki.
Takavalot tai paremminkin niiden sijoituspaikka ei oikein istu tyyliin, ainakaan edestäpäin katsottuna -> törröttävät irrallaan muusta muodosta. Laitoin ne nyt mahdollisimman leveälle. Tässä lienee päivityksen paikka joskus tulevaisuudessa, nyt aluksi tärkeämpää että valot ylipäätään on... Erimalliset/-kokoiset voisi istuttaa vaikka takalokareihin.
Takavaloissa on suuntavilkut sisäänrakennettuna, edessä ei -> tarvii väkästellä erilliset vilkut eteen. Oransseja ledejä löytyisi hyllystä valmiina, vaatisivat jonkinlaiset suojakuvut päälleen. Helpompi hommata valmiina, tai voihan sellaiset tietysti tulostaakin. Jos laittaisi yhdet tuohon etuvalojen alle, ja toiset kylkiin (etupyöräaukkojen taakse).
On tuo korin polypropeenikennolevy helppo rakentelumateriaali myös siltä osin, että kaikki läpiviennit saa tehtyä poran sijaan kuumalla kolvilla painelemalla. Käryävää hommaa toki noin...
Kori tarvisi maalata lähiaikoina, ennen valojen + niiden piuhojen ym. varusteiden kiinnittämistä.
Pääväriksi on mielessä kääntynyt nyt keltainen, lokarien viistot pinnat säilyisivät oransseina. Erottuu liikenteessä aiemmin kaavailemaani sinistä paremmin, nukkuautoilijat ehkä huomaavat paremmin...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Tulee kyllä sikahieno.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Etuvalot on tarkoitettu käytettäväksi 5v vaihtovirralla ja takavalot 10-30v tasavirralla. Haittaako se?
- ajou
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1607
- Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
- Paikkakunta: Espoo - Järvenperä
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Takavalojen kiinnitystä pähkäilen. Onko tarkoitus, että ne on vaan siinä kennomuovissa kiinni? Arcuksessa on sentään lasikuitukoppa, ja siinäkin on kilometrien myötä pitänyt tehdä korjauksia niihin kohtiin, joissa jotain oli pelkässä kopassa kiinni. Olen myöhemmin käyttänyt alumiinivahvikkeita lasikuidun välissä. Ja veikkaan, että tuossa sun pelissä koppa resonoi tärinään enemmän kuin painavampi Arcus-kate.
Ei ole ihan tyylin mukaisia, mutta liimattava LED-nauha pysyisi kyllä varmasti. Tai sitten alimpana Motonetista löytyvät, joissa on jarruvalokin samassa.
Vaikka niin taitaa noissa pyöreissäkin olla.
Mulla on muuten monta ylimääräistä jarrukahvaa, joissa on sisäänrakennettu virtakytkin esim. jarruvaloja varten.
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
6 voltin systeemejä nuo vaihtovirtavehkeet ainakin aiemmin oli... No oli miten oli, niin 12 voltin tasavirta toimi passelisti, kun etuvalot oli kytketty sarjaan. Ja samainen 12 VDC toimii takavaloillekin, rinnankytkettynä.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
ajou kirjoitti: ↑15 Helmi 2021, 09:38Takavalojen kiinnitystä pähkäilen. Onko tarkoitus, että ne on vaan siinä kennomuovissa kiinni? Arcuksessa on sentään lasikuitukoppa, ja siinäkin on kilometrien myötä pitänyt tehdä korjauksia niihin kohtiin, joissa jotain oli pelkässä kopassa kiinni. Olen myöhemmin käyttänyt alumiinivahvikkeita lasikuidun välissä. Ja veikkaan, että tuossa sun pelissä koppa resonoi tärinään enemmän kuin painavampi Arcus-kate.
Ei ole ihan tyylin mukaisia, mutta liimattava LED-nauha pysyisi kyllä varmasti. Tai sitten alimpana Motonetista löytyvät, joissa on jarruvalokin samassa.
Vaikka niin taitaa noissa pyöreissäkin olla.
Mulla on muuten monta ylimääräistä jarrukahvaa, joissa on sisäänrakennettu virtakytkin esim. jarruvaloja varten.
Takavalojen kiinnityslatat on liimalla kiinni kennomuovissa. Voi olla että tippuvat ekalla testilenkillä, tai sitten joustava rakenne sietää tärinää, aika näyttää. Ei varmastikaan mikään lopullinen ratkaisu.
Led-nauha olisi toki kiinnitykseltään kestävämpi ratkaisu. Kuinkas tarkkoja nuo on suuntaukselle? 1CV:n perä ei ole pystysuora. Eli näkyvätkö kirkkaina takanatulijoille, vai valaisevatko enempi taivasta?
On näissä pyöreissä jarruvalo, tosin ajattelin että jos sen kytkisi silloin tällöin välähteleväksi huomiovaloksi.
Virtakytkimellä varustettuja jarrukahvoja itsellä ei ole.
Onko nuo sun jarrukahvat vaijeri- vai hydraulijarrulle?
Yhteensopivuus arveluttaa Shimanon hydraulijarrujen kanssa...
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Viime viesteissä höpötellyistä takavaloista vielä kuvat alla.
Leikkasin sivuikkunat polykarbonaatista. Ajattelin että millinen riittäisi, vaan voi olla turhan vetelää, ja sitä kautta äänekästä. Kiinnitin yläreunan ruuveilla, joille reiät syntyi helposti sulattamalla kuumalla juotoskolvin kärjellä. Alareunan jätin vielä irti, koska sivuikkuna on aikomus leikata kahteen osaan (ylöskäännettävä alaosa). Alareunaan tulee myöhemmin magneetit.
Toiveissa olisi päästä tekemään ensimmäinen koeajo korin kanssa tulevana viikonloppuna, jos saan tuulilasin kasaan siihen mennessä. Toimivia valoja ja vilkkuja ei vielä ole, jälkimmäiset olisi aika ehdoton varuste (jos meinaa kauemmaskin uskaltautua kuin vain lähikorttelin kiertoon), kun käsin ei pysty suuntamerkkiä näyttämään, jos sivulasit nykyisenlaisina paikoillaan.
Koeajon tarkoituksena on nyt yleisen fiilistelyn lisäksi testata, että repeääkö kori jostain heti ensi metreillä. Sekä kuulostella millainen kakofonia kabiinissa on, veikkaan että melkoinen räminä, kolina ja kumina... . Kaikukoppaa vaimentavaa makuualustaa tms. varmasti tarvii liimailla/teippailla kiinni korilevyjen sisäpintaan vielä ennen 1CV:n varsinaista käyttöönottoa.
- ajou
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1607
- Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
- Paikkakunta: Espoo - Järvenperä
4-pyöräinen Teppoën 1CV
Polykarbonaatti on niin sitkeätä ainetta, että voit hyvin porata ihan reunan läheltäkin.
Harhaanjohtavaa infoa tossa tarrassa. Plexi on ihan jotain muuta kuin polykarbonaattia, se on akryylia, joka halkeaa helposti.
"Compared to polycarbonate, acrylic is typically more scratch resistant, but less impact resistant: about 10 times more impact resistant than glass, compared to polycarbonate being about 250 times more impact resistant than glass."
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
[quote=ajou post_id=145552 time=1613638763 user_id=18]
Harhaanjohtavaa infoa tossa tarrassa. Plexi on ihan jotain muuta kuin polykarbonaattia, se on akryylia, joka halkeaa helposti.
[/quote]
Plexiglass on vain tuotemerkki jostain ajalta ennen sotia. Puhekieleen se on vaan vakiintunut minkä vaan muovisen läpinäkyvän materiaalin nimeksi.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Oletko Vilijami kokeillut toisella selaimella, josko nuo lainaukset korjautuisivat.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
On rekisteröity tuotemerkki ja vieläkin käytössä Näitten kanssa tekemisissä olevat mieltävät kaikki pleksin akryyliksi. Vain matti meikäläiset eivät erottele nimeä ja ehkä toimittajat
Kirkasmuovi näyttää mistään tietämättömälle vain kirkkaalta muovilta eli jos eroa ei ymmärrä, sitä ei myöskään osaa ilmaista, mutta ei tämä ole läheskään ainoa asia missä menee puurot ja vellit yleisesti sekaisin.