Sivu 32/84

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 15 Helmi 2015, 15:19
Kirjoittaja Premnas

Hahhah, no onneksi edes jossain asiassa tulee ajateltua epämiehekkäästi ettei tartte ruveta epäilemään kumpaa sukupuolta sitä oikeastaan on :mrgreen: . Luulen että cheetah lentäisi hevontuuttiin jos posottaisin painepesurilla sitä kohti. Johan se tarttisi kahlita johonkin, meinaan painepesurissa on voimaa!


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 15 Helmi 2015, 15:44
Kirjoittaja PW
Premnas kirjoitti:

Hahhah, no onneksi edes jossain asiassa tulee ajateltua epämiehekkäästi ettei tartte ruveta epäilemään kumpaa sukupuolta sitä oikeastaan on :mrgreen: . Luulen että cheetah lentäisi hevontuuttiin jos posottaisin painepesurilla sitä kohti. Johan se tarttisi kahlita johonkin, meinaan painepesurissa on voimaa!

Niistä voi säätää sitä painetta :wink: luultavasti sieltä löytyy myös puutarhaletkuvaihtoehto.


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 15 Helmi 2015, 20:41
Kirjoittaja teee

Hei Premnas - ja kaikki

Huoltoasemien TI-hallien painepesureiden paineet ovat kokemuksieni mukaan erittäin maltillisia
(lue: mieshenkilönä toivoisin enemmän pöhinää). :-D

Sitten lisää toimenpideohjeita:

1) Etsit vapaan osaston ja otat fillarin osastolle sisään.

2) Laitat fillarin jommallekummalle kyljelle makaamaan lattialle (jos siis 2-pyöräinen).

3) Otat käteesi sen pesuruiskun (jos niitä on kaksi, otat sen ruiskun, jossa ei ole harjaa) telineestä.

4) Valitset seinällä olevan polettiautomaatin valintapyörällä pesuohjelman,
joka tässä tapauksessa on "Painepesu" tms. (pesuaika n. 90-120 sekuntia, en muista tarkkaan).

5) Kohdistat suihkun mielestäsi puhdistusta kaipaaviin kohtiin. Tämä pesutapa sopii mielestäni
erityisen hyvin ketjujen ja vaihdekomponenttien puhdistukseen (huomattavasti tehokkaampaa, kivempaa ja siistimpää
kuin jonkin hammasharjan kanssa nyhrääminen). Jos käytössä on apuhenkilö, häntä voi välillä
pyytää kääntämään fillarin toisellle kyljelle, jolloin pesusekuntenja ei kulu hukkaan (muussa tapauksessa
pitää hyväksyä ajan kuluminen ja käännellä itse).

6) Em. toimenpiteet toiselle puolelle. Kuten edellisessä viestissä mainitsin,
ainoa mitä suosittelen välttämään, on painesuihkun kohdistaminen SUORAAN sellaisiin aukkoihin,
joiden sisäpuolella on laakereita (pyörännavat, poljinkeskiö, emäputki).

Nyt eikun tutustumaan lähihuoltamon palveluihin. Jos epävarmuus vaivaa, kannattaa kysyä henkilökunnalta.
Kokemukseni mukaan tyypit ovat varsin asiallisia.

Nimimerkillä "Usein kaikkein vaikeinta on se lähteminen" menestystä toivottaen,

Terho


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 15 Helmi 2015, 21:06
Kirjoittaja jooseha

Onnistuu se pesu pienellä pakkasella pihallakin. Pyörä pitää tietysti lämmittää sisällä ettei se jäädy välittömästi. Lämpimällä vedellä nopea pesu ja sisälle kuivumaan. Ei se tietysti yhtä mukavaa ole kuin kesällä, mutta onpahan mahdollista kuitenkin.

teee kirjoitti:

Huoltoasemien TI-hallien painepesureiden paineet ovat kokemuksieni mukaan erittäin maltillisia
(lue: mieshenkilönä toivoisin enemmän pöhinää). :-D

Semmoinen teollisuuskäyttöön tehty kuumavesipesuri, millä lähtee kakskomponenttimaalitkin, on aika kiva :mrgreen: Sellaisen jälkeen kaikki normaali ihmisten käyttöön tehdyt tuntuu vaan leluilta :(


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 15 Helmi 2015, 21:49
Kirjoittaja terppa
jooseha kirjoitti:

Semmoinen teollisuuskäyttöön tehty kuumavesipesuri, millä lähtee kakskomponenttimaalitkin, on aika kiva :mrgreen: Sellaisen jälkeen kaikki normaali ihmisten käyttöön tehdyt tuntuu vaan leluilta :(

Kun on tottunut pesemään kuorma-autoa sellaisella kuumavesipesurilla ja sitten samaa joutuukin tekemään aprillivehkeellä tikkaita apuna käyttäen niin on vähän sama olo jos pesisi hammasharjalla henkilöautoa, yhtä paljon saa aikaiseksi :mrgreen: eikä tule järin usein pestyksi.

Joskus talvella pyörän putsauksessa olen oikonut ja wd 40 purkista ainetta rättiin ja sillä pyyhkinyt mutta sitä nyt ei voi suositella... saa kuiteskin rungon kiiltäväksi.


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 16 Helmi 2015, 09:53
Kirjoittaja mhelander
teee kirjoitti:

Ainoa, mitä (mun miälest) tarvitsee katsoa on,
että et kohdista painesuihkua suoraan laakereihin :D

Tai kun kerran kesää varten olet 2-pyöräistä laittamassa kuntoon niin pyörän kuivuttua voisi olla hyvä ajatus purkaa loputkin laakeroinneista ja pestä niistä (tehtaan ?) rasvat veks ja korvata kunnollisella rasvauksella.

Mulla on maasturiin kolmet kiekkoparit joita olen tässä pikkuhiljaa purkanut ja niiden ruostumattomat konelaakerit rasvaillut tähän astisen elämäni parhaalla talvivaseliinilla, Redline SV-2:lla. Kehtaa ajaa myös talvella, -23 C ei tunnu minkäänlaisena jäykistymisenä...

jooseha kirjoitti:

Onnistuu se pesu pienellä pakkasella pihallakin. Pyörä pitää tietysti lämmittää sisällä ettei se jäädy välittömästi. Lämpimällä vedellä nopea pesu ja sisälle kuivumaan. Ei se tietysti yhtä mukavaa ole kuin kesällä, mutta onpahan mahdollista kuitenkin.

Tätä tuli harrastettua 90-luvulla kun asuin rivarissa ja tuli ajettua 20-25 tonnia vuodessa... aina kun pyörä kastui tai meni kuraan niin tämmöstä kaavaa pukkas:

  1. Pysähdy kuraisena/märkänä varaston eteen

  2. Ota pesuletku esiin (joka tuli kylmään ulkovarastoon saunan tuuletusrööriä pitkin)

  3. Lomppase kaikkine kurineen pesuhuoneeseen, ota letku saunan lauteiden alta ja vaihda suihkuputken tilalle, hana auki ja haaleeta vettä putkeen

  4. Lomppase takasin pihalle, pese kenkäsuojat, fillari ja tuohon aikaan etenkin ketju huolellisesti

  5. Pompottele pyörästä kaikki vedet veks, takaperin super-kadenssia että ketjusta lingotaan enimmät vedet pois (mitä nyt tuon ajan Sachs 6-vaihteisen ketjuista sitä sai irtoamaan)

  6. Lomppase takasin pesuhuoneeseen, hana kiinni ja letku irti, takaisin ulkona valuta letkusta vedet pois (ulos ja pesuhuoneen lattialle), takaisin varastoon nätille kerälle

  7. Pyyhi ketjusta vedet pois rätillä ja perään ketjuöljyä

  8. Pyörä varastoon ja äijä suihkuun.

Kuullostaa työtevältä mutta ei tuohon kulunut kuin noin viisi minuuttia kunhan kukaan ei ollut häiritsemässä ja varastoon sopi itse ja pyörä sisälle... joskus tuli laitettia tippa öljyä vaihtajien niveliin ja takavaihtajalle kaartavaan vaijeriin vieteri-kuoren läpi öljyä. Fillari toimi kuin kello kaikilla keleillä. Nyt kun on lämmin autotalli niin homma on vähän yksinkertaisempaa:

  1. Heitä pyörä talliin kuivumaan, jos jaksaa niin pyyhkäsen ketjun rätillä johon suhautan WD-40:stä

  2. Joskus illemmalla käyn voitelemassa ketjun (jos oli kuiva)

  3. Viimeistään seuraavana aamuna pyörä ulkovarastoon tai jos pitää lähteä työmaata kohti niin reilusti ennen lähtöä ulos viilenemään ettei lumet tartu.

Nykyään pesen tosi harvoin pyöriä. Pitää kyllä olla ihan suomudassa että viitsin maasturiakaan pestä. Kyllä siitä enimmät sotkut varisee pois seuraavilla lenkeillä ja vähemmällä veden lotraamisella täysjousto pysyy paremmassa kunnossa (=vaatii vähemmän huoltoa).


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 16 Helmi 2015, 10:45
Kirjoittaja samuel
mhelander kirjoitti:

Mulla on maasturiin kolmet kiekkoparit joita olen tässä pikkuhiljaa purkanut ja niiden ruostumattomat konelaakerit rasvaillut tähän astisen elämäni parhaalla talvivaseliinilla, Redline SV-2:lla. Kehtaa ajaa myös talvella, -23 C ei tunnu minkäänlaisena jäykistymisenä...

Kuukkeli tuntee Redline CV-2n. Saako jostain edukkaammin kuin Motonetistä 20,9€ ?
Tuollainen 400G tuubi piisaisi pitkäksi aikaa, jos raaskii tällainen sunnuntaiajelija ostaa.
Nyt on oman firman litium EP NLGI2-rasva käytössä.


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 16 Helmi 2015, 12:26
Kirjoittaja mhelander
samuel kirjoitti:

Kuukkeli tuntee Redline CV-2n. Saako jostain edukkaammin kuin Motonetistä 20,9€ ?
Tuollainen 400G tuubi piisaisi pitkäksi aikaa, jos raaskii tällainen sunnuntaiajelija ostaa.
Nyt on oman firman litium EP NLGI2-rasva käytössä.

Itse ajelin 90-luvulla Nesteen vastaavalla nivelten voiteluvaseliinilla. Nyt on nojailtu SKF:n vastaavalla jota ostin pari tuubia mätänetistä.

Juup, typo oli toi tyyppi, oikea on CV-2. Tilasin sitä 18.90 € Mamasan verkkokaupasta. Otin tuon purkin, se riittänee loppuelämän ajaksi konelaakerien voiteluun...


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 16 Helmi 2015, 19:11
Kirjoittaja Premnas
mhelander kirjoitti:

Tai kun kerran kesää varten olet 2-pyöräistä laittamassa kuntoon niin pyörän kuivuttua voisi olla hyvä ajatus purkaa loputkin laakeroinneista ja pestä niistä (tehtaan ?) rasvat veks ja korvata kunnollisella rasvauksella.

No jaa, varmaan olis hyvä mutta vaikka luin jo valmiiksi ohjeita ja katsoin videoita niin siitä huolimatta se näytti ylitsepääsemättömän vaikealta :oops: . Saati jos niissä nyt onkin ne cartridge-laakerit (mä en muista).

Juuri tänään tuskailin miehelle kun sillä on sellanen 10 vuotta vanha pystäri ja se on varmaan kerran tai kaksi käyttänyt sitä huollossa ja silti se toimii. Miehellä huolto on yhtä kuin "vaihda sitten ku menee kokonaan rikki"...sitten taas mun käsissä ei tunnu mikään pysyvän ehjänä :oops: , kaikki vaan hajoaa. Mietin sitten että jos vaan ryhtyisi kävelemään joka paikkaan niin huollettavat jutut pienenisi aika tavalla, lähinnä tarttisi vaatteita joskus ehkä parsia ja kengät vaihtaa. Ei sillä että tällainen kulkutapa olisi kyllä äärettämön hidas :D .

Lisäyksenä vielä: päädyin jostain syystä katsomaan ihan muita videoita osien vaihtamisesta ja jotenkin yhtäkkiä valaistui rataspakan vaihto, että noinko helppoa se onkin. Olin jotenkin ajatellut että sekin on kauheen monimutkaista mutta videolla se näytti tosi helpolta.


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 16 Helmi 2015, 19:31
Kirjoittaja jviirret
Premnas kirjoitti:

Juuri tänään tuskailin miehelle kun sillä on sellanen 10 vuotta vanha pystäri ja se on varmaan kerran tai kaksi käyttänyt sitä huollossa ja silti se toimii.

Ei ne vuodet, vaan käyttöolushteet ja -määrät ;)
Kyllähän vaihteeton ja jalkajarrullinen peruspyörä aika huoltovapaa on, varsinkin jos se seisoo katoksessa kun sataa tai on muuten märkää ja kuraista.

Premnas kirjoitti:

Mietin sitten että jos vaan ryhtyisi kävelemään joka paikkaan niin huollettavat jutut pienenisi aika tavalla, lähinnä tarttisi vaatteita joskus ehkä parsia ja kengät vaihtaa. Ei sillä että tällainen kulkutapa olisi kyllä äärettämön hidas :D .

Pyöräilyn ja kävelyn välimallikin on keksitty, niin nopeuden kuin huoltotarpeen puolestakin, Kickbike. Huollettavaa ei juuri ole kun puuttuu ketjut ja vaihteet.

Jukka


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 16 Helmi 2015, 19:50
Kirjoittaja jooseha
jviirret kirjoitti:
Premnas kirjoitti:

Juuri tänään tuskailin miehelle kun sillä on sellanen 10 vuotta vanha pystäri ja se on varmaan kerran tai kaksi käyttänyt sitä huollossa ja silti se toimii.

Ei ne vuodet, vaan käyttöolushteet ja -määrät ;)
Kyllähän vaihteeton ja jalkajarrullinen peruspyörä aika huoltovapaa on, varsinkin jos se seisoo katoksessa kun sataa tai on muuten märkää ja kuraista.

Tuolleen pidettynä ja pienellä käytöllä se on huoltamattakin ikuinen. Aika paljon löytyy ladoista ja navetoista ikivanhoja täysin kunnossa olevia pyöriä. Vesi ne turmelee ei aika. Kurkkasin kesällä tällaisen pyörän laakereita ja aivan kunnossa olivat. Ei kun ajoa vaan ja taas liiteriin säilöön :D


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 16 Helmi 2015, 20:05
Kirjoittaja Premnas

No siinähän se onkin kun ei tuo pyöräänsä säästele millään tavalla. Kyllä sekin saa osansa kurasta ja vedestä. Ajomäärät on kyllä aika eri tasolla. Pyörässä on myös ulkovaihteet ja vannejarrut joten ei ole edes mikään ns. riisutun tekniikan malli. Jostain syystä miehen pyörä näyttää tykkäävän kurasta, peseekin sitä ehkä kerran vuodessa jos silloinkaan. Ei mee tasan nallekarkit :o !


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 17 Helmi 2015, 16:15
Kirjoittaja Premnas

Nyt on huikee kasa erilaisia pyöränromuja odottamassa hajottajaansa :D . Ei millään malttaisi odottaa että pääsee miettimään niitä. Yhdestä lilasta rungosta saisi tosi nätin peräkärryn. Sitten olisi yksi kelta-pinkki runko, vallan ihana huomioväri :mrgreen: . En tosin oikein vieläkään hahmota miten siitä takakolmiosta saisi sopivasti kärryyn rungon. Monissa pystäreissä se takakolmio on aika laaja ja sitten pitää vielä ottaa huomioon että saisi sen tarakan siihen jotenkin. Tässä riittää pohdittavaa aika monelle illalle.


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 17 Helmi 2015, 16:37
Kirjoittaja PW
Premnas kirjoitti:

Nyt on huikee kasa erilaisia pyöränromuja odottamassa hajottajaansa :D . Ei millään malttaisi odottaa että pääsee miettimään niitä. Yhdestä lilasta rungosta saisi tosi nätin peräkärryn. Sitten olisi yksi kelta-pinkki runko, vallan ihana huomioväri :mrgreen: . En tosin oikein vieläkään hahmota miten siitä takakolmiosta saisi sopivasti kärryyn rungon. Monissa pystäreissä se takakolmio on aika laaja ja sitten pitää vielä ottaa huomioon että saisi sen tarakan siihen jotenkin. Tässä riittää pohdittavaa aika monelle illalle.

Tärkeintähän romuissa, on hienot värit :mrgreen:


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 17 Helmi 2015, 16:40
Kirjoittaja Premnas

Joo, sitä tuli itekseen naurettua että ei millään muulla väliä, kunhan väri on oikea :mrgreen: . Tuo lila runko näytti silleen lupaavalta että ei ainakaan taida alumiinia olla eli jos tai kun joutuu hitsaamaan niin pitäisi olla työstettävissä pajalla.