Sivu 32/76

Re: Renkaat

Lähetetty: 06 Kesä 2016, 18:04
Kirjoittaja vaaka

Laitoin 60-406 ompun 19c vanteelle aamulla. On joustoa ja paljon! Tämä on Kevlar Guardin sisältävä malli. Renkaan seinässä luki min 1,5 Bar, joten siihen laitoin. Balloon bike kuvaus pitää paikkansa, on aika makkara muodoltaan rengas ja kyllä joustaa! Eikö 50-559 omppu takana sisällä sinne päin samaa kokoluokkaa ilmaa? Nylonia pistosuoja ja liteskin versio 2,5 Bar minimivaatimuksella ja mulla kai jotain 2,1 nyt ja onpa kova sekä joustamaton 60-406 verrattuna.

Kiekko-ongelman kehitti minullekin, kun huomasin, ettei mitenkään voi estää ainakaan jarrupaloja siirtämättä tai ohuempiin vaihtamatta huojuvan kiekon aiheuttamaa jarrulevyn hipaisua jarrupaloihin osan kierroksen aikana.

Tiedä sitten, onko navassa hajonnut jotain ja onko korjattavissa halvalla. Dynamo on jo kuollut. Jos taas akselin aukko on kulunut, ei ole mitään tehtävissä. En ole vielä avannut koskaan napaa, joten oma apu tuskin on paras apu. Jotain pitää tehdä, kun rengas pyörii kohtuullisella nykäisyllä 10 s hinkaten samassa kohdassa kierrosta.


Re: Renkaat

Lähetetty: 06 Kesä 2016, 18:20
Kirjoittaja Wacky

Jarrulevyä voi vääntää jos se hipaisee yhdessä kohtaa ja se voi hyvin olla se vääntynyt osa tuossa setupissa. Harvoin laakerit kuluu niin paljon että jarrulevy alkaa sen taki laahaamaan pahasti.


Re: Renkaat

Lähetetty: 06 Kesä 2016, 18:57
Kirjoittaja jori
Jarcco kirjoitti:

Kustomfillarien vanteet olis leveitä ja vahvoja, vaikkei olisi edes ontelovanne. Tuossa sattuu olemaan sekin:
http://www.styleride.fi/46mm-musta-aluv ... -2931.html
Ulkomaan kaupoista varmaan saa halvemmalla.

Neljäkutonen.png

Tämähän on jämyn näköinen vanne. Jos tuo ei kestä, niin ei sitten mikään. Suositusvanneleleveydet ovat aivan epäloogisia. 13 mm vanteelle voi laittaa 18 mm renkaan, mutta esim. 25 mm vanteelle ei pienempää kuin 44
Kuva
Liian pienen renkaan asentamisessa leveälle vanteelle lienee ainoa este vanteen paineenkesto. Tietysti renkaan reunalangan paineenkestokin hieman heikkenee, jos vanne on leveämpi kuin rengas, mutta ei niin merkittävästi. Vanteen paineenkesto on olennainen tekijä vain yksikerrosvanteilla ja sellaisilla, joissa vanteen muoto on huonosti paineenkestävä. Tuo vanne, jonka Jarcco linkkasi kestää kyllä paineita, joten en näe mitään syytä, miksei tuolle 46 mm vanteelle voisi laittaa mitä vain renkaita 28 mm leveyksisestä lähtien.


Re: Renkaat

Lähetetty: 06 Kesä 2016, 19:27
Kirjoittaja vaaka
Wacky kirjoitti:

Jarrulevyä voi vääntää jos se hipaisee yhdessä kohtaa ja se voi hyvin olla se vääntynyt osa tuossa setupissa. Harvoin laakerit kuluu niin paljon että jarrulevy alkaa sen taki laahaamaan pahasti.

Täytyy tarkistaa tuokin, mutta kun pyörä oli renkaat taivasta kohden, ja käsi vääntelin kiekkoa eri suuntiin, kiekko liikkui, vaikka pikalinkku oli kiinni. Ei kuullosta terveeltä navalta. Sinänsä muita häiriöääniä en ole havainnut.


Re: Renkaat

Lähetetty: 06 Kesä 2016, 20:37
Kirjoittaja vph

Jos siinä navassa on vaikka sellaiset perinteiset kartio ja irtokuula -laakerit, niin pelkkä laakerin kiristys saattaa auttaa murheeseen? Sormikireydelle kiristys, ihan vaan löysät pois. Nyt lipsuu kyllä aika lailla ohi renkaat-aiheen.


Re: Renkaat

Lähetetty: 07 Kesä 2016, 09:02
Kirjoittaja Wacky
vph kirjoitti:

Jos siinä navassa on vaikka sellaiset perinteiset kartio ja irtokuula -laakerit, niin pelkkä laakerin kiristys saattaa auttaa murheeseen? Sormikireydelle kiristys, ihan vaan löysät pois. Nyt lipsuu kyllä aika lailla ohi renkaat-aiheen.

Ensiavuksi sormikirstys toki riittää, mutta jos siinä on kiristettävä laakeri kannattaa se avata puhdistaa laakereista lika ja likaiset rasvat pois ja lisätä uudet rasvat ja sen jälkeen kiristää se kunnolla sopivilla työkaluilla jos et meinaa pian korvata sen navan kokonaan.


Re: Renkaat

Lähetetty: 07 Heinä 2016, 10:52
Kirjoittaja PW

Jarkko suositteli Continental Gatorskin renkaita RR-kisakoneeseeni, foorumi haulla ei löydy montaa mainintaa näistä renkaista - onko kokemusta/mielipiteitä?
Kauppiaat mainostavat harjotusrenkaiksi ja kestäviksi ainakin.


Re: Renkaat

Lähetetty: 07 Heinä 2016, 11:18
Kirjoittaja vaaka

En ole niillä ajanut, mutta monilta ulkomaan foorumeilta olen lukenut, että noi ovat liukkaita märällä, täristäviä epätasaisen pintakuvioinnin takia ja kovan rungon ansiosta kovia ajaa. Mutta kestäviä, vain kaikki muut omnaisuudet ovat uhrattuja kuin Marathon plussissa. Ehkä sillä erolla, että taitaa olla vähän kevyempi.


Re: Renkaat

Lähetetty: 02 Syys 2016, 23:01
Kirjoittaja juuva

Onko kukaan käyttänyt radiaalisia renkaita?

Sattumalta törmäsin tällaisiin http://www.gingko-feine-veloteile.de/gi ... 300gr.html kun selasin ginkon valikoimaa. Ei sinänsä itseä tuo tuote kiinnosta, mutta vierintävastuksista (ja renkaan kestosta..?) puhuttaessa tuleevat radiaaliset aika usein keskusteluun mukaan, vaikka mistään niitä ei tunnu löytyvän.. tuolla niitä nyt olisi kai saatavilla. Ennätysten tekijöille edullisesti. :roll:


Re: Renkaat

Lähetetty: 02 Syys 2016, 23:21
Kirjoittaja jori
juuva kirjoitti:

Onko kukaan käyttänyt radiaalisia renkaita?

Sattumalta törmäsin tällaisiin http://www.gingko-feine-veloteile.de/gi ... 300gr.html kun selasin ginkon valikoimaa. Ei sinänsä itseä tuo tuote kiinnosta, mutta vierintävastuksista (ja renkaan kestosta..?) puhuttaessa tuleevat radiaaliset aika usein keskusteluun mukaan, vaikka mistään niitä ei tunnu löytyvän.. tuolla niitä nyt olisi kai saatavilla. Ennätysten tekijöille edullisesti. :roll:

Joo, näyttävät nyt olevan myynnissä myös yleisölle. Hinta pitänee harrastelijat loitolla. Tuon renkaan kulutuspinta on hyvin ohut, ehkäpä noin puoli milliä. Yksi lukkojarrutussekunti ja rengas on pilalla. Mutta suoritusarvot ovat sitten melkoiset. Rengas vierii puolta pienemmällä teholla kuin paras kilpapyörän rengas, vaikka on vain 406-kokoinen.

Marathon Mileage Michelin Radial.png

Tässä linkki renkaan mainosdataan.


Re: Renkaat

Lähetetty: 03 Syys 2016, 15:47
Kirjoittaja vaaka

Ihanan halpa testiaihio renkaan keston jatkamiselle ties millä pinnoitteella.


Re: Renkaat

Lähetetty: 12 Marras 2016, 10:36
Kirjoittaja Wacky

Uusia tulokkaita rengas markkinoilla http://www.evertires.com/ ja http://www.nexotires.com/ (noi on samaa firmaa). Idea ei sinänsä ole uusi, koska ilmattomia renkaita on ollu maailman sivu, mutta nää ei ole umpikumirenkaita. Kunhan noita tulee markkinoille niin voitais tilata yhdet vierintä kokeiluun ja selvittää miten hyvin ne rullaa.


Re: Renkaat

Lähetetty: 12 Marras 2016, 10:47
Kirjoittaja janx
Wacky kirjoitti:

Uusia tulokkaita rengas markkinoilla http://www.evertires.com/ ja http://www.nexotires.com/ (noi on samaa firmaa). Idea ei sinänsä ole uusi, koska ilmattomia renkaita on ollu maailman sivu, mutta nää ei ole umpikumirenkaita. Kunhan noita tulee markkinoille niin voitais tilata yhdet vierintä kokeiluun ja selvittää miten hyvin ne rullaa.

Mitenhän tuo reikäkumi toimii hangessa?


Re: Renkaat

Lähetetty: 12 Marras 2016, 11:27
Kirjoittaja tm
Wacky kirjoitti:

Uusia tulokkaita rengas markkinoilla http://www.evertires.com/ ja http://www.nexotires.com/ (noi on samaa firmaa). Idea ei sinänsä ole uusi, koska ilmattomia renkaita on ollu maailman sivu, mutta nää ei ole umpikumirenkaita. Kunhan noita tulee markkinoille niin voitais tilata yhdet vierintä kokeiluun ja selvittää miten hyvin ne rullaa.

Sivuillansa kertovat, että tavallisiin renkaisiin verrattuna ovat liukkaammat märällä kelillä, painavat enemmän ja ovat kovemmat (=epämukavammat). Jos vielä rullaavatkin huonommin, niin sitten ainoa plussa on tuo puhkeamattomuus....
Eiköhän noista testiarvosteluja nettiin ilmaannu, kunhan tulevat markkinoille. Jos ovat lupaavia, niin sitten voisi harkita testaamista.


Re: Renkaat

Lähetetty: 12 Marras 2016, 11:36
Kirjoittaja vaaka

Kuvasit juuri Marathon Winterin muuten paitsi vierintävastus on ehdottomasti huonompi kuin useissa muissa renkaissa.