cad-meininkiä, eli cardboard aided design
Täysjousitettu off-road nojakki
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Wacky kirjoitti:cad-meininkiä, eli cardboard aided design
Juuri näin. Kun on vain pääosin käsityökalut käytettävissä niin paperi ja sakset sopii oikein hyvin joukkoon.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Jotakin aikaansaannosta:
Eli takahaarukka on nyt valmis. Tässä laite lepoasennossa, ja
tässä noin iskari pohjassa eli 160 mm joustovaralla.
Takajarrulle on nyt sitten satulan paikka, kohtuu helppo homma Paragon:n valmiilla osalla jota jonnin verran piti rälläköidä että tulee oikeaan kohtaan. Hayes:n jarru jää hassusti korkeelle mutta takana oleva Hope X2 siihen tulee joten pitänee pikkasen kääntää nesteputkea osoittamaan haarukkaputkea kuten vanhassa.
Tässä haarukan nivel valmiina. Keskellä on 1-1/8" putki akselina, noin 5-7 mm lyhyempänä kuin päälle tulevat 1-1/4" putket josta koko haarukka on tehty. Sopivat riittävän hyvin, paikallaan hitsasin kaksi holkkimutteria per pää ja sitten naputtelin akselia sisemmäs jotta sain ne halkaistua. Samalla lyhensin akseliputken sopivaksi ja nuo päälle tulevat. Lopuksi porasin yläpuolelta jengat veks niin pääsee kiristämään.
Laakereina on FSA:n ZS44 ohjainlaakerien yläpäät ja niiden löysät poistetaan akselin perään tulevalla kiristyshatulla ja kävyllä jotka tulee molemmille puolille.
Enemmän olis pitänyt saada aikaseksi mutta rouva sai sidottua eilen aamupäivän muuhun puuhaan joten nyt on takana noin neljän arkipäivän illat tämän kimpussa. Tänään ilta jatkuu paperihommilla jotta saan suunniteltua oikeat paikat takajousituksen iskarille ja linkustolle.
Seuraavaksi siis nuo ja stemmin viimeistely sekä etäohjauslaipan teko. Jäljellä on sitten enää taittopyörien sijoittelu ja penkin alakiinnike, yläpää tulee samalla kuin iskarin yläpään korvakko.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Kuvat ei näy
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Sori, linkkasin suoraan Android backup kansiosta kuvat, jäi tekemättä edestä kopiointi julkiseen nojakkikansioon... nyt näkyy.
Syväri kirjoitti:Kuvat ei näy
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
mhelander kirjoitti:Enemmän olis pitänyt saada aikaseksi mutta rouva sai sidottua eilen aamupäivän muuhun puuhaan joten nyt on takana noin neljän arkipäivän illat tämän kimpussa. Tänään ilta jatkuu paperihommilla jotta saan suunniteltua oikeat paikat takajousituksen iskarille ja linkustolle.
Tässä vähän suunnitelman tynkää linkustolle, 1:2 piirroksena ruutupaperivihkoon, ei sentään pahvilaatikon kylkeen :
Eli paljon helpommat kappaleet tulee. Vetotanko on 1-osainen ja vain haarukan korvakon päässä on laakeri. Iskarin alapäähän tulee molemmin puolin kaksi palikkaa joissa laakerit jokaiselle pultille ja iskarin yläpäähän tulee kans laakerit.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Noniin, hyvältä näyttää. Eikö olekkin helpompaa kun tietää jo vähän mitä tekee, eikä ole sellaista hyppyä tuntemattomaan
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Silmäilin pikaisesti viestiketjua, mutta en huomannut että mitä vanhalle rungolle tapahtuu?
Itse en ole kiinnostunut, mutta saisiko tästä joku aihion talvipyöräksi? Vai onko tarkoitus pitää molemmat omassa käytössä?
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
jviirret kirjoitti:Silmäilin pikaisesti viestiketjua, mutta en huomannut että mitä vanhalle rungolle tapahtuu?
On siitä maininta. Pitää vaan tietää miten sen löytää. Tässä ketjussa on sen verran mukavasti asiaa
mhelander kirjoitti:Voipi olla että sitten kun uusi on ajokunnossa ja toimivaksi todettu niin pätkäsen vanhasta vajaat 10cm runkoa keskiön ja etäohjauksen välistä pois niin saan tyttärelle siitä oivan kaiken kelin nojakin.
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Syväri kirjoitti:Noniin, hyvältä näyttää. Eikö olekkin helpompaa kun tietää jo vähän mitä tekee, eikä ole sellaista hyppyä tuntemattomaan
Juuri näin. Ja onhan näitä ratkaisuja tullut pohdittua jo tässä reippaat pari vuotta ja kohta 20,000 kilsaa
.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Ei häävimmin edisty mutta jotakin kuitenkin:
Eli etäohjaus on valmis. Meni homma työlääksi kun ensin 3mm:n pora katkesi laipan sisään ja sitten kun viereen tehtyyn reikään väänsin M4-kierteitä niin katkesi tappi keskelle. Piti sitten kötöstellä tommonen ratkaisu kun ei viitsi heti uutta laippaa alkaa tekemään, materiaali ei riitä jousituksen kappaleisiin.
Vasemmalle kääntäessä tarvii etäemoputken eteen topparin ettei mene ohjaus yli, linkki on paree olla noin korvakon alapuolella niin tulee vähemmän kulmia.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Päivän väkerryksen tulos:
Takajousituksen linkuston osat kutakuinkin valmiit, huomenna hitsausta ohjelmassa niin saa paikalleen. Kuvassa viivotin mallaa haarukkaputkea ja kamppeet on suurin piirtein suunnitellussa asennossa iskari pitkänä.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Taitaa tulla aika voimakkaasti regressiivinen välitys.
Mul vaan ei mene jakeluun et miks.(?) Kyl mun järki jousituksen toiminnasta käskis laittaan jousitukseen lisää ryhtiä, sillon kun joustovara on kovaa vauhtia loppumassa..
Ei kai tommosen ilmajousen ominaisuudet nyt niin "poikkeevat" voi lineaarisesta teräsjousesta olla?
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Härski kirjoitti:Taitaa tulla aika voimakkaasti regressiivinen välitys.
Mul vaan ei mene jakeluun et miks.(?) Kyl mun järki jousituksen toiminnasta käskis laittaan jousitukseen lisää ryhtiä, sillon kun joustovara on kovaa vauhtia loppumassa..Ei kai tommosen ilmajousen ominaisuudet nyt niin "poikkeevat" voi lineaarisesta teräsjousesta olla?
Oikea ilmaisu lienee jousituksesta puhuttaessa "degressiivinen". Olen tainnut itsekin käyttää Tamperelaisittain sanaa "regressiivinen", vaikka se kai oikeasti on psykologiaan liittyvä termi. Sori!
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Päivän väkerryksen tulos:
Värkki seisoo omilla pyörillään. Olihan puuhaa saada takajousituksen linkusto sellaiseen asentoon että 50mm:n joustomatkasta on noin 45mm käytössä ja sillä tulee 160+ mm joustoliikettä takapyörälle. Lankku mallaa penkin ylätuen paikkaa johon iskarin yläpää tulee kiinni.
Toivottavasti suojakaasu riittää tai ehdin hakemaan vaihtopullon, on nimittäin ihan huuruilla nyt...
jori kirjoitti:Härski kirjoitti:Taitaa tulla aika voimakkaasti regressiivinen välitys.
Mul vaan ei mene jakeluun et miks.(?) Kyl mun järki jousituksen toiminnasta käskis laittaan jousitukseen lisää ryhtiä, sillon kun joustovara on kovaa vauhtia loppumassa..Ei kai tommosen ilmajousen ominaisuudet nyt niin "poikkeevat" voi lineaarisesta teräsjousesta olla?
Oikea ilmaisu lienee jousituksesta puhuttaessa "degressiivinen". Olen tainnut itsekin käyttää Tamperelaisittain sanaa "regressiivinen", vaikka se kai oikeasti on psykologiaan liittyvä termi. Sori!
Siinä suunnitellessa tuli tarkemmin analysoitua linkuston ja iskarin kiinnityksen liikeratoja ja itse asiassa liikerata on regressiivinen alusta eli iskari jää "jälkeen" haarukkaputken kohotessa mutta saa noin 1/3 liikeradasta paikkansa kiinni ja viimeinen 1/3..1/4 joustomatkasta iskarin liike muuttuu voimakkaan progressiiviseksi.
Vaikka linkusto on eri näköinen kuin vanhassa niin käytännössä ovat samanlaisia paitsi vanhassa ei tuo liikeradan profiilin muutos toimi niin hyvin kuin nyt. Ja siinä en ole tainnut koskaan saada iskaria pohjaan kovasta yrittämisestä huolimatta.
Ensin harmittelin aika lailla etten saa koko iskarin kapasiteettia käyttöön ja että linkusto ei toimi kuten on oletettu. Mutta sitten mietin mikä on oikeesti tärkeetä ja sehän on että takarengas pidetään mahdollisimman hyvin maakontaktissa myös poukkuisessa maastossa missä takapää kevenee, eli siis että jousitus on riittävän pehmeä jotta voi seurata ulosjoustossa paremmin pitäen rengasta vaikkapa kivituhkalla paremmin pinnassa ja siten ajamiseen tulee lisää luottoa ja sitä kautta vauhtia.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.