Sivu 32/33
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 21 Kesä 2015, 12:44
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:jooseha kirjoitti:Väliseinästä taitaa olla hyötyä ainoastaan silloin, jos putki on vaarassa lommahtaa 
Mutta kuulostaa hyvältä ja nopealta konstilta tehdä penkin kiinnikkeet 
Jukka
Siitähän se ajatus lähti - kun muutamaan kulmarautaan rälläköiny putkelle koloa 
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 01 Huhti 2016, 08:38
Kirjoittaja PW
Heräs taas tämän "Piirakan" korjaus/kehittely ajatukset mm. Pastorin rakenteilla olevan kisakoneen myötä - jollain pitäs miunkin Nokialla
Piirakan jäännöökset on viel tallella ja viikolla kattelin ett saishan tuostakin viel ihan toimivan peli - maalii vähän ni tulis miun pyöräkokelmaan ihan siistikin.
Mutta jos kehitystä haluis, vähän kevyempi, vähän aerompi?, vähän kauniimpi, vähän mitä vielä? Tuossa olis yhden vanhan maantiepyörä pilkottuna, hyvin hentonen etuhaarukka ja takahaarukka - joista vois kasata. Niillä osilla ei varmaan pysty tekemään alkuperäsen Piirakanmallista "vasensuorakeulaa" (haarukka ei kestä)

- Piirakka kakkonen.JPG (86.94 KiB) Katsottu 4727 kertaa
Alkuperäsen mallinen taas vois olla tuohon malliin, suurimman kevennyksen sais penkkiä keventämällä.

- Piirakka 2.JPG (87.7 KiB) Katsottu 4727 kertaa
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 18 Touko 2016, 09:49
Kirjoittaja PW
Maantielle mbb pitäs tehdä, mutten vieläkään tiedä korjaanko vanhaa vai teenkö kokonaan uuden
Onko tuon "vasemmansuoran" keulan uudelleen lämmittely turhaa ketjuvoimien härnäämistä, vai saisko sen kunnon hitsauksella ja liitoksilla riittävän jäykäksi?
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 18 Touko 2016, 11:04
Kirjoittaja Vilijami
Kyllähän tuo ylemmän kuvan malli on lujempi, mutta tee kokonaan uus ja arkistoi piirakka takas hyllyyn 
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 18 Touko 2016, 11:15
Kirjoittaja Vilijami
Yläputken vois matalassa mallissa korvata renkaan vieressä olevilla putkilla, kuten jorin iskiaspyörässä.

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 18 Touko 2016, 14:20
Kirjoittaja PW
Vilijami kirjoitti:Yläputken vois matalassa mallissa korvata renkaan vieressä olevilla putkilla,
Siitä tuli sitten kysymys, kuinka matalalle tarttee mennä jos 559 tai 622 kiekkokoko? Onkos se ideaali, ett jalat ja muu keho on samassa korossa?
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 18 Touko 2016, 21:13
Kirjoittaja jooseha
Olikos tässä jotain mitä pitäisi tehdä toisin, kun uutta haaveilet?
PW kirjoitti:Onkos se ideaali, ett jalat ja muu keho on samassa korossa?
Ei ole
Keskiön pitää olla korkeammalla kuin penkki, niin saa penkin kenolleen eikä tarvi olkatukia.
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 18 Touko 2016, 21:33
Kirjoittaja jori
jooseha kirjoitti:Olikos tässä jotain mitä pitäisi tehdä toisin, kun uutta haaveilet?
PW kirjoitti:Onkos se ideaali, ett jalat ja muu keho on samassa korossa?
Ei ole
Keskiön pitää olla korkeammalla kuin penkki, niin saa penkin kenolleen eikä tarvi olkatukia.
Minä sanoisin, että mitä pidempiä matkoja (=laiskemmin) polkee, sitä makaavampi asento pitää olla. Jos ajaa kauas, ei ole tarvetta suurille poljinvoimille, eikä niin muodoin olkatuille tai selkänojan ja jalkalinjan kulmalle. Toisaalta, mitä kovempia tehoja tavoittelee, sitä jyrkempi kulma pitää olla jalkojen ja selän välillä ja sitä epämiellyttävämpää on polkeminen.


Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 18 Touko 2016, 22:26
Kirjoittaja PW
jooseha kirjoitti:Olikos tässä jotain mitä pitäisi tehdä toisin, kun uutta haaveilet?
PW kirjoitti:Onkos se ideaali, ett jalat ja muu keho on samassa korossa?
Ei ole
Keskiön pitää olla korkeammalla kuin penkki, niin saa penkin kenolleen eikä tarvi olkatukia.
Ainakin pitäs tehdä kestävämpi, no se toteutuu jo paremmalla hitsauksella. Ainahan uus pitäs olla kevyempi ja nopeempi.
Aattelin ilmanvastuksen kannalta penkin ja keskiön korkeutta.
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 18 Touko 2016, 23:00
Kirjoittaja jooseha
Kai jalat pitäisi saada mahdollisimman paljon vartalon kanssa samalle korkeudelle ettei otsapinta-ala lisäänny. Penkin korkuisella keskiöllä kantapäät ovat kokoajan alempana kuin takapuoli. Kilpapyöristä voinee katsoa mallia. Niissä taitaa keskiö olla poikkeuksetta penkkiä korkeammalla.
Pistä silleen kun hyvältä tuntuu. Ei nopeuseroa kuitenkaan kellottamatta huomaa 
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 19 Touko 2016, 06:32
Kirjoittaja PW
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 19 Touko 2016, 12:17
Kirjoittaja jupet
Tämä PW:n mbb malli muistuttaa tuota mun omaa tekelettä kait aika lähelle ajoasennon suhteen.
Kiinnostavaa, onko PW mitenkä paljon hankalampi tämä ajella kuin nuo versiot missä on pystymmässä penkki ?
Jotenkin vaikuttaa että tuli tehtyy turhan makaava tuosta mun mbb:stä.
Jotenkin voisi arvuutella että hankalampi on tottua tämmöseen kuin esim tuo helsinkinojakki.
Noh kait se periaate muutenkin nojapyörässä että pystympi penkin asento on rennomman kaltainen pyörä :s
right, kunhan tuumailin.
Minä sanoisin, että mitä pidempiä matkoja (=laiskemmin) polkee, sitä makaavampi asento pitää olla. Jos ajaa kauas, ei ole tarvetta suurille poljinvoimille, eikä niin muodoin olkatuille tai selkänojan ja jalkalinjan kulmalle. Toisaalta, mitä kovempia tehoja tavoittelee, sitä jyrkempi kulma pitää olla jalkojen ja selän välillä ja sitä epämiellyttävämpää on polkeminen.
hmm joo varmaan pitää paikkaansa tuokin. Tietysti vähän eri fiilis voi olla onko pyörä suunniteltu nokian 12h ajoon vai retkiajoon.
Kyllä tuo makaava asento tuntu kyllä aika oudolle vähän jyrkempää ylämäkee ajaessa + se että mbb :s
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 19 Touko 2016, 12:57
Kirjoittaja PW
jupet kirjoitti:Tämä PW:n mbb malli muistuttaa tuota mun omaa tekelettä kait aika lähelle ajoasennon suhteen.
Kiinnostavaa, onko PW mitenkä paljon hankalampi tämä ajella kuin nuo versiot missä on pystymmässä penkki ?
Jotenkin vaikuttaa että tuli tehtyy turhan makaava tuosta mun mbb:stä.
Jotenkin voisi arvuutella että hankalampi on tottua tämmöseen kuin esim tuo helsinkinojakki.
Noh kait se periaate muutenkin nojapyörässä että pystympi penkin asento on rennomman kaltainen pyörä :s
right, kunhan tuumailin.
Minä sanoisin, että mitä pidempiä matkoja (=laiskemmin) polkee, sitä makaavampi asento pitää olla. Jos ajaa kauas, ei ole tarvetta suurille poljinvoimille, eikä niin muodoin olkatuille tai selkänojan ja jalkalinjan kulmalle. Toisaalta, mitä kovempia tehoja tavoittelee, sitä jyrkempi kulma pitää olla jalkojen ja selän välillä ja sitä epämiellyttävämpää on polkeminen.
hmm joo varmaan pitää paikkaansa tuokin. Tietysti vähän eri fiilis voi olla onko pyörä suunniteltu nokian 12h ajoon vai retkiajoon.
Kyllä tuo makaava asento tuntu kyllä aika oudolle vähän jyrkempää ylämäkee ajaessa + se että mbb :s
Tää makaava sattu olemaan miun eka mbb, en muista sen oppimista vaikeeksi. Tuon jälkeen kaikki mbb:t on ollu helppoja tai helpompia ku aikasemmin (pyyttoni). Makaavaan asentoon olin tottunu jo PW1:llä mutta onhan se selvä ett helpompi opetella jos ruoto on vähän pystymmässä. Mikäs Jupet siun pyörässä on jättö?
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 19 Touko 2016, 13:06
Kirjoittaja PW
PW kirjoitti:jupet kirjoitti:Mikäs Jupet siun pyörässä on jättö?

- jupetmbb.jpg (90.61 KiB) Katsottu 3712 kertaa
Siinähän se kyselemäni jättö ja muutkin tärkeet pisteet ja kulmat on. Aikalailla sama geometria ku tässä miun pyörässä. Miulla on rengas lähempänä penkkiä ja keskiö taitaa olla alempana.
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 21 Touko 2016, 14:46
Kirjoittaja vaaka
Kate eteen ja pohja lähelle maata, niin saa kantapäät käydä vaikka pepun alapuolella ilman aerohaittaa. Etuna on suurempi verenpaine jaloissa.