Sivu 32/56
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 15 Helmi 2018, 19:06
Kirjoittaja Grammarian
jooseha kirjoitti:
Lainasit viestin sisällön lisäksi myös sen otsikon 
Aah... niin... tuota otsikkoa voi muokata, vaikka ihan ite. Nyt vasta huomasin. 
Sit Janxin kommenttiin. Pitää tietysti katsoa kenen kanssa jakaa - eli pikkasen joutuu ihmisiin tutustumaan jotta selviää, kehen voi luottaa. No, en lähtis välttämättä tuliterää autoa jakamaan, mutta ihan hyvin sellasen jolla on jo 5-10 vuotta körötellyt. Yleensä kuitenkaan auton tarve ei oo joka päivä eikä viikosta toiseen sama, ja sen takia sitä voi lainailla jos ei 50-50, niin silloin tällöin.
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 15 Helmi 2018, 20:08
Kirjoittaja janx
Grammarian kirjoitti:...Sit Janxin kommenttiin. Pitää tietysti katsoa kenen kanssa jakaa - eli pikkasen joutuu ihmisiin tutustumaan jotta selviää, kehen voi luottaa. No, en lähtis välttämättä tuliterää autoa jakamaan, mutta ihan hyvin sellasen jolla on jo 5-10 vuotta körötellyt. Yleensä kuitenkaan auton tarve ei oo joka päivä eikä viikosta toiseen sama, ja sen takia sitä voi lainailla jos ei 50-50, niin silloin tällöin.
Mun auto on juuri tullut 15 vuoden ikään. Ei koskaan ole ollut noin uutta autoa. 
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 15 Helmi 2018, 20:20
Kirjoittaja Nojanalle
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 23 Maalis 2018, 11:38
Kirjoittaja PW
https://www.lvm.fi/-/periaatepaatos-ja- ... sia-969924
Ministeriö julkas tommosen ohjelman, 5miltsii 2018-19 infraan, niin ett kunta laittas 50% osuuden hankkeesta.
Kannustusta ja asenteen parannusta noin niinku muuten.
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 23 Maalis 2018, 12:28
Kirjoittaja PW
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 23 Maalis 2018, 12:35
Kirjoittaja Wacky
Tuo on aika vähän rahaa saada kunnon muutoksia aikaseksi. Miettikään miten paljon huonosti ja vaarallisesti rakennettuja risteyksiä suomessa on pyöräilyn kannalta.
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 23 Maalis 2018, 12:49
Kirjoittaja PW
Wacky kirjoitti:
Tuo on aika vähän rahaa saada kunnon muutoksia aikaseksi. Miettikään miten paljon huonosti ja vaarallisesti rakennettuja risteyksiä suomessa on pyöräilyn kannalta.
Niin, montako liikenneympyrää tuolla saa? Kuinka pitkälti pyörätietä?
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 23 Maalis 2018, 13:00
Kirjoittaja Wacky
PW kirjoitti:Niin, montako liikenneympyrää tuolla saa? Kuinka pitkälti pyörätietä?
Täällä: http://jlf.fi/f29/4709-liikenneinfran-hinta/ esitettiin tällaisia lukuja, eli aika vähän sillä rahalla saa
Tie: 5 M€/km
Valtaväylä: 20 M€/km
Juna/metro 33M€/km
Pyöräteitä: 1M€/km
Vaikuttaa siltä että tuo on enemmän korupuheita kuin varsinaisia tekoja.
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 23 Maalis 2018, 13:10
Kirjoittaja PW
Wacky kirjoitti:PW kirjoitti:Niin, montako liikenneympyrää tuolla saa? Kuinka pitkälti pyörätietä?
Täällä: http://jlf.fi/f29/4709-liikenneinfran-hinta/ esitettiin tällaisia lukuja, eli aika vähän sillä rahalla saa
Tie: 5 M€/km
Valtaväylä: 20 M€/km
Juna/metro 33M€/km
Pyöräteitä: 1M€/km
Vaikuttaa siltä että tuo on enemmän korupuheita kuin varsinaisia tekoja.
Eka kunta ku hakee rahotuksen 10km pyörätielle, ni se on siinä 
Vuodenpäästäkö ne vaalit olikaan? Puheet alkaneet 
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 23 Maalis 2018, 20:00
Kirjoittaja Grammarian
Viis miltsii ei mittää. 30 miltsii jo jottai.
Tuolta em. linkistä
https://pyoraliitto.fi/ajankohtaista/ka ... vastauksia
...löytyy että:
Mitkä ovat tärkeimmät toimenpiteet?
30 miljoonan euron vuosittain rahoitus kuntien pyörä- ja kävelyinvestointien tukemiseen (valtio maksaa 50%). Tälle ja ensi vuodelle on jo varattu 5 miljoonaa, ensimmäinen haku on syskyllä 2018
.
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 23 Maalis 2018, 20:36
Kirjoittaja PW
Grammarian kirjoitti:Viis miltsii ei mittää. 30 miltsii jo jottai.
Tuolta em. linkistä
https://pyoraliitto.fi/ajankohtaista/ka ... vastauksia
...löytyy että:
Mitkä ovat tärkeimmät toimenpiteet?
30 miljoonan euron vuosittain rahoitus kuntien pyörä- ja kävelyinvestointien tukemiseen (valtio maksaa 50%). Tälle ja ensi vuodelle on jo varattu 5 miljoonaa, ensimmäinen haku on syskyllä 2018
.
Niin ja jos kunnat pistää toisen mokoman - rikkoja jo rokassa.
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 25 Maalis 2018, 14:52
Kirjoittaja jori
Vastasin Terpalle tuolla "Sähköpyöräilyn edut ja haitat" ketjuun, mutta tuli niin pitkästi rönsyävä vastaus, että pistin sen tähän.
Tuon tuen tarkoitushan on siirtää autoliikennettä polkupyörille. Tämä sinun projektisihan tekee sitä aivan erityisesti, koska se tulee korvaamaan kuorma-autolla kaupunkialueella ajoa. Siinä mielessä tuki olisi hyvä ottaa ja julkisesti esittää, mitä on aikaansaatu 400€ summalla. Näyttävät nimittäin poliitikot olevan ihan pihalla siitä, mistä tässä kokonaisuutena on kyse. Matkitaan vain Saksan ja Hollannin lakeja ymmärtämättä, miksi ne on laadittu. 
Tähän nimittäin liittyy erityinen näkökulma, joka nousee esiin vasta kun tuo "avokätinen" tuki on ollut voimassa ja suomalaiset oikeasti ostavat sähköpyöriä. Pyöräily lisääntyy ja pyöräily saa massojen poliittista arvoa ja kykenee pitämään puolensa myös kalliimmissa rahanjakovalinnoissa. Sähköpyörätuki on kuin tuulivoiman syöttötarifi, joka maksaa, mutta tuottaa säästöinä moninkertaisesti hintansa takaisin*. Eihän tuo 400 € vaikka jokaisen auton satunaiseksikin korvaajaksi ole liikenneinvestointina, jona se tietenkin pitää nähdä, kuin muutaman silta- tai tunneliprojektin kustannus. Tuen aiheuttamalla muutoksella liikennevirroissa saavutettaisiin hyötyä keventyneenä liikennekuormana ja ympäristöhyötyinä kaikissa kaupungeissa ja ennen kaikkea liikenneinfran muutospaineena kevytväylien parantamiseksi.
*Tuulivoiman syöttötarifilla nostettiin tuulivoimaloiden määrää lyhyessä ajassa niin, että sähkön hinta tuulisina aikoina laskee niin alas, ettei hiili- ja ydinvoima enää kannata, samalla kun tuulivoimaloiden tuotantokustannukset laskivat niin, että halvimmillaan suuria tuulipuistoja on myyty leasing hinnalla 1,5 senttiä kilowattitunti. Tuohon ei mikään polttoaineellinen voima kykene, eikä tuulivoiman hinnanlasku ole aikeissakaan loppua.
Hyöty saadaan halvempana sähkön hintana jokaiselle kuluttajalle. Nykyinen sähkön hinta on vain hieman yli puolet siitä, mitä sen arveltiin nyt olevan Olkiluoto 3 ydinvoimalaa aloittaessa.

- Sähön kuluttajakeskihintatilasto.jpg (103.23 KiB) Katsottu 4892 kertaa
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 2016DC0769
Hauskasti noissa tilastoissa näkyy Saksan energiewende 2010 ja Suomen tuulivoiman syöttötarifin 2011 ajankonta. 
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 25 Maalis 2018, 17:43
Kirjoittaja terppa
Juu. On tuossa pointtinsa miksi tuki tavarapyörään kannattaisi hakea mutta jos tulee "hetki julkisuutta" niin ainahan voi sanoa, että tämmöisiä tulee tuen ansiosta liikenteeseen 
Itse ajattelen optimistisesti, että tukieurot loppuu kesken (oliko se 40000 pyörää) ja jos jätän oman tukeni hakematta kun tää on tämmöinen rajatapaus ja pärjään ilmankin niin se on sitten yksi sähköavusteinen lisää enemmän tarvitsevalle.
Pitää toivoa, että tukilaki menee läpi kun sen avulla aktiivinen pyöräily lisääntyy varmasti, myös ympäri vuotisesti mikä taas lisää painetta pitää kevyenliikenteenväylät säällisessä kunnossa myös talvella. Ylipäätään mitä enemmän pyöräilijöitä on liikenteessä niin sen paremmin meidät huomioidaan osana liikennettä.
Tänä talvena useasti olen nähnyt hentoisen naisen sähköläskillä hinaamassa kärryä jossa oli pari tenavaa, jos samoja näkisi vaikkapa 10 päivässä niin "suurelle yleisölle" voisi herätä ajatus ettei se ole joku friikki tai erityisen raskasta vaan ihan fiksu, helppo ja kustannustehokas tapa liikkua.
Mutta eppäilen... kansanedustajamme ei ole pelkästään pihalla, osa niistä on kuutamolla keskellä metsää
"jos pyöräilyä tuetaan niin johtaako se siihen, että bussit tyhjenee ja mihin ne kaikki pyörät Helsingissä mahtuvat". Liitteissä lisää yhtä rautaisia perusteita ess 23.3.
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 25 Maalis 2018, 18:08
Kirjoittaja jooseha
terppa kirjoitti:Mutta eppäilen... kansanedustajamme ei ole pelkästään pihalla, osa niistä on kuutamolla keskellä metsää
"jos pyöräilyä tuetaan niin johtaako se siihen, että bussit tyhjenee ja mihin ne kaikki pyörät Helsingissä mahtuvat".
Tuon kommentin sanoja ei selvästikään näe pyöräilyä autoilun vaihtoehtona, vaan vain joukkoliikenteen kilpailijana ja onhan siellä vaatimus käyttää nämäkin rahat uusien autojen myymiseen.

Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 08 Touko 2018, 08:54
Kirjoittaja PW
Eilisessä huumoriohjelma kuplassa, käsiteltiin aihetta: eu suunnittelee sähköautoihin ääntä, hauskoja äänivaihtoehtoja oli esillä
Pelkään, ett tää aihe ei ollu huumoria, vaan eu:ssa oikeesti mietitään sähköautoille sopivaa ääntä
Ehdotan vanhaa kunnon räpätintä!