Tänään oli sitten vuorossa SUURI päivä, eli 1CV:n ensimmäinen koeajo korin kanssa.
Lainasin vielä Questista toisen sivupeilin, että näkisi paremmin taakseen.
Peili oli ihan sopusuhtaisen näköinen tähänkin kulkupeliin, joten taidan hommata pari tuollaista.
Peruutuskameran virittely peilien korvikkeeksi saa vielä odottaa aikaa parempaa, monta asiaa tehtävälistalla ennen sitä.
Sää oli suotuisa koeajon kannalta: pilvistä, lämpötila nollassa, eikä taivaalta sadellut lunta eikä vettä (tuulilasin pyyhkijä/pyörivä kiekko puuttuu vielä...).
Edellisenä päivänä ja yönä oli sadellut reilut 5 cm (alle 10 cm) lunta, josta osa nuoskaa.
Ensin kiersin korttelin: kotikatua ei ollut aurattu, vain autojen ajouria. Heti pihasta tielle kurvatessa selvisi, että testilenkistä tulisi äänimaailmaltaan melko infernaalinen kakofonia: kori pomppi ja heilui ja kolisi kannekkeissaan, tuulilasi tärisi ja kolisi koria vasten, ja sivulasien alareunat rämisivät vielä oman "soolonsa" konserttoon. Puhumattakaan muista äänilähteistä, joita ei kaikkia pystynyt täysin erottelemaan.
Eteenpäin kuitenkin pääsi, vaikka 1CV vähän kiemurtelikin autojen ajourissa. Sitten vuorossa oli auraamaton pyörätie, johon oli aurattu lumet autotieltä. Aluksi pääsi etenemään joten kuten jonkun pienen Bobcatin jäljissä, mutta kun ne loppuivat, niin hyytyi meno... ja liikkeelle ei enää päässyt. Luomuvedon pyörä suti paikallaan tyhjää, ja sähköapu ei suostunut toimimaan: nytkähti kyllä aina kun polkemisen aloitti, mutta siihen se jäikin, liekö virtarajoitus iskenyt päälle, tai sitten akun jännite "kyykkäsi". Ei auttanut muu kuin nousta kyydistä ja vetää kinneri takaisin edelliseen tiehaaraan, ja siirtyä ajotielle. Siellä matka jatkuikin ongelmitta.
Korttelin kierron jälkeen pysähdyin kotipihassa, tsekkasin silmämääräisesti ettei mitään ollut rikkoutunut tärinässä, ja jatkoi matkaa. Rounionkadun pyörätie oli aurattu, joten meno sujui jo paremmin. Tasaisella nopeus nousi jo sähköavun loppumiseen asti (25 km/h). Vaikka ajoalusta oli huomattavasti tasaisempi kuin alkumatkasta, niin nopeuden kasvun takia ääntä oli kabiinissa yli oman tarpeen, korin täristessä ja heiluessa.
Jatkoin Kolmenkulman ABC:n ohi Kolmihaarankadulle, jota Ikurin risteykseen asti. Koska hyvää tuuria oli riittänyt näinkin pitkälle eli mitään ei ollut vielä hajonnut, niin päätin pelata varman päälle ja palailin takaisin samoja jälkiä.
Mitä lyhyestä koeajosta (vajaa 10 km) sitten jäi käteen?
Listasin ajon jälkeen plussat ja miinukset:
Plussaa:
- 1CV ylipäätään liikkui eteenpäin lumikelillä
- mitään ei särkynyt, kori kesti ehjänä eikä ratkennut mistään (vaikka tärinä ja heiluminen oli kovaa)
- kulki ilman isompia ongelmia auratulla lumialustalla
- näkyvyys ohjaamosta ulos hyvä, paitsi takaviistoon
- ohjaamo valoisa ja tilava
- ajoviima/tuuli ei osu kuskiin (pois lukien niska...)
- sauvaohjauksen tuntuma riittävän hyvä myös lumikelillä
- ajoasento ok, eivätkä polkimet tuntuneet olevan liian lähellä toisiaan sivusuunnassa (totuus selviää vasta pidemmän ajan kuluessa)
- etuvalot huomiovaloina tod.näk. riittävät (Biltema 1 W led)
- 1CV erottui liikenteessä kanssakulkijoiden reaktioista päätellen, vaikka oli vielä talvisessa maastovärissä
. Keltaisena tulee erottumaan vielä paremmin.
Miinusta:
- epätasaisella alustalla infernaalinen räminä ja kolina: kori hyppii kannakkeissaan, tuulilasi ja sivulasien alareunat tärisee -> näitä yritettävä korjattava
- tuulilasi "nurjahti/vääntyi" kylmässä (alumiinikarmi+muovilevy lämpölaajenee eri tahtiin?), jolloin toinen ylänurkka jousi irti korista -> yläreunaan tuleva lukitus estänee tämän, tosin vääntymä siirtynee sitten alareunaan...
- tuulilasin alareuna hakkaa kiinni koriin -> pehmustetta (ikkunatiiviste) väliin
- kori hyppii pois takakannakkeen urasta (20 mm Al U-profiili) -> ruuvi-/nippusidekiinnitys + jotain joustavaa väliin + vahvikkeiden liimaus korin sisäpintaan
- kori veltto, pitäisi ehkä yrittää jäykistää: toisaalta joustosta ei sinällään isompaa haittaa, jos ei meluaisi...
- huono etenemiskyky nuoskalumessa, kun maantieltä aurattu lumet pyörätielle, n. 10 cm -> olin odottanut vähän parempaa suoritusta... osasyy heikossa sähköavussa
- sähköavulle ISO miinus: toiminta oli hengetöntä lumikelillä, vaikkei mainittavia ylämäkiä edes osunut reitille
- sähköapu lopetti pariin kertaan itsekseen toiminnan, vaikkei tuolloin edes isoa kuormitusta: alkoi jälleen toimia vasta virtojen katkaisun ja käynnistyksen jälkeen
- sähkömoottorin vaihde (L/H) ei vaihtunut valintakytkimestä pariin otteeseen, vaihteiden vaihtuminen muutenkin erittäin hidasta, automaattiasentoa ei kannata edes yrittää käyttää
- lunta tuli sisään sisälokarien ja korin välistä, vasen takapyörä pahin -> väliä pitää yrittää pienentää
- korin etukiinnitysruuvi löystyi tärinässä (ehkei kunnolla kiristetty?)
- korin sivukannakkeet kolisevat vanerirunkoa vasten epätasaisuuksissa -> pehmeää materiaalia väliin melua vaimentamaan, lukitus estämään pomppiminen?
- sivupeili kääntyi itsekseen tärinässä -> tukevampi kiinnitys ettei pääse pyörähtämään
- ajoviima tuntuu niskassa: takalasi puuttuu, aukkoa voisi pienentää, voisi olla myös aukikäännettävä takalasi, saranat yläreunaan
- nastarenkaissa oli liikaa painetta (3 bar), lisäsi tärinää -> seuraavaksi kokeiluun n. 2 bar
- nastarenkaat lisäksi paksu- ja jäykkäkylkiset, tärinä tulee läpi enemmän kuin ohutkylkisissä Shreddoissa.
- jousituksen ilmaiskarien paineen lasku? toimivat vielä muutenkin vähän naheasti, jousitus ei herkimmillään -> ilmaiskarien korvaaminen kierrejousilla alkuherkkyyden parantamiseksi?
- takavalot heikkotehoiset -> pitää kytkeä seuraavaksi päälle tehokkaampi jarruvalomoodi
- takavalojen valokeila vaikutti melko kapealta
- 1CV:n nokka tylsän näköinen etenkin suoraan edestäpäin katsottuna, joku jäähdytinsäleikkö tai hymynaama pitää lisätä...

- sivupeili.jpg (44.64 KiB) Katsottu 2931 kertaa

- kylmässä_vääntynyt_tuulilasi.jpg (43.04 KiB) Katsottu 2931 kertaa

- lunta_tupaan_vasen.jpg (97.38 KiB) Katsottu 2931 kertaa

- lunta_tupaan_oikea.jpg (91.72 KiB) Katsottu 2931 kertaa

- lunta_lattialla.jpg (136.8 KiB) Katsottu 2931 kertaa