Millä se kulkee?
Hyvää pääsiäistä
Millä se kulkee?
Hyvää pääsiäistä
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Twitteriin jouduin kinnerin kanssa, kävelykadulla tavataan tapahtumassa - Ketterä voitti jääkiekkomestaruuden
Twiittaaja on kuulemma haaveillu kinneristä ja tiesi Velomobiel.nl sivut. Ehkä löytää viel tännekin
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Päivittäin joutuu ihmettelemään kuinka autoilijat ohittavat kinnerin, huonossa näkyvyydessä (mäki, mutka ym) ja säännöllisesti risteyksissä Mikähän on suunnitelma jos joku tuleekin vastaan mutkan takaa tai kääntyy risyeyksestä vastaan? Antavat siis yleensä kinnerille hyvin tilaa ja ohittavat vastaantulijoiden kaistalta. Sitä kertaa odotellessa.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Keskiviikkona tapahtui juuri tällainen ohitus mutkassa ja tuli kaksi autoa vastaan.
Mahtui kuitenkin jotenkin.
T:Jere
Etuvaihtaja on edelleen semmonen, ett pienimmälle rattaalle joudun ketjun tyrkkäämään jalalla. Nyt on muutaman kerran käyny niin, ett ketju meneekin rattaan yli ja veto pois - hankala ylämäessä, varovast pitää laskee tien reunaan korjaamaan. Jännä, ett ketju ei mene rattaalle vaihtajan siirrolla mut sit kuitenkin jalalla menee liiankin pitkälle
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:Etuvaihtaja on edelleen semmonen, ett pienimmälle rattaalle joudun ketjun tyrkkäämään jalalla. Nyt on muutaman kerran käyny niin, ett ketju meneekin rattaan yli ja veto pois - hankala ylämäessä, varovast pitää laskee tien reunaan korjaamaan. Jännä, ett ketju ei mene rattaalle vaihtajan siirrolla mut sit kuitenkin jalalla menee liiankin pitkälle
Oliko sulla kaksi vai kolme eturatasta?
Veikkaan et sulla on ketju kulunut sen verran et etuvaihtajan liikerata ei riitä pakottamaan sitä siirtymään isolta rattaalta pois. Jalalla sä voit aina tyrkätä niin paljon kun tarvii ja se liike voi olla liikaakin jolloin ketju menee rattaasta yli. Etuvaihtajan stopparia säätämällä saisit varmaan liikerataa kasvatettua sen verran että ketju siirtyy, mutta ketju voi alkaa laahaamaan häkin reunaan jos avaat rajoitin ruuvia liikaa. (kierrät low-ruuvia auki esim. puoli kierrosta aluksi)
Toinen vaihtoehto on että kitka etuvaihtajassa on kasvanut ja alaspäin vaihtaessa jousi ei jaksa enää vääntää ketjua tarpeeksi että se pääsisi alas.
Onko sun isoimmassa rattaassa tynkähampaita ollenkaan auttamassa siirtymistä? Niitä sais olla joku 6 kpl pitkin ratasta jotta vaihde vaihtuu helpommin.
Tähän vähän teoriaa ketjuista, kun ketju kuluu niin se pitenee kuten kaikki tietää jo varmasti. Pitenemisen seurauksena ketju taipuu myös sivusuunnassa helpommin. Eli kun ketju on uusi niin se tarvitset pienemmän kokoisen sivuttais vääntämisen vaihtajalla jotta ketju lähtee siirtymään rattaalta. Kun se on kulunut se taipuu pidemmälle väännettäessä eli vastustaa rattaalta siirtymistä eli tarvitsee suuremman sivuttais liikkeen että lähtee rattaalta.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
Perjantaina tein asiaa Lappeenrantaan, meno matka vähän tukkosta mut tulomatka suju paremmin, 1h20min/39km - taitaa olla miun enkka, vaikka ei tuota aina tuu kelloa katottua.
Maanantaina uus reissu, nyt taas mennessä oli helppoo ja vauhti samaa luokkaa, mut tullessa jalat alko oireilla ja Joutsenossa iski krampit. No hissukseen kotiin ja aina mäen päällä huilia.
Hyvähän se jos ees toiseen suuntaan kulkee
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Vitsiksi luullu kun joku joskus puhunu kampikammionkattovalosta auton huollon yhteydessä
Mut kinnerissä semmonen olis ihan tarpeellinen kun ei aina näe, millä eturattaalla ketju on tms. Täytynee joskus asentaa
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:Vitsiksi luullu kun joku joskus puhunu kampikammionkattovalosta auton huollon yhteydessä
![]()
Mut kinnerissä semmonen olis ihan tarpeellinen kun ei aina näe, millä eturattaalla ketju on tms. Täytynee joskus asentaa
Tuohan on myös hieno systemaattinen nimi kinnerille. Pitäähän kinnerilläkin olla sellainen. "Taidan mennä sinne kampikammiolla", tai - kampikehikolla, jos ilman katetta ajelee.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jori kirjoitti:PW kirjoitti:Vitsiksi luullu kun joku joskus puhunu kampikammionkattovalosta auton huollon yhteydessä
![]()
Mut kinnerissä semmonen olis ihan tarpeellinen kun ei aina näe, millä eturattaalla ketju on tms. Täytynee joskus asentaa
![]()
Tuohan on myös hieno systemaattinen nimi kinnerille. Pitäähän kinnerilläkin olla sellainen. "Taidan mennä sinne kampikammiolla", tai - kampikehikolla, jos ilman katetta ajelee.
Questissähän on kampikammionvalo, johdon päässä - työvaloksi tarkoitettu. Ei tarvitse ku tehdä sille ripustus kampikammionkattoon, ni saadaan kampikammionkattovalo
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:Vitsiksi luullu kun joku joskus puhunu kampikammionkattovalosta auton huollon yhteydessä
![]()
Mut kinnerissä semmonen olis ihan tarpeellinen kun ei aina näe, millä eturattaalla ketju on tms. Täytynee joskus asentaa
Juu ero on siinä että automiehellä vian perimmäinen syy on siinä että isopyörä heittää
tm kirjoitti:PW kirjoitti:Tarpeeks kun tutkitaan, varmast löytyy vikkaa, vikkaa
![]()
Kinneri kyljellään, huomasin vasemman etukiekon liikkuvan ylös/alas pari senttii - iskarissa jotain väljää? Pitääkö olla huolissaan? Tehdä jotain?Tuo oli jo silloin, kun kinnerin hankin, ei estä ajamista. Jousi hieman kuoleentunut, tullut vapaaliikettä. Joustomatkaa on kuitenkin ollut vielä hyvin jäljellä, joten en hankkinut uusia jousia. Vapaaliike ei itseäni normiajossa haitannut. Jos häiritsee, niin jouset vaihtoon. Muussa tapauksessa ei muuta kuin kovaa ajoa
.
Kolina tuntuu lisääntyvän mutta ei haittaa ajoa. Jos kuitenkin tilaan uudet jouset, onko eri vaihtoehtoja? Oliko niin, ett jotkut on vaihtanu jousien tilalle jotain muuta?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:tm kirjoitti:PW kirjoitti:Tarpeeks kun tutkitaan, varmast löytyy vikkaa, vikkaa
![]()
Kinneri kyljellään, huomasin vasemman etukiekon liikkuvan ylös/alas pari senttii - iskarissa jotain väljää? Pitääkö olla huolissaan? Tehdä jotain?Tuo oli jo silloin, kun kinnerin hankin, ei estä ajamista. Jousi hieman kuoleentunut, tullut vapaaliikettä. Joustomatkaa on kuitenkin ollut vielä hyvin jäljellä, joten en hankkinut uusia jousia. Vapaaliike ei itseäni normiajossa haitannut. Jos häiritsee, niin jouset vaihtoon. Muussa tapauksessa ei muuta kuin kovaa ajoa
.
Kolina tuntuu lisääntyvän mutta ei haittaa ajoa. Jos kuitenkin tilaan uudet jouset, onko eri vaihtoehtoja? Oliko niin, ett jotkut on vaihtanu jousien tilalle jotain muuta?
Jokohan sais ilmaiskaria . Vois säätää sit kovuutta sen mukaan , missä poljeskelee ja millä kuormalla.
Nojanalle kirjoitti:PW kirjoitti:tm kirjoitti:PW kirjoitti:Tarpeeks kun tutkitaan, varmast löytyy vikkaa, vikkaa
![]()
Kinneri kyljellään, huomasin vasemman etukiekon liikkuvan ylös/alas pari senttii - iskarissa jotain väljää? Pitääkö olla huolissaan? Tehdä jotain?Tuo oli jo silloin, kun kinnerin hankin, ei estä ajamista. Jousi hieman kuoleentunut, tullut vapaaliikettä. Joustomatkaa on kuitenkin ollut vielä hyvin jäljellä, joten en hankkinut uusia jousia. Vapaaliike ei itseäni normiajossa haitannut. Jos häiritsee, niin jouset vaihtoon. Muussa tapauksessa ei muuta kuin kovaa ajoa
.
Kolina tuntuu lisääntyvän mutta ei haittaa ajoa. Jos kuitenkin tilaan uudet jouset, onko eri vaihtoehtoja? Oliko niin, ett jotkut on vaihtanu jousien tilalle jotain muuta?
Jokohan sais ilmaiskaria . Vois säätää sit kovuutta sen mukaan , missä poljeskelee ja millä kuormalla.
Ei se ilmaiskarin säätö kinnerissä, varsinkaan edessä ole niin helppoa että sitä alkaa vaihtaa kovinkaan usein, mutta toimivat kuitenkin äänettömämmin kuin jouset.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
Vapaaliikkeen voi täyttää kumibrikalla. Läpivientikumi voisi käydä tähänkin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma