Re: Spectri (SpecBike tadpole trike) ja Arcus II-kangaskate
Bulvaani toi 68 mm keskiömuhvin. Kiitos.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Bulvaani toi 68 mm keskiömuhvin. Kiitos.
Heh. Kun nukkuu yön tai muutaman, ilmestyy romupyörä työpaikan metalliroskikseen. Vieläpä alumiinilaatikkoon. Ei ollut runko alumiinia ei...
No niin! Kyllä niitä romupyöriä ilmestyy -aina ja kaikkialla-, kun pitää tutkan päällä
Vilijami kirjoitti:No niin! Kyllä niitä romupyöriä ilmestyy -aina ja kaikkialla-, kun pitää tutkan päällä
Toisinaan.
Tänään taas laiskuudesta sakotettiin. Harjoittelin hieman alumiinin TIG-hitsaamista pitkästä aikaa. Parin tunnin harjoittelun jälkeen viimeisten kokeiluiden aikana tippui tietysti kuuma metallipallo housuille (Särmän Zipoff housut). Vain 4 reikää ja lievä palovamma. Ko. housuja ei enää valmisteta. Ihminen on laiska otus.
Mulla on hitsaukseen vahva viha-rakkaussuhde.
Joskus 12-vuotiaana sain ensi kertaa kokeilla hitsausta. Se räjäytti tajunnan. Olin kuin ukkosenjumala Thor, aivan käsittämätön alfauros raaka voimantunne, kun rauta sulaa omissa käsissä! Aloittelevalle pelle pelottomalle maailma aukesi aivan uusin silmin. Rautaa pystyy liittämään yhteen! Ensimmäisen hitsauskoneen ostin ensimmäisistä kesätyöpalkoista 15-vuotiaana.
Sitten se vihapuoli, takana on savuavat rauniot, yhdestä koulusta, muutamasta autosta joiden mukana meinasi tallitkin palaa, autojen latureita, vaatteita, kenkiä, kelloja, silmälaseja, puhelimia, palovammoja, jne. Aina pelottaa helvetisti, että mikä tällä kertaa palaa tai ainakin menee pilalle, kun kaivaa hitsauskoneen esille.
Jonkinlainen viharakkaussuhde ellei jopa romanssi tässä on epäilemättä muodostumassa. Palohaava on hieman tulehtunut, mutta paranemaan päin. Housun reiät sain tekijänsä näköisesti paikattua. Pitäisi jostain löytää uudet... lisäksi aikaa tämän projektin edistämiseen.
Late Litukasta, hei! Nyt Winter pack nojapyörään vain kuus ysi ysi!
(Lidlissä oli laskettelulaseja myynnissä.)
Ei joutanut tällä viikolla edistämään ajokuntoon saantia, mutta onhan tuo viikko seuraavakin... elleivät laita "pajaa" kiinni.
No eikä taida joutaa tälläkään viikolla valokaarta tuijottaa. Pienen osasen sain taas tehtyä. Kartio, jolla saa (onton) sylinterin kiinni 10 mm lattaan ennen hitsausta (hitsausjigin osa). Samalla tuli tuollaisenkin osan sorvaaminen opiskeltua, vaikka se vähän 2D-aivoille tuottikin aluksi päänvaivaa.
Palapeli sai jatkoa. Sitä en tiedä monenko palan peli tää on, mutta näin tehden ei kannata ainakaan pidätellä hengitystä.
Tänään harjoiteltiin jälleen alumiinipalojen liittämistä toisiinsa sähkölaitteen avulla. Työkaveri kuvaa tätä "se, jota tavallinen ihminen ei voi oppia" -taidoksi. Kyllä tuota jo meikäläinenkin sai järkevän näköistä saumaa kahden palan väliin. Tämä on kuitenkin erään toisen työkaverin taidonnäyte, koska harjoitusaika loppui tällä erää kesken. Ja mehän mennään jo valoa kohti...
Saas nähdä tuliko tuo sylinteri liian kauas.
Rohkea kaveri kun hitsaamalla tekee alumiinista ohjauksen osia
No eihän ne kovin kovalle rasitukselle joudu ja paksuseinäiseltä näyttää materiaali, mutta täältähän löytyy esimerkkejä hitsattujen alumiinirunkojen ratkeiluista, kun niitä ei lämpökäsitellä ollenkaan tai kunnolla hitsausten jälkeen.
Vilijami kirjoitti:Rohkea kaveri kun hitsaamalla tekee alumiinista ohjauksen osia
![]()
No eihän ne kovin kovalle rasitukselle joudu ja paksuseinäiseltä näyttää materiaali, mutta täältähän löytyy esimerkkejä hitsattujen alumiinirunkojen ratkeiluista, kun niitä ei lämpökäsitellä ollenkaan tai kunnolla hitsausten jälkeen.
10mm alumiinia (5000-sarjaa, merialumiini) on seinämävahvuudet. Onhan ne penkin kiinnikkeetkin alumiinia. Paljon kovemmalle rasitukselle ne joutuvat kuin tämä osa. Ohjauspuomi liikkuu eteen ja taakse - ei laita vastaan (poislukien ääriasennot). Jos eturenkaat pääsevät käätymään, ei pitäisi niidenkään vastus aiheuttaa ongelmia käännettäessä. Varmaan suurin kuorma tähän osaan kohdistuu, kun ottaa ohjauspuomista tukea, kun istuu alas.
Pitihän sitä kysellä työkaverilta, kun yllytettiin. Vastaus oli jotakuinkin: "Kyllä se joskus murtuu, mutta siihen voi mennä pitkänkin.". Nämä epäilysten herättelyt hidastavat projektia. No ei vara venettä kaada. Huomenna piti jatkaa tätä projektia, mutta luonto puuttui peliin. Tästä alkaa tulla traditio. Viime jouluna olin kuumeessa...
janx kirjoitti:Huomenna piti jatkaa tätä projektia, mutta luonto puuttui peliin. Tästä alkaa tulla traditio. Viime jouluna olin kuumeessa...
Tunnollisen työntekijän syndrooma, sairastetaan aina lomilla ja juhlapyhinä.
Vilijami kirjoitti:janx kirjoitti:Huomenna piti jatkaa tätä projektia, mutta luonto puuttui peliin. Tästä alkaa tulla traditio. Viime jouluna olin kuumeessa...
Tunnollisen työntekijän syndrooma, sairastetaan aina lomilla ja juhlapyhinä.
Olemattomat oireet, joten ei haittaa. Se nyt vain on nykyään tämmöstä. Ei oo nuhaneniä näkynyt töissä.
Oireiden syykin on selvinnyt. Kuivat limakalvot. Ei sen ihmeellisempää. Seesamiöljy suihkeena auttaa.
No projekti on ollut muiden kiireiden takia pysähdyksissä, mutta tänään se taas eteni. Tein littupääputkirakennetta hyödyntäen alumiiniset lisätuet ylemmän kuvan punaisen viivan kohdalle. Lisätukena putken sisään naputtelin 13x3mm alumiinilattaa. Alemman kuvan kynää ei vahingoitettu tuotannossa.
152mm kampisarjakin taitaa kolistella kohta lähipostiin Saksasta. Pääsee hahmottelemaan uutta etupuomia 66 mm keskiömuhvilla. Edelleen on hieman epäselvää, että teenkö etupuomin tyköistuvana 40mm putkesta vai lisämateriaalin kanssa vähän ohuemmasta.