Nojapyörä, kyllä kannatti!

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Premnas kirjoitti:

Tuo lila runko näytti silleen lupaavalta että ei ainakaan taida alumiinia olla eli jos tai kun joutuu hitsaamaan niin pitäisi olla työstettävissä pajalla.

Helppo testata ettei ole alumiinia: ota mikä tahansa magneetti, testaa että toimii teräsosiin ja sitten kokeilet sitä runkoa...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Käytetyissä rungoissa on käytännössä poikkeuksetta jostain kohtaa maali lähtenyt. Voi olla vaan nuppineulan pään kokoinen alue, mutta siitäkin näkee onko se ruostunut eli terästä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

En tosin oikein vieläkään hahmota miten siitä takakolmiosta saisi sopivasti kärryyn rungon.

Vaikka näin:

pyörä.jpg
pyörä.jpg (54.6 KiB) Katsottu 2368 kertaa
pyörä2.jpg
pyörä2.jpg (22.46 KiB) Katsottu 2368 kertaa
pyörä3.jpg
pyörä3.jpg (24.93 KiB) Katsottu 2368 kertaa

Eli takakolmio säilytetään kokonaisena, keskiöön hitsataan putki joka menee kuormatilan ali.
Kiinnitys pyörään tehdään etuhaarukasta ja emäputkesta. Haarukkaa levitetään ja taivutetaan mutkalle niin että emäputken kylkeen voidaan hitsata kärryn pohjaputki kiinni:

pyörä4.jpg
pyörä4.jpg (21.36 KiB) Katsottu 2368 kertaa

Viimeisessä kuvassa oleva eturengas esittää nojapyörän takarengasta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Jukka, hyvä ehdotus mutta tarkoitus oli tehdä sellasta extrawheel-tyylistä peräkärryä.

Joo, kyllä sen pakko terästä on olla koska rungossa näkyi jossain kohtia ruostetta ja oli painava rakenteeseen nähden. Mitään muuta en tänään pajalla tehnyt, kunhan mietin rakennetta mutta taisi selkiintyä tosi hyvin. Ensi kerralla pääsee sitten pätkimään, hitsaamaan ja muotoilemaan. Piirsin hienon kuvan tulevasta (hienosta?) peräkärrystä mutta valitettavasti piirros on käsityötä joten ette ainakaan vielä pääse nauttimaan minkäänlaisesta kuvallisesta taidenäyttelystä vaan joudutte lukemaan näitä tylsiä hapatuksia :mrgreen: .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Premnas kirjoitti:

Jukka, hyvä ehdotus mutta tarkoitus oli tehdä sellasta extrawheel-tyylistä peräkärryä.

Joo, kyllä sen pakko terästä on olla koska rungossa näkyi jossain kohtia ruostetta ja oli painava rakenteeseen nähden. Mitään muuta en tänään pajalla tehnyt, kunhan mietin rakennetta mutta taisi selkiintyä tosi hyvin. Ensi kerralla pääsee sitten pätkimään, hitsaamaan ja muotoilemaan. Piirsin hienon kuvan tulevasta (hienosta?) peräkärrystä mutta valitettavasti piirros on käsityötä joten ette ainakaan vielä pääse nauttimaan minkäänlaisesta kuvallisesta taidenäyttelystä vaan joudutte lukemaan näitä tylsiä hapatuksia :mrgreen: .

KÄnnykällä vaan kuva ja tänne sit foorumille.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Tällanen tuherrus:

peräkärry.jpg
peräkärry.jpg (130.32 KiB) Katsottu 2227 kertaa

Mittakaavassa ei ja muutenkin perspektiivi ei oo ihan kohilleen :roll: . Mutta saa tuosta kuitenkin ideaa. Tuollainen kärri mua esteettisesti viehättäisi. Pajaohjaaja meinasi että kiinnityksestä voisi tehdä toispuoleisen mutta rupesin miettimään jälkeenpäin että kuinkahan paljon sellanen kiinnitystapa vääntää koko rakennetta että kestääkö se.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Itse en yksipyöräisestä kärrystä tekisi yhden kiinnityspisteen versiota. Tuntuu vaan että niitä vääntäviä voimia on niin paljon...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

No sitäpä minäkin. Olen yrittänyt tutkailla Extrawheelin rakennetta. Joissain itse tehdyissä oli ratkaisuna niin että vetoaisa itsessään oli jostain vanhasta pyörästä käytetty matala takakolmio ja tämä kolmio oli sitten hitsattu muuhun kärryyn kiinni. Eipä tullut mieleen että sitä voisi noinkin päin käyttää. Tosin kiinnityspistesysteemi on vieläkin aika hämärän peitossa.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Josksu mietin että tommoisen voisi tehdä kätevästi niin, että:

  • ottaa kasasta joustopyörän takaosan

Kuva

  • ottaa kasasta etuhaarukan

Kuva

Tekee nivelen jonka possauttaa kiinni siihen haarukoiden väliin suurinpiirtein niin:

  • että rälläköi joustohaarukasta pystyputkeen reiän siihen yläpäähän
  • ottaa palan pois siitä keskeltä
  • poraa reiän etuhaarukan putkeen
  • joustohaarukan yläpäästä putken molempien haarukoiden läpi

Ehkä tästä pitäisi nyt tehdä semmoisen sofistikoitu suunnitelma, mutta suuriinpiirtein jotenkin noin. Taakse siis kyhäisi rakennelman johon pussukat kiinni.

jotenkinain.jpg

Kuva

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

^ Vaikuttaa kätevältä ratkaisulta! Ainoastaan sitä mietin että eikö tuollainen ole täysin jäykkä? Eikö siinä kuuluisi olla jonkunlainen nivel jossain kohtaa? Kaksipyöräisessä peräkärryssä kaikki muu on jäykkää rakennetta mutta aisan ja sen kiinnikkeen välissä sitten tapahtuu joustoa esim. kun kärryn kanssa käännytään. En ehkä ymmärrä että millainen yksipyöräisen rakenne tulee olla jotta se ei mennessään hajota jotain muutakin kun vääntöä tulee - vai tuleeko?

Vai ymmärsinkö kuvasta väärin eli onko keskeltä poistettava pala niin laaja jotta etuhaarukan putki pääsee siinä sivuttain liikkumaan?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Premnas kirjoitti:

^ Vaikuttaa kätevältä ratkaisulta! Ainoastaan sitä mietin että eikö tuollainen ole täysin jäykkä? Eikö siinä kuuluisi olla jonkunlainen nivel jossain kohtaa? Kaksipyöräisessä peräkärryssä kaikki muu on jäykkää rakennetta mutta aisan ja sen kiinnikkeen välissä sitten tapahtuu joustoa esim. kun kärryn kanssa käännytään. En ehkä ymmärrä että millainen yksipyöräisen rakenne tulee olla jotta se ei mennessään hajota jotain muutakin kun vääntöä tulee - vai tuleeko?

Vai ymmärsinkö kuvasta väärin eli onko keskeltä poistettava pala niin laaja jotta etuhaarukan putki pääsee siinä sivuttain liikkumaan?

Joo. Siihen tulisi se nivel. Mutten jaksanut vielä suunnitella ihan tarkasti miten sen tekisi. Odotellaan olisko jollain valmis idea.

Mulla olis muuten sulle toi:

  • joustorakkineen takahaarukka
  • etuhaarukka (useita)
  • tarakoita vaikka kuinka paljon - josta saisi sen häkkyrän sinne taakse
  • autokyyti romuille kuukauden päästä sinne Siuroon asti.

Kelpaisko.

Edullisesti lähtis - teet rakkineen ja laitat kuvia foorumille. Eiks ois hyvä kauppa. Ite joudut organisoimaan kuriirin Nokialta.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

No kuulostaa muuten hyvältä mutta taitaa tulla liian myöhään :( . Jos meinaan moisen rakkineen tehdä, se pitää aloittaa suunnilleen n-y-t :D . Tuo Nokia-kuriirin hommaaminenkin saattaisi olla haastavaa.

Mulla on kyllä nyt noita pyöränromuja sisältäen sopivaa taka- ja etuhaarukkaa, ainoastaan tarakka puuttuu ja mahdolliset muut pienet tykötarpeet, kiekkojakin on.

Laitan joka tapauksessa kuvia foorumille, tuli siitä rakkineesta mitä tahansa. Jaa, heti tuli mielikuva tilanteesta: "Joo, tästä piti tulla peräkärry mutta tässä nyt kuitenkin olis tää kukkateline" :oops: :mrgreen: .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Pyörittelin päässäni näitä ja yhtäkkiä se vaan iski jostain - mitäs jos rälläköisi takahaarukasta yläputken pois eli käyttäisi vetoaisaan vain alaputket, sitten niiden yhtymäkohtaan taakse hitsaisi kiinni lieriönmuotoisen putkenpalan pystyyn, ja sitten tuohon haarukkaan poraisi vain lieriötapin mentävän reiän, senkin pystyyn. Haarukkaputki sujahtaisi tähän lieriötappiin, jossa tulisi sitten yläosassa olla jonkinlainen lukitussokka estämässä haarukan ylös hivuttautumista.

Tuli vaan vielä mieleen että pitäisikö noissa yleensä olla myös joustoa sivusuunnan lisäksi pystysuuntaan? Entäs jos ajan johonkin kuoppaan niin tuo systeemi ei anna periksi pystysuunnassa?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Premnas kirjoitti:

Tuli vaan vielä mieleen että pitäisikö noissa yleensä olla myös joustoa sivusuunnan lisäksi pystysuuntaan?

Niiden kiinnityksessä pruukaa ollaa kaksi akselia. Yksi pystysuuntainen ohjaukselle ja toinen vaakasuuntainen pyörään nähden poikittain. Jälkimmäinen sallii ajamisen epätasaisella. Extrawheelissä ja bobyakissa tämä akseli on polkupyörän taka-akselin kohdalla, jolloin kärry ei kevennä pyörän keulaa.

Viimeksi muokannut jooseha, 19 Helmi 2015, 21:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Joo, jotenkin vaan näytti että Bob-yakissa olisi ollut taka-akseliin kiinnitys jäykkä kun taas extrawheelissä on ne pyörylät jotka pujotetaan tappeihin ja kaiketi ne sitten liikkuvat pystysuuntaan.

Mies jo ehdotti että miksen hitsaisi kahta oven saranaa pystyyn ja poikittain ja yksi levy väliin niin saisi liikkuvuuden molempiin suuntiin. Ei kyllä tullu tämä lainkaan mieleen. Kestäisivätköhän ne?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Vastaa Viestiin