Tuo lila runko näytti silleen lupaavalta että ei ainakaan taida alumiinia olla eli jos tai kun joutuu hitsaamaan niin pitäisi olla työstettävissä pajalla.
Helppo testata ettei ole alumiinia: ota mikä tahansa magneetti, testaa että toimii teräsosiin ja sitten kokeilet sitä runkoa...
Käytetyissä rungoissa on käytännössä poikkeuksetta jostain kohtaa maali lähtenyt. Voi olla vaan nuppineulan pään kokoinen alue, mutta siitäkin näkee onko se ruostunut eli terästä.
En tosin oikein vieläkään hahmota miten siitä takakolmiosta saisi sopivasti kärryyn rungon.
Vaikka näin:
pyörä.jpg (54.6 KiB) Katsottu 2368 kertaa
pyörä2.jpg (22.46 KiB) Katsottu 2368 kertaa
pyörä3.jpg (24.93 KiB) Katsottu 2368 kertaa
Eli takakolmio säilytetään kokonaisena, keskiöön hitsataan putki joka menee kuormatilan ali.
Kiinnitys pyörään tehdään etuhaarukasta ja emäputkesta. Haarukkaa levitetään ja taivutetaan mutkalle niin että emäputken kylkeen voidaan hitsata kärryn pohjaputki kiinni:
pyörä4.jpg (21.36 KiB) Katsottu 2368 kertaa
Viimeisessä kuvassa oleva eturengas esittää nojapyörän takarengasta.
Jukka, hyvä ehdotus mutta tarkoitus oli tehdä sellasta extrawheel-tyylistä peräkärryä.
Joo, kyllä sen pakko terästä on olla koska rungossa näkyi jossain kohtia ruostetta ja oli painava rakenteeseen nähden. Mitään muuta en tänään pajalla tehnyt, kunhan mietin rakennetta mutta taisi selkiintyä tosi hyvin. Ensi kerralla pääsee sitten pätkimään, hitsaamaan ja muotoilemaan. Piirsin hienon kuvan tulevasta (hienosta?) peräkärrystä mutta valitettavasti piirros on käsityötä joten ette ainakaan vielä pääse nauttimaan minkäänlaisesta kuvallisesta taidenäyttelystä vaan joudutte lukemaan näitä tylsiä hapatuksia .
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Jukka, hyvä ehdotus mutta tarkoitus oli tehdä sellasta extrawheel-tyylistä peräkärryä.
Joo, kyllä sen pakko terästä on olla koska rungossa näkyi jossain kohtia ruostetta ja oli painava rakenteeseen nähden. Mitään muuta en tänään pajalla tehnyt, kunhan mietin rakennetta mutta taisi selkiintyä tosi hyvin. Ensi kerralla pääsee sitten pätkimään, hitsaamaan ja muotoilemaan. Piirsin hienon kuvan tulevasta (hienosta?) peräkärrystä mutta valitettavasti piirros on käsityötä joten ette ainakaan vielä pääse nauttimaan minkäänlaisesta kuvallisesta taidenäyttelystä vaan joudutte lukemaan näitä tylsiä hapatuksia .
Mittakaavassa ei ja muutenkin perspektiivi ei oo ihan kohilleen . Mutta saa tuosta kuitenkin ideaa. Tuollainen kärri mua esteettisesti viehättäisi. Pajaohjaaja meinasi että kiinnityksestä voisi tehdä toispuoleisen mutta rupesin miettimään jälkeenpäin että kuinkahan paljon sellanen kiinnitystapa vääntää koko rakennetta että kestääkö se.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
No sitäpä minäkin. Olen yrittänyt tutkailla Extrawheelin rakennetta. Joissain itse tehdyissä oli ratkaisuna niin että vetoaisa itsessään oli jostain vanhasta pyörästä käytetty matala takakolmio ja tämä kolmio oli sitten hitsattu muuhun kärryyn kiinni. Eipä tullut mieleen että sitä voisi noinkin päin käyttää. Tosin kiinnityspistesysteemi on vieläkin aika hämärän peitossa.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Josksu mietin että tommoisen voisi tehdä kätevästi niin, että:
ottaa kasasta joustopyörän takaosan
ottaa kasasta etuhaarukan
Tekee nivelen jonka possauttaa kiinni siihen haarukoiden väliin suurinpiirtein niin:
että rälläköi joustohaarukasta pystyputkeen reiän siihen yläpäähän
ottaa palan pois siitä keskeltä
poraa reiän etuhaarukan putkeen
joustohaarukan yläpäästä putken molempien haarukoiden läpi
Ehkä tästä pitäisi nyt tehdä semmoisen sofistikoitu suunnitelma, mutta suuriinpiirtein jotenkin noin. Taakse siis kyhäisi rakennelman johon pussukat kiinni.
^ Vaikuttaa kätevältä ratkaisulta! Ainoastaan sitä mietin että eikö tuollainen ole täysin jäykkä? Eikö siinä kuuluisi olla jonkunlainen nivel jossain kohtaa? Kaksipyöräisessä peräkärryssä kaikki muu on jäykkää rakennetta mutta aisan ja sen kiinnikkeen välissä sitten tapahtuu joustoa esim. kun kärryn kanssa käännytään. En ehkä ymmärrä että millainen yksipyöräisen rakenne tulee olla jotta se ei mennessään hajota jotain muutakin kun vääntöä tulee - vai tuleeko?
Vai ymmärsinkö kuvasta väärin eli onko keskeltä poistettava pala niin laaja jotta etuhaarukan putki pääsee siinä sivuttain liikkumaan?
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
^ Vaikuttaa kätevältä ratkaisulta! Ainoastaan sitä mietin että eikö tuollainen ole täysin jäykkä? Eikö siinä kuuluisi olla jonkunlainen nivel jossain kohtaa? Kaksipyöräisessä peräkärryssä kaikki muu on jäykkää rakennetta mutta aisan ja sen kiinnikkeen välissä sitten tapahtuu joustoa esim. kun kärryn kanssa käännytään. En ehkä ymmärrä että millainen yksipyöräisen rakenne tulee olla jotta se ei mennessään hajota jotain muutakin kun vääntöä tulee - vai tuleeko?
Vai ymmärsinkö kuvasta väärin eli onko keskeltä poistettava pala niin laaja jotta etuhaarukan putki pääsee siinä sivuttain liikkumaan?
Joo. Siihen tulisi se nivel. Mutten jaksanut vielä suunnitella ihan tarkasti miten sen tekisi. Odotellaan olisko jollain valmis idea.
Mulla olis muuten sulle toi:
joustorakkineen takahaarukka
etuhaarukka (useita)
tarakoita vaikka kuinka paljon - josta saisi sen häkkyrän sinne taakse
autokyyti romuille kuukauden päästä sinne Siuroon asti.
Kelpaisko.
Edullisesti lähtis - teet rakkineen ja laitat kuvia foorumille. Eiks ois hyvä kauppa. Ite joudut organisoimaan kuriirin Nokialta.
No kuulostaa muuten hyvältä mutta taitaa tulla liian myöhään . Jos meinaan moisen rakkineen tehdä, se pitää aloittaa suunnilleen n-y-t . Tuo Nokia-kuriirin hommaaminenkin saattaisi olla haastavaa.
Mulla on kyllä nyt noita pyöränromuja sisältäen sopivaa taka- ja etuhaarukkaa, ainoastaan tarakka puuttuu ja mahdolliset muut pienet tykötarpeet, kiekkojakin on.
Laitan joka tapauksessa kuvia foorumille, tuli siitä rakkineesta mitä tahansa. Jaa, heti tuli mielikuva tilanteesta: "Joo, tästä piti tulla peräkärry mutta tässä nyt kuitenkin olis tää kukkateline" .
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Pyörittelin päässäni näitä ja yhtäkkiä se vaan iski jostain - mitäs jos rälläköisi takahaarukasta yläputken pois eli käyttäisi vetoaisaan vain alaputket, sitten niiden yhtymäkohtaan taakse hitsaisi kiinni lieriönmuotoisen putkenpalan pystyyn, ja sitten tuohon haarukkaan poraisi vain lieriötapin mentävän reiän, senkin pystyyn. Haarukkaputki sujahtaisi tähän lieriötappiin, jossa tulisi sitten yläosassa olla jonkinlainen lukitussokka estämässä haarukan ylös hivuttautumista.
Tuli vaan vielä mieleen että pitäisikö noissa yleensä olla myös joustoa sivusuunnan lisäksi pystysuuntaan? Entäs jos ajan johonkin kuoppaan niin tuo systeemi ei anna periksi pystysuunnassa?
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Tuli vaan vielä mieleen että pitäisikö noissa yleensä olla myös joustoa sivusuunnan lisäksi pystysuuntaan?
Niiden kiinnityksessä pruukaa ollaa kaksi akselia. Yksi pystysuuntainen ohjaukselle ja toinen vaakasuuntainen pyörään nähden poikittain. Jälkimmäinen sallii ajamisen epätasaisella. Extrawheelissä ja bobyakissa tämä akseli on polkupyörän taka-akselin kohdalla, jolloin kärry ei kevennä pyörän keulaa.
Viimeksi muokannut jooseha, 19 Helmi 2015, 21:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joo, jotenkin vaan näytti että Bob-yakissa olisi ollut taka-akseliin kiinnitys jäykkä kun taas extrawheelissä on ne pyörylät jotka pujotetaan tappeihin ja kaiketi ne sitten liikkuvat pystysuuntaan.
Mies jo ehdotti että miksen hitsaisi kahta oven saranaa pystyyn ja poikittain ja yksi levy väliin niin saisi liikkuvuuden molempiin suuntiin. Ei kyllä tullu tämä lainkaan mieleen. Kestäisivätköhän ne?
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.