Re: Renkaat
Kuvittelis että noitakin voisi pinnoittaa jollain pitävämmällä kumiseoksella
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Kuvittelis että noitakin voisi pinnoittaa jollain pitävämmällä kumiseoksella
tm kirjoitti:Wacky kirjoitti:Uusia tulokkaita rengas markkinoilla http://www.evertires.com/ ja http://www.nexotires.com/ (noi on samaa firmaa). Idea ei sinänsä ole uusi, koska ilmattomia renkaita on ollu maailman sivu, mutta nää ei ole umpikumirenkaita. Kunhan noita tulee markkinoille niin voitais tilata yhdet vierintä kokeiluun ja selvittää miten hyvin ne rullaa.
Sivuillansa kertovat, että tavallisiin renkaisiin verrattuna ovat liukkaammat märällä kelillä, painavat enemmän ja ovat kovemmat (=epämukavammat). Jos vielä rullaavatkin huonommin, niin sitten ainoa plussa on tuo puhkeamattomuus....
Eiköhän noista testiarvosteluja nettiin ilmaannu, kunhan tulevat markkinoille. Jos ovat lupaavia, niin sitten voisi harkita testaamista.
Tää on vissiin kuin kardaani. Ei mitään järkee - mutta kun on ihan pakko erottua joukosta.
Eiköhän se pätevä ilmakumirenkaan korvikekin sieltä vielä jossain vaiheessa tule.
tm kirjoitti:Eiköhän se pätevä ilmakumirenkaan korvikekin sieltä vielä jossain vaiheessa tule.
Ai. NIinkuin autoihinkin on tullut?
Pastori kirjoitti:tm kirjoitti:Eiköhän se pätevä ilmakumirenkaan korvikekin sieltä vielä jossain vaiheessa tule.
Ai. NIinkuin autoihinkin on tullut?
Eiku juniin
Jukka
Miksei ilmatyynypyöräalus ?
Pastori kirjoitti:tm kirjoitti:Eiköhän se pätevä ilmakumirenkaan korvikekin sieltä vielä jossain vaiheessa tule.
Ai. NIinkuin autoihinkin on tullut?
Onko auton renkaat niin erilaiset ettei sama tekniikka toimisi niissä?
Paras ilmaton vaihtoehto tähän mennessä:
http://www.michelintweel.com/
Tosin vasta pieniin työkoneisiin, mutta eiköhän käyttökohteet vielä laajene.
Käyttöön vaan, taatusti puhkeamaton fätti
tm kirjoitti:Paras ilmaton vaihtoehto tähän mennessä:
http://www.michelintweel.com/
Tosin vasta pieniin työkoneisiin, mutta eiköhän käyttökohteet vielä laajene.
Kyllä tuon polkupyörän "seularenkaan" kuin myös tuon bobcatin "siivilän" kohdalla, ekaks tulee mieleen kuinka paljon tavaraa mahtuu pyörimään renkaan sisällä, hiekkaa, sohjoa ym.
nimimerkki "kumitelabobcattiäkokeillut"
Pastori kirjoitti:tm kirjoitti:Eiköhän se pätevä ilmakumirenkaan korvikekin sieltä vielä jossain vaiheessa tule.
Ai. NIinkuin autoihinkin on tullut?
Sellainen "puhkeamaton" rengas mitä ralliautoissa käyttävät olisi kätevä. Ovat siis ilmakumirenkaita, joilla voi ajaa vaikka ilmat karkaisivat. Tälläisellä ei tarvitsisi lainkaan paikka vehkeitä ajossa, koska paikkaamisen voisi tehdä aina kotona. Ainakin työmatka-ajossa tämä olisi kiva.
Kai jonkin levyn voi laittaa kylkiin estämään sotkun sisään menon. Voi vaatia joustavuutta tai sitten on täristävä rengas.
vaaka kirjoitti:Kai jonkin levyn voi laittaa kylkiin estämään sotkun sisään menon. Voi vaatia joustavuutta tai sitten on täristävä rengas.
Sisuskumi
PW kirjoitti:vaaka kirjoitti:Kai jonkin levyn voi laittaa kylkiin estämään sotkun sisään menon. Voi vaatia joustavuutta tai sitten on täristävä rengas.
Sisuskumi
Vähän hassuja ovat nämä ilmattomat renkaat. Sotakäytössä ymmärrän, että renkaan pitää toimia kokonaan ilman paineilmaa, kun ilmassa lentää tappajasepelin lisäksi muutakin tavaraa, joka tekee reikiä renkaisiin. Siviilikäytössä kuitenkin riittää, että rengas kestää puhkeamatta maassa makaavia kappaleita. Jos tehtäisiin yhtä painava ilmarengas kuin noista säleikkörenkaista, olisi esim. kulutuspinta ilmarenkaaseen verrattuna älyttömän paksu. Tottakai se kestäisi tappajasepeliä melko hyvin. Kun renkaalla olisi kuran, veden ja ilmanpaineen pitävät kyljet ohuesta ilmanpitävästä kumitetusta kangaskudoksesta, olisi saatu aikaan... ilmakumirengas.
Minusta nämä ovat hätävarjelun liioittelua puhkeamisen välttämiseksi ja tuottavat rakenteita, joiden paino ja hinta ovat aivan kohtuuttomat ilmakumirenkaaseen verrattuna. Asian voi päätellä siitä, mitä mahtaa painaa kiinteästä materiaalista tehty jousi verrattuna ilmapussista tehtyyn jouseen. Näiden sijoittaminen renkaan kehälle niin, että kantavat ajoneuvon painon on väistämättä kallista ja johtaa painavaan rakenteeseen. Jos rakenne on kevyt, johtaa se suuriin materiaalijännityksiin, jotka johtavat väsyvään rakenteeseen, eikä väsyvä rengas ole kovin hyvä idea.
Jos taas ilmakumirenkaassa jousimateriaali, eli ilma väsyy, voi sen laskea vapaalle virkistymään ja pumpata virkeämmän ilman tilalle jousena toimimaan.