Sama kaveri toisessa videossa käsitteli soikeita eturattaita. Kommentit alla oli ihan luettavia myös...
Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Savenmaan Trike "Taipale" 2011 May -> / Raptobike Lowracer 2013 September -> Dual 700C Raptobike (lowracer) 2015 January
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Huonolla enkulla tuota kuuntelin, ei miustakaan mitään ratkasuu video antanu. Ihmettelen vaan jos "power" tarkottaa sekä voimaa, ett tehoa miten asiaa voi enkuks ees käsitellä?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Mielestäni Force x speed = Power?
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Vilijami kirjoitti:Mielestäni Force x speed = Power?
Jos tuo käännetään Suomeksi: voima x nopeus = teho. Netti sanakirja kertoo: power ja force on synonyymeja. Sillä ihmettelen, miten englanniks voi ymmärtää asian oikein?
nimimerkki: improbaaturenkussa
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
PW kirjoitti:Netti sanakirja kertoo: power ja force on synonyymeja.
Eivät ole synonyymejä englanniksikaan. Sanakirjan tekijä ei vaan ymmärrä fysiikkaa
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
No niinpä tietenkin - opin taas.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Reippailija päätti siirtyä lyhytkampikauteen, joten Truvativ Elita -kammet uudelleenrei'itettiin ja pätkäistiin 140 millin mittaan.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2040
- Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
- Paikkakunta: Nummela, Vihti
- Viesti:
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
tm kirjoitti:Reippailija päätti siirtyä lyhytkampikauteen, joten Truvativ Elita -kammet uudelleenrei'itettiin ja pätkäistiin 140 millin mittaan.DSC_1705_600.jpg
Kerropa muuten, miksi ne kammet pitää uuden reiän porauksen jälkeen pätkäistä lyhyemmäksi? Ei kai se mitään haittaisi, vaikka siinä kammessa olisi pikku pätkä polkimesta eteenpäinkin? Silloin voisi katumapäälle tullessaan siirtää polkimet takaisin alkuperäisiin reikiin...
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Ensin taitaa olla kyse ulkonäöstä . Toiseksi jos lyhentää oikeen paljon noita kampia , niin tuo vanha osuus voi olla vaaratekiä . Kun voi haukata housunlahkeista kiini. Siis voi olla.
Voipi tuo olla muutama gramma kevennystäkin kampiin .
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Kyse on uskonvahvistuksesta, ettei lipsuta valitulta tieltä
Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Siinähän nuo tärkeimmät syyt jo tulikin . Ja jos sattuisi myöhemmin takaisin pitempään kammenpituuteen siirtymään, niin siinähän sitä joutuisi heti kampiuskovaisten hampaisiin, kun nämä huomaisivat ylimääräiset reiät kammissa
.
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Nojanalle kirjoitti:Ensin taitaa olla kyse ulkonäöstä . Toiseksi jos lyhentää oikeen paljon noita kampia , niin tuo vanha osuus voi olla vaaratekiä . Kun voi haukata housunlahkeista kiini. Siis voi olla.
![]()
Voipi tuo olla muutama gramma kevennystäkin kampiin .
Minulla on 170 - 145 - 120 kammet ja lyhimmillä poljen vähät ajeluni. Tosin lahkeet on niputettu sukkien alle ettei ne ole ketjun ja rattaan välissä. Kampeen ne ei ole kiinni jääneet. TM ne lyhensi 9/2014.
- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla
-
- Viestit: 198
- Liittynyt: 23 Helmi 2015, 21:12
- Paikkakunta: Tampere
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
ajarmala kirjoitti:tm kirjoitti:Reippailija päätti siirtyä lyhytkampikauteen, joten Truvativ Elita -kammet uudelleenrei'itettiin ja pätkäistiin 140 millin mittaan.DSC_1705_600.jpg
Kerropa muuten, miksi ne kammet pitää uuden reiän porauksen jälkeen pätkäistä lyhyemmäksi? Ei kai se mitään haittaisi, vaikka siinä kammessa olisi pikku pätkä polkimesta eteenpäinkin? Silloin voisi katumapäälle tullessaan siirtää polkimet takaisin alkuperäisiin reikiin...
Kammethan on nyt nojapyöränormaalit . Sitten jos tehdään lyhyet, niin nämä reijät voidaan jättää.
Kyllä eri mittaisia kampia eri rattailla voisi (pitäisi) huushollissa olla, onhan se yksi merkittävä tekijä ergonomiassa.
Ihmiselämä on niin lyhyt, ettei sitä kannata pilata ajamalla sopimattomilla kammilla.
Performer Highracer, Dahon Visc P18, Orbea Aqua, Rossano, Helkama jääkäri Torpedo 3s
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Hillshead poikkesi tänään lyhennyttämässä Stradansa isis-kammet (170 -> 140 mm).
Kuva jäi ottamatta, ja lisäksi kampien kiinnitysruuvit unohtuivat lyhentäjän pöydälle . No posti kuljettaa...
Toinen lyhennetty setti oli Pentti M Reku:lle lähtevät 120-milliset Sram S600 -kammet:
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Oliks Tepolla hyllyssä minkäänlaisia lyhennettäviä kamppeita?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.