Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Sama kaveri toisessa videossa käsitteli soikeita eturattaita. Kommentit alla oli ihan luettavia myös...
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Sama kaveri toisessa videossa käsitteli soikeita eturattaita. Kommentit alla oli ihan luettavia myös...
Huonolla enkulla tuota kuuntelin, ei miustakaan mitään ratkasuu video antanu. Ihmettelen vaan jos "power" tarkottaa sekä voimaa, ett tehoa miten asiaa voi enkuks ees käsitellä?
Mielestäni Force x speed = Power?
Vilijami kirjoitti:Mielestäni Force x speed = Power?
Jos tuo käännetään Suomeksi: voima x nopeus = teho. Netti sanakirja kertoo: power ja force on synonyymeja. Sillä ihmettelen, miten englanniks voi ymmärtää asian oikein?
nimimerkki: improbaaturenkussa
PW kirjoitti:Netti sanakirja kertoo: power ja force on synonyymeja.
Eivät ole synonyymejä englanniksikaan. Sanakirjan tekijä ei vaan ymmärrä fysiikkaa
No niinpä tietenkin - opin taas.
Reippailija päätti siirtyä lyhytkampikauteen, joten Truvativ Elita -kammet uudelleenrei'itettiin ja pätkäistiin 140 millin mittaan.
tm kirjoitti:Reippailija päätti siirtyä lyhytkampikauteen, joten Truvativ Elita -kammet uudelleenrei'itettiin ja pätkäistiin 140 millin mittaan.DSC_1705_600.jpg
Kerropa muuten, miksi ne kammet pitää uuden reiän porauksen jälkeen pätkäistä lyhyemmäksi? Ei kai se mitään haittaisi, vaikka siinä kammessa olisi pikku pätkä polkimesta eteenpäinkin? Silloin voisi katumapäälle tullessaan siirtää polkimet takaisin alkuperäisiin reikiin...
Ensin taitaa olla kyse ulkonäöstä . Toiseksi jos lyhentää oikeen paljon noita kampia , niin tuo vanha osuus voi olla vaaratekiä . Kun voi haukata housunlahkeista kiini. Siis voi olla.
Voipi tuo olla muutama gramma kevennystäkin kampiin .
Kyse on uskonvahvistuksesta, ettei lipsuta valitulta tieltä
Siinähän nuo tärkeimmät syyt jo tulikin . Ja jos sattuisi myöhemmin takaisin pitempään kammenpituuteen siirtymään, niin siinähän sitä joutuisi heti kampiuskovaisten hampaisiin, kun nämä huomaisivat ylimääräiset reiät kammissa
.
Nojanalle kirjoitti:Ensin taitaa olla kyse ulkonäöstä . Toiseksi jos lyhentää oikeen paljon noita kampia , niin tuo vanha osuus voi olla vaaratekiä . Kun voi haukata housunlahkeista kiini. Siis voi olla.
![]()
Voipi tuo olla muutama gramma kevennystäkin kampiin .
Minulla on 170 - 145 - 120 kammet ja lyhimmillä poljen vähät ajeluni. Tosin lahkeet on niputettu sukkien alle ettei ne ole ketjun ja rattaan välissä. Kampeen ne ei ole kiinni jääneet. TM ne lyhensi 9/2014.
ajarmala kirjoitti:tm kirjoitti:Reippailija päätti siirtyä lyhytkampikauteen, joten Truvativ Elita -kammet uudelleenrei'itettiin ja pätkäistiin 140 millin mittaan.DSC_1705_600.jpg
Kerropa muuten, miksi ne kammet pitää uuden reiän porauksen jälkeen pätkäistä lyhyemmäksi? Ei kai se mitään haittaisi, vaikka siinä kammessa olisi pikku pätkä polkimesta eteenpäinkin? Silloin voisi katumapäälle tullessaan siirtää polkimet takaisin alkuperäisiin reikiin...
Kammethan on nyt nojapyöränormaalit . Sitten jos tehdään lyhyet, niin nämä reijät voidaan jättää.
Kyllä eri mittaisia kampia eri rattailla voisi (pitäisi) huushollissa olla, onhan se yksi merkittävä tekijä ergonomiassa.
Ihmiselämä on niin lyhyt, ettei sitä kannata pilata ajamalla sopimattomilla kammilla.
Hillshead poikkesi tänään lyhennyttämässä Stradansa isis-kammet (170 -> 140 mm).
Kuva jäi ottamatta, ja lisäksi kampien kiinnitysruuvit unohtuivat lyhentäjän pöydälle . No posti kuljettaa...
Toinen lyhennetty setti oli Pentti M Reku:lle lähtevät 120-milliset Sram S600 -kammet:
Oliks Tepolla hyllyssä minkäänlaisia lyhennettäviä kamppeita?