Sivu 33/37
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
Lähetetty: 21 Tammi 2022, 11:47
Kirjoittaja PW
Tyrkkäs vähän lunta, ni pitihän se käydä kokeilemassa "vapaa on vain umpihanki" tunnelmia
Yllättävän hyvin kulki loivaan ylämäkeenkin, suti tietyst mutta liikku. Melkeinpä paremmin umpihangessa ku vetävärengas autonjäljessä.
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
Lähetetty: 21 Tammi 2022, 11:58
Kirjoittaja jori
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
Lähetetty: 21 Tammi 2022, 12:20
Kirjoittaja Vilijami
PW kirjoitti: ↑21 Tammi 2022, 11:47
Yllättävän hyvin kulki loivaan ylämäkeenkin, suti tietyst mutta liikku.
Räntiksessä huomasin saman lumessa, että vaikka vetävä rengas suti, niin silti se avusti liikkumista huomattavasti.
Autohommista: Paras etenemiskyky/kiihtyvyys huonoissa oloissa kuten lumessa tai mudassa saavutetaan jonkinlaisella luistolla.
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
Lähetetty: 21 Tammi 2022, 12:27
Kirjoittaja PW
Näyttössä nyt lukema 36,4 - tarkottanee voltteja, eli akun tän hetken jännitettä. Kaks tolppaa viidestä jäljellä - merkkaako nuo tolpat myös jännitettä, en tiedä?
Missä kohtaa 36V akku pitäs laittaa laturiin? Manuaalissa ei mielestäni tätä sanota, ainakaan näytön manuaalissa - pitää kattoo oliko akusta omansa. Aikamoista hepreaa on miulle tuo manuaali, täytyy häntä tavata ja kääntää viel 
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
Lähetetty: 21 Tammi 2022, 13:02
Kirjoittaja PW
"Li-ion akussa ei ole muisti ilmiötä joten sitä voidaan ladata tarpeen mukaan ja ajaa myös tarvittaessa tyhjäksi kapasiteetin siitä kärsimättä.Akussa on sisäinen akun hallinta järjestelmä BMS, joten akkua voi ajaa “rikki”, vaan BMS katkaiseen purkuvirran kun akku saavuttaa BMS,n säädetyn alijännitesuojan." Lause Pekan Sähkökiiturisivulta kopsattu. Tuosta vois ymmärtää, ettei huolta - voi ajaa niin tyhjäks ku BMS sallii?
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
Lähetetty: 21 Tammi 2022, 13:56
Kirjoittaja jori
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
Lähetetty: 21 Tammi 2022, 14:14
Kirjoittaja Vilijami
Ite oon koittanut ajaa ja ladata 36-41v välillä.
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
Lähetetty: 21 Tammi 2022, 14:58
Kirjoittaja jori
Näissä jänniteasioissa pitää kuitenkin pitää mielessä tämän kuvan osoittama lämpötilan vaikutus jännitteeseen ja kapasiteettiin. Tämä kuva on litiumpolymeeriakuista mittailtu, mutta periaate on sama myös litiumioniakuissa, joita noissa ajoneuvoakuissa lähinnä käytetään.

- Li_Po_DiscTGph_zpspbvdmw7m.jpg (18.36 KiB) Katsottu 7810 kertaa
Tuo kapasiteetin putoaminen on oikeastaan vain tuon jännitteen putoamista ja kapasiteetti putoaa vain siksi, että jännite lähtee alempaa ja putoaa nopeammin. Jos tuollainen kylmänä tyhjäksi ajettua akku lämmitetään, kuinka ollakaan siellähän se sähkö kuitenkin on akussa ja pääsee nyt pois, kun jännitetaso lämmityksen myötä nousi. Puhelinten kanssa tämän lienette kaikki huomanneet. 
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
Lähetetty: 21 Tammi 2022, 16:04
Kirjoittaja PW
Joo, ehkä se jännite nousee myös kun akku on "levännyt" ajon jälkeen? Ainakin kun laitoin laturin kiinni, näytti heti voltin enemmän. Lataustapahtuu kuistilla, lämpötila lähellä nollaa.
Pari tuntia latausta ja näyttää 39V.
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
Lähetetty: 21 Tammi 2022, 17:09
Kirjoittaja Vilijami
PW kirjoitti: ↑21 Tammi 2022, 16:04
Joo, ehkä se jännite nousee myös kun akku on "levännyt" ajon jälkeen? Ainakin kun laitoin laturin kiinni, näytti heti voltin enemmän.
Niin tekee, jopa silloin nousee kun on ensin vedättänyt ylämäkeen ja sitten rullailee alamäkeen.
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
Lähetetty: 21 Tammi 2022, 17:18
Kirjoittaja PW
Ladatessa pyörän näyttö näytti 40,4V, joten otin pois kun sehän piti olla se just oikee lukema. Kun laturin irrotin, näyttää enää 39,6V?
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
Lähetetty: 21 Tammi 2022, 17:54
Kirjoittaja jori
Latausjännite on suurempi kuin jännite, joka sillä hetkellä akussa on, jotta virta kulkee akkuun päin. Litiumakuissa se on vain vähän korkeampi, koska näissä on hyvin pieni sisäinen vastus. Lyijyakussa tuo latausjännitteen ja akun jännitteen ero on lähes pari Volttia riippuen tietenkin latausvirrasta.
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
Lähetetty: 21 Tammi 2022, 17:58
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti: ↑21 Tammi 2022, 17:54
Latausjännite on suurempi kuin jännite, joka sillä hetkellä akussa on, jotta virta kulkee akkuun päin. Litiumakuissa se on vain vähän korkeampi, koska näissä on hyvin pieni sisäinen vastus. Lyijyakussa tuo latausjännitteen ja akun jännitteen ero on lähes pari Volttia riippuen tietenkin latausvirrasta.
Milläs tuon sitten osaa arvata tai mitata? Harjottelemalla? Mietin vaan kun annatte niin tarkkoja lukemia?
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
Lähetetty: 21 Tammi 2022, 18:00
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti: ↑21 Tammi 2022, 17:58
jori kirjoitti: ↑21 Tammi 2022, 17:54
Latausjännite on suurempi kuin jännite, joka sillä hetkellä akussa on, jotta virta kulkee akkuun päin. Litiumakuissa se on vain vähän korkeampi, koska näissä on hyvin pieni sisäinen vastus. Lyijyakussa tuo latausjännitteen ja akun jännitteen ero on lähes pari Volttia riippuen tietenkin latausvirrasta.
Milläs tuon sitten osaa arvata tai mitata? Harjottelemalla? Mietin vaan kun annatte niin tarkkoja lukemia?
Ei tuo ole niin tarkkaa, jollei vartavasten halua maksimoida akun kapasiteettia päivän koitoksia varten. Vilijamin 41 V ja piuha irti on aika hyvä hanska-arvo.
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
Lähetetty: 21 Tammi 2022, 18:55
Kirjoittaja Vilijami
Ei tosiaan kannata niin ahdistua siitä latauksesta. Suurin piirtein vaan koittaa pysytellä noissa lukemissa, niin hyvä on. 41 voltista 42 volttiin menee tosi kauan. Siihen väliin on helppo osua, eikä ole niin vakavaa vaikka menee täyteen asti. Useita kertoja on mennyt ja sitten olen käynyt muutamia kilometrejä ajelemassa kaasu pohjassa, niin aika nopeaa laskee alle 41v lukemaan.