Nojapyörä, kyllä kannatti!

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

Kestäisivätköhän ne?

Kestää, kunhan ovat riittävän isot ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Tai sitten tuli mieleen että ostaisi tollasen Bob-yakin pikalinkkusysteemin ja sen ympärille sitten rakentaisi loput kärrystä. Siihenhän käy takahaarukka kun on alkuperäisessäkin setissä käytetty (tai no toisaalta drop-out -kolojen tulisi olla samanlaisia). Loppu onkin sitten jo suht helppo toteuttaa. Kyllä tässä peräkärryhommassa taitaa eniten päänvaivaa aiheuttaa pyörään tuleva kiinnitystapa ja siinä yhtä aikaa nivelöinti mutta jos haluaisi kaikkein siisteimmän tehdä niin kai se tapahtuisi tuollaisella yhdistelmäpikalinkulla. Katselin juuri varustenetistä niin hintaa moisella olisi halvimmillaan 25 euroa, mutta mä en tiedä nykyisen pikalinkun pituutta että käviskö se.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17873
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja PW »

020120~1.JPG
020120~1.JPG (54.08 KiB) Katsottu 1670 kertaa

Sakarin tekemä nivel, kakspyöränen peräkärry ketjussa. En tiedä toimiiko ykspyöräsen kanssa mutt sama idea ku tuossa sarana-ajatuksessa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

^ Tuollainen on myös omassa kaupallisessa kaksipyöräisessä kärryssä, muuten varmaan ok mutta kaksipyöräisissä on toispuoleinen kiinnitys kun taas yksipyöräisissä molemmin puolin. Vai jos laittaisi tuollaisen siis keskelle kärryn aisan ja pyörän väliin? Toisaalta aloin miettiä että mikä kohta tuossa rakenteessa sallii pystysuuntaisen jouston? Tapahtuuko se vetokoukun ja kiinnikkeen välissä, mitään muuta kohtaa en keksi?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4063
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Yksi pyöräisen peräkärryn pitää kaloistua pyörän rungon mukana niin tuo nivel ei käy koska eihän se muuten pysy pystyssä ollenkaan. Massasta johtuen kannattaa olla kaksi puoleinen kiinnitys ettei väännä pyörän runkoa liikaa yhdeltä puolelta. Pyörän runkoa on vaikea vahvistaa vaikka aisasta saisikin yksipuoleisena helposti riittävän kestävän.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Joo enpä taas ajatellut tarpeeksi pitkälle :oops: .

Mikä mua tällä hetkellä kiinnostaa on se, missä kohtaa esim. Bobissa rakenne sallii pystysuuntaisen liikkumisen? Katselin tarkemmin pikalinkkuun tulevaa rakennetta ja siinä on joku varmistusjousi ettei Bobin haarukka lähde irti, mutta siis pääseekö se haarukka liikkumaan niissä kiinnikkeissä silti? Jäänyt jotain huomaamatta? Osaisko joku selittää...

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17873
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja PW »

04082012%20haarukan%20tuenta.jpg
04082012%20haarukan%20tuenta.jpg (99.22 KiB) Katsottu 1623 kertaa

Samalta tehtaalta ykspyöräsen aisankannattaja;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Premnas kirjoitti:

Joo enpä taas ajatellut tarpeeksi pitkälle :oops: .

Mikä mua tällä hetkellä kiinnostaa on se, missä kohtaa esim. Bobissa rakenne sallii pystysuuntaisen liikkumisen? Katselin tarkemmin pikalinkkuun tulevaa rakennetta ja siinä on joku varmistusjousi ettei Bobin haarukka lähde irti, mutta siis pääseekö se haarukka liikkumaan niissä kiinnikkeissä silti? Jäänyt jotain huomaamatta? Osaisko joku selittää...

Kiinnike on tehty niin että se mahdollistaa liikkumisen.

Sähän voit tehdä kiinnityksen niin että: hankit bob yakin kiinnityspalikan - niitä on pikalinkkuja sekä akselin päihin tulevia muttereita.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Bobyakki kiertyy sitä vetävän pyörän taka-akselin ympäri.
Jos kärry on kiinni ainoastaan taka-akselissa, on tuo kohta oikeastaan ainoa paikka vaaka suuntaiselle nivelelle.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Melko järeän näköinen rakenne, ettenkö sanoisi?

Tuleekohan tästä peräkärritouhusta nyt yhtään mitään - toiveena kevytlinjainen mutta kestävä kärry. Mission impossible :roll: ..

Pastori, sitähän mä tuossa aiemmin jo meinasin että pitäisikö vaan ostaa se bobin kiinnityspikalinkku ja sen ympärille sitten veivata itse loput. Ainakin kiinnityksestä tulis sitten asiallinen ja kätevä.

Jooseha, eikö siihen sitten voi tehdä kahta eri niveltä eri kohtiin? Siis pystysuuntainen taka-akselissa ja vaakasuuntainen olisi vetohaarukan ja peräkärryn haarukan yhtymäkohdassa?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Premnas kirjoitti:

Jooseha, eikö siihen sitten voi tehdä kahta eri niveltä eri kohtiin?

Kaupalliset on tehty juurikin kahdella eri kohtiin sijoitetuilla nivelillä ;)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17873
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja PW »

Premnas kirjoitti:

Melko järeän näköinen rakenne, ettenkö sanoisi?
Jooseha, eikö siihen sitten voi tehdä kahta eri niveltä eri kohtiin? Siis pystysuuntainen taka-akselissa ja vaakasuuntainen olisi vetohaarukan ja peräkärryn haarukan yhtymäkohdassa?

Ei se nyt mitenkään järeä ole (Sakarin vanerikärry), varmaan vähän kevyemminkin/yksinkertasemmin voi tehdä. Idea kuitenkin on kait sama ku Bobissa, pyöräänkiinnityskodasta taituu ylös-alas ja takarenkaan takana sivuttaissuuntaan.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14162
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jori »

Tyvestä puuhun. Laita aihiopyörä ylimääräisistä osista riisuttuna näin ja lisää tarakka ekstrafillarin vaakaputken päälle.
Kuva
Melkoinen viritys muuten tämä kuvan laite. Miettikääpä, miten yhdistysketjuille käy kurvissa. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Tämmöstä mä nyt piirtelin:

peräkärry 2.jpg
peräkärry 2.jpg (169.99 KiB) Katsottu 1570 kertaa

Ei edelleenkään mittakaavassa ja todellisuudessa varmasti kärryn ja pyörän väli on pienempi. Sitä vaan mietin tuossa vaakasuuntanivelessä että kannattaisko tuo kärryn vetoaisa sijoittaa ylä- vai alapuolelle? Yläpuolella se varmaan rasittaa lukitussokkaa, alapuolella se tukeutuisi ylhäältä vetohaarukkaa vasten mutta sitten taas etupainoisena kärry makaisi sittenkin lukitussokan päällä. Tai sitten tehdä se rälläköintihomma jota jo aiemmin ehdotettiin.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17873
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja PW »

Yritin ettiä Nojanallen peräkärriä, minkälainen sen kiinnitys ja aisa systeemi olikaan?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin