Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Premnas kirjoitti:Kestäisivätköhän ne?
Kestää, kunhan ovat riittävän isot
Jukka
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Premnas kirjoitti:Kestäisivätköhän ne?
Kestää, kunhan ovat riittävän isot
Jukka
Tai sitten tuli mieleen että ostaisi tollasen Bob-yakin pikalinkkusysteemin ja sen ympärille sitten rakentaisi loput kärrystä. Siihenhän käy takahaarukka kun on alkuperäisessäkin setissä käytetty (tai no toisaalta drop-out -kolojen tulisi olla samanlaisia). Loppu onkin sitten jo suht helppo toteuttaa. Kyllä tässä peräkärryhommassa taitaa eniten päänvaivaa aiheuttaa pyörään tuleva kiinnitystapa ja siinä yhtä aikaa nivelöinti mutta jos haluaisi kaikkein siisteimmän tehdä niin kai se tapahtuisi tuollaisella yhdistelmäpikalinkulla. Katselin juuri varustenetistä niin hintaa moisella olisi halvimmillaan 25 euroa, mutta mä en tiedä nykyisen pikalinkun pituutta että käviskö se.
Sakarin tekemä nivel, kakspyöränen peräkärry ketjussa. En tiedä toimiiko ykspyöräsen kanssa mutt sama idea ku tuossa sarana-ajatuksessa.
^ Tuollainen on myös omassa kaupallisessa kaksipyöräisessä kärryssä, muuten varmaan ok mutta kaksipyöräisissä on toispuoleinen kiinnitys kun taas yksipyöräisissä molemmin puolin. Vai jos laittaisi tuollaisen siis keskelle kärryn aisan ja pyörän väliin? Toisaalta aloin miettiä että mikä kohta tuossa rakenteessa sallii pystysuuntaisen jouston? Tapahtuuko se vetokoukun ja kiinnikkeen välissä, mitään muuta kohtaa en keksi?
Yksi pyöräisen peräkärryn pitää kaloistua pyörän rungon mukana niin tuo nivel ei käy koska eihän se muuten pysy pystyssä ollenkaan. Massasta johtuen kannattaa olla kaksi puoleinen kiinnitys ettei väännä pyörän runkoa liikaa yhdeltä puolelta. Pyörän runkoa on vaikea vahvistaa vaikka aisasta saisikin yksipuoleisena helposti riittävän kestävän.
Joo enpä taas ajatellut tarpeeksi pitkälle .
Mikä mua tällä hetkellä kiinnostaa on se, missä kohtaa esim. Bobissa rakenne sallii pystysuuntaisen liikkumisen? Katselin tarkemmin pikalinkkuun tulevaa rakennetta ja siinä on joku varmistusjousi ettei Bobin haarukka lähde irti, mutta siis pääseekö se haarukka liikkumaan niissä kiinnikkeissä silti? Jäänyt jotain huomaamatta? Osaisko joku selittää...
Samalta tehtaalta ykspyöräsen aisankannattaja;)
Premnas kirjoitti:Joo enpä taas ajatellut tarpeeksi pitkälle
.
Mikä mua tällä hetkellä kiinnostaa on se, missä kohtaa esim. Bobissa rakenne sallii pystysuuntaisen liikkumisen? Katselin tarkemmin pikalinkkuun tulevaa rakennetta ja siinä on joku varmistusjousi ettei Bobin haarukka lähde irti, mutta siis pääseekö se haarukka liikkumaan niissä kiinnikkeissä silti? Jäänyt jotain huomaamatta? Osaisko joku selittää...
Kiinnike on tehty niin että se mahdollistaa liikkumisen.
Sähän voit tehdä kiinnityksen niin että: hankit bob yakin kiinnityspalikan - niitä on pikalinkkuja sekä akselin päihin tulevia muttereita.
Bobyakki kiertyy sitä vetävän pyörän taka-akselin ympäri.
Jos kärry on kiinni ainoastaan taka-akselissa, on tuo kohta oikeastaan ainoa paikka vaaka suuntaiselle nivelelle.
Melko järeän näköinen rakenne, ettenkö sanoisi?
Tuleekohan tästä peräkärritouhusta nyt yhtään mitään - toiveena kevytlinjainen mutta kestävä kärry. Mission impossible ..
Pastori, sitähän mä tuossa aiemmin jo meinasin että pitäisikö vaan ostaa se bobin kiinnityspikalinkku ja sen ympärille sitten veivata itse loput. Ainakin kiinnityksestä tulis sitten asiallinen ja kätevä.
Jooseha, eikö siihen sitten voi tehdä kahta eri niveltä eri kohtiin? Siis pystysuuntainen taka-akselissa ja vaakasuuntainen olisi vetohaarukan ja peräkärryn haarukan yhtymäkohdassa?
Premnas kirjoitti:Jooseha, eikö siihen sitten voi tehdä kahta eri niveltä eri kohtiin?
Kaupalliset on tehty juurikin kahdella eri kohtiin sijoitetuilla nivelillä
Premnas kirjoitti:Melko järeän näköinen rakenne, ettenkö sanoisi?
Jooseha, eikö siihen sitten voi tehdä kahta eri niveltä eri kohtiin? Siis pystysuuntainen taka-akselissa ja vaakasuuntainen olisi vetohaarukan ja peräkärryn haarukan yhtymäkohdassa?
Ei se nyt mitenkään järeä ole (Sakarin vanerikärry), varmaan vähän kevyemminkin/yksinkertasemmin voi tehdä. Idea kuitenkin on kait sama ku Bobissa, pyöräänkiinnityskodasta taituu ylös-alas ja takarenkaan takana sivuttaissuuntaan.
Tyvestä puuhun. Laita aihiopyörä ylimääräisistä osista riisuttuna näin ja lisää tarakka ekstrafillarin vaakaputken päälle.
Melkoinen viritys muuten tämä kuvan laite. Miettikääpä, miten yhdistysketjuille käy kurvissa.
Tämmöstä mä nyt piirtelin:
Ei edelleenkään mittakaavassa ja todellisuudessa varmasti kärryn ja pyörän väli on pienempi. Sitä vaan mietin tuossa vaakasuuntanivelessä että kannattaisko tuo kärryn vetoaisa sijoittaa ylä- vai alapuolelle? Yläpuolella se varmaan rasittaa lukitussokkaa, alapuolella se tukeutuisi ylhäältä vetohaarukkaa vasten mutta sitten taas etupainoisena kärry makaisi sittenkin lukitussokan päällä. Tai sitten tehdä se rälläköintihomma jota jo aiemmin ehdotettiin.
Yritin ettiä Nojanallen peräkärriä, minkälainen sen kiinnitys ja aisa systeemi olikaan?