Jatkan deltakeskusteluu täällä, ettei sotketa Velogattiketjuu enempää.
Vaaka kirjotti velogattiketjussa:
Vaaka kirjoitti:"PW vaikka painopiste olisi maata viistävä deltalla, silti 30-40 km/h vauhdeissa käännöksissä mennään toinen rengas ilmassa hyvällä pyörällä ja jos töyssyyn osuu, tilanne pahentuu. Viime talvena kuukkeloin noita deltan vakausjuttuja ja tuli vastaan nurin menneiden lentokoneiden kuvia. Kun loppukäyttäjä ei voi alentaa lentsikassa painopistettä, ohje oli laskeutua takatenkaille viivyttäen eturenkaan putoamista alempaan nopeuteen ja sittenkin laipoilla ylös vetäen, jottei eturenkaalle tulisi painoa heti paikallaan olevan verran, jotta kone ehtisi hidastua lisää. Suuri vauhti ja massa eturenkaan päällä saa aikaan oskillaatiota eturenkaalle deltassa, joten alamäessä molemmat vaivat korostuvat, jos ei jarrulla rajaa nopeutta. Huonoissa pyörissä jo alle 30 km/h nakkaa äkkinäisen kuskin mutkassa. Yksi ratkaisu on käyttää pientä eturengasta. Eikö Hasella ollut 16" eturengas deltassa? En muista, missä tuli vastaan kaavio nopeudesta ja painopisteestä sekä kääntösäteestä deltalla. Kolmekymppiä nopeutta jäi mieleen haastavana nopeutena väistössä tarvittavaan tiukkaan kääntösäteeseen peppu maata viistävänä ajamiseen vaadittavana painopisteenä takarenkaan nousua välttävän nopeuden ylärajana. Ei tosin painojakaumaa mainittu. Takapainoinen delta kärsii etupainousta vähemmän oskillaatiosta ohjauksessa, mutta töyssyissä ja ylämäessä menee ohjaus vaikeaksi, jos renkaan kitka ei riitä kääntämiseen.
Sinulla PW oli matala käsittääkseni takapainoinen delta, josta teit 2T3 laitteen ja se on vähiten herkkä oskillaatiolle, mutta eikö siinä ylämäissä loppunut pito?"
Tämä miun deltahan on ilmeisen erikoinen lajissaan ja kun en huonommasta tiedä, ni kehun tämän ominaisuuksia Väittäsin ett nuijapään pito loppuu ennemmin. Loppuuhan se pito jossain kohtaa mutt ei se tässä pyörässä oo ongelma ollu, jyrkässä hiekka mäessä, hiljasessa vauhdissa ja pompussa voi sutasta, eli hyvin harvinaista. Pieni ongelma on ett hyppyyttää eturengasta, takapainoisuutensa takia, koska sivuveto - tuokin korjaantuis molempien takakiekkojen vedolla mutta en oo pitäny sitäkään tarpeellisena, sen verran vähän tuostakin ominaisuudesta on haittaa. Rengasta en oo saanu nousemaan ku ehkä kerran oikeesti yrittämällä