Sivu 34/59

Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 23 Tammi 2015, 19:48
Kirjoittaja mhelander
mhelander kirjoitti:

Mitä tulee kamppeisiin niin eilen sain B-D:n paketin jossa tuli Northwave Extreme GTX "talvipopot" ja "Busch + Müller IXON Core IQ2 + IXXI LED Set" valot. Popot istuu tosi hyvin, otin puoli numeroa isommat jolloin tilaa on paksummille sukille silti eivät purista. Ja boa-nauhojen ansiosta kiristys onnistuu ilman että puristavat.

Popot on hyvät. Lämpimät, olin aamulla ulkona reippaat puolitoista tuntua -21 pakkasessa ja vasta ihan työpaikan kulmilla oli varpaissa ihan pikkasen viileyttä. Vauden kengillä olisi pitänyt harrastaa juoksentelua tuohon mennessä jo monta kertaa...

Valot toimii. Takavalo on ihan ok, melkein yhtä kirkas on kuin Planet Bike Superflash ja ei vilku. Ajovalon teho on ainakin suuremmalla 50 lux:n teholla riittävä vauhdikkaaseenkin pyörätieajoon mutta keila on vähän kapean oloinen maastoajoa ajatellen.

Ajovalon teline on ihan käyttökelpoinen ja kun lampun paino on tasan niin eipä röykyissäkään yritä nyökkiä kuten Ixon IQ tuppaa tekemään etupainoisena. Takavalolla ei ole varsinaista telinettä vaan se on suunniteltu vedettäväksi kumilenkillä satulaputkeen, toistaiseksi se kulkee mukana niskatelineen takana Superflash:n telineen päällä.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 23 Tammi 2015, 21:23
Kirjoittaja jooseha
mhelander kirjoitti:

Popot on hyvät. Lämpimät, olin aamulla ulkona reippaat puolitoista tuntua -21 pakkasessa ja vasta ihan työpaikan kulmilla oli varpaissa ihan pikkasen viileyttä. Vauden kengillä olisi pitänyt harrastaa juoksentelua tuohon mennessä jo monta kertaa...

Auttaisiko paksu huopapohjallinen lämpimyyteen? Ainakin normaalikengillä se auttaa todella paljon. Ajokengän pohjahan on ajoviimassa :?


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 23 Tammi 2015, 21:36
Kirjoittaja jori
jooseha kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Popot on hyvät. Lämpimät, olin aamulla ulkona reippaat puolitoista tuntua -21 pakkasessa ja vasta ihan työpaikan kulmilla oli varpaissa ihan pikkasen viileyttä. Vauden kengillä olisi pitänyt harrastaa juoksentelua tuohon mennessä jo monta kertaa...

Auttaisiko paksu huopapohjallinen lämpimyyteen? Ainakin normaalikengillä se auttaa todella paljon. Ajokengän pohjahan on ajoviimassa :?

Kenen ajokenkiin mahtuu paksu huopapohjallinen. Tai no, mahtuuhan minun sandaaleihin, kun löysää remmejä. :mrgreen:

Tuli mieleen, että millähän kengillä ne hollantilaiset ajelevat. Luulisi niillä isokokoisina olevan vähintään Petrin ajokenkien kokoisista huutava pula. Ei noita isompia ajokenkiä löydy ainakaan suomalaisista hyllyistä kovin helposti.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 23 Tammi 2015, 22:12
Kirjoittaja jooseha
jori kirjoitti:

Kenen ajokenkiin mahtuu paksu huopapohjallinen. Tai no, mahtuuhan minun sandaaleihin, kun löysää remmejä. :mrgreen:

Ainakin mun kesäkenkiin. Ei niillä silti tarkenee :lol: Talvimallisia ei ole.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 24 Tammi 2015, 08:05
Kirjoittaja Wacky

Sekä mulla että Mikalla on jo jotain paljon parempaa kuin huopapohjallinen, aerogeeniä sisältävä pohjalliset. Ensikertaa kun kokeilee niitä tuntuu kuin joku olisi laittanut lämmittin pohjalliset kun niistä ei karkaa lämpö lähes ollenkaan, mutta ei nekään auta loputtomasti jos kengän reunat menee ihan jää kylmäksi.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 24 Tammi 2015, 09:37
Kirjoittaja mhelander
Wacky kirjoitti:

Sekä mulla että Mikalla on jo jotain paljon parempaa kuin huopapohjallinen, aerogeeniä sisältävä pohjalliset. Ensikertaa kun kokeilee niitä tuntuu kuin joku olisi laittanut lämmittin pohjalliset kun niistä ei karkaa lämpö lähes ollenkaan, mutta ei nekään auta loputtomasti jos kengän reunat menee ihan jää kylmäksi.

Jep. Aerogeeli toimi tosi hyvin kesäkengissä ja melkein yhtä hyvin Vauden vettä pitävissä. Northwaven talvikengät ei niillä parane, kengissä on jo valmiiksi yhtä hyvät pohjalliset tai kaksoispohjat eristää muuten niin hyvin.

Kyllä kesäkengillä tarkenee talvella mutta vaati suuremman koon, hyvät kenkäsuojat päälle ja ettei talsi hangessa jottei lunta pääse sulamaan ja kastelemaan eristyksiä. Mua ainakin tämmöinen värkkääminen alkaa nopeasti nyppimään kun moninkertaistaa pukemisen vaivan, siksi paremmat ja helpommat talvikengät.

Kai sitä on tulossa vanhaksi... 90-luvulla ajoin paljon enemmän ja muuta ei ollut kuin yhdet kesäkengät ja kenkäsuojia.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 24 Tammi 2015, 09:57
Kirjoittaja jviirret
mhelander kirjoitti:

90-luvulla ajoin paljon enemmän ja muuta ei ollut kuin yhdet kesäkengät ja kenkäsuojia.

Ajoit silloin pystärillä ;)
Ei oo varpaiden ja käsien palelu ollut ongelma sen jälkeen kun vaihdoin työmatkapyöräksi CF:n. Nojapyörä on ongelmallisempi pukeutumisen suhteen :(

Jukka


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 24 Tammi 2015, 10:02
Kirjoittaja PW

Oisko kolmatta talvee Northwaven artic kengät käytössä. On ne hyvät mutt kyll miun jalat alkaa reilu 15 asteen pakkasessa puolen tunnin jälkeen palella. Ohutsukka ja villasukka jalassa, pohjallisia ei näytä olevan. Mistä noita aerogeelipohjallisia saa?
Jalat on vanhemmiten tullu vilusiksi :( Polkemistekniikkaa pitää varmaan myös vähän opetella ja vaihdella kylmällä, jotta jalan ja varpaat saa liikkumaan kengän sisälläkin.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 24 Tammi 2015, 10:09
Kirjoittaja jooseha
Wacky kirjoitti:

Sekä mulla että Mikalla on jo jotain paljon parempaa kuin huopapohjallinen, aerogeeniä sisältävä pohjalliset.

Silloin voi kyllä olla täysin varma ettei lämpö karkaa pohjan kautta :D

mhelander kirjoitti:

Northwaven talvikengät ei niillä parane, kengissä on jo valmiiksi yhtä hyvät pohjalliset tai kaksoispohjat eristää muuten niin hyvin.

Hyvän talvikengän merkki. Ovat vaan harvassa :(


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 24 Tammi 2015, 10:37
Kirjoittaja E-Cruiser

Piti lähteä koeajamaan uusia ketjunohjureita, mutta iski piru vie kevyen kuumeen päälle. Täytyy ottaa iisisti. Viimeksi ollut kuumetta joskus 90-luvulla.
Kuvissa puolustuslinjani tappajasepeliä vastaan parin vuoden ajan, sekä pieni kevennys, taukovaijeri. Tauon tarpeen yllättäessä purista kahvaa.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 24 Tammi 2015, 10:42
Kirjoittaja jori

Voihan se olla, että tuosta vaijerista vetämällä särkyy koko pyörä. Parempi olla vetämättä siitä.
Heh, Bilteman kääntäjä lienee toimitusjohtajan kummipoika. :)


Jatkan vielä tuosta jalkojen kylmettymisestä.

Älkääs nyt unohtako tuulisuojia. Nojapyöräilyssä jalkapohjat ovat lämmönsiirron kannalta pahimmassa mahdollisessa paikassa ja asennossa. Ensimmäisenä vastaanottamassa edestä tulevaa pyörteetöntä ilmavirtaa. Ei ole mielestäni järkeä antaa tuon kylmän ilmavirran päästä kengän pohjaan saakka ja yrittää sitten sen aiheuttamaa lämpövirtaa minimoida eristeillä. Mikä tahansa ilmavirran pysäyttävä levy jalkapohjan ja tuulen väliin muuttaa tilanteen summittain tämän taulukon mukaan:

Ajonopeuden vaikutus pukeutumistarpeeseen.
Ajonopeuden vaikutus pukeutumistarpeeseen.

Siinä on ajonopeus (tuulennopeus) pystyakselilla ja lampötilalukemat vaakaan. Pyöräilijää koskee nopeudet 20 km/h tai kovimmilla kuskeilla 30 km/h sarakkeet. SItten vain vertaamaan vaikutusta vertaamalla pakkaslukemaa ylärivin lukemaan.

Itse asiassa tämä taulukko on laskettu seisovalle ihmiskropalle kokonaisuutena, joten tuo tilanne jalkapohjan osalta on selvästi pahempi, eli jalan pohjan suunnasta kokema lämpöhukka on vielä paljon suurempi. Lisään tuon oikean arvon tähän, jos löydän jostain.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 24 Tammi 2015, 11:53
Kirjoittaja irakas

Joo, hyvä taulukko, jonka tuntee naamallaan kyllä pitävän paikkansa.

Tuolla aiemmin jo kerroin, että jalkojen palelu loppui minulla siihen, kun otin pois lukkopolkimet ja laitoin jalkaan lämpimät talvikengät. Jos käyttää lukkopolkimia, menee lunta kengän pohjassa olevaan lukon vastakappaleeseen, mikä hankaloittaa kengän kiinnittämistä, ja kyllähän lukkolaitteet johtavat kylmääkin.

Suurempi ongelma on sormien paleleminen. Olen nyt käyttänyt lammaskarvavuorisia rukkasia, joiden sisällä vielä on villavanttuut, mutta ei nekään auta yli 15 asteen pakkasilla. Minulla on käytössä jo aiemmin tekemäni viimasuojus, joka kyllä toimii hyvin.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 24 Tammi 2015, 11:58
Kirjoittaja jooseha
irakas kirjoitti:

Olen nyt käyttänyt lammaskarvavuorisia rukkasia, joiden sisällä vielä on villavanttuut, mutta ei nekään auta yli 15 asteen pakkasilla.

Toinen kerros villaa alle.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 24 Tammi 2015, 12:15
Kirjoittaja Pastori
kaksoispohja.jpg
kaksoispohja.jpg (54 KiB) Katsottu 1854 kertaa
jori kirjoitti:

Ei ole mielestäni järkeä antaa tuon kylmän ilmavirran päästä kengän pohjaan saakka ja yrittää sitten sen aiheuttamaa lämpövirtaa minimoida eristeillä. Mikä tahansa ilmavirran pysäyttävä levy jalkapohjan ja tuulen väliin

Terpan muinaiset pulloviritykset tai jokin kätsy levyratkaisu tohon polkimen toiselle puolelle. Mieluusti semmoinen josta muodostuu ilmatila kengän pohjan ja levyn väliin.

Edit. Sehän voisi olla pehmukkaa routaeristettä. Normi spd polkimiinhan sen saa sinne klosseilla kiinnin toiselle puolelle.

Edit 2. Anteeksi. Demokuva on pystärikuskin.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 24 Tammi 2015, 12:43
Kirjoittaja jori
Pastori kirjoitti:

[
Terpan muinaiset pulloviritykset tai jokin kätsy levyratkaisu tohon polkimen toiselle puolelle. Mieluusti semmoinen josta muodostuu ilmatila kengän pohjan ja levyn väliin.

Edit. Sehän voisi olla pehmukkaa routaeristettä. Normi spd polkimiinhan sen saa sinne klosseilla kiinnin toiselle puolelle.

Edit 2. Anteeksi. Demokuva on pystärikuskin.

Mieluummin ei aivan suora levy, sillä suoran levyn reunojen ympärille tulee pyörteitä, jotka vievät levyn ja jalan välissä lämmennyttä ilmaa pois. Terpan pulloviritys on parempi, vaikkei sekään täydellinen. Petrillä oli joskus routaeristelevyt. Parhaat olisivat kuperretut katteet, jonka sisäpuoli vuorattaisiin ilmapyörteitä vaimentavalla materiaalilla.
Kuva
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 80&#p28883