Onnettomuudet

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Kannattaa opetella huutaa keulimis kommenttiin: Jos saat kiinni, tosin sillon pitäis olla nopea pyörä alla.. :mrgreen:

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14157
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jori »

Juu, näin meille näillä nojapyörillä käy. Ensin jalat eteen asennon ja matalan istumakorkeuden takia nojapyörän kanttausominaisuudet alkavat houkutella ja vauhdit kurveissa kasvavat. Luotto pitoon kasvaa ja rajuista kanttauksista tulee tottumus. Sitten tulee se hiekoitettu, väärään suuntaan kallistuva kaarre, eikä renkaat pidäkään. Kaatumus tulee niin nopeasti, että huomaa vasta jälkeenpäin. Näin minullekin aikanaan kävi. :oops:

Hieno homma, että ei sattunut pahasti ja että pyörässä oli redundanssia niin, että sillä saattoi ajaa kotiin, vaikka tanko oli irti. Entäs jo laittaisit jarruvivut kiinni siihen stemmiin. Vähän kuin purjeveneen pinnaohjaus. Olisi käsillä aerodynaamisempi asento. :)

Ohjainlaakerisi on tosiaan aika vinossa ja siitä syystä jättöä rajusti, ilmeisesti noin parikymmentä senttiä. Jättöä saisi pienemmäksi lisäämällä etuhaarukan offsettia siirtämällä droppareita edemmäs tai taittamalla haarukkaa yläpäästä. :?
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1561
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja samuel »

jori kirjoitti:

Ohjainlaakerisi on tosiaan aika vinossa ja siitä syystä jättöä rajusti, ilmeisesti noin parikymmentä senttiä. Jättöä saisi pienemmäksi lisäämällä etuhaarukan offsettia siirtämällä droppareita edemmäs tai taittamalla haarukkaa yläpäästä. :?
Kuva

En ala tuota keulaa modaamaan vääntelemällä enkä muutenkaan! Joustokeula sentään.
Vinoutta tuli lisää kun keula nousi reilun 5 senttiä ja perä laskee kun päälle istuu.

Mutta evohan on vain välivaihe mitoituksien etsimiseen (niin varmaan :D ) kun uuden pyörän käpystelen.

Mutta kotiin ajaessa tuli kapea tanko mieleen kun kädet polvien välissä oli.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kyllä oli eilen hengenlähtö lähellä, kun Seppälän siltojen lähellä lähdin ylittämään suojatietä (jolla myös pyörällä sai ajaa). Iso rekka antoi kohteliaasti tietä, mutta rekan takaa tuli viereistä kaistaa täydellä vauhdilla henkilöauto pysähtymättä. Sain nipin napin jarrutettua. Jos olisi poliisi ollut paikalla, olisi kaveri varmasti saanut tuntuvat sakot. :twisted:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1092
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Hopea »

8.12. viime vuonna tönitty Gekko on nyt kokonaan korjattu. Uusi napadynamollinen etukiekko tuli viime viikolla Saksasta ja on nyt vaihdettu paikalleen.

Tässä projektissa on mennyt pieleen ihan kaikki, mikä vain voi mennä. Jokainen moka on toki korjattu, mutta aikaa siinä menee. Pyörä oli poissa liikenteestä neljä kuukautta ja viimeiset korjausosat tulivat yli puoli vuotta kolarin jälkeen. Ehkä ainoa todella sujuva juttu tässä oli If:n toiminta. Ennen kolaripailalta kotiutumistani minulla oli sähköpostissa viesti että autoilijan vakuutus korvaa pyörän korjauskulut. Laskut ovat siis menneet sinne suoraan eikä niistä ole kuulunut mitään minulle päin.

Nyt vain kovaa ajoa taas. 8)

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14157
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jori »

Hopea kirjoitti:

8.12. viime vuonna tönitty Gekko on nyt kokonaan korjattu. Uusi napadynamollinen etukiekko tuli viime viikolla Saksasta ja on nyt vaihdettu paikalleen.

Tässä projektissa on mennyt pieleen ihan kaikki, mikä vain voi mennä. Jokainen moka on toki korjattu, mutta aikaa siinä menee. Pyörä oli poissa liikenteestä neljä kuukautta ja viimeiset korjausosat tulivat yli puoli vuotta kolarin jälkeen. Ehkä ainoa todella sujuva juttu tässä oli If:n toiminta. Ennen kolaripailalta kotiutumistani minulla oli sähköpostissa viesti että autoilijan vakuutus korvaa pyörän korjauskulut. Laskut ovat siis menneet sinne suoraan eikä niistä ole kuulunut mitään minulle päin.

Nyt vain kovaa ajoa taas. 8)

Onneksi olkoon (onnettomuudessa), että nyt on kaikki kunnossa taas. :)
Laita tarkempia tietoja yksipuoleisesta napadynamosta. Monet ovat sellaisia kinnereihinsä kaipailleet. :P

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Wacky »

jori kirjoitti:

Laita tarkempia tietoja yksipuoleisesta napadynamosta. Monet ovat sellaisia kinnereihinsä kaipailleet. :P

Kyseessä on pitkään markkinoilla ollut SONin levyjarrullinen yksipuoleinen napadynamo. Syy miksi kinneristit ei sitä pahemmin harrasta on levyjarrut ja muut ei käytä koska sillä suhteelisen suolainen hintanen n. 200e

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14157
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jori »

Wacky kirjoitti:
jori kirjoitti:

Laita tarkempia tietoja yksipuoleisesta napadynamosta. Monet ovat sellaisia kinnereihinsä kaipailleet. :P

Kyseessä on pitkään markkinoilla ollut SONin levyjarrullinen yksipuoleinen napadynamo. Syy miksi kinneristit ei sitä pahemmin harrasta on levyjarrut ja muut ei käytä koska sillä suhteelisen suolainen hintanen n. 200e

Oooh, onko tosiaan niin, ettei missään kinnerissä ole levyjarruja. Ymmärrän kyllä, että rumupujarrullisessa on helpompi irrottaa kiekko jarrurumpuineen korjattavaksi. Mutta onhan autoissakin tämä asia hoidettu. Olisi varsin kätevää, jos kinnereissäkin olisi erillinen jarrulliseen napaan kiinnitettävä pyörä. Olisi vielä yhdellä pultilla kiinni keskeltä ja spoorihammastuksella kiinni pyörimissuunta, niin voisi vaihtaa kisoissa kiekot kelin vaihtuessa. :) Kinnerin jarrutusvoimat ovat kuitenkin aika suuret, joten kiinnitys joutuu siksi aika tiukoille ja rakenne kuitenkin nostaa painoa, joten jäänee haaveeksi vielä joksikin aikaa. :roll:

Tämä lienee puhuttu napadynamo.
Kuva
Tästä ulompi pinnalaippa sorvataan pois ja kiekko puolataan lieriölle, joka menee tuohon navan päälle ja takareunaan asennetut tapit pinnanreikiin.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Rumpujarruissa on aivan riittävästi jarrutus tehoa lukitsemaan etupyörät ja ne palat niissä kestää monin kertaisesti joten painetta "kehittää" levyjarruja ei ole koska pystäreissä lentää jo tangon yli ihan helposti nykyisilläkin ja jarrupaloja on kiva myydä paljon.
WAW on yksi harvoista kinnereistä joissa levyjarruja edes vaivaudutaan tarjoamaan, mutta eivät ole suosittuja säätämisen vaikeuden takia.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14157
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jori »

Wacky kirjoitti:

Rumpujarruissa on aivan riittävästi jarrutus tehoa lukitsemaan etupyörät ja ne palat niissä kestää monin kertaisesti joten painetta "kehittää" levyjarruja ei ole koska pystäreissä lentää jo tangon yli ihan helposti nykyisilläkin ja jarrupaloja on kiva myydä paljon.
WAW on yksi harvoista kinnereistä joissa levyjarruja edes vaivaudutaan tarjoamaan, mutta eivät ole suosittuja säätämisen vaikeuden takia.

Kaksipyöräisissä rumpujarrut ovat kyllä 70-luvun jälkeen olleet vähemmistössä. Miksi, jos kerran jarrutusteho riittää.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja vph »

Ainakin tuossa HPV:n Scorpparissa on edessä levyjarrut ja pyörät pikakiinnityksellä, akseli ylösalaisen U-muotoisen uran sisällä, pyörä irtoaa alaspäin... kai tuo vastaava rakenne toimisi kinnerissäkin ilman ongelmia.

Eikös noissa rumpujarruissa ole huhuttu olevan kuumenemisongelmia? Ilmeisesti velomobiileja ei juuri käytetä isojen korkeuserojen maastoissa, joissa tuollaisen virtaviivaisen vehkeen vauhdit nousevat alamäessä helposti korkealle ja jossa kuitenkin neulansilmät seuraavat toisiaan aiheuttaen jarrujen kuumenemista. Ehkä jo itsesuojeluvaisto pitää kinneristit poissa vuorilta... muutama vuosi sitten tällä seudulla joku turistikinneristi menetti laskussa laitteen hallinnan ikävin seurauksin. Muistan hämärästi lukeneeni tapahtumasta ennen omia nojapyöräilyaikojani.

Ketjun varsinaiseen aiheeseen liittyen: aamulla Audisti teki reippaat suoritukset, pienellä nopeuserolla ohi, auto kaistan vasemmalla laidalla ja sieltä terävä käännös oikealle leipomon pihalle suoraan triken eteen. Kun auto on jo poikittain edessäni kuski tajuaa, että ai niin sen kumma pyöräilijä ja pysäyttää auton. Koko kaista tukittu ja scorpparin eturattaan piikit noin puolen metrin päässä Audin kyljestä. Onneksi oli kädet jarrukahvoilla ja joku vaisto alitajunnassa oli antanut vajaakykyisiätaasliikkeellä-varoituksen. Vauhtia oli ehkä joku 25 km/h.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Wacky »

vph kirjoitti:

Ainakin tuossa HPV:n Scorpparissa on edessä levyjarrut ja pyörät pikakiinnityksellä, akseli ylösalaisen U-muotoisen uran sisällä, pyörä irtoaa alaspäin... kai tuo vastaava rakenne toimisi kinnerissäkin ilman ongelmia.

Tuosta irtoaa kyllä pyörä, mutta jarrut on edelleen parhaimmillaan siellä kotelon sisällä, ehkäpä samasta syystä kukaan ei käytä vannejarruja

vph kirjoitti:

Eikös noissa rumpujarruissa ole huhuttu olevan kuumenemisongelmia? Ilmeisesti velomobiileja ei juuri käytetä isojen korkeuserojen maastoissa, joissa tuollaisen virtaviivaisen vehkeen vauhdit nousevat alamäessä helposti korkealle ja jossa kuitenkin neulansilmät seuraavat toisiaan aiheuttaen jarrujen kuumenemista. Ehkä jo itsesuojeluvaisto pitää kinneristit poissa vuorilta... muutama vuosi sitten tällä seudulla joku turistikinneristi menetti laskussa laitteen hallinnan ikävin seurauksin. Muistan hämärästi lukeneeni tapahtumasta ennen omia nojapyöräilyaikojani.

Sähän pääset trikelläkin alamäkiin niin kovaa että joudut jarruttelemaan paljon niin miksi raahata kuorta mukana joka antaa vielä lisää nopeutta ja paljon lisää painoa? (perinteinen kinneri painaa n. 30 kg)
Netistä löytyy kuvia n. 12 kg painavasta kinneristä joka on suunniteltu käytettäväksi mäkisessä kaupungissa. Siinä aerodynamiikasta oli uhrattu painon säästämiseksi eli perinteiset kinnerit on enemmän suunniteltu käyttöympäristönsä mukaan joka on paljon tasaisempaa maastoa.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Wacky kirjoitti:

Rumpujarruissa on aivan riittävästi jarrutus tehoa lukitsemaan etupyörät ja ne palat niissä kestää monin kertaisesti joten painetta "kehittää" levyjarruja ei ole koska pystäreissä lentää jo tangon yli ihan helposti nykyisilläkin ja jarrupaloja on kiva myydä paljon.

Kyllä rumpujarruilla autoissakin saa pyörät lukkoon. Tehokasta jarrua tarvitaan siihen että renkaalla voidaan jarruttaa lukitsematta sitä :wink: Tehoton on sellainen on/off-malli voimakkaassa jarrutuksessa. Tehokkaassa voi tehoa säätää paremmin.
Fillareissa on kyllä jarrutustehon tarve oleellisesti pienempi kuin moottoroiduissa peleissä, joten jarrujenkaan ei tarvi olla samanlaiset :roll:

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1092
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Juuri tuo dynamo. Kiekko irroitetaan siitä mainitusta u-urasta avaamalla akselin päässä oleva pultti riittävän pitkälle ja pudottamalla akseli alas. Kinnerissä vaatisi reilusti avointa tilaa rengaskotelon sisäreunalle, siksi ei ehkä kovin suositeltava ratkaisu.

Noita eteen kääntyjiä todella riittää. Sehän on tunnetusti yleisin polkupyörän ja auton välinen konflikti, että suoraan menevä pyöräilijä osuu eteen kääntyvän auton kylkeen. Ainakin kolme työkaveria on tehnyt sen viimeisen kahden vuoden aikana. Tilanne tulee niin nopeasti, ettei pyörää saa vauhdista pysähtymään muuten kuin reilusti ennakoiden. Lue "hiljennän vauhtia varmuuden vuoksi, vaikka edessä oleva risteys antaa minulle etuajo-oikeuden".

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja PW »

Hopea kirjoitti:

Juuri tuo dynamo. Kiekko irroitetaan siitä mainitusta u-urasta avaamalla akselin päässä oleva pultti riittävän pitkälle ja pudottamalla akseli alas. Kinnerissä vaatisi reilusti avointa tilaa rengaskotelon sisäreunalle, siksi ei ehkä kovin suositeltava ratkaisu.

Noita eteen kääntyjiä todella riittää. Sehän on tunnetusti yleisin polkupyörän ja auton välinen konflikti, että suoraan menevä pyöräilijä osuu eteen kääntyvän auton kylkeen. Ainakin kolme työkaveria on tehnyt sen viimeisen kahden vuoden aikana. Tilanne tulee niin nopeasti, ettei pyörää saa vauhdista pysähtymään muuten kuin reilusti ennakoiden. Lue "hiljennän vauhtia varmuuden vuoksi, vaikka edessä oleva risteys antaa minulle etuajo-oikeuden".

Joo, just eilen juttelin hiilaripyöräilijän kanssa joka oli keväällä ajanu tuommosen kolarin - 4kk urheilukielto ja pyörään murtuma ym. Ajelee kuulemma varovaisesti risteyksiin nyt :roll:
Miekin eilen melkeen tilanteessa kun liikenneympyrää kiersin ja auto vaan tulee ja tulee - löin jarrut pohjaan - itse seisomaan koska naruperä nosti. Siinä vaiheessa autoilija oli jo pysähtyny ja ystävällisesti viittoilee ett mee vaan - se vaan ottaa vähän aikaa kerätä siitä kampeensa ja itsetunnon rippeensä - olis sujuvampaa ku kateltas ja ajeltas sääntöjen mukaan :twisted:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin