Sivu 35/84

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 20 Helmi 2015, 11:29
Kirjoittaja jooseha

Sama kai tuo kummin päin se on. Ei tuolle akselille kovin isoa päittäiskuormaa muodostu. Takarengas heittää kaiken ravan tuohon. Laita niin että nivel on siihen suuntaan paremmin suojassa.


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 20 Helmi 2015, 11:33
Kirjoittaja Premnas

^ Jäi piirustuksesta pois mutta tarkoitus oli vielä askarrella väliin lokasuoja estämään tuota ravan heittoa. Toisaalta vetojuhtakin heittää rapaa koska siinäkään ei ole lokaria. Olen miettinyt että saiskohan siihenkin jonkunlaisen kiinni, varmaan jotenkin.


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 20 Helmi 2015, 12:12
Kirjoittaja jooseha

Takarenkaalta tuleva rapa on hankalin torjua. Normaali lokasuoja ei sitä tee. Vaatii joko erillisen suojan tai nivelen laittamisen rungon suojaan.
Kärryn rengas ei likaa niveltä lainkaan yhtä pahasti. Rapa lentää ajosuuntaa vastaan ja joutuu kiertämään melkein koko kierroksen osuakseen niveleen. Lisäksi puolikaskin lokasuoja antaa täydellisen suojan.


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 20 Helmi 2015, 12:20
Kirjoittaja Premnas

^ Sitten siitä tarvinnee tehdä jonkinlainen suljettu systeemi, molemmat päät tulpattuna. Ainoastaan taaksepäin pitää olla avoin jotta takahaarukan putki pääsee liikkumaan sivuttain. Takahaarukan putkea varmaan joutuu etupäästä pyöristämään jotta siinä ei ole kantteja jotka ottaisivat suojaputkeen kiinni.

Lisäys: ja jotta ei menisi liian helpoksi niin ajattelin että voisikohan tulppina käyttää vaikka kynttilänjalka-tyylistä ratkaisua eli nivelen ala- ja yläpäähän tulee "kynttilänjalat" (huom. sellaset matalat pienet kynttilänjalat, ei mitään kynttelikköä sentään :D) sisäänpäin, kynttilänjalkoihin upotetaan sitten se akselitanko ja näiden kynttiläkuppien läpi porattaisiin reiät pulteille, jotka taas tulisivat kiinni akselitankoon. Keskellä koko hökötystä sitten on se kääntyvä haarukkaputki jonka läpi tämä akselitanko siis kulkee...


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 20 Helmi 2015, 12:40
Kirjoittaja jooseha

Tai hyväksyy likaantumisen ja puhdistaa sekä voitelee nivelen useammin.


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 20 Helmi 2015, 12:48
Kirjoittaja Premnas

Tai peittää sen jollain jätesäkillä :D ?

Sen verran vielä jäi mietityttämään myös tuo rengaskoko kärryssä. Kuinkahan paljon vaikutusta sillä on pyörän vakauteen jos verrataan 26" tai 20" renkaita? Rasittaako 26" huomattavan paljon enemmän koko rakennetta?


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 20 Helmi 2015, 13:57
Kirjoittaja Pastori
Premnas kirjoitti:

Tai peittää sen jollain jätesäkillä :D ?

Sen verran vielä jäi mietityttämään myös tuo rengaskoko kärryssä. Kuinkahan paljon vaikutusta sillä on pyörän vakauteen jos verrataan 26" tai 20" renkaita? Rasittaako 26" huomattavan paljon enemmän koko rakennetta?

Mä tekisin saman kokoisen = tarvii vaan yhtä vararengasta = hätätilanteessa saa renkaan siitä kärrystä.

Survival henkinen tyyppi tekis niin että laittais läskipyörän etuhaarukan ja laittais kaikkiin paikkoihin 135 leveillä navoilla olevat takakiekot. Vois vaihtaa lennosta :)


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 20 Helmi 2015, 14:07
Kirjoittaja Premnas

Joo, sitä vararengasideaa mietin ja olisihan se linjakkaan näköinen, plus vielä vetoaisat kulkisivat samassa tasossa koko matkan. Lähinnä vaan siltä kantilta että voiko 26" kiekon korkeus jotenkin vääntää kärryn, vetoaisan tai kiinnityksen rakennetta paljon haitallisemmin kuin esim. 20". Vai onko ero niin pieni että väliäkö sillä.


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 20 Helmi 2015, 14:18
Kirjoittaja PW
Premnas kirjoitti:

Joo, sitä vararengasideaa mietin ja olisihan se linjakkaan näköinen, plus vielä vetoaisat kulkisivat samassa tasossa koko matkan. Lähinnä vaan siltä kantilta että voiko 26" kiekon korkeus jotenkin vääntää kärryn, vetoaisan tai kiinnityksen rakennetta paljon haitallisemmin kuin esim. 20". Vai onko ero niin pieni että väliäkö sillä.

Eiköhän vääntöihin vaikuta enemmän tavaran paino ja sijoittelu kärryssä. Mahdollisimman alas paino, eli telineet renkaan molemmin puolin.


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 20 Helmi 2015, 14:41
Kirjoittaja Premnas

Noin se varmaan täytyy tehdä. Sitten vaan jää se ylätarakkamahdollisuus käyttämättä, kun sekin olisi kiinnostanut. Olisi siis saanut sellasen kolmen sivun tarakkalaukun lastattua päälle, mutta 26" saattas olla liian hutera. Siksi mietin sitä pienempää rengasvaihtoehtoa.


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 20 Helmi 2015, 15:02
Kirjoittaja jooseha

Semmoinen rengaskoko joka löytyy mahdollisesta vetokoneesta. Cheetahissa on jopa varaa valita :) Pikkurengas käy varakiekostakin, jos eturenkaan pelkää särkevänsä.
Jos on niin heikko ettei kestä laittaa ritsin päälle tavaraa pitää tehdä lujempi. Älytöntä kiertoa tuohon ei voi tulla, koska vetäjä kaatuu semmoisesta ;) Aika kevytrakenteinen se extrawheelikin on.


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 20 Helmi 2015, 15:12
Kirjoittaja Premnas

Totta, pyörässähän on molemmat koot. Joku ihmeen fiksaatio että sen pitäisi olla juuri takarengas, vaikka eihän sen tarvii. Melkein pitäisi silmin vertailla kumpi näyttää paremmalta ja tehdä sen mukaan.

No perhana, tämähän alkaa muodostua jo aika vahvasti suunnitelusta toteutukseksi!


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 23 Helmi 2015, 15:56
Kirjoittaja Premnas

Tuli mittailtua nykyistä pikalinkkua ja haarukkaa mutta jäin nyt vaan miettimään että mikäköhän se oikea pituus sitten olisi Bob yakin pikalinkussa? Jos siis haarukoiden väli on 155mm niin onko se tarvittava pikalinkku sitten 160mm? Vai mistä se mitta otetaan?

Luulen että päädyn tuossa rengasasiassa kuitenkin laittamaan 26" kärryyn. Siinä se kulkee kätevästi mukana, taitettava 20" menee pieneen tilaan (no toki se 26" menee taitettavana myös pieneen tilaan). Sekin puhuu isomman renkaan puolesta että vähemmän tarttee lähteä rakenteita rälläköimään ja hitsailemaan kun vanhat kiinnikekohdat käyvät esim. lokaria varten.


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 23 Helmi 2015, 16:12
Kirjoittaja mhelander
Premnas kirjoitti:

Tuli mittailtua nykyistä pikalinkkua ja haarukkaa mutta jäin nyt vaan miettimään että mikäköhän se oikea pituus sitten olisi Bob yakin pikalinkussa? Jos siis haarukoiden väli on 155mm niin onko se tarvittava pikalinkku sitten 160mm? Vai mistä se mitta otetaan?

Mun Ibex:ssä on 135mm:n pikalinkku navalle/haarukalle tarkoitettu akseli jonka päissä siis on noi hahlot joihin kärryn kiinnityshaarukka pudotetaan ja sitten sokkalangalla lukitaan paikalleen.

Leveys tuolla pikalinkulla on himpun enemmän kuin normaalilla. Ja noi hahlot ovat pulteilla kiinni linkun päissä, sellaisen voisi ehkä saada tehtyä tavallisestakin pikalinkusta kun työstää päät sileäksi ja sopivan pyöreän "rullan" pulttaa päihin kiinni. Sitten tekee kärryn haarukan siten että sopii rulliin ja sokalla lukitus.

Kuva
Tässä se pikalinkku...

Kuva
Tässä se kärryn haarukka kiinni pikalinkussa ja sokalla lukittuna.


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 23 Helmi 2015, 16:24
Kirjoittaja Premnas

En kyllä välttämättä lähtisi ainakaan nykyiseen porailemaan mitään tappeja tai rullia itse, takana oleva pikalinkku on tämän näköinen:

pikalinkku

Olen katsonut minkälaisia ne pikalinkut ovat eli niiden toimintaperiaate on tuttu, luulisin. Lähinnä mietityttää että jos tilaan tuollaisen valmiin että saisin oikean mittaisen. Varustenetistä nimittäin saisi kolmea eri pituutta, standardikoko on 140mm asti, seuraava koko 145mm ja sitten tuo 160mm.