Sivu 35/37
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
Lähetetty: 20 Helmi 2022, 18:17
Kirjoittaja jori
En nyt tyhmänä ottanut valokuvaa, mutta Tampereella on monessa paikassa menneet kevytväylien ylläpitoväki aivan sekaisin. Torstain sohjokelissä ajeltiin kevytväyliä pitkin kiinteistötraktoreilla seuraavalle työmaalle kauha ylhäällä. Nyt sinne sitten jäätyi reilu kymmenen senttiä paksu sohjo pyörätielle ja karkeakuvioiset renkaanjäljet syviksi, teräväpaakkuisiksi uriksi pyörätielle. Perjantaina se oli jo jäässä, eikä sille voinut tehdä enää mitään –ei edes hiekottaa. Aloittivat pitkän viikonlopun.
Teräväksi röykyksi jäätynyt pinta täristää hampaista paikat irti ja pitkittäisurat kaatavat kyljelleen, jos kykenee tärinältä ajamaan. Hanskat putosivat huoltoporukan käsistä täsmälleen sillä hetkellä kun kello löi kolme iltapäivällä, vaikka missään ei olleet tiet kunnossa. Aurat ylös ja pyörätietä pitkin kotiin. Acuta on hoitanut luunmurtumia tuon jäljiltä nyt sitten koko viikonlopun. Kenellekään ei tullut mieleenkään, että sohjo jäätyy viikonloppuna jääksi, joka on myös liukasta. Hiekotus alkaa varmaan sitten huomenna, kun luunmurtumia on saatu riittävästi.
Tämä hiekottamattomuus ei niinkään harmittaisi, ellen olisi aiemmin selvittänyt, onko mahdollista jättää hiekottamatta edes toinen puoli tiestä niin, että voisi liikkua potkukelkalla. Ei voi, kun on kuulemma niin vaarallista ja tulee kalliiksi. Kuitenkin helposti voi jättää hiekottamatta viikonlopuksi, kun torstaina oli vielä lumi sohjona, eikä niin liukasta.
On se ihme homma, ettei nykymaailmassa, jossa noita auraukseen soveltuvia koneita on paljon enemmän kuin ennen, ei kyetä hoitamaan lumihommaa silloin, kun se kannattaa tehdä, vaan annetaan sohjon jäätyä paksuksi kerrokseksi, joka haittaa kevyttä liikennettä pitkään kevällä. 
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
Lähetetty: 21 Helmi 2022, 09:22
Kirjoittaja PW
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
Lähetetty: 21 Helmi 2022, 14:02
Kirjoittaja eemeli
Se on helppoa tuo talvikunnospito. Kaikki sen osaa, mutta kukaan siihen ei halua varsinaisesti osallistua
.
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
Lähetetty: 21 Helmi 2022, 14:37
Kirjoittaja jooseha
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
Lähetetty: 09 Maalis 2022, 13:36
Kirjoittaja PW
14 Pillinpolku
https://maps.app.goo.gl/Vo9NBfRoo65k3D1o6
oon ennenkin tätä lähiristeystäni ihmetelly tai siis autoilijoiden käytöstä siinä. Ylitän pyörälläni tuon Vuoksentien päivittäin molempiin suuntiin ja käytän yleensä ajorataa, enkä tuota suojatiekoukkausta. Kolmiot on molemmista suunnista tien ylittäjällä. Hämmästykseni on siis se kuinka moni autoilija pysähtyy ja jää odottamaan, että menen yli. Osa tekee äkkijarrutuksia kun havaitsee risteyksessä jonottavan pyöräni. Tänä vuonna Punaketulla ajaessa on miusta entistä enemmän ollu näitä. Just äsken sattu äkkijarrutus kun havaitsi miut lumipenkan ohitettuaan, hää ei tosin kyennyt pysähtymään - vauhtia tais olla ylimäärin.
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
Lähetetty: 10 Maalis 2022, 04:49
Kirjoittaja ajarmala
PW kirjoitti: ↑09 Maalis 2022, 13:36
14 Pillinpolku
oon ennenkin tätä lähiristeystäni ihmetelly tai siis autoilijoiden käytöstä siinä. Ylitän pyörälläni tuon Vuoksentien päivittäin molempiin suuntiin ja käytän yleensä ajorataa, enkä tuota suojatiekoukkausta. Kolmiot on molemmista suunnista tien ylittäjällä. Hämmästykseni on siis se kuinka moni autoilija pysähtyy ja jää odottamaan, että menen yli.
Kohteliaita autoilijoita. Pysähtyvät tarpeettomasti antamaan tietä. Tieliikennelain mukaan ei tarvitsisi. Eivät osaa sääntöjä. Oma vikansa. Jotta eivät täysin hämmentyisi, kannattaa vaan ajaa nojakilla tien yli, jos tilaa ja vuoroa annetaan. Oma vikansa, kun eivät osaa sääntöjä. Mainitsinko sen jo?
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
Lähetetty: 15 Maalis 2022, 17:37
Kirjoittaja PW
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
Lähetetty: 21 Huhti 2022, 08:23
Kirjoittaja PW
Lisätty merkki
https://maps.app.goo.gl/HmqVabEncDyVFCVC9
Lehdessä oli parikin juttua Imatralaisten vilkunkäytöstä ja tämä kohta oli yksi, "oletko aina ajanut tässä väärin" paikoista. En oo koko juttua vielä päässy lukemaan mutt arvaan, ett pitäisi käyttää vilkkua - auktoriteettinä tässä oli paikallinen autokoulunopettaja.
Siis kun tullaan Lappeentietä idästä/oikealta ja jatketaan samaa tietä (tie kääntyy vasemmalle), pitäisi näyttää vilkkua ennen Saareksenmäenkadun risteystä. Osaako joku kertoa mihin perustuu?
Sori en saa karttaa näkösälle 
Lisätty merkki
https://maps.app.goo.gl/Uaar5XV8Y14sJFP17
Toinen vastaava kohta kun ajetaan Vuoksentietä oikealta Kanavakadun risteyksen ohi ja tie kääntyy vasemmalle. Ehkä näissä pitäs käyttää vilkkua molempiin suuntiin?

- Vuoksentie.png (173.92 KiB) Katsottu 6641 kertaa
lisäsin kuvat -jori
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
Lähetetty: 21 Huhti 2022, 08:54
Kirjoittaja Mahe
Ei perustu mihinkään lakiin mutta itse olen pitänyt jonkinlaisena nyrkkisääntönä että aina kun oma ajolinja muuttuu (kääntyminen risteyksessä, kaistanvaihto syystä tai toisesta, ryhmittyminen, fillarin ohitus) sitä vilkkua olis hyvä käyttää. Sen tarkotus on viestittää muille liikkujille että jotain tapahtuu. Noissa fillarin / muun hitaan ajoneuvon väistöissä kyllä unohtuu usein itseltäkin
Toinen nyrkkisääntö on, että sillä vilkulla pitäisi tiedottaa aikeesta tehdä suunnanmuutos, eikä kertoa jo tapahtuneestä suunnanmuutoksesta jälkikäteen 
Toi Vuoksentie-Kanavakatu on kyllä tässä tapauksessa tosi epäselvä, katoin street viewllä ( https://goo.gl/maps/ii96CA2MkCVrVbFMA )ja itselläkin jäis kyllä vilkku käyttämättä. Jotain osviittaa siitä että kyseessä on nimenomaan risteys missä käännytään Vuoksentieltä Vuoksentielle antaa ehkä toi keskustan tienviitta, mutta ei toi ole itsestäänselvä kuitenkaan, kun tiemerkinnätkin (ne mitä on jäljellä) näyttäis ehkä jatkuvan katkeamatta nimen omaan Vuoksentietä.
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
Lähetetty: 21 Huhti 2022, 10:00
Kirjoittaja jooseha
TLL sanoo suuntamerkistä seuraavaa:
48 §Suuntamerkki
Suuntamerkki on ajoneuvolla ajettaessa annettava suuntavalaisimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla:
1) lähdettäessä liikkeelle tien reunasta;
2) käännyttäessä risteyksessä tai tiellä;
3) vaihdettaessa ajokaistaa;
4) poistuttaessa liikenneympyrästä;
5) muuten siirryttäessä sivusuunnassa.
Suuntamerkin on oltava näkyvä ja ymmärrettävä. Se on annettava hyvissä ajoin ennen 1 momentissa tarkoitettua toimenpidettä. Suuntavalaisimella annetun suuntamerkin tulee kestää toimenpiteen ajan
Valitse noista sopiva tai totea sen olevan ajo-opettejan mielipide.
Tuollaiset risteykseltä näyttävät jatkuvat tiet ovat kyllä hämääviä. Vain paikalliset tietävät, että sama tie jatkuu. Kaupungin olisi helppo tehdä noista yksiselitteisiä vaihtamalla tien nimi risteyksessä. Silloin se olisi selvästi kolmen tien risteys.
Tieliikennelain uusinnassa vilkun käyttövelvoite on jatkettu myös toimenpiteen ajaksi. Entinen TLL velvoitti vain merkinantoon ennen toimenpidettä. Eipä tällä käytännön merkitystä ole, koska poliisia ja tavallisia ihmisiä ei kiinnosta pätkääkään 
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
Lähetetty: 21 Huhti 2022, 15:43
Kirjoittaja PW
Nyt luin jutun ja perusteena oli tuo Joosehan laittama lain kakkos kohta, joku poliisi säesti samoilla sanoilla.
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
Lähetetty: 21 Huhti 2022, 16:48
Kirjoittaja jori
Nämä ovat paljon helpompia käsittää oikein, kun ei käsittele lakeja listoina, vaan viestintänä. Laki viestii tässä tapauksessa, että ajoneuvon kuljettajan on tiedotettava liikennetilanteeseen vaikuttavista suunnanmuutoksistaan. Tuo tehdään suuntamerkillä. Tuosta näkökulmasta on itsestään selvää, että kohdassa, jossa ei ole itsestään selvää, minne on menossa, on siitä ilmoitettava. Se, vaihtuuko tien nimi tai ei, ei ole merkitystä tämän lain kannalta. (Tai näin siis lakien pitäisi olla laadittu, jotta olisivat koherentteja. Valitettavasti aina näin ei ole.)
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
Lähetetty: 24 Touko 2022, 20:58
Kirjoittaja PW
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
Lähetetty: 03 Kesä 2022, 11:47
Kirjoittaja PW
Tuossa ihan vieressä Vuoksen rannalla meillä on matonpesupaikka, pesevät myös autojaan samassa paikassa. Se on liikenteellisesti sellaisessa paikassa, ettei sinne pääse muuta kuin kevaria pitkin, joko suojatien kohdalta kääntymällä ja parikymmentä metriä kevaria tai toisesta suunnasta linja-autopysäkin kohdalta kevarille ja sitä jatkaen n. 50m. Eli käsittääkseni sinne ei laillisesti autolla pitäs olla asiaa? Kuitenkin siellä on autoja jatkuvasti. Eilen joku kääntyi suojatien kohdalta suoraan eteen ja sen verran kiehahti, että kävin mielestäni kylläkin asiallisesti huomauttamassa. Hänkin oli asiallinen, pyyteli anteeksi - vetosi olevansa ulkopaikkakuntalainen ja myös siihen, että alueella oli jo autoja, jopa karavaanari. Mutta selvästikään hänkään ei ymmärtänyt, ettei alueelle autolla pääse mistään laillisesti.
Ja hänen tarpeensa päästä tuonne autolla oli se, että piti saada kuva mattolaiturista
Tämmösiä turistinähtävyyksiä meillä Imatralla 
Kun tulin takas, kevaria pitkin vastaan tulee karavaanari - tuo kaikkien kaveri 
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
Lähetetty: 03 Kesä 2022, 12:05
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti: ↑03 Kesä 2022, 11:47
Tuossa ihan vieressä Vuoksen rannalla meillä on matonpesupaikka, pesevät myös autojaan samassa paikassa. Se on liikenteellisesti sellaisessa paikassa, ettei sinne pääse muuta kuin kevaria pitkin, joko suojatien kohdalta kääntymällä ja parikymmentä metriä kevaria tai toisesta suunnasta linja-autopysäkin kohdalta kevarille ja sitä jatkaen n. 50m. Eli käsittääkseni sinne ei laillisesti autolla pitäs olla asiaa? Kuitenkin siellä on autoja jatkuvasti. Eilen joku kääntyi suojatien kohdalta suoraan eteen ja sen verran kiehahti, että kävin mielestäni kylläkin asiallisesti huomauttamassa. Hänkin oli asiallinen, pyyteli anteeksi - vetosi olevansa ulkopaikkakuntalainen ja myös siihen, että alueella oli jo autoja, jopa karavaanari. Mutta selvästikään hänkään ei ymmärtänyt, ettei alueelle autolla pääse mistään laillisesti.
Ja hänen tarpeensa päästä tuonne autolla oli se, että piti saada kuva mattolaiturista
Tämmösiä turistinähtävyyksiä meillä Imatralla 
Kun tulin takas, kevaria pitkin vastaan tulee karavaanari - tuo kaikkien kaveri 
Reviiririitoja.
Olen aiemminkin sitä esittänyt ja toistan tässä. Minusta liikennesääntöjen ei pitäisi perustua reviireihin ja niille päästettävien kulkupelien kategorisointeihin. Minusta parempi tapa olisi selkeästi merkitä kunkin liikennealueen säännöt, joita sitten noudattavat kaikki kulkupelikategoriat.
Hyvä esimerkki tästä on torit ja parkkipaikat. Siellä kaikki kulkupelit noudattavat parkkipaikan sääntöjä, eikä siellä ole privilegioita millekään kulkupelille.
Näinhän ihmiset luonnollisesti toimivat. Sekoittamalla reviirirajoja toisten reviirien sisään saadaan tunnetusti aikaan ristiriitoja. Tahallaan, vai tyhmyyttään?