Sivu 35/74
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 01 Maalis 2021, 07:50
Kirjoittaja tm
Härski kirjoitti:Hmm.. Pystyykö semmosella suoravetomoottorilla peruuttamaan? Eikös se silloin pyöritä ketjuakin mukana väkisin, mikä voi huonolla zägällä tehdä vahinkoa 
En ainakaan omastani muista löytäneeni peruutusoptiota..
Näin ainakin tuon kauppiaan sivulla väitetään ("optional"):
https://www.leafbike.com/products/diy-b ... -1004.html
Tuo siis korvaisi koko takakiekon, eli ketjut jäisi pois. Toki pitäisi tehdä uusi olkavarsi, jotta saisi kiinni ja mahtuisi korin sisälle...
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 01 Maalis 2021, 10:29
Kirjoittaja jori
Härski kirjoitti: ↑01 Maalis 2021, 01:55
Hmm.. Pystyykö semmosella suoravetomoottorilla peruuttamaan? Eikös se silloin pyöritä ketjuakin mukana väkisin, mikä voi huonolla zägällä tehdä vahinkoa 
En ainakaan omastani muista löytäneeni peruutusoptiota..
Taisi Teppo tarkoittaa napamoottoria, jonka pakki löytyy sähkökytkimellä.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 01 Maalis 2021, 11:17
Kirjoittaja tm
jori kirjoitti:Härski kirjoitti: ↑01 Maalis 2021, 01:55
Hmm.. Pystyykö semmosella suoravetomoottorilla peruuttamaan? Eikös se silloin pyöritä ketjuakin mukana väkisin, mikä voi huonolla zägällä tehdä vahinkoa 
En ainakaan omastani muista löytäneeni peruutusoptiota..
Taisi Teppo tarkoittaa napamoottoria, jonka pakki löytyy sähkökytkimellä.
Juurikin näin. Suoraveto viittaa vaan siihen, ettei navan sisällä ole planeettavaihteistoa (alennusvaihdetta).
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 01 Maalis 2021, 11:22
Kirjoittaja jori
Alennusvaihteellisissa tapaa olla myös vapaakytkin, jolloin pakitus on mahdotonta. Vaihteettomissa ei ole vapaakytkintä, joten pakitus on mahdollista.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 01 Maalis 2021, 11:29
Kirjoittaja Härski
Juurikin tuo vapaakytkin mietitytti. Mut tosiaan vaihteettomassahan se lienee turhaan monimutkaistamassa rakennetta. Hyvä jos softapuolikin sen mahdollistaa.
Hmm.. Pitääkin tutkia omaa versiota tarkemmin..
En voi olla näkemättä itteeni matkalla jonnekkin kesäkarkeloihin mummomankelilla. Vauhtia Luonnollisesti neljäkymppiä takaperin! 
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 01 Maalis 2021, 21:58
Kirjoittaja tm
Leikkasin sivuikkunat kahtia, ja laitoin läpinäkyvää pakkausteippiä saranaksi.
Teippi oli turhan leveää, ja ilmakupliakin jäi teipin alle, lastan kanssa olisi pitänyt asentaa. No kelpaa kokeiluun.

- teippisarana.jpg (51.28 KiB) Katsottu 2922 kertaa
Perinteiset metalliset saranatkin oli varattuna, mutta ohut ja kevyt pc-levy pysynee koossa pelkällä teipilläkin. Ainakin jonkun aikaa...
Ikkunan alareunaan tarvii lisätä vielä jäykistävä lista ja magneetit.
Yhden millimetrin paksuinen muovilevy on (tasomaiseksi) sivuikkunaksi turhan vetelää ja helposti värähtelevää. Hiljaisemman saa paksummasta, esim. 2 mm levystä. Saattaa sellaiseksi vaihtua vielä jossain vaiheessa.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 01 Maalis 2021, 22:23
Kirjoittaja tm
Tuommoinen setti lähti nyt tilaukseen:
"Single Shaft 24 inch 36V 750W hub motor - bike conversion kit"
https://www.leafbike.com/products/diy-b ... -1004.html

- 2021-03-01 22_01_11-Single shaft 24 inch 36V 750W hub motor electric bike conversion kit – Mozilla F.jpg (29.21 KiB) Katsottu 2919 kertaa
Tilauksen spekseihin kirjoittelin 25 km/h maksiminopeuden, leveämmän vanteen (sisäleveys 25 mm), ja peruutustoiminnon (nämä varmistin etukäteen sähköpostilla). Saas nähdä mitä sieltä saapuu ja koska...
Tuota odotellessa vaihdan 1CV:n sähköpuolen takakiekkoon 36-hampaisen "pitkäpiikkisen" ketjupyörän, niin pääsee jatkamaan koeajoja.
Uusi kiekko ei tietenkään sovi heittämällä nykyisen tilalle, vaan sille tarvii rakennella uusi olkavarsi, ja sahailla vähän aukkoa vanerirunkoonkin.
Jarru jää tässä vaiheessa pois, uudessa navassa ei ole kiinnityspistettä jarrulevylle. Eiköhän 1CV pysähdy kolmella jarruttavalla pyörälläkin, nopeudet ei tule olemaan huimia.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 01 Maalis 2021, 23:32
Kirjoittaja Vilijami
On kyllä hyvän oloinen sarja. Tuommoinen lämmittäs tällaisen deltanojailijankin mieltä 
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 02 Maalis 2021, 08:50
Kirjoittaja janx
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 02 Maalis 2021, 09:34
Kirjoittaja ajou
tm kirjoitti: ↑01 Maalis 2021, 21:58
Leikkasin sivuikkunat kahtia, ja laitoin läpinäkyvää pakkausteippiä saranaksi.
Teippi oli turhan leveää, ja ilmakupliakin jäi teipin alle, lastan kanssa olisi pitänyt asentaa. No kelpaa kokeiluun.
Käytä läpinäkyvää Gorilla-teippiä. Kestää sateet ja pakkaset mukisematta. Vene-lehden testivoittaja, Gorillalla paikkaa jopa veneen väliaikaisesti 
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 02 Maalis 2021, 10:02
Kirjoittaja tm
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 02 Maalis 2021, 10:08
Kirjoittaja tm
ajou kirjoitti:tm kirjoitti: ↑01 Maalis 2021, 21:58
Leikkasin sivuikkunat kahtia, ja laitoin läpinäkyvää pakkausteippiä saranaksi.
Teippi oli turhan leveää, ja ilmakupliakin jäi teipin alle, lastan kanssa olisi pitänyt asentaa. No kelpaa kokeiluun.
Käytä läpinäkyvää Gorilla-teippiä. Kestää sateet ja pakkaset mukisematta. Vene-lehden testivoittaja, Gorillalla paikkaa jopa veneen väliaikaisesti 
Gorillan teippiä olikin. Seuraavaan versioon leikkaan tuon leveän teipin vielä puoliksi, sauma on nyt juuri katselulinjalla...
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 02 Maalis 2021, 23:28
Kirjoittaja tm
Illan ohjelmassa oli sivuikkunoiden alareunan listat. Alumiinilattaa 2-puoleisella teipillä ikkunaan kiinnitettynä. Listaan porailin reiät magneeteille, ja korin sisäpuolelle sulattelin kolot vastamagneeteille. Ensifiilis magneettivoimasta oli, että luulisi akkunoiden nyt pysyvät kiinni ajettaessa.

- sivuikkunoiden_alalista.jpg (51.34 KiB) Katsottu 2835 kertaa
Vastaavasti aukiasento on varmistettu korin sisään teipatuin magneetein. Isompikokoiset ja tehokkaammat (halk. 20 mm ja paksuus 5 mm), näitä en vielä upottanut (sulattanut) korilevyn sisään, joten etäisyys ikkunalistan magneeteihin jäi isommaksi -> magneettivoima pienempi. Sivulasit tuskin kestävät niiden varassa ylhäällä muuta kuin parkissa paikallaan ollen, ajon aikana ensimmäisissä möykyissä tod.näk. käännähtävät alas. Fiksaan ne myöhemmin paremmiksi (jos pakottava tarve tulee...).
Kuten olen jo aiemmin kommentoinut, niin ohuet sivulasit värisevät ja ääntelevät korin heiluessa. Pienen avun tähän toi saranalinjan viereen teipattu tig-hitsauslanka. Ohut ja joustava toki sekin, ei siis vielä täysin autuaaksi tekevä, joku vähän paksumpi ja sitä kautta jäykempi tarvii vaihtaa tilalle, jossain vaiheessa.

- ikkuna_kiinni.jpg (58.48 KiB) Katsottu 2835 kertaa

- ikkuna_auki.jpg (51.09 KiB) Katsottu 2835 kertaa
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 04 Maalis 2021, 23:27
Kirjoittaja tm
Siirryin voileivän tekoon... Koska korin kyljet ovat olleet aika veltot, ja etenkin nyt kun painoa on kertynyt yhä enemmän korin yläosaan (ohjaamon ikkunat jne), niin oli aika jäykistää rakennetta: liimasin vasempaan kylkeen kerroksen makuualustaa. Vain pyörien väliin, eli keskikannakkeista ylöspäin ikkunatasoon asti, n. 60 cm leveän kaistaleen. Ja päälle vielä kerros 5 mm kennolevyä, eli samaa mitä ulkokuori. Eräänlainen sandwich-rakenne siis.

- sandwich.jpg (75.72 KiB) Katsottu 2772 kertaa
Huomenna (toivottavasti) vuorossa oikea kylki, missä jäykkärikaistale jää noin puoleen vasemman kyljen vastaavasta (koska oviaukko). Toivottavasti se riittää.
Työvaiheesta jäi kuvat ottamatta... huomenna/ylihuomenna laitan otoksen lopputuloksesta, kunhan saan liimaustuet pois.
PS: uudesta sähkösarjasta sen verran väliaikatietoa, että paketti on jo UPS:n kyydissä, ja ensi viikolla pitäisi saapua.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 05 Maalis 2021, 21:02
Kirjoittaja tm
Vasemman kyljen jäykistelevy valmis, oikeanpuoleinen liimauksessa.
Ei liene yllätys, että makuualusta plus toinen kennolevy tukevoitti kylkeä.
Toki onhan tuossa vieläkin joustoa mm. siitä syystä, että kuorilevyt eivät ole mistään kohtaa suoraan toisissaan kiinni. Nyt ne pääsevät "liukumaan" toisiinsa nähden, kun solumuovi joustaa välissä.
Jos puhtaalta pöydältä alkaisin nyt korin tekemisen, niin jotain tämän tyyppistä kerrosrakennetta hyödyntäisin tod.näk. laajemminkin.
No koeajo puuttuu vielä, kehutaan/haukutaan sen jälkeen lisää.

- vasen_kylki_valmis.jpg (37.13 KiB) Katsottu 2730 kertaa

- oikea_kylki_liimauksessa.jpg (94.29 KiB) Katsottu 2730 kertaa