Tuo mitta lienee päiden sisämittä, eli kiristettävän haarukan ulkomitta. -Ehkä!
Nojapyörä, kyllä kannatti!
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14159
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
mhelander kirjoitti:Ja noi hahlot ovat pulteilla kiinni linkun päissä, sellaisen voisi ehkä saada tehtyä tavallisestakin pikalinkusta kun työstää päät sileäksi ja sopivan pyöreän "rullan" pulttaa päihin kiinni. Sitten tekee kärryn haarukan siten että sopii rulliin ja sokalla lukitus.
Jos tekee kiinnikkeet itse, laittaisin ne haarukan lehdissä oleviin reikiin. Helpottaa tekemistä, mutta eri pyörään saattaa joutua tekemään eri kiinnikkeet Kaupalliset on yleispäteviä.
- Premnas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2668
- Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
- Paikkakunta: Kaarina
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Tällainen on otsikko: "BOB Quick Release 160 mm Dropout spacing QR9610 Santana"
Eli tuo vissiin tarkoittaa että pitäisi mitata siis haarukoiden sisäreunojen väli, ei niinkään nykyisen pikalinkun mittaa...jos ymmärsin oikein. Silloin tuskin tarvitsen tuota 160mm jos kerta koko helahoidon mitta on jo 160mm. Täytyy mittailla vielä uusiksi.
Kestääköhän ne haarukan lehdissä olevat reiät tällaista käyttötarkoitusta? Siis jos tekisi niihin rullat eikä käyttäisi pikalinkkusysteemiä.
Lisäys: jep, kyllä se näin on, netin ihmemaailmaa tutkittuani dropout spacing tarkoittaa siis haarukan sisäpuolelta mitattuna taka-akselin kohdan väliä.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Premnas kirjoitti:Kestääköhän ne haarukan lehdissä olevat reiät tällaista käyttötarkoitusta? Siis jos tekisi niihin rullat eikä käyttäisi pikalinkkusysteemiä.
Kannattaa huomioida että Bob on kyllä ajatellut tämän loppuun. Nimittäin kaikkein tukevin kiinnityskohta on juuri taka-akseli koska se on jäykkä päästä päähän ja pikalinkulla kiristetty (oletettavasti) kunnolla takahaarukkaan.
Jos vastaavat rullat tehdään erilleen taka-akselista tulee niihin jonnin verran enemmän taittoa ja heikommasta materiaalista tehty taka-akselin korvakko voi mennä mutkille. Riippuu toki myös miten paljon painoa on kärryssä ja kuinka kovia voimia se sitten ajamalla tuottaa vetopyörään...
Premnas kirjoitti:Lisäys: jep, kyllä se näin on, netin ihmemaailmaa tutkittuani dropout spacing tarkoittaa siis haarukan sisäpuolelta mitattuna taka-akselin kohdan väliä.
Lähtisin siitä että ensin pitää takanavan akselin "sisämitta" eli haarukan korvakkojen sisäpuolinen väli olla selvillä, sitten seuraavaksi tulee että kuinka leveä kärryn haarukan tulee olla että sen vielä saa kiinni tuohon erityiseen pikalinkkuun.
Mulla olevan kärryn saa kiinni 130mm:n maantierattaan ja 135mm:n maasturin/hybridin takakiekon akseliin mukana tulevalla pikalinkulla. Seuraava ongelma tulee sitten rengaskoosta, 26" maastorengas mahtuu vielä kärryn haarukan sisälle mutta "29er" ei enää, maantie-28" rengas mahtunee tuohon myös.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
- Premnas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2668
- Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
- Paikkakunta: Kaarina
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Taidan siis päätyä valmiiseen vaihtoehtoon mieluummin. Ei sitä halua vahingon käyvän haarukalle...
Tuota mittaustahan yritinkin selittää . Sanoit sen selkeämmin. Tulevan kärryn vetohaarukka on terästä ja sitä voi käsittääkseni muokata ainakin jonkin verran sopivaksi, joten ei taida olla ongelma?
Tulevan kärryn vetohaarukka ja itse kärryn haarukka on molemmat tarkoitettu 26" vanteille. Vetojuhtapyörässä on 28-559 rengas vanteineen, ei pitäisi tila tulla ongelmaksi.
Ainoastaan siinä tapauksessa että mies haluaisi vetää kärryä, voi tulla ongelmia. Sillä kun on 28" pyörässä. Vai tehköön oman kärrynsä ihan itte ?
Muoks. mihin se kirjoitustaito on hävinnyt vuosien aikana...
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Premnas kirjoitti:Kestääköhän ne haarukan lehdissä olevat reiät tällaista käyttötarkoitusta? Siis jos tekisi niihin rullat eikä käyttäisi pikalinkkusysteemiä.
Niistähän se taka-akselikin on kiinni Lehden suuntaista voimaa ne kestää aivan hillittömästi, mutta toispuoleinen rulla taivuttaa niitä. Niin tehdessä olisi hyvä olla joku käsitys voimista ja materiaalien kestävyydestä.
Valmiin akselin kanssa voit ainakin olla varma ettei pyörän runko kärsi
mhelander kirjoitti:Kannattaa huomioida että Bob on kyllä ajatellut tämän loppuun. Nimittäin kaikkein tukevin kiinnityskohta on juuri taka-akseli koska se on jäykkä päästä päähän ja pikalinkulla kiristetty (oletettavasti) kunnolla takahaarukkaan.
Sulla kun on bobi, niin vetääkö sen rullat kokonaan pikalinkusta vai taka-akselista myös?
Ei sillä että asialla olisi käytännön merkitystä. Linkkuakselikin kestäisi kyllä siihen kohdistuvan leikkausvoiman.
- Premnas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2668
- Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
- Paikkakunta: Kaarina
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
En nyt varmaan ymmärtänyt että puhutaanko me samoista rei'istä ?
Ite tarkoitin sellasia lisäreikiä joihin voi ruuvailla kaikkea kivaa, esim. takavalon. Olisko ollut M5 vai M6 -pulttikoko. En ole varma onko ne oikeasti jotain levyjarrun kiinnikereikiä, tosin niitä on molemmilla puolilla muistaakseni tasan 1.
Miksi ajattelen että haarukassa olevan kiekon akselin reikä tai mikä lie läpi onkaan, no kuitenkin, olisi jotenkin vahvempi kestämään minkäänlaista rasitusta kuin haarukan ihan päässä oleva reikä?
No oli miten oli niin pysyn alkuperäisessä suunnitelmassa ja ostan valmiin linkun, koska se on hyväksi todettu. Kyllä mä ehdin sen kärryn kanssa kikkailemaan ihan tarpeeksi .
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Premnas kirjoitti:En nyt varmaan ymmärtänyt että puhutaanko me samoista rei'istä
?
Ite tarkoitin sellasia lisäreikiä joihin voi ruuvailla kaikkea kivaa, esim. takavalon. Olisko ollut M5 vai M6 -pulttikoko. En ole varma onko ne oikeasti jotain levyjarrun kiinnikereikiä, tosin niitä on molemmilla puolilla muistaakseni tasan 1.
Tuskin me samoista puhutaan - enhän mä ole koskaan niitä nähnytkään Kaikissa noissa mun takavetoisissa pyörissä on kuitenkin lehdissä sellaiset reiät joita voisin käyttää tuollaisen kärryn vetoon.
Premnas kirjoitti:Miksi ajattelen että haarukassa olevan kiekon akselin reikä tai mikä lie läpi onkaan, no kuitenkin, olisi jotenkin vahvempi kestämään minkäänlaista rasitusta kuin haarukan ihan päässä oleva reikä?
Tiukattu taka-akseli tukee akselin reikiä, niin että ne kestää ei lehden suuntaisia voimia paremmin kuin irrallaan olevat reiät.
- vph
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1164
- Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
- Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
jooseha kirjoitti:[quote="Premnas"irrallaan olevat reiät.
Ei pysty edes kuvittelemaan semmoisia.
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
vph kirjoitti:Ei pysty edes kuvittelemaan semmoisia.
Etkö? Acme Portable Hole elokuvasta Roger Rabbit
Tarkoitin irrallaan olevilla rei'illä haarukan lehden reikiä, joita ei ole tuettu toisiinsa eli kaikkia muita kuin akselin reikiä.
- Premnas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2668
- Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
- Paikkakunta: Kaarina
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Joo, sama juttu, itekin tarkoitin sellasia reikiä . Mulla oli tarkoitus kuvata projektin kulkua mutta tietysti heti ensimmäisenä päivänä unohdin...sen verran edistyi että vanha raato tuli laitettua kappaleiksi ja nyt on osat valmiina jatkotyöstöä varten. Kappaleiden paino tietty kiinnostaisi, mutta ei ollut vaakaa. Sen verran alkuperäinen suunnitelma muuttui että kärryn haarukkaan etupuolelle hitsataan palanen emäputkea, ylä- ja alapäähän tulee haarukan laakerointi ja sitten lattaraudalla paketiksi. Lattarautaan sitten taas kiinni vetohaarukka. Muuten suunnitelma pysyi samana. Tuossa laakeroinnissa on kuitenkin se hyvä puoli että systeemi on paremmin säältä suojassa ja nivel kääntyy pehmeästi.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
- Premnas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2668
- Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
- Paikkakunta: Kaarina
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Pikalinkku vieläkin hommaamatta. Mä en nyt vaan tajua mikä tuohon käy. Tässä Bobin manuaali pikalinkkutaulukoineen: http://www.bobgear.com/uploads/cms/files/qr_oma34b.pdf
Voisko joku tajuavampi tulkita tuon. Jos mulla on haarukan sisäpuoli 135mm ja haarukat yhteensä 16mm paksuja niin tarkoittaako se sitä että pitäisi siis laskea (siis jos ottaisi tuon lyhimmän standardiversion) näin: 165-(135+16)=14mm. Pitääkö siis molemmille puolille jäädä vähintään se 10mm ylimääräistä, eli yhteensä 20mm? Jolloin tuo standardiversio ei kävisi omaan kaksipyöräiseen koska siitä jää ylimääräistä vain 14mm? Ääk.
Viime torstaina meni ensin eturengas puhki, sepelinkappale lävisti keskeltä rengasta. Tänään sitten kävi niin että takarenkaan nastat kaivautuivat jostain syystä läpi. Ttu ja kele. Huomenna lainaan miehen toista pystäriä ja ajan sillä romulla työpaikalle, en jaksanut tänään alkaa korjata tuota .
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Taulukossa näyttää olevan myös droppareiden ulkopuolinen etäisyys. 165mm akselille näyttää oleva 140-156mm. Tuon perusteella tilaisin semmoisen. Tiiä sitten täytänkö ehtoa vastaamiseen
- Premnas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2668
- Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
- Paikkakunta: Kaarina
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Äh, ai noinko yksinkertaista se olikin . Miten voi onnistua sekoittamaan tän asian näin vaikeaksi...liian monta eri mittaa! Miksei riitä että osaa laskea 1+1...
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
- Premnas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2668
- Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
- Paikkakunta: Kaarina
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Auts, auts ja auts! Tuli jo aamulla ikävä nojakkia kun ajelin miehen varapystärillä. Miten kukaan voi oikeasti ajaa tuollasella kidutusvälineellä. Persus on hellänä, vaikka ajoin vain 12km! Ranteetkaan tykänny ja sitten kun vielä ottaa huomioon sen että pää retkottaa ajaessa niin eihän siitä mitään tuu. Ihan hirveää! En muistanutkaan kuinka paljon helpommalla pääsen nojakin kyydissä. Kyllähän tuo kaksipyöräinen nousi paremmin ylämäet mutta eipä ole sen vaivan arvoista . Pakko se rengas on korjata tänään, en kestä enää yhtäkään samanlaista ajopäivää
.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.