...ja kun on alkuun päästy, niin antaa mennä vaan: terpan kammet lyheni tänään -> 140 mm.
Nämä siis menossa MBB-tavaratandemiin...
Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Jep, tuli nuo kammet perille - luulin et sieltä on tulossa kahdet kammet tandemiin mutt tuo musta tuleekin vasemmalle.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Sisällöntuottajakokelas
- Viestit: 427
- Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
- Paikkakunta: Viiala/Akaa
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Kumman puolen kierteet tuli vasemmalle puolelle tulevaan oikean puolen kampeen? Oikean puolen poljin vasemmalla kiertyy auki jos ei laita vahvaa kierrelukitetta. Kokemusta on takaperin poljettavasta pyörästä, jonka polkimia ei meinannut saada pysymään kiinni millään...
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
kuparinen kirjoitti:Kumman puolen kierteet tuli vasemmalle puolelle tulevaan oikean puolen kampeen? Oikean puolen poljin vasemmalla kiertyy auki jos ei laita vahvaa kierrelukitetta. Kokemusta on takaperin poljettavasta pyörästä, jonka polkimia ei meinannut saada pysymään kiinni millään...
Enpä tuota ole tarkistanu mutt Tepon tuntien luulen eli luotan, ett siin on vasemman puolenkierre
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: RE: Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
PW kirjoitti:Enpä tuota ole tarkistanu mutt Tepon tuntien luulen eli luotan, ett siin on vasemman puolenkierre
Kyllä niissä jengat on oikein tulevaa käyttöä ajatellen .
- terppa
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3614
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
- Paikkakunta: Lahden perämetsä
Re: RE: Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
tm kirjoitti:PW kirjoitti:Enpä tuota ole tarkistanu mutt Tepon tuntien luulen eli luotan, ett siin on vasemman puolenkierre
Kyllä niissä jengat on oikein tulevaa käyttöä ajatellen
.
Juuh! En muistanutkaan näistä varoittaa mutta on osalaarin pohjilta paritettu rattailla varustettu on ostettu tohtorilta rattaiden persolla halavalla ilman vasempaa kampea ja tosta mustasta hajotin vasemman kammen ja kun molemmissa oli neliskantti samassa kulmassa niin tein heistä parin kun lyhennyksessä kerran saa uudet kierteet.
Mustassa on vielä kevennysvaraa jos tuntuu tavarapyörä raskaalle
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
"Uusi" Greenspeed -trike kaipasi kammentypistystä, Shimanon maantiekammet lyheni 175 -> 140 mm.
Maksimilyhennys, vasemman puolen kammen uusi reikä jo vahvasti kevennysurassa.
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
NikoK:n Schlumpf-kammet lyhennetty 170 -> 120 mm:
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 643
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Liian lyhyet oli 120mm kammet minulle. Tai ei ehkä liian lyhyet mutta pitäisi muuttaa välityksetkin Quattrosta että 120 millisillä voisi ajaa. 140mm kammilla voin ajaa enimmäkseen "isolla rattaalla", mutta 120mm joutui pienemmässäkin mäessä vaihtamaan pienelle. Tuntui että muutos 140 millisistä näihin oli isompi kuin aikanaan 170->140mm.
Azub Max, Cruzbike Vendetta V20
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
tm kirjoitti:Saukin ontot 175 mm pitkät Shimano SLX-kammet saivat kierreholkit 153 mm:n kohdalle.
Omistaja lupasi rankaista kampia kunnolla tulevalla talvikaudella, jotta selviää holkituksen kesto kovemmassa käytössä.
On näitä nyt tullut jonkin verran rankaistua eri näköisissä olosuhteissa talvella ja kesällä yhteensä n. 1800 km. Ei mitään ongelmia, ovat ihan hyvin kestäneet toistaiseksi.
Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"
"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
NikoK kirjoitti:Liian lyhyet oli 120mm kammet minulle. Tai ei ehkä liian lyhyet mutta pitäisi muuttaa välityksetkin Quattrosta että 120 millisillä voisi ajaa. 140mm kammilla voin ajaa enimmäkseen "isolla rattaalla", mutta 120mm joutui pienemmässäkin mäessä vaihtamaan pienelle. Tuntui että muutos 140 millisistä näihin oli isompi kuin aikanaan 170->140mm.
Joo, saman suuntaiset on huomiot. 170->140 ei juuri muutosta tehossa, mutta tilaa tulee ohjaamoon huimasti. Twisterissä on 152mm kammet ja 95% ajotilanteista menee samalla vaihteella. Luggarionin 140mm kammilla riittää nexus 3 hyvin, riittäisi kaksikin vaihdetta. 130mm kammilla joutuu jo vaihteita käyttämään, ja 7-pakka riittää. 114mm kammilla vaihdetta joutui ihan koko ajan vaihtamaan, ja vaihteita tulisi näin olla noin 30. Eli 140mm kammilla teho riittää vielä hyvin, mutta hieman on pitkät maksimi mukavuuteen ja 130mm kammilla on maksimi mukavuus, mutta teho jää hieman puutteelliseksi. Näin siis omalla kohdallani.
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Vilijami kirjoitti:NikoK kirjoitti:Liian lyhyet oli 120mm kammet minulle. Tai ei ehkä liian lyhyet mutta pitäisi muuttaa välityksetkin Quattrosta että 120 millisillä voisi ajaa. 140mm kammilla voin ajaa enimmäkseen "isolla rattaalla", mutta 120mm joutui pienemmässäkin mäessä vaihtamaan pienelle. Tuntui että muutos 140 millisistä näihin oli isompi kuin aikanaan 170->140mm.
Joo, saman suuntaiset on huomiot. 170->140 ei juuri muutosta tehossa, mutta tilaa tulee ohjaamoon huimasti. Twisterissä on 152mm kammet ja 95% ajotilanteista menee samalla vaihteella. Luggarionin 140mm kammilla riittää nexus 3 hyvin, riittäisi kaksikin vaihdetta. 130mm kammilla joutuu jo vaihteita käyttämään, ja 7-pakka riittää. 114mm kammilla vaihdetta joutui ihan koko ajan vaihtamaan, ja vaihteita tulisi näin olla noin 30. Eli 140mm kammilla teho riittää vielä hyvin, mutta hieman on pitkät maksimi mukavuuteen ja 130mm kammilla on maksimi mukavuus, mutta teho jää hieman puutteelliseksi. Näin siis omalla kohdallani.
Jaa, pitäskö itekin kokeilla 120mm kampia kun tulivat Questin mukana - nyt taitaa olla 140 milliset. Eihän sitä muuten usko, ett ne olis liian lyhkäset. Jos tulee joku huolto inspiraatio, ehkä sitten. Noissa kammissa olis kolmas rataskin, helpottas vauhdittomissa mäissä.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Itsellä 120-millisten tuntemukset samanlaiset kuin edellä kuvattu. Tuntui vaativan aktiivisempaa ajamista ja vaihteiden käyttöä kuin 140-milliset. Osa tykkää, osa ei. Varmaan pitempiaikaisessa käytössä olisi voinut tottua, ehkä.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
120 mm tai lyhyempien kampien käyttö vaatii kunnollisen tehon saavuttamiseksi molempien jalkojen yhtaikaista käyttöä. Ei riitä teho vuorotahtisella polkemisella.
Vuorotahtipolkemisessa yksi jalkavoima kertaa kammen pituus on yleensä vähemmän kuin yhtaikaisessa molempien jalkojen käytössä kaksi jalkavoimaa kertaa lyhyempikin kampipituus. Tuolla matematiikalla pitäisi riittää lyhimmillään jopa 170/2=85 mm kammet.
Lyhytkampisella ajetaan jalkojen parityöskentelyllä. Niin oikeastaan pitäisi pitkäkampisellakin, mutta pitkäkampiesella pyörällä tuota kovin harva osaa.
Siksi minä kannustaisin totuttelemaan ja ajamaan lyhytkampisella, kunnes jalat huomaavat toisensa kammen eri puolilla. Sen jälkeen ei tarvitse yletöntä vaihdeiden käyttöä ja momentti riittää myös jyrkkiin mäkiin ja voi halutessaan siirtää saman tekniikan pidempikampiseen, jos jostain syystä pitää sellaisella ajaa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
jori kirjoitti:120 mm tai lyhyempien kampien käyttö vaatii kunnollisen tehon saavuttamiseksi molempien jalkojen yhtaikaista käyttöä. Ei riitä teho vuorotahtisella polkemisella.
Vuorotahtipolkemisessa yksi jalkavoima kertaa kammen pituus on yleensä vähemmän kuin yhtaikaisessa molempien jalkojen käytössä kaksi jalkavoimaa kertaa lyhyempikin kampipituus. Tuolla matematiikalla pitäisi riittää lyhimmillään jopa 170/2=85 mm kammet.
Lyhytkampisella ajetaan jalkojen parityöskentelyllä. Niin oikeastaan pitäisi pitkäkampisellakin, mutta pitkäkampiesella pyörällä tuota kovin harva osaa.
Siksi minä kannustaisin totuttelemaan ja ajamaan lyhytkampisella, kunnes jalat huomaavat toisensa kammen eri puolilla. Sen jälkeen ei tarvitse yletöntä vaihdeiden käyttöä ja momentti riittää myös jyrkkiin mäkiin ja voi halutessaan siirtää saman tekniikan pidempikampiseen, jos jostain syystä pitää sellaisella ajaa.
...saattaa osa olla valmiiksi noita 2x (tai ainakin enemmän kuin 1x) -polkijoita, ei vuorotahtipolkijoita.
Heille 2x120mm on nyt vaan vähemmän kuin esim. 2x140mm...